Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Syb030
Vandaag om 19:47:08
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:37:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 482513 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #150 Gepost op: 04 February 2011, 07:17:17 »
Hadden ze in Nederland geen "kolbenschutzrohre" op de Zylinders?
« Laatst bewerkt op: 04 February 2011, 07:19:09 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2160
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #151 Gepost op: 04 February 2011, 07:38:31 »
Bernd, ja, die zaten er op. Als je wat afbeeldingen zoekt van de 3700 zie je ze duidelijk zitten. Getoond model is nog een handmodel, dus ik neem aan dat ze er nog wel op komen.

Gerard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #152 Gepost op: 04 February 2011, 08:15:03 »


sh*t, had ik na enig wikken en wegen de keuze gemaakt voor de 3760 met 3-as tender, blijkt deze er ook wel heel erg gaaf uit te zien!

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #153 Gepost op: 04 February 2011, 08:34:06 »
4-as tender is sowieso de mooiste!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #154 Gepost op: 04 February 2011, 08:36:32 »
Ten dele mee eens. Maar een 3-as tender vind ik esthetischer. Die maakt immers deel uit van het oorspronkelijke ontwerp. Pfoe, maar even de andere Neurenberg-foto's afwachten voor ik definitief bestel.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #155 Gepost op: 04 February 2011, 11:54:38 »
Met een 3 assige tender natuurlijk !

Overigens, hoe is de binnenliggende stoomverdeling uitgebeeld bij dit model ??
In deze prijsklasse mag je hier toch wel wat bewegends verwachten.....
Ook Engelse treinen zijn leuk

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #156 Gepost op: 04 February 2011, 12:01:49 »
Overigens, hoe is de binnenliggende stoomverdeling uitgebeeld bij dit model ??
In deze prijsklasse mag je hier toch wel wat bewegends verwachten.....

Niet overdrijven nu, de meeste Philo's hebben dat tenslotte ook niet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #157 Gepost op: 04 February 2011, 12:03:56 »
Doe jij dan die 100 voor 250 verkopen, doe ik die 50 voor 500.
En daarna kijken wie het meeste heeft overgehouden.
Wedden dat ik win?
Huub

100 x 250 = 25.000; 50 x 500 = 25.000.

Bij een marge van 30 of 50 procent houd je dan in beide gevallen evenveel over.
Of zie ik dat verkeerd?   ::) ???

CKLX

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #158 Gepost op: 04 February 2011, 12:16:17 »
Je houd dan wel evenveel over, maar je hebt er minder voor hoeven te doen, immers maar 50 lokjes gebouwd ipv 100.
En dat scheelt natuurlijk weer wat werk.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Anoniem

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #159 Gepost op: 04 February 2011, 12:44:17 »
Je houdt niet per se evenveel over. Even afgezien van allerlei economies-of-scale-mechanismen (dat wil zeggen: ik houd alles even constant): stel dat je vaste kosten hebt ter hoogte van € 10.000 en dat de variabele kosten per loc € 100 zijn. Dan heb je in het eerste geval € 10.000 + 100 x € 100 = € 20.000 aan totale kosten, je houdt € 5.000 over. In het tweede geval gaat het om € 10.000 + 50 x € 100 = € 15.000 aan kosten, je houdt € 10.000 over. De vaste kosten per product dalen wel, van € 200 naar € 100, maar geaggregeerd blijven ze gelijk en maken dus alleen de variabele kosten het verschil in de winst.

Als we nu schaalvoordelen in de mix gaan brengen en de variabele kosten bij verdubbeling van de productie dalen met laten we zeggen 25%, wordt de rekensom als volgt: Optie 1: € 10.000 + 100 x € 75 = € 17.500, je houdt € 7.500 over. Bij optie 2 verandert er niets. Je bent nog steeds beter af met optie 2, maar er zit een omslagpunt: daar waar de variabele kosten omgekeerd evenredig zijn aan de groei van de productie (twee keer zoveel producten = halvering van variabele kosten) houd je evenveel over en als de variabele kosten harder dalen dan de stijging van de productieomvang, houd je meer over aan een grotere productie met lagere prijs.

