Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:43:29
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 492140 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #120 Gepost op: 03 February 2011, 17:58:51 »
Dat ze er niet zitten om ons van zo goedkoop mogelijke treintjes te voorzien, wil nu ook weer niet zeggen dat het kwaadwillende monsters zijn natuurlijk...

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #121 Gepost op: 03 February 2011, 18:03:24 »


Moet je eens kijken wat je voor die 499 Euri allemaal krijgt. Dan heb ik het nog niet eens over de 2 zijkanten en achterkant.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Anoniem

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #122 Gepost op: 03 February 2011, 18:05:41 »
En niet over de rest van de voorkant ;D.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #123 Gepost op: 03 February 2011, 18:08:51 »
Om een echt voorbeeld te geven: In de tijd dat mijn vader Ibertren invoerde in Nederland, werd voor N spoor de KöF III geintroduceerd. De Spaanse verkoopleider gaf toen (1988!) aan dat alleen voor het kapje van de loc al een matrijs van ruim 100.000 gulden nodig was. Dus geindexeerd naar huidige kosten voor arbeid en materiaal is een half miljoen voor een complete loc echt geen wereldvreemde opmerking.

Klopt wel met wat ik rond die tijd heb gelezen over Fleischmann, 1 a 2 ton guldens voor de matrijzen voor een lok. Bedenk echter wel dat veel van dat geld in de handmatige vervaardiging van de matrijzen ging zitten. Op deze prijzen indexcijfers loslaten is echter niet reëel, er is sinds die tijd veel veranderd met name op 3D CAD gebied. Was dat in de eerste jaren nog erg duur, dit is in de loop der jaren veel goedkoper geworden (zie bijvoorbeeld de draadjes van Mitchell over 3D design). Goed, het zal nog wel enige tijd kosten van een ervaren ontwerper, en de productiematrijs kost nog wel een klap, maar miljoenen ontwikkelingskosten? Nee denk het niet. Hoe kunnen anderen (zoals LSM, Heris, en ook de eerdere Artitec producten) dan betaalbare modellen met een relatief kleine oplage van zeg 500-1500 uitbrengen en er nog steeds op verdienen?

Overigens, als iemand Bachmann zo gek kan krijgen NS modellen voor de in de eerste post van dit draadje aangegeven prijs en kwaliteit te gaan maken, graag hoor!
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #124 Gepost op: 03 February 2011, 18:18:16 »
Ik vind dat je gewoon realistisch moet blijven, de hobby is gewoon redelijk duur als je dingen nieuw koopt in de winkel.
Je kan er lang en kort over praten, ik realiseer het me iedere keer als ik een nieuwe lok of iets dergelijks koop.

Maar het alternatief is een houten treintje op een houten baantje en daar ben je toch ook snel op uitgekeken, ondanks dat er vandaag de dag best veel mogelijk is met een houten trein.  ;)

Om een lang verhaal kort te maken, je moet de hobby zo duur maken als je zelf wil.

Groet Peter,

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #125 Gepost op: 03 February 2011, 18:33:47 »
Vergeet niet dat de prijzen van de matrijzen afhankelijk zijn van de grootte van de serie. Bij kleine series worden matrijzen doorgaans uit goedkopere en zachtere, dus eenvoudiger te bewerken materialen gemaakt. Ze hoeven immers minder lang mee te gaan.

Groet,

Jeroen

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
  • I'm always keep TRAINing!!
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #126 Gepost op: 03 February 2011, 19:08:25 »
Ach, voor een echte NL stomer van messing valt de prijs nog wel mee, ik denk dat deze wel aftrek gaat vinden. Als ik soms zie wat voor 2e hands Philotrain locs wordt betaald op MP :o Caramba!!! ;D

Wat ikzelf wel een grote gok vindt is dat ze zoveel verschillende exemplaren uitgeven, met ganghandel links, met ganghandel rechts, met voorverwarmer, zonder voorverwarmer....
zouden dat allemaal losse opzetstukken zijn of iets dergelijks, want om zoveel verschillende mallen te maken lijkt me wel vrij kostbaar.

