Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 500655 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #390 Gepost op: 07 February 2011, 12:37:05 »
Ik denk dat bij de fabrikant de hoogste prioriteit was om de 3700 rijdend te kunnen laten zien zonder enig risico op ontsporen.
Zo zie je op het filmpje dat de ruimte tussen de tender en de locomotief vrij ruim is.
Ik zie deze exemplaren als prototypen.
Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12563
    • sleutelspoor
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #391 Gepost op: 07 February 2011, 12:43:34 »
Bij het zoeken naar informatie over de 37/3800 serie kwam ik een foto tegen van een SS700 met een vertrekkende D-trein uit Keulen zo rond 1911.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #392 Gepost op: 07 February 2011, 12:51:28 »
Zo,
Na een korte nacht hier een foto van de kant van de 3700 die niet zo vaak wordt bekeken:

Van links naar rechts zien we:
- een NEM schacht achter
- tussen de voorste en middelste tenderas de plek voor de sleper
- stroomafname op de tender
- de koppeling tussen lok en tender
- De gekapselde aandrijving, spaart de tandwielen
- de lange aandrijfstang om de lok ook door de R2 te krijgen
- Het voorloopdraaistel die wat ruimer werd gezet (vandaar dat ie op zn rug ligt)
- De voorkant met treden (moeten alleen worden verwijderd bij R2)
- De schaalkoppeling (verend) aan de voorkant
- algemeen: de fijne wielen van dit gelijkspoormodel (de wisselstromer heeft grovere wielen)

Alles wat op de foto wordt getoond kan worden veranderd in het uiteindelijke model, maar het geeft wel een indicatie van wat er gaat komen.

dirkjan

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #393 Gepost op: 07 February 2011, 13:03:03 »
bedankt voor de inlichting in de techniek van de 3737 (y)
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 15:19:55 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #394 Gepost op: 07 February 2011, 13:18:48 »
Tegenwoordig hebben de meeste modelbanen toch wel R3?
Ik ging pas weer eens een rondje rijden met een Philotrain SS701 en dat ging prima op de Fleischmann Profirail.
Maar ik weet niet welke maat de bogen zijn.. :-[
(Na het 2de rondje draaide de aandrijving in de soep, maar ze heeft een heel rondje gehaald (y))
Groetjes Dolly

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #395 Gepost op: 07 February 2011, 14:18:55 »
.... Rotforum! De "Raeder muessen rollen fuer den Sieg" uitvoering vind ik erg vet....
..... En dan moet ik ook nog wat in H0 gaan bouwen... ach problemen, problemen....

Ja die is prachtig! Ach, je hoeft niet gelijk een meterslange baan te bouwen compleet met klimspiralen enzo, dat kan ook anders. Oftewel; bouw een boekenplank van zeg 1,20 bij 0,60 op een mooie manier Oud Hiollands vol en schuif aan. Kun je M en D ook eens een weekeindje rust geven. Bovendien zet je die boekenplank na tentoonstellen weer in de kast en heb je een prachtige vitrine voor je 3700  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #396 Gepost op: 07 February 2011, 14:31:24 »
(Na het 2de rondje draaide de aandrijving in de soep, maar ze heeft een heel rondje gehaald (y))

Dat heb je goed gedaan dan. Wanneer verschijnt het model op marktplaats? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #397 Gepost op: 07 February 2011, 14:49:32 »
De stralen van de bochten zijn niet voor alle railfabrikanten gelijk
Een voorbeeldje een R2 bocht van roco is 35.8 cm, bij fleischmann is dat 42.0 cm
de R3 bocht bij roco is 43.5 cm en bij fleischm. 48.4 cm

Met andere woorden een R2 fleischmann is bijna gelijk aan een R3 roco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #398 Gepost op: 07 February 2011, 16:41:20 »
Dat is een mooie plaat van de onderzijde van deze loc, wat mij direct opvalt
is toch de slipringen, die in mijn geval volledig overbodig zijn en ik eigenlijk liever
niet op een model heb. Hier zijn vast wel meer mensen het over eens.

Als ik het vergelijk met een Philotrain 2100 die met gemak een paar rijtuigen
van de plaats krijgt moet deze 3700 dat ook wel zonder slipringen kunnen doen.

Misschien is het een idee de klanten via hun leverancier een keuze bieden? en
dan het model af fabriek of in NL laten ombouwen zonder slipringen?

Gr.

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #399 Gepost op: 07 February 2011, 16:47:18 »
Misschien is de Artitec SS700/NS3700 te licht?
Zonder die rubber ringen moet er behoorlijk wat gewicht zijn om een leuke sleep op gang te krijgen.
Vr. groeten,
Bob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #400 Gepost op: 07 February 2011, 16:55:46 »
Het moet Karst toch een genoegen doen hoe schuin hier de drijfstangen lopen om vervolgens ook nog met een haast enorme zijdelingse speling op de bus van de kruk op de as te zitten  ;D ;D

Sommige compromissen blijven nu eenmaal nodig voor een rijdend model. Er zijn ook wel oplossingen met een beweegbaar chassis, maar dat is hier nog niet direct nodig.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 20:38:46 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #401 Gepost op: 07 February 2011, 17:01:25 »
Een loc opgebouwd uit onderdelen van een zinklegering en
voor de kleine delen messing, zou in combinatie met de aandrijving
die in de loc zelf ingebouwd toch wel een redelijk gewicht hebben?

Ik gok zelf zo rond de 200 á 250 gram.

Ik snap ook best wel dat een loc op de gemiddelde baan van een modelspoorder
uit de voeten moet kunnen en in dat opzich goede tractie moet leveren.
Om zo de klimspiralen met een sleep van 4 á 6 rijtuigen te kunnen bedwingen.

Gr.

Robbert Jan.


The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #402 Gepost op: 07 February 2011, 17:37:50 »
Ik hoop dat die dan wel wat zwaarder is, als het gewicht voldoende is heb je ook geen antilslipbandjes nodig (de IRM van Lima toendertijd had dat ook) wat dan weer de stroomafname ten goede komt.

Groeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #403 Gepost op: 07 February 2011, 17:42:46 »
Citaat
Het zijn wel echt pre productie: trapje linksvoor ontbreekt (is misschien expres omdat anders de bogie onvoldoende zijdelings kan bewegen, net zoals de beschermhuls voor de zuigerstang (is al eerder genoemd), rechtsvoor zit het trapje wel. Ook de stalen staanders als handgreep voorop ontbreken nog.

mvg,
Ivo

Die stalen staanders hoorden er ook niet. Vrij veel 3700'en zijn voorzien van nieuwe cilinderblokken en bij die uitvoeringen kwamen pas de rangeerstaanders naast de loclantaarns.
Eigenlijk is de museumuitvoering 3737 ook niet correct, er zitten wel rangeerstaanders op, maar het cilinderblok is nog origineel.

Gerard

JSRail

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #404 Gepost op: 07 February 2011, 18:04:17 »
 Heb in m'n baan een aantal stijgingen zitten van zo'n 2 á 2,5 %  op zich dan wel prettig dat er dan een paar ASB'tjes onder zitten. Heb al een tijdje de NS 3500 (II) van Liliput in m'n bezit. Deze heeft door het ontbreken van ASB'tjes al moeite met 2 vier-assers op een helling van 2 %. Helaas is er ook weinig plek om extra gewicht aan te brengen om de wieldruk te verhogen. Moet nog een keer aangepakt worden.