Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 476163 keer)

Beached

• Offline Offline
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #375 Gepost op: 07 February 2011, 07:31:52 »
Ik vind het een mooi model, en al is het duur, zal ik er wel een kopen. Hopelijk met geluid, want dit is echt een once-in-a-lifetime kans op zo'n model met alle toetersfluiten en bellen erop en eraan.

Twee puntjes, op de tekeningen en handmonsters hebben de locs een messing schoorsteenkroon. het hoort koper te zijn. Ook hebben ze het lager liggende deel van de drijf en koppelstangen zwart gemaakt, waar het op fotos van de vooroorlogse NS periode helemaal blank zijn

mvg,
Rick

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #376 Gepost op: 07 February 2011, 07:33:49 »
Chris zou jij deze week willen vragen welk nummertje deze loc heeft, ik opteer voor mijn baan deze uitvoering (3 assige tender en 2 frontseinen).

Groeten,
Rutger

Je kan toch gewoon op de website van Artitec kijken... daar heb je Chris niet voor nodig... die heeft denk ik wel wat beters te doen in Nurnberg.

Groet,

Jeroen

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #377 Gepost op: 07 February 2011, 07:42:56 »
Zo wat een discussie waarbij mensen uitgemaakt worden voor azijn zijkers gaat best ver. En dat dit word toegestaan snap ik niet?

Ja, die taalfouten, daar moet nodig wat aan worden gedaan. ;)

Nou wil ik niet op de stoel van een moderator gaan zitten, maar het spreekwoord luidt: "Wie wind zaait, zal storm oogsten." Als je, direct na de aankondiging van een model waar veel mensen al lang op zitten te wachten, de stelling poneert dat het ding te duur is omdat je het niet kunt betalen, mag je een felle reactie verwachten. Nou had die reactie in sommige gevallen zorgvuldiger geformuleerd kunnen worden, maar nergens had ik de indruk dat het echt op de man werd gespeeld, of dat er sprake was van schromelijke overdrijving.

Citaat
Het model is gewoon duur 500 euro is voor een hele grote groep te duur. Dit komt niet zozeer in dit draadje naar voren. Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit wel 1/4e of 1/3e van het netto maand salaris.

Voor mij is een Ferrari ook te duur. Zelfs een dikke Duitser (auto dus, niet Helmut Kohl) met een opgevoerde motor is voor mij te duur. Als ik in een klein huisje ging wonen, nooit meer op vakantie ging en overal op bezuinigde, zou ik misschien zo'n ding kunnen betalen. En als ik van alles opzij zette, zou een Artitec 3700 voor mij geen probleem moeten zijn. (Ik mag dan voor Maltese begrippen een fors salaris hebben, voor Nederlandse begrippen val ik heel aardig in die categorie die je hierboven noemt.)

Echter, voor mezelf heb ik besloten dat de combinatie van de 3700 (die me persoonlijk niet zoveel doet) en de prijs het voor mij niet waard is. Gisteren heb ik een zonnebril besteld die zo'n 10% van mijn netto-salaris is en eerlijk gezegd heb ik daar in dit zonovergoten land veel meer aan. Om nog maar te zwijgen van die LSM stam van 12 ICRm-rijtuigen die ik in de bestelling heb staan.

Als het echter een 6200 of 6300 was geweest, in plaats van een 3700, was voor mij de keuze veel moeilijker geweest.

Citaat
Ik kan begrijpen dat het zuur is als je graag een model van de 3700 had willen hebben maar er wederom naast grijpt omdat een model onnodig duur word gehouden door materiaal keuze. Terwijl het model nota bene in Korea word vervaardigd.

Ho even, daar ben ik het toch niet met je eens. "Onnodig duur"? Waar het Artitec om gaat is winstmaximalisatie: niet omdat ze zo nodig die Ferrari of dikke Duitser willen rijden, maar omdat ze per slot van rekening een bedrijf zijn dat winst moet maken. Hoe meer winst ze maken, des te zekerder hun toekomst is en des te meer snoepjes van modellen ze voor ons kunnen produceren. Gezien het kleine te verwachten aantal modellen dat ze af kunnen zetten, is het gekozen materiaal een zekerder keuze.

