Om een echt voorbeeld te geven: In de tijd dat mijn vader Ibertren invoerde in Nederland, werd voor N spoor de KöF III geintroduceerd. De Spaanse verkoopleider gaf toen (1988!) aan dat alleen voor het kapje van de loc al een matrijs van ruim 100.000 gulden nodig was. Dus geindexeerd naar huidige kosten voor arbeid en materiaal is een half miljoen voor een complete loc echt geen wereldvreemde opmerking.
Persoonlijk zal ik ook even na moeten denken of ik echt een lok wil kopen van 500 euries, maar zoals ik het begrijp kun je dus wel je lok helemaal "samenstellen" zoals jij het wilt en aan de hand van die opgave bouwen hun hem voor jouw (bestellen). Kijk dat is natuurlijk wel mooi en dan denk ik dat 500 euro wel marktconform is.Hadden ze nu voor de makkelijke weg gekozen dan hadden ze alleen de 3737 "museum editie" gemaakt maar zoals bij vele voorgaande projecten van Artitec proberen ze zoveel mogelijk versies uit te brengen zodat men keus heeft welk model men wilt aanschaffen en het dus niet zelf hoeft om te bouwen enof aan te passen en daar betaal je nu eenmaal ook voor.Kijk ook maar eens naar de foto´s van de kolenbakjes die gaan komen, die zijn super gedetailleerd en dat brengt ook een hoger prijs met zich mee.Ik denk dat zoals er hiervoor al gezegd is we eerst maar eens moeten wachten op foto´s enof filmpjes van het model voor we kunnen oordelen of het model de 500 euro "waardig" is.
Wat ikzelf wel een grote gok vindt is dat ze zoveel verschillende exemplaren uitgeven, met ganghandel links, met ganghandel rechts, met voorverwarmer, zonder voorverwarmer....zouden dat allemaal losse opzetstukken zijn of iets dergelijks, want om zoveel verschillende mallen te maken lijkt me wel vrij kostbaar.