Maar......TOP van Artitec, dat het maar een succes mag worden ;D (y)
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #127 Gepost op: 03 February 2011, 19:12:20 »
dat zullen losse onderdelen zijn
maar goed , te duur voor de jeugd?
Playstation 3 , flatscreentje erbij , spelletje van 50 a 60 euri , stuurtje van 100 euri mwahh
elk blaag heeft het  ;D

gr jan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12516
    • sleutelspoor
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #128 Gepost op: 03 February 2011, 19:21:30 »
Door ontstentenis van de officiële roeptoeter: Att heeft al deze varianten aangekondigd, je kunt er op intekenen/bestellen en dan zien ze vanzelf waar wel en waar geen belangstelling voor is. Varianten waar geen of nauwelijks belangstelling voor is, ga je natuurlijk niet maken. Op deze manier selecteert de markt zich zelf.
SK
« Laatst bewerkt op: 03 February 2011, 19:24:19 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #129 Gepost op: 03 February 2011, 19:21:45 »
Persoonlijk zal ik ook even na moeten denken of ik echt een lok wil kopen van 500 euries, maar zoals ik het begrijp kun je dus wel je lok helemaal "samenstellen" zoals jij het wilt en aan de hand van die opgave bouwen hun hem voor jouw (bestellen). Kijk dat is natuurlijk wel mooi en dan denk ik dat 500 euro wel marktconform is.
Hadden ze nu voor de makkelijke weg gekozen dan hadden ze alleen de 3737 "museum editie" gemaakt maar zoals bij vele voorgaande projecten van Artitec proberen ze zoveel mogelijk versies uit te brengen zodat men keus heeft welk model men wilt aanschaffen en het dus niet zelf hoeft om te bouwen enof aan te passen en daar betaal je nu eenmaal ook voor.
Kijk ook maar eens naar de foto´s van de kolenbakjes die gaan komen, die zijn super gedetailleerd en dat brengt ook een hoger prijs met zich mee.
Ik denk dat zoals er hiervoor al gezegd is we eerst maar eens moeten wachten op foto´s enof filmpjes van het model voor we kunnen oordelen of het model de 500 euro "waardig" is.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #130 Gepost op: 03 February 2011, 19:35:56 »
Persoonlijk zal ik ook even na moeten denken of ik echt een lok wil kopen van 500 euries, maar zoals ik het begrijp kun je dus wel je lok helemaal "samenstellen" zoals jij het wilt en aan de hand van die opgave bouwen hun hem voor jouw (bestellen). Kijk dat is natuurlijk wel mooi en dan denk ik dat 500 euro wel marktconform is.
Hadden ze nu voor de makkelijke weg gekozen dan hadden ze alleen de 3737 "museum editie" gemaakt maar zoals bij vele voorgaande projecten van Artitec proberen ze zoveel mogelijk versies uit te brengen zodat men keus heeft welk model men wilt aanschaffen en het dus niet zelf hoeft om te bouwen enof aan te passen en daar betaal je nu eenmaal ook voor.
Kijk ook maar eens naar de foto´s van de kolenbakjes die gaan komen, die zijn super gedetailleerd en dat brengt ook een hoger prijs met zich mee.
Ik denk dat zoals er hiervoor al gezegd is we eerst maar eens moeten wachten op foto´s enof filmpjes van het model voor we kunnen oordelen of het model de 500 euro "waardig" is.

Daar sluit ik me 100% bij aan  ;D
Laten we gewoon even wachten tot er foto's zijn van de modellen.. Dit gespeculaas schiet niet op.. Ik vind het LEF dat Artitec met deze stoomloc durft te komen.. Met vorige modellen is het verschillende keren fout gegaan, dat heb ik zelf ook meerdere malen ondervonden. Maar dit getuigt van lef hebben en daarom zeg ik: laten we Artitec het voordeel van de twijfel geven en gewoon even op beeldmateriaal wachten (y)

Chris, waar blijf je met foto's? :P

Greets Johan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #131 Gepost op: 03 February 2011, 20:07:58 »
Wat ikzelf wel een grote gok vindt is dat ze zoveel verschillende exemplaren uitgeven, met ganghandel links, met ganghandel rechts, met voorverwarmer, zonder voorverwarmer....
zouden dat allemaal losse opzetstukken zijn of iets dergelijks, want om zoveel verschillende mallen te maken lijkt me wel vrij kostbaar.

't Is messing, dus van mallen zal toch geen sprake zijn?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #132 Gepost op: 03 February 2011, 20:08:55 »
Messing kan je ook gieten  ;)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #133 Gepost op: 03 February 2011, 20:09:52 »
nee de basis is een zinklegering
en hij word niet 100% door Artitec gemaakt.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #134 Gepost op: 03 February 2011, 21:59:12 »
Wat voor gezeur was er niet bij de eerste HK van Piko ?
Ondertussen zijn er zeer veel modelspoorders er heel blij mee ! (y)
Een realistisch model voor een betaalbare prijs, ook voor Jan met de pet.
Wat kan Piko wel, wat andere niet kunnen ?
Een te ver doorgevoerde detailering werkt zeer prijsverhogend en veroorzaakt afzetproblemen.
Je kunt makkelijker 100 modellen verkopen voor 250 euro per stuk, dan 200 voor 500 euro, waarbij het totaalbedrag gelijk is.