Citaat
Mijns inzien had een grotere markt kunnen worden bereikt door een model in kunstof te fabriceren.

Je moet de ontwikkelkosten niet uitvlakken. Roco e.d. maken niet eens aan model als ze er geen 1500 van af kunnen zetten en dan heb je het over een bestaand model met nieuwe opdruk. Hoeveel markt denk je dat er is voor Nederlands stoom? Een stoomloc in kunststof zou waarschijnlijk nog steeds zo'n €400 hebben gekost, maar het break-even-punt (dus het aantal dat ze moeten verkopen voordat er winst wordt gemaakt) zou veel hoger hebben gelegen en het risico was navenant veel hoger geweest.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #378 Gepost op: 07 February 2011, 08:02:38 »
Tja, en dan zitten wij weer op de prijs...

voor 500 € kan je het aan 2 mensen verkopen, voor 300 aan 4 en voor 200 aan 10 mensen...

Ik zou er zeker interesse in een 3737 hebben, maar voor 500 € niet, voor 300 € zal ik ze nemen voor 200 € zal ik nog één erbij nemen met dikke 4-as tender achter ...

Ik vind ze houden de aantallen bewust klein, is zeker hun beslissing maar de kans op een betaalbare 3700 in grotserie is dan wel niet meer...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Anoniem

• Gast
« Reactie #379 Gepost op: 07 February 2011, 08:55:53 »
Tja, en dan zitten wij weer op de prijs...

voor 500 € kan je het aan 2 mensen verkopen, voor 300 aan 4 en voor 200 aan 10 mensen...

Of voor € 500 kun je het aan 3 mensen verkopen, voor 300 aan 4 en voor 200 aan 7 mensen... welke getalletjes je gebruikt heeft grote invloed op de conclusie die je trekt m.b.t. de omzet...

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #380 Gepost op: 07 February 2011, 09:02:05 »
ja, natuurlijk getallen zijn vrij naar mijn eigen illusie..

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)

MR

• Offline Offline
« Reactie #381 Gepost op: 07 February 2011, 09:19:02 »
Dat heb ik nog op het voortgezet onderwijs gehad. Heette dat niet de prijscoëfficient?

Maar volgens mij is dat in werkelijk zeer gecompliceerd omdat het van heel veel factoren afhankelijk is. Bijvoorbeeld onderlinge beïnvloeding, loontwikkeling, inflatie, verwachtingen ten aanzien van de toekomst en allerlei ongrijpbare psychische en sociale factoren. Economen plegen dat in een getal of formule uit te drukken, maar dat is altijd weer een vereenvoudiging van de werkelijkheid, die ook nog eens aan constante veranderingen onderhevig is.

Wat ook nog een rol speelt is dat het gemakkelijk is om te zeggen dat je bij een prijs van 300 euro en er 1 zult komen en bij een prijs van 200 zelfs 2 zult kopen. De prijs van 300 euro is namelijk niet te verwachten en die van 200 euro onwaarschijnlijk. In ieder geval dat is inschatting van dit moment. Daarom kun je dat ook zeggen, je denkt dat het toch niet zal gebeuren. Mocht het wel zover komen dan kun je heel anders beslissen dan je nu zegt. Dat is volgens mij een van de problemen van enquetes en marktonderzoeken: wat mensen zeggen te zullen gaan doen als... kan nogal afwijken van wat ze daadwerkelijk doen als het zover is.

