Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:22:38
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 478340 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1215 Gepost op: 18 September 2011, 15:16:15 »
Hoi Wim,

Citaat van: Wim Rosbender
... maar ik ben al blij als er een gaatje in geboord kan worden met zo een Seuthe rook ding.

Daar kan ik kort over zijn:

No Way... De ruimte in de schoorsteen is opgevuld door de bevestigingsschroef. D'r valt dus niets te boren.

Grtzz,

Karst

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1216 Gepost op: 18 September 2011, 15:22:20 »
Voor het gewenste rookeffect dient men dus de motor riant van smeerolie te voorzien...  ;D

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1217 Gepost op: 18 September 2011, 15:37:13 »
Er zit dus een gaatje in de schoorsteen als ik het goed begrijp,,,?

En als je de schroef weg laat en de boven bouw op een andere manier vast zet.

Zou het dan kunnen om er een meur generator in te bouwen?

Denk na techneuten ,,, zo komen we er wel !!

Wullem NS

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1218 Gepost op: 18 September 2011, 15:41:32 »
Gewoon de vlakfrees er over en de bovenbouw met dubbelzijdige tape
vastzetten, probleem opgelost toch!

 ;D ;D

Maar zonder gekheid, rook is leuk maar ik vind het persoonlijk verschrikkelijke
rommel, alles wordt er vettig van en als je pech hebt komt de verf er ook
nog eens af, gezien rookvloeistof wel op paraffine basis is.

Ik heb het slechts 1 maal gebruikt bij m'n esu 215, tis leuk om te zien maar
het schoonmaakwerk wat je er van hebt, het is het niet waard.
Gezien het dan ook nog eens niet realistisch overkomt, is zonder beter.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1219 Gepost op: 18 September 2011, 15:49:17 »
Dat is idd wel waar ja ,,, het laat een vettige olielaag achter op de hele loc.

Dan zal hij rookloos door het leven moeten,

Of zijn er nog andere mogelijkheden ??

Laat maar horen,,

Groetjes, Wullem NS

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1220 Gepost op: 18 September 2011, 16:16:57 »
Dat is idd wel waar ja ,,, het laat een vettige olielaag achter op de hele loc.

Dan zal hij rookloos door het leven moeten,

Of zijn er nog andere mogelijkheden ??

Laat maar horen,,

Groetjes, Wullem NS

Een paar watjes op de schoorsteen plakken  ;D.

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1221 Gepost op: 18 September 2011, 16:36:02 »
Goh,, !!! Chris,

Dat ik daar nou niet op gekomen ben!!

Bedankt voor de tip kerel !!

Groetjes, Wullem

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1222 Gepost op: 18 September 2011, 16:44:41 »
Vraagje tussendoor: weet iemand of de geluidsdecoders met 3700 geluid ook los verkrijgbaar zijn? Ik heb namelijk 2 3700-en besteld zonder geluid, maar dat ene filmpje vind ik toch wel erg overtuigend.

Misschien is een mailtje aan Artitec voldoende.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1223 Gepost op: 18 September 2011, 16:46:05 »
Yep !

Artikelnummers heb ik zo snel hier niet bij de hand. Maar dat is gewoon te bestellen.
Artitec heeft hiervoor speciaal al de luidspreker in elke 3700 serie lok geplaatst, geluid of niet.
Dus kwestie van decoder inprikken en klaar.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1224 Gepost op: 18 September 2011, 16:51:42 »
Ook een vraagje tussen door maar er is nog niet op geantwoord: Heeft iemand al met de 3700 door een R1 bocht gereden, zo ja hoe ging dat?

Groeten,
Rutger

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1225 Gepost op: 18 September 2011, 16:54:25 »
Bestelnummer voor de Loksound is 89.401, Lokpilot is 89.601

dirkjan

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1226 Gepost op: 18 September 2011, 18:35:11 »
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender'  ;)

Maar ik denk dat ze er idd helemaal niet op horen. Zeker niet als een een sleepje Plan E's achter komt. Want da's eigenlijk de enige samenstelling waarin deze lok verantwoord kan rijden dacht ik zo uit m'n blote bolletje  :-\

@stig,

 ;D maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut....  :o

Grtzz,

Karst

Karst,

Ik heb vanochtend, voor dat ik naar Bochum - Dalhausen ging even zitten bladeren door de 3700 / 6100 boeken en ik kom er niet helemaal uit. De meeste foto's zijn "driekwart voor" kortom daarbij zijn de sluitlantaarns slecht te zien. Bij de 6100 is het wat makkelijker omdat daarbij wat meer variatie bestaat in waar de sluitseinen hangen.

