Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Duitse baan van Dirk-Jan op N  (gelezen 21501 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Re:Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #30 Gepost op: 26 August 2011, 19:35:33 »
Ha, eindelijk weer eens een update. Ik vroeg me al af hoe het hiermee ging.
Ziet er goed uit!

Groeten,
Wim
Grt, Wim

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #31 Gepost op: 26 August 2011, 19:41:19 »
Dat "eindelijk" klopt wel. Een verhuizing, bruiloft en vakantie zijn nou niet bepaald factoren waardoor een modelspoorbaan goed opschiet. Maar nu ik ben begonnen met de rails leggen gaat de vaart er weer lekker in. Binnenkort kan ik dan ook de draden aan de rails gaan solderen... :-\ nog niet echt mijn sterke kant. Eerst maar eens wat oefenen op reststukjes en daarna op het deel uit het zicht beginnen. Maar eerst alle rails leggen.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2011, 16:46:38 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 26 August 2011, 19:45:35 »
Binnenkort kan ik dan ook de draden aan de rails gaan solderen... :-\ nog niet echt mijn sterke kant. Eerst maar eens wat oefenen op reststukjes en daarna op het deel uit het zicht beginnen.
Da's een kwestie van oefenen.
Voordat ik daarmee begon heb ik eerst wat videotjes op Youtube bekeken waarin mensen laten zien hoe ze het doen. Dat hielp. Ondanks dat kostten mijn eerste pogingen nog wel wat moeite, maar de laatste keer ging het vlotjes.
Grt, Wim

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2011, 21:53:12 »

Even een mini-update. Het leggen van de rails gaat voorspoedig. Met een sliert wagons test ik of alle overgangen goed lopen. Zodoende haal ik kleine onvolkomenheden er tijdig uit. De rails zit gespijkerd, dus indien nodig kan ik de zaak nog losmaken.

Daarnaast speel ik al een poosje met het idee om een drietal opstelsporen te maken onder het te bouwen dorp. Het wordt daar toch een holle ruimte, dus zeer geschikt. Omdat ik ruim voldoende wissels had gekocht heb ik er ook nog een paar over om drie opstelsporen te maken. Ik heb alleen (nog) niet voldoende rails. Misschien kom ik ook wel één of twee stuks flexrail te kort voor de baan zelf. Gelukkig kan ik dat altijd bijbestellen. Ik heb immers nog meer nodig, zoals wisselmotoren.

Hieronder een kleine, globale impressie van de opstelsporen zoals ze zouden kunnen liggen.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #34 Gepost op: 02 October 2011, 22:39:28 »
Het lijkt me hoog tijd voor weer een update. Ik wil al een paar weken wat nieuws plaatsen, maar het komt er steeds maar niet van. Dit komt doordat ik nogal druk ben met mijn werk (‘s morgens om 6 uur vertrekken en ‘s avonds half 8 thuis), maar vooral ook omdat ik eigenlijk een filmpje wil plaatsen. Een filmpje van de rijdende treinen. Of trein beter gezegd, want één trein rijdt momenteel niet. Laat mij vooraan beginnen.

Enkele weken geleden heb ik de laatste rails gelegd. Daarna ben ik bezig geweest met het aansluiten van de stroomdraden op de rails. Na een beetje oefenen met het solderen ging dit opvallend goed. Module voor module heb ik aangesloten en getest. Op module 4 ging het echter mis bij een wissel. Dat wissel zat wel goed aangesloten, maar door wat vermoedelijk een vuiltje was ging het daar toch mis. Mijn favoriete en best rijdende trein, de BR24, stopte er. Al snel bleek deze elders op de baan ook niet meer te willen rijden. Daar ik ook geen verlichting op de loc heb vermoed ik dat het ergens bij de stroomafname of de decoder verkeerd zit. Een los draadje heb ik reeds vastgemaakt, maar dat was helaas niet voldoende. Daar ga ik dus iemand naar laten kijken. Wordt vervolgd.

Die wissel was dus ook een probleem. Het vreemde was dat mijn andere loc er ook stil kwam te staan. Deze ging gelukkig niet stuk. De wissel doet het inmiddels goed. Na wat gepruts verdenk ik dus een vuiltje ervan een slechte verbinding te hebben veroorzaakt.

De stroom is overal op de baan aangesloten en de testritten zijn begonnen. Helaas met de slechtere loc, dus ik kan niet altijd zeggen of een hapering door de loc of de rails komt. Meestal verdenk ik toch de rails. Wat oppoetsen met een Roco-blokje helpt in de meeste gevallen prima. Bijna alles rijdt goed, zelfs de keerlus werkt naar behoren. Er zijn nog een paar kleine problemen: een enkele wissel wil voor storing/ontsporing zorgen. Daar verdenk ik vuil, zoals zaagsel wat overal terecht kan zijn gekomen. Op één modulescheiding, precies in een bocht loopt de rails niet lekker. Omdat deze in de bocht is doorgezaagd trekt de boel een beetje scheef en ontspoort de trein. Hier wordt aan gewerkt. Het laatste, minst belangrijke probleem is de helling. 3 tot 3,5% is echt meer dan je denkt. Mijn slechtere loc trekt de lange trein die ik heb gemaakt niet altijd goed op de helling. Vooral niet als ik halverwege stil ga staan. Dit is om twee redenen geen groot probleem. Ten eerste omdat ik toch niet met zulke lange treinen wil gaan rijden en ten tweede is dit, zoals al gemeld, mijn minder goede loc.

Door de genoemde problemen heb ik nog geen filmpje gemaakt. Ik wil namelijk graag laten zien hoe de boel overal goed kan rijden. Bovendien ben ik druk met mijn werk en kom ik dus bijna niet aan de treinbaan toe. Het mooie weer zorgt er ook voor dat ik liever buiten dan op een hete zolder ben.

Wat zijn dan de toekomstplannen voor de korte termijn? Dat spreekt deels voor zich: de laatste problemen oplossen en een filmpje maken. Ook zijn de wissels nog niet automatisch omdat ik nog geen wisselmotoren heb. Daar wil ik dus ook mee aan de slag. Eurospoor is eind deze maand. Dan koop ik misschien de wisselmotoren, of slechts een Peco schakelaar voor de motoren. Nu heb ik twee drukknopjes, maar zonder lampjes erbij kan ik dan op een bedieningspaneel niet zien in welke stand de wissel staat. Peco heeft schakelaars en die wil ik wel eens proberen. Neemt minder ruimte in dan twee knopjes en aan de stand van de schakelaar zou je moeten kunnen zien hoe het wissel staat. Daarnaast wil ik kijken naar een nieuwe loc, een kleinere dan de BR24.

Tevens ben ik bezig met het proberen van andere software om mijn website te vernieuwen. Daarover later meer. Voor nu excuses voor de lap tekst en gebrek aan plaatjes. Ik had best wat beeldmateriaal kunnen verzorgen. De volgende keer zal ik het proberen goed te maken.

De binnenkant van mijn BR024 054

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #35 Gepost op: 07 October 2011, 19:09:29 »
Vandaag heb ik mijn BR24 054 weer getest en zoals verwacht reed die nog steeds niet. Toen ik de loc op de testrail zette welke ik voor de gelegenheid analoog heb aangesloten kwam een leuke verassing: de trein reed. Er was helaas nog geen licht. Nu vermoed ik dus dat de decoder stuk is. Omdat deze zeer fijn gesoldeerd zit laat ik de reparatie liever aan iemand anders over. Nog even geduld dus.

Dan is het nu tijd om mijn belofte in te lossen. Geen geklets, maar film.

http://www.youtube.com/watch?v=ktLLXf64gDA

http://www.youtube.com/watch?v=75qynanWVPM

rudi van der Craats

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 07 October 2011, 19:26:42 »
Hallodirkjan,

Toevallig had ik van de week het zelfde euvel met mijn br 39 wel analoog maar niet digitaal :-\
Bij mij bleek het decoder adres niet te kloppen .
Voor de zekerheid zowel het adres in de loc alswel in de muis verandert en er was niks meer aan de hand (y)

hier eenlink http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39337.0.html

Sucses

Rudi
Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #37 Gepost op: 07 October 2011, 23:10:04 »
Bedankt Rudi! Door jou advies ben ik wat gaan rommelen met de CV's. Resetten is me helaas niet gelukt (CV8 op 8 zetten doet niets en op 155 zetten (Fleischmann) ook niet). De trein rijdt inmiddels weer, maar wat ik nou heb veranderd om het zover te krijgen ??? Eerst was de rijrichting nog verkeerd, maar dat is opgelost. Nu moet ik alleen nog kijken hoe ik de verlichting weer aan kan krijgen (licht/OK knop geeft wel een *, maar geen licht op de trein).

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #38 Gepost op: 13 October 2011, 23:26:33 »
Omdat deze zeer fijn gesoldeerd zit laat ik de reparatie liever aan iemand anders over. Nog even geduld dus.
Als je het niet aan durft, is het inderdaad slim om wat terughoudender te zijn. Met 2 personen zie je altijd meer dan 1. Maar als ik zo zie hoe het rails gesoldeerd is... doe je het goed hoor! Het foefje wat ik gebruik bij krap solderen, is de hand waarmee je de soldeerbout beet hebt, met de pols op de tafel/bureau/werkblad te laten rusten. Dan ben je wat stabieler dan dat je het "in de lucht" probeert. Maar misschien doe je het al zo. (Probeer het eerst even als de soldeerbout nog koud is, of het lukt.)

Denk om je vingers EN om de plastic onderdelen. Ghehe :P Ik weet van niets... kuch... ahum...

Begint al een aardig leuk baantje te worden. Lekker rustig maar toch gestaag trekt de loc de hele sleep door het landschap. Ik zie het wel zitten. Ga zo door (y)

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2011, 13:09:17 »
Een paar weken geleden ben ik naar Eurospoor geweest. Dat was weer erg leuk. Er waren prachtige modelspoorbanen te zien en op de markt ben ik grotendeels geslaagd. Ik wilde een nieuwe locomotief, een wat kleinere en digitaal of digitaal voorbereid. Daar heb ik er maar één van gezien en die vond ik met ruim 200,- euro te duur. Wel ben ik geslaagd voor muurtjes, kleine schroevendraaiers, wisselschakelaars (van Peco, ze zijn handig maar ook redelijk duur) en een extra Multimaus. Die laatste is een kleine, de Maus 2 van Roco.

Wat betreft mijn loc die nogal vreemd deed heb ik navraag gedaan. Een expert hoorde mijn verhaal aan en toen hij hoorde dat alles werkte behalve het licht wist hij het zeker: het lampje is stuk, dat kan niet anders. Iemand anders vertelde mij dat de decoder gewoon niet goed is. Fleischmann zou slechte decoders gebruiken. Iemand van Modelspoorclub Veluwezoom heeft wat doorgemeten en kwam tot de conclusie dat het lampje goed is. Hij dacht dat er gewoon geen (goed) contact was met het lampje. Thuis heb ik weer van alles geprobeerd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het contact inderdaad niet goed was en dat de trein gewoon in z’n achteruit stond. Het contactpunt wat verbuigen was de oplossing. Helaas heb ik eergisteren weer een lichtuitval gehad en toen ook iets verkeerd gedaan waardoor ik nu weer geen licht heb. Ook vreemd is dat wanneer ik de Multimaus vol open draai de loc heel snel, dan heel langzaam, dan heel snel, dan heel langz....etc rijdt. Wanneer ik de maus dan weer op 0 draai als de trein langzaam rijdt gaat die gewoon door, om vervolgens nog even snel te rijden en dan pas te stoppen. Op de stop-knop (waarmee alles dus stopt) reageert ie wel.

Ook leuk nieuws is dat de kleine loc die ik heb gekregen inmiddels kan rijden. Daar bleek ook gewoon een slecht contact in te zitten. Deze loc rijdt echter puur analoog. Misschien koop ik een keer een goedkope decoder om zelf te proberen een trein te digitaliseren.

Thuis ben ik bezig geweest met het gieten van gipsen rotsen, de mallen heb ik al een flinke tijd in huis. Het gieten ging goed en ook het schilderen is erg makkelijk. Op Youtube staat een duidelijk filmpje van Gerd de builder (wel in het Duits). Het is echt zo gemakkelijk als het eruit ziet.

Ik had ook plannen voor wat opstelsporen onder het dorp. Hier heb ik vast een begin voor gemaakt in de vorm van een schuin aflopend stuk.

« Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 13:14:45 door dirkjan »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #40 Gepost op: 20 November 2011, 21:25:30 »
Hoi Dirkjan,

Zien er goed uit, die rotsen. Misschien wel een tikje donker. Misschien nog iets drybrushen met wit?

Groeten,
Wim
Grt, Wim

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #41 Gepost op: 26 November 2011, 22:49:42 »
Ze waren wat lichter, maar doordat ik ze een wetwash heb gegeven met zwart zijn ze donkerder geworden. Wetwash over verf op waterbasis blijkt vooral het geheel donkerder te maken. Het zijn nog maar de eerste rotsen die ik maak, om het eens te proberen met de verf. Het resultaat valt me inderdaad niet tegen, maar die wetwash moet toch anders denk ik. Er zat ook wat bruin onder, wat mooie afwisseling gaf. Helaas is dat ook niet meer te zien door die wetwash. Leermomentje dus. Ik denk dat als ik deze ga gebruiken en het goed aanpak met wat groen dat de donkere kleur geen ramp is.

Inmiddels ben ik weer een klein stapje verder met bouwen. Ik heb een nietmachine en gaas gekocht. Nu kan ik de basis van het landschap gaan maken, hoewel ik daar nog voorzichtig mee moet zijn. De wisselmotoren en andere elektronica moeten er nog onder en daar wil ik graag nog de ruimte voor hebben!

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #42 Gepost op: 17 January 2012, 16:58:35 »
Alweer veel te lang niets gemeld, dus de hoogste tijd. Er waren wat ups en downs op de baan en dan bedoel ik niet alleen hoogteverschillen. Eerst maar even de tegenvallers, dan is de rest leuk nieuws. Ik heb/had wat ruzie met de opstelsporen. De bochten zijn te krap dus een keerlus of draaischijf komt er niet achter de schermen. Na wat improviseren (en nog wat ruzie met de rails) heb ik er wat korte opstelsporen van gemaakt. Dan staan de wagons in elk geval aan de kant.

Dan zijn er nog de problemen met mijn BR24. De boel leek opgelost nadat de juiste instelling was gevonden om de decoder te resetten. Bijna opgelost moet ik zeggen, want de verlichting deed het nog niet. Na wat meten en proberen blijkt de uitgang van de voorlichten stuk te zijn. De uitgang van de achterlichten (welke niet wordt gebruikt) werkt nog wel. Dat is dus op te lossen. Helaas rijdt de trein nu alleen maar erg haperig, zelfs analoog. Die laat ik dus maar eens een keer goed nakijken en eventueel een nieuwe decoder erin.

Wat betreft andere locs heb ik besloten maar gewoon te gaan sparen en goede, kant en klare digitale locs. Dat is duur, maar het alternatief is erg lastig en/of lastig én duur en/of moeilijk verkrijgbaar en dan misschien alsnog met problemen (tweedehands: bijna niet te krijgen en als het te koop is kan er van alles mee aan de hand zijn).

Dan de leuke dingen. Ik