Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)  (gelezen 5889 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2011, 18:44:15 »
Even nog ter extra informatie, de goederentrein werd getrokken door 2 Mak G1700 loks, de VPS 1704 en VPS 1703.
De vooroplopende VPS 1704 is hierbij zwaar beschadigd, er gaat op een aantal Duitse Fora het gerucht dat de Machinist op de 2e lok, dus de VPS 1703 zat. Maar dat zijn maar geruchten, persoonlijk lijkt het mij erg onlogisch en volgens mij mag het ook niet. Ik weet ook niet in hoeverre het mogelijk is bij dit type lok.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 18:46:16 door Petertrein81 »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2011, 19:01:30 »
Het is in Duitsland toegestaan om op de 2e lok te zitten, maar alleen wanneer eerste lok tijdens de rit een storing krijgt waardoor deze niet niet meer vanaf de eerste te bedienen is. Ook mag dan niet harder heb gereden dan 50km/h, en niet verder dan de eerstvolgende mogelijkheid om de lokken te wisselen. Even ter info, maar geen speculaas (dat eet ik liever op ;D).

Groeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2011, 20:13:45 »
Heeft de goederentrein dan het wissel open gereden?
Dat is goed mogelijk, als de rijweg voor de Lint al goed gelegen heeft tenminste.
Groetjes, Bart

Gert1

  • Gast

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2011, 19:55:30 »
Waarbij met twee stopsignalen waarschijnlijk het voor- en hoofdsein bedoeld worden. Zoals velen hier weten kan een voorsein geen stop tonen maar enkel een stoptonend sein aankondigen. Heftig is ook dat de mcn door de pers al nagenoeg veroordeeld is ("negeerde" = opzet), terwijl het onderzoek zelf nog maar net loopt.

De mediageilheid kent in deze helaas weer geen grenzen: de rampplek was ook vandaag weer goed bezocht door de pers...  >:(

Bron: een goede vriend van me die bij HEX rijdt.
Groetjes, Bart

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2011, 14:32:30 »
Op doorreis naar de Harz ben ik op zondagochtend even ter plaatse in Hordorf geweest.HEX VT 810 heeft dankzij een noodoproep van de Fdl haar snelheid nog kunnen terugnemen tot 66 kmh, niettemin een vresellijk klap geweest die tot 7 km in de omtrek te horen is geweest. VPS is bij de kruising door rood gereden ipv 6 minuten daar aan de kant te gaan. Het ongeval heeft een enorme indruk in de regio achtergelaten. M' n beelden volgen zodra ik volgende maand uit de Harz ben teruggekeerd. groet Rob
« Laatst bewerkt op: 06 February 2011, 12:29:39 door Rob46 »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2011, 14:50:54 »
Een G1700 heeft toch een omloop ?

Theoretisch is het dus mogelijk om van de eerste naar de tweede lok te komen terwijl de trein rijdt en geloof me, een mens kan rare dingen doen in geval van nood. Echter vraag ik mij af of hij daar überhaupt wel tijd voor zou hebben gehad. Als 2 treinen met bijna 180 km per uur op elkaar afrijden, heb je in dichte mist (zeg je ziet 'm op 500 m afstand) slechts 10 seconden.

Een leuke zijdiscussie in een Duits forum vroeg zich af waarom er geen 'schutzgleis' was, of in het Nederlands een veiligheids spoor

----/-----------------
---/-----|   < veiligheidsspoor

Er wordt dus gezegd dat de Fahrdienstleiter de Lint op 't laatste moment had gewaarschuwd voor de goederentrein, waarop de Lint nog kon afremmen tot 66 km/h. Vreemd dan dat de machinist van de goederentrein (volgens berichten) niet geremd heeft. Ik weet niet hoe lang het enkelsporige stuk was, maar het lijkt mij zo, dat als ik een trein door rood zie rijden, dat ik meteen alarm sla.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Rob46

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re:Ernstig treinongeval Duitsland (Hordorf)
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2011, 08:12:19 »
Ongeveer 200 meter vòòr het Bhf Hordorf gaat richting Magdeburg het dubbelspoor over in enkelspoor dat 6 km doorloopt tot de kruising Bhf Ochersleben (Bode). Op het Bhf Hordorf is de Fahrdienstleiter gevestigd en die zag de goederentrein naderen en gaf meteen een noodsignaal naar beide treinen uit. Naast de HEX-mcn heeft ook de mcn van VPS heeft hierop gereageerd en bracht de snelheid nog terug naar 40 km/h. De botsing vond plaats nadat de VPS slechts 500 meter enkelspoor had bereden, nagenoeg op het Bhf. Zoals ik vanuit de Harz al meldde was ik op doorreis en ben op zondagochtend 30-1 even ter plaatse in Hordorf geweest. Voor beelden zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5479571904/ en http://www.flickr.com/photos/rob46/5478969231/in/photostream/
« Laatst bewerkt op: 10 March 2011, 09:35:15 door Rob46 »