Verder heb ik geen idee van de rekensommen die Artitec maakt, van de kosten die ze hebben gemaakt, de contracten die afgesloten zijn, de risico's die worden gelopen (ook die hebben een prijs). Het enige dat ik weet is de prijs die waarvoor de 3700 wordt aangeboden en de enige vraag die ik me heb te stellen is, doe ik het daarvoor of niet. Eenvoudiger kan ik het niet maken. Ik ben dan verlost van een boel macro- en micro-economische overwegingen.  Dat is ook wat waard.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 10:16:13 door MR »

Anoniem

• Gast
« Reactie #382 Gepost op: 07 February 2011, 09:23:42 »
Nee, dat heette de prijselasticiteit van de vraag ;D. Maar verder heb je een belangrijk punt: voor de consument - zeker wanneer de prijs niet door onderhandelen tot stand komt - is de prijs een gegeven waar je het mee moet doen. Op basis van die gegeven prijs moet je dan beslissen of je het model koopt of niet. Je kunt van alles vinden van (of verzinnen over) de manier waarop de prijs tot stand komt, maar uiteindelijk kun je er toch niets aan veranderen 8).

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #383 Gepost op: 07 February 2011, 09:27:48 »

Fantastisch deze foto's, Chris.

Het zijn wel echt pre productie: trapje linksvoor ontbreekt (is misschien expres omdat anders de bogie onvoldoende zijdelings kan bewegen, net zoals de beschermhuls voor de zuigerstang (is al eerder genoemd), rechtsvoor zit het trapje wel. Ook de stalen staanders als handgreep voorop ontbreken nog.

We kunnen niet wachten op meer foto's.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #384 Gepost op: 07 February 2011, 10:09:50 »
jongens, wat die prijs betreft, tegen degenen die zeggen dat t voor 100 euro kan bij Hornby of wie dan ook... Hartstikke mooi! Bel hornby maar voor een 2100 of en 1700 of een 4300 op schaal, een 6300 of 3900 voor mijn part, als je gelijk hebt gaan ze die morgen nog maken!  (y)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #385 Gepost op: 07 February 2011, 10:14:28 »
Hmm, dan hoop ik liever dat Artitec genoeg 3700'den verkoopt om te besluiten volgend jaar een 1700 uit te brengen...  :)

Eelco

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #386 Gepost op: 07 February 2011, 10:16:04 »
Hmm, dan hoop ik liever dat Artitec genoeg 3700'den verkoopt om te besluiten volgend jaar een 1700 uit te brengen...  :)

Eelco

Niet nodig ... ik zie net dat ie bij Hornby gebouwd gaat worden ...   (y)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #387 Gepost op: 07 February 2011, 10:16:47 »
 ;D

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #388 Gepost op: 07 February 2011, 10:30:46 »
ik zeg ook niet, dat ze bij Hornby voor 100 moet verschijnen...  ;)

Ik denk dat je voor een lagere prijs meer mensen kunt bereiken, ik rij tijdperk 5 gemengd met spul, wat ik mooie vind. De 3700 is wel mooie, maar wel een grote aanschaf. Als ze nu goedkoper was, zou ik ze erbij nemen omdat ze mooie is. Ik denk zo denken meer mensen...

Het model is zeker mooi en het geld waard  (y)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #389 Gepost op: 07 February 2011, 10:33:50 »
..... trapje linksvoor ontbreekt (is misschien expres omdat anders de bogie onvoldoende zijdelings kan bewegen, net zoals de beschermhuls voor de zuigerstang (is al eerder genoemd), rechtsvoor zit het trapje wel. Ook de stalen staanders als handgreep voorop ontbreken nog.
Ik hoop / verwacht wel dat de cylinderkappen (waar de zugerstangbeschermhuls aan hoort) los kunnen, dan kan Artitec een supersetje uitbrengen waarin deze kunnen worden verwisseld voor exemplaren mét beschermhuls. En een setje trapjes, en, en.
Voor de verzamelaars (vitrine) en de point-to-point rijders onder ons. Zoals de OHMB'ers bijvoorbeeld. Of de OHMB' ers, en en niet te vergeten de rijders volgens het Oud Hollandse Module Bouwen.
Wat? Vergeet ik nog een categorie  ;D ?

Chris? ga je het ze even vragen? Ik weet het; voor de hand liggende suggestie maar toch...
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.