Ik heb de indruk dat er op een aantal foto's te zien is dat de lampen hangen met de glazen van het spoor af. Echter, er zijn ook foto's te zien waar bij het er sterk op lijkt dat de glazen parallel met het spoor staan. "Best practice" is volgens mij van het spoor af, maar met het spoor mee is dus (historisch gezien) niet fout. Op zich maakt het toch niet zoveel uit omdat de lampen overdag toch niet verlicht waren. 's avonds zullen de lampen enkel aan geweest zijn wanneer de loc een trein "zonder Hc" gingen trekken en dan hooguit enkel van het depot naar de trein. Dan kan je de situatie hebben gehad waarbij de loc achterop brandende sluitlantaarns zou hebben kunnen hangen. Echter reglementair klopt dat nauwelijks omdat de loc dan feitelijk nog een rangeerbeweging is en moet werken met een pit voor en een pit achter. Hooguit dat de stoker alle lampen in een keer zou hebben aangestoken en de, brandende, sluitlantaarns tijdelijk op de houders achterop geparkeerd zou kunnen hebben. Kortom over brandende sluitseinen ter grootte van ledje zou ik me niet druk maken.

Het enige wat ik nog niet heb nagekeken wat er qua lampen nog gedaan kon worden met de aan/afkondiging van extra treinen ed, maar daarvoor moet ik nog even verzinnen waar ik dat kan opzoeken

Tja gôh, ach, die top pit brandend ........... Modelbouwtechnisch een pracht prestatie, echter zo lang er geen koninklijke trein achterhangt pure onzin. Net zo goed als het overdag hebben branden van de lampen (2 of 3). Het hoort domweg niet zo. Evenmin als het volledig messing zijn van de lampen. Ik ben NERGENS een foto tegengekomen die dat zou rechtvaardigen. Voor zover ik weet is dat gebeurd in de tijd dat de loc bij de SSTT reed en een vlugge bladering door het boek van J. de Bruin ontkracht dit niet. Ook zijn toen de koppelstangen rood geschilderd. Ik WEET dat de SHM rond 1981 geprobeerd heeft de koppelstangen zwart te mogen gaan schilderen maar dat stuitte op een verbod van NS/NSM. De NSM 3737 uitvoering is misschien de enige juiste uitvoering om de aanwezigheid er van om een moderne modelbaan te rechtvaardigen, maar in mijn ogen is het een Pipo de Clown uitvoering die de loc geen enkel recht doet.

Wat je er in de NSM 3737 uitvoering achter kan hangen is veel:
- Eanos (testtrein SHM 1981)
- 1502 met plan D (trein Keulen Den Haag met defecte e-loc)
- blokkendozen
- plan E
- stam SHM Oostenrijkers (onderweg Hoorn - Amersfoort, maar eigenlijk moet er dan een 2200 voor  :'()
- D'r zullen vast nog wel wat varianten zijn die ik vergeten ben of niet weet.

Wat me bladerend opviel was het volgende:
- Bijna alle 3700 hadden voor de tweede wereldoorlog nog de (3) SS lampen voorop (ander model optilbeugel met name)
- Na 1935 reden veel loc's rond met maar twee lampen (na twintig jaar te veel uitval / niet meer te repareren door slijtage??). Ik vermoed dat toen de "derde lamp" gebruikt is om die loc's te voorzien van lampen die er nog maar een hadden.
- Na 1945 eigenlijk allleen maar loc's te zien met NS lampen (zoals ook op de NSM 3737, maar dan zwart afgezien van de ruitrand)
- Na 195X zijn veel loc's ook maar weer voorzien van 2 lampen. Lijkt er op dat er ook toen enkel de noodzakelijke twee lampen voorzien waren en defecte/ ontbrekende  "derde lampen" niet meer werden aangevuld.

Dit alles gezegd hebbende hoop ik dat iedereen veel plezier gaat hebben van zijn of haar 3700. Ik doe het als 1:1 stoker en 1:160 rijder wel zonder  :'(

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1227 Gepost op: 18 September 2011, 18:41:48 »






Grtzz,

Karst

Karst,

Ik weet niet of je het kan/wil/durft, maar misschien moet je overwegen om de mee gegoten draagbeugels te vervangen door dunner koper of messing draad. Ik denk dat je het kan en ik vermoed dat het aanzicht van de loc er veel beter van word.

Verder weet ik niet of je nog ergens een spakenhandwieltje voor de rookkast hebt ipv van het nu gebruikte gatenhandwieltje. Je moet goed kijken om het te zien, maar ...........

DEUVM

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1228 Gepost op: 18 September 2011, 19:14:53 »
Nog even over de sluitlichten.


(foto: ansichtkaart, verzameling Hesselink) slepen naar adresbalk of rechtermuisklik voor groter.

Als ik bovenstaande lees schijnen de sluitlantaarns 2 kanten op, naar achteren rood en naar voren groen of (na 1937) wit.
Daarom steken ze dus naast of boven de loc of tender uit

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 September 2011, 19:47:59 door prutser »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1229 Gepost op: 18 September 2011, 19:36:33 »
heeft er iemand een afbeelding van zo`n ss frontlantaarn?
ik ben bang dat op de SS 700 uitvoeriing de zelfde lamp zal zitten
gr Jan