Natuurlijk zijn deze voorbeelden ernstig gestyleerd, maar het gaat mij erom aan te tonen dat de rekensommetjes niet zo eenvoudig zijn als ze lijken, zelfs bij zulke eenvoudige aannames als deze. En als je allerlei elementen uit de complexe wereld erbij gaat voegen, wordt het alleen maar lastiger om dat goed uit te rekenen...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #160 Gepost op: 04 February 2011, 12:55:11 »
Ja maar vind je hem nou te duur?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #161 Gepost op: 04 February 2011, 12:57:59 »
Al geruime tijd denk ik als Märklin rijder met veel NS matrieel tijdperk III van Märklin (NS1200, div. DB stoom), Roco (NS1100, blokkendoos, etc), Electrotren (NS1300), Piko (Hondekoppen) om over te stappen op het 2-rail systeem.
Hier waren al enkele redene voor:
- bij de wagons van andere merken iedere keer die wieltjes vervangen,
- voorkeur bij digitaal rijden ligt bij DCC en Loconet (niks op met MFX)
- de keuze van de rails echt beperkt, al helemaal geen C-rails gebruiken maar wel de K-rails. De metalen rails voor het schaduw station en sporen.
- de prijs van het märklin rail-systeem t.o.v. van andere merken zoals Roco, Piko en Tillig.
- Roco modellen ziijn vrij eenvoudig om te bouwen van AC naar DC.

Wat mij definitief heeft doen besluiten is de NS3700 van Artitec.
Deze loc voorzien van een sleepcontact doet voor mijn gevoel afbreuk aan het model.

Nee, dan liever overstappen naar het 2-rail systeem.

Aantal Märklin locs verkopen, is de Artitec NS3700 al helemaal betaalbaar en daarbij wordt de verzamilng dan gelijk wat uitgedund.

Trouwens, de loc vind ik niks te duur: een compleet metalen model. Eenmalig model dat bij geen enkele andere fabrikant te vinden is. (klein serie fabrikanten buiten beschouwing gelaten). En ook de keuzemogelijk naar model en tijdperk.
Er is voor iedereen wel een passend model aanwezig.

Deze NS3700 staat nu bovenaan mijn lijstje. Lijstje is weliswaar kort maar toch.
Op het lijstje staat ook het Tillig rail-systeem.

Artitec, ga zo door. Over 2 jaar een NS6300?


Mvg,
Gérard Drost 
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22556
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #162 Gepost op: 04 February 2011, 13:02:48 »
Als ik de foto's zo zie en lees over de productiewijze, dan is het model eigenlijk verdacht goedkoop.
Kan niet goed zijn.  :-\
.
.
.
;D ;D ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #163 Gepost op: 04 February 2011, 13:05:40 »
Ja maar vind je hem nou te duur?  ;D

Nee ;D. Ik rijd geen H0 en geen NS, dus ik heb makkelijk praten, maar: nee, ik vind hem niet te duur. € 500 voor een messing model is in mijn optiek alleszins redelijk. Ik hanteer voor mijzelf geen harde grenzen à la "boven de x euro koop ik geen loc". Ik bezie een model, ik beoordeel dat, en ik bedenk wat ik het model persoonlijk waard vind. Daarin weegt van alles mee: kwaliteit, detaillering, rijeigenschappen, maar ook bijvoorbeeld exclusiviteit (voor een zeldzamer model ben ik bereid meer te betalen) en vage noties als "karakter". Als ik dan heb vastgesteld wat ik ervoor bereid ben te betalen, dan vergelijk ik dat bedrag met de vraagprijs. Is de vraagprijs lager, gelijk aan of marginaal hoger dan wat ik zelf bedacht had dat ik bereid ben neer te tellen, dan koop ik het en anders niet. Precies zoals economen veronderstellen dat een consument beslissingen neemt eigenlijk ;D*. En als ik een mooie, zeldzame, messing Franse stomer in N zou zien voor € 500, is de kans groot dat ik hem zou kopen. Als dat betekent dat ik moet sparen, dan ga ik sparen.

*Maar ik doe dat eigenlijk alleen zo met grote aankopen, ik sta natuurlijk niet in de supermarkt zo te delebereren over een brood 8).

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #164 Gepost op: 04 February 2011, 13:07:52 »
als de variabele kosten harder dalen dan de stijging van de productieomvang
En deze aanname acht ik in genoemde situatie dusdanig onwaarschijnlijk, dat ik de weddenschap wel aandurf.  ;D

Overigens kan ik niks zinnigs zeggen of de loc te duur is, daarvoor moet ik eerst het uiteindelijke resultaat zien.
Ik vind het wel heel veel geld, aanzienlijk meer dan ik ooit voor een modelloc over zou hebben.

Huub