Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 13:04:12
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 475813 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #90 Gepost op: 03 February 2011, 15:05:52 »
Artitec zal wel een of andere toko in Korea gevonden hebben. Ajin bijvoorbeeld.

Dan zou het dus om deze producent gaan: http://www.ajinpre.com/main.htm

mvg,
Gert

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #91 Gepost op: 03 February 2011, 15:08:07 »
Mij niet gezien,

Bouw er wel een van DJH Modelloco. is nog leuker ook  8)

Mvg, Mark

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #92 Gepost op: 03 February 2011, 15:09:52 »
@ Gert Dan hoop ik dat hun precisie met het fabriceren beter is dan hun Engels... Overigens wel leuk dat de model-3700en mogelijk uit Zuid-Korea gaan komen, terwijl er misschien nog wel een 1:1-exemplaar in buurland Noord-Korea aanwezig zou kunnen zijn.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #93 Gepost op: 03 February 2011, 15:21:10 »
Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.

Ik vermoed een 0 teveel... hooguit een keer 500K ofzo voor een gecompliceerd model, maar 2 miljoen... dan snap ik die problemen bij Marklin ook wel ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #94 Gepost op: 03 February 2011, 15:34:13 »
Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.

2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...
Om een voorbeeldje te geven: ontwikkelings kosten van de Fleischmann Lint waren € 1milj euro...

Verder: Wat is het verdere nut van dit draadje? Of hij nou duur is of niet, dat moet een ieder voor zichzelf bepalen. Koop je hem, dan koop je hem. Vindt je hem te duur dan laat je hem lekker liggen... Ik zie het verdere nut niet om hier maanden over verder te ouwehoeren, ze doen, en kunnen ook niets met de prijs. ;)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #95 Gepost op: 03 February 2011, 15:37:33 »
Jammer dat die van metaal is, anders zou ik er 1 kun ombouwen naar een NS 6100.
Juiste wielen en motor in de locomotief zelf :-[
Groetjes Dolly

Gert1

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #96 Gepost op: 03 February 2011, 15:37:56 »
Overigens wel leuk dat de model-3700en mogelijk uit Zuid-Korea gaan komen, terwijl er misschien nog wel een 1:1-exemplaar in buurland Noord-Korea aanwezig zou kunnen zijn.

Hoe is die daar terecht gekomen dan?

mvg,
Gert

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #97 Gepost op: 03 February 2011, 15:40:00 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #98 Gepost op: 03 February 2011, 15:40:22 »
Ik had dit al een tijdje opde zijlijn staan, maar wie weet hier iets meer van?
(Zou ook in het draadje over strategische reserve geplaatst kunnen worden?)
Stoomlocs, die na WW2 in Rusland zijn achtergebleven of vanuit oost Duitsland naar Rusland zijn gekomen. De lijsten komen grotendeels overeen met hetgeen in het recent  verschenen boek van Waldorp is gepubliceerd.
Interessant detail is dat er een reeks stoomlocs in de 50er jaren is verkocht aan Noord Korea (voor $1,75/ton) waaronder enkele NS loks. Ook lijkt de 3792 terug te komen.

I searched again Russian lists and I found in so called "bes serija" list (lokomotiven ohne Reihenbezeichungen ) three 2C ( 4-6-0 ) locomotives of  interest.
3517  2C                  allocated   1.4.1946  Juzh ( Southern ) + 1951
3652  2C                  allocated     10.1947 Juzh ( Southern ) + 1948
3792  2C                  allocated         1948  Lith  ( Lithuania )  ->  ?
It seems that at least 3792 was NS locomotive,one of the two dissapeared
from post WW2 list. This list was completed of different Soviet Railway´s locomotives and is
available in St.Pb Railway Museum. Some locos in the list were registered with their road nos, but some only by available factory numbers or something between them.
One 1E-h2 locomotive is simply shown only 146-14 .One can only guess what that meant.
Five different locos are in the list shown as No 3. The Korea info I have comes mainly from ex USSR.

Als ik verder op de lijst kijk kom ik dit tegen:
3219  C-n2     Werk   23    1900  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
3311  C-n2     Schw 7306  1920  DRo 15.11.1952 transrerred for delivery to Korea
note this loco appears as 3411, a clercial error
3420  C-n2     Schw 7315  1920  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
6222 1D1-h2   Hohz 3199  1913  DRo 15.11.1952 transferred for delivery to Korea
8723  Ct-h2    Schw 7905  1922  DRo no available information
8735  Ct-h2    Werk  585   1929  DRo no available information

So, how many locomotives ended to Korea remains, at least for a while until all archives are open, a mystery.
The North Koreans paid from all these locomotives only § 1.75 per dead weight ton ( scrap metal price ) and there were a lot of them. The Germans list show them all as scrapped or withdrawn from their books. I think the last delivery in 1953 ended to some side tracks in Russia and never reached Manchuria because of Armistice in July 27.1953. Nothing of 3792 and 3797. This is a nice place for locomotive historians to cover up.

