Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 474352 keer)

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1230 Gepost op: 18 September 2011, 19:40:46 »
Stephan,

Helaas is de foto niet klikbaar / groter te krijgen, dus kan ik in detail niet zien hoe de (sluit)lampen hier staan. Op zich maakt het feit dat het om een tenderloc gaat deze foto extra interessant (net als bij de 6100 foto's).

Verder zie je dat de loc aan de achterkant (maar wel de rijrichting??) ook twee gewone lampen staan. Zeker bij de 7700 waren de achterwand sluitseinbeugels een handige plek om de sluitlampen op te bergen:
- in machinistenhuis nauwelijks plek op de krengen op te bergen (petroleumstank)
- makkelijk onder handbereik (in tegenstelling tot de ophangpunten aan de rookkast)

Voor zover ik weet hadden de Nederlandse sluitlampen een blinde (zwarte) zijkant. Dit in tegenstelling tot de Duitse sluitseinen waarbij de zijkanten voorzien waren van rood/witte vlakken.

Tevens kan je hier goed zien dat de toplamp domweg bovenop de rookkast bleef hangen. Daar ging je niet mee lopen klooien als het niet nodig was. Bij 3700 (ed.) hangt de toplamp behoorlijk buiten bereik, dus daar ging je al helemaal niet mee sjouwen als het niet nodig was.

Verder is het interessant om te zien dat de rechterlamp een ander type lamp is dan het "standaard NS model". Waarschijnlijk is deze loc afkomstig van een van de trambedrijven uit Nederland.

Verder kan je nog "de emmer" buiten de loc zien hangen (iets wat historisch ook zeer verantwoord is) en kan je zien dat de loc nog z'n veiligheidskoppeling heeft (zie topic over NS 160-165). Dit kan bij deze loc omdat hier geen tramkoppeling aanwezig is.

Kortom, maak deze foto ajb even klikbaar / vergrootbaar.

Gert1

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1231 Gepost op: 18 September 2011, 19:44:03 »
Paul, zo is de foto wel groter te zien: http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/scannen0020.jpg

mvg,
Gert

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1232 Gepost op: 18 September 2011, 19:46:21 »
Nog even over de sluitlichten. Als ik bovenstaande lees schijnen de sluitlantaarns 2 kanten op, naar achteren rood en naar voren groen of (na 1937) wit.

Hoewel ik hier nog nooit van gehoord had zou dat best kunnen kloppen. In het boek over de e-loc serie 1200 van Uitgeverij Uquilair staan een stel mooie plaatjes van de NS sluitlantaarns. Bijvoorbeeld op pagina 64 en 71. Op die foto's is duidelijk te zien dat de achterkant van zo'n lantaarn voorzien is van een rond plaatje. Dat zou het bewuste groene, later witte glas kunnen zijn.

Dat rondje komt ook mooi van pas om te zien in welke richting het rode glas wijst bij driekwart voor foto's. Mijn indruk is dat de sluitlantaarns vaak met het rode glas naar achteren wijzend op de tender zaten. Ook als de loc een trein trok.

@Jan: Foto's van een SS frontlantaarn zijn bijvoorbeeld in het boek over de 3700 serie van Uquilair te vinden. Even Googlelen op NS 3700 doet ook wonderen. Het SS700 model van Artitec is gelukkig voorzien van de juiste (SS) frontlantaarns.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1233 Gepost op: 18 September 2011, 19:53:09 »
ik zal weer eens inj mn boeken duiken, t was alleen nog nooit opgevallen dat er verschil was ;D
gr Jan

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1234 Gepost op: 18 September 2011, 19:57:50 »
Hoewel ik hier nog nooit van gehoord had zou dat best kunnen kloppen. In het boek over de e-loc serie 1200 van Uitgeverij Uquilair staan een stel mooie plaatjes van de NS sluitlantaarns. Bijvoorbeeld op pagina 64 en 71. Op die foto's is duidelijk te zien dat de achterkant van zo'n lantaarn voorzien is van een rond plaatje. Dat zou het bewuste groene, later witte glas kunnen zijn.

Dat rondje komt ook mooi van pas om te zien in welke richting het rode glas wijst bij driekwart voor foto's.

THX  (y)

Foto 1200 op blz 64 is een NS foto. Laten we er maar vanuit gaan dat ze zorgen dat ze daarop hun zaakjes voor elkaar hadden. Ook de bovenste foto op blz 61 en de foto op blz 71 heeft de glazen van het spoor AF.

Sluitlantaarns "opbergen" -> glazen van het spoor af!

Kortom een 3700 met sluitlichten met glazen naar het spoor hoort enkel indien het om een rijdende loc gaat (op vrije baan tijdens overbrenging oid). In het geval van rangeren heb je voor en achter een onderlamp en horen de sluitlantaarns (buiten gebruik dus) met hun glazen opzij gericht te staan. Ook in het geval dat de loc een trein trok en de lampen achterop "werden opgeborgen" zijn het NIET de officiele sluitseinen (erger nog, wat indien de koppeling tussen loc en trein breekt.....) en horen ze met de glazen naar opzij te staan

Dat het in de praktijk soms anders was is wel aan te tonen aan de hand van foto's, maar officieel ..............

Ik weet niet of de regels voor het branden van de sluitseinen gelijk was aan die voor de grote lampen (van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsondergang, uit mijn hoofd)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1235 Gepost op: 18 September 2011, 19:59:21 »
Ik denk dat ik haar t.z.t. op mijn rails zet, en er lekker mee ga rijden. Dat kan/mag toch ook? 8)

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 20:11:11 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1236 Gepost op: 18 September 2011, 20:02:33 »
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/151477

Is redelijk uit te vergroten.

- Geen rechthoekige achterwand, voor opbergen rode glas
- trapeziumvormige draagbeugel
- slanker ogend door hogere schoorsteen

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1237 Gepost op: 18 September 2011, 20:06:51 »
Ik denk dat ik haar t.z.t. op mijn rails zet, en er lekker mee ga rijden. Dat kan/mag toch ook?

Groet Jaap

VOORAL DOEN  (y) (en dat meen ik serieus!!!)

Het is jouw geld, jouw hobby en jouw loc.

Bovendien een rijdende NSM 3737 is, historisch gezien, toch nauwelijks relevant  :'(, maar dat is dan weer een persoonlijke, voor jou volledig oninteressante mening van mij.

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1238 Gepost op: 18 September 2011, 20:10:17 »
Die foto van het Utrechts Archief had ik ook te pakken op internet. Is een mooie.

@Jaap: Rijden??? :o Het moet toch niet gekker worden. ???

Dat laatste heet ironie.

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1239 Gepost op: 18 September 2011, 20:13:32 »
Paul, zo is de foto wel groter te zien: http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/scannen0020.jpg

Tja, gôh, ach ..........

Dat lijkt wel een hele erge kakofonie ..........

- linker lamp staat met glas parallel aan spoor
- rechterlamp lijkt met glas van het spoor te staan (maar ja, die hangt aan de mcn kant en die weten het ALTIJD beter)
- rechteronderlamp lijkt ook een gekleurd glas (= rood??) voor te hebben

Kortom, ............ voor iedere situatie is wel weer een rechtvaardiging te vinden, echter of je, indien je zaken historisch juist wilt uitbeelden, enkel voor de uitzonderingen moet gaan.....

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1240 Gepost op: 18 September 2011, 20:22:18 »
voor iedere situatie is wel weer een rechtvaardiging te vinden, echter of je, indien je zaken historisch juist wilt uitbeelden, enkel voor de uitzonderingen moet gaan.....
Misschien betekent dit wel, dat als alle foto's niet de regel tonen, de uitzondering wel de regel was. Dus zoals de fransen zeggen: 'Anything goes!'  8)

dirkjan

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1241 Gepost op: 18 September 2011, 20:30:20 »
Misschien betekent dit wel, dat als alle foto's niet de regel tonen, de uitzondering wel de regel was. Dus zoals de fransen zeggen: 'Anything goes!'  8)

dirkjan

Helemaal met je eens, zeker als het om je eigen modelbaan gaat. Als medewerker van een werkend museum weet ik dat "de rest" wat weerbarstiger is. Zo'n foto van een 7700 is daarin heel interessant.

Mijn bezwaar is, bij voorbeeld, ook zeker niet tegen de Artitec vertolking van de NSM 3737. Die klopt 100%. Echter de NSM vertolking van de NS 3737 ..............

Indien het gaat om jou modelbaan kan je doen en laten wat je wilt. Indien je gaat beweren een bepaalde tijdsperiode na te bouwen wordt het al een stuk lastiger.

Wat (bijvoorbeeld) Karst doet met zijn modellen moet hij vooral zelf weten. Echter indien hij er zoveel energie in stopt en probeert zaken zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen zal ik mijn best doen om hem, en anderen, van de meest juiste informatie te voorzien waarover ik kan beschikken. Wat hij (wederom als voorbeeld) er daarna weer mee doet is geheel en al zijn zaak.  :D

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1242 Gepost op: 18 September 2011, 20:48:01 »
Hier een stukje text over rode, groene en witte sluitseinen.
Is gebruikt tot 1921.


Klikbaar
Bron: 150 jaar seinen voor treinen

Groet
Jeff
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 21:02:52 door Jeff van Alphen »
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1243 Gepost op: 18 September 2011, 20:50:21 »
Zo'n foto van een 7700 is daarin heel interessant.

Maakt het in dit verhaal nog uit dat het om een HSM machine gaat? Er staat toch duidelijk op de nummerplaat 1023. Ik bedoel, zo zal die in NS tijd niet lang hebben rondgereden. Maakt dat uit voor het verhaal?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1244 Gepost op: 18 September 2011, 20:56:18 »
Maakt het in dit verhaal nog uit dat het om een HSM machine gaat? Er staat toch duidelijk op de nummerplaat 1023. Ik bedoel, zo zal die in NS tijd niet lang hebben rondgereden. Maakt dat uit voor het verhaal?

Misschien wel, maar dan gaan we wel heel erg in de komma's en punten. D'r zullen ongetwijfeld verschillen in de regels geweest zijn tussen de HSM en de SS, echter daar men ook gebruik maakte van elkaars spoorlijnen zullen de regels niet al te veel tegenstrijdigheden bevat hebben. Hoewel ze vroeger duideljik anders met regels en training omgingen dan tegenwoordig waren ze nu ook weer niet achterlijk. Verder zat niemand te wachten op "cornfield meetings".

Misschien kom ik nog wat tegen wanneer ik wat dieper in de diverse treinfront / sluitsein duik.