PS. May I point out that a number of locomotives witch appear in DRo lists
are also in Russian lists.To who we have to believe.
RDB Köningsberg 31.12.1944
3713  2C   BePe  5457 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3715  2C   BePe  5459 1911 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea
3725  2C   BePe  5646 1913 MPS Bf Kgb-Rothenstein + 1951 to Korea,
3757  2C   Werk   332  1913 MPS Bf Kgb-Kuggen       + 1951 to Korea

From Soviet Occupation Zone in East Germany a number were painted to Korea after Stalin´s personal order to Mr Lazar Kaganovich then Minister of Ways and Communications.Most of the Dutch locomotives were allocated to Rugen Island.
At least one was taken over by the Russian Occupation Adminstration in 1946.

8219  Bt    Werk  114  1904 Rbd Magdeburg 1946 to Soviet Occupation Adminstration.
Few were also transferred to so called VEB industrial concerns in East Germany.
But the big flow came in 1951 and 1952 when 18 locomotives started their long
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #99 Gepost op: 03 February 2011, 15:54:18 »
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...
Om een voorbeeldje te geven: ontwikkelings kosten van de Fleischmann Lint waren € 1milj euro...

Wat doen ze dan verkeerd?
Als ik de prijs en verkochte aantallen van recente H0 Philotrain modellen bekijk, dan kom ik hooguit op een paar ton omzet voor een model en dan hebben de fabriek, Philotrain en eventueel de tussenhandel er nog wat aan verdiend ook. Waarom zou het ontwikkelen van een handgemaakt messing model goedkoper zijn dan de ontwikkeling van een grootseriemodel?
Nou ja, ik kan wel bedenken dat het ontwikkelen van een model in het verre Oosten goedkoper is, maar dan liggen de ontwikkelkosten van deze 3700 ook aanzienlijk lager.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #100 Gepost op: 03 February 2011, 15:55:09 »
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...
Er worden wel eens vaker bedragen geroepen, al dan niet om indruk te maken of hoge prijzen te rechtvaardigen, maar 2 miljoen, daar geloof ik echt niets van. Een paar ton gaat er bij mij nog wel in, maar zelfs dan heb je al een behoorlijke oplage nodig om de kosten terug te verdienen....

Anyway, terug naar de 3700  ;D
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #101 Gepost op: 03 February 2011, 16:01:21 »
Ik neem nog wat Speculaas en een lekkere mok warme Chocolademelk en lees hier verder over ontwikkelingskosten van modeltreinen. (y)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #102 Gepost op: 03 February 2011, 16:04:14 »
Ik neem een emmer.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #103 Gepost op: 03 February 2011, 16:04:20 »
Hoe zal het aanwinsten draadje eruit zien als de 3700 daadwerkelijk uitgeleverd wordt?

 ;D
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #104 Gepost op: 03 February 2011, 16:06:21 »
Wat doen ze dan verkeerd?
Als ik de prijs en verkochte aantallen van recente H0 Philotrain modellen bekijk, dan kom ik hooguit op een paar ton omzet voor een model en dan hebben de fabriek, Philotrain en eventueel de tussenhandel er nog wat aan verdiend ook. Waarom zou het ontwikkelen van een handgemaakt messing model goedkoper zijn dan de ontwikkeling van een grootseriemodel?
geen spuitgietmallen en anders geconstrueerd, uit meer losse, makkelijker te ontwerpen delen, die aan elkaar gesoldeerd worden, veel duurder dan klikken of steken. Bovendien zitten er vaak veel kant en klare spullen in, zoals aandrijvingen etc. De nadruk ligt anders: Bij een grootseriemodel steek je veel meer werk in de ontwikkeling van het ding en het maken van specifiek gereedschap dat je alleen voor dat model kunt gebruiken (gietmallen etc) omdat je die tijd later terugverdient omdat je veel sneller kunt produceren. Verder worden kleinseriemodellen vaak ontwikkeld door semi-hobbyisten in plaats van duurbetaalde lui. K heb inmiddels enige ervaring met t ontwerpen op de kleinseriemanier met gefreesde meuk en dan kom je de keuze tussen die twee manieren van denken al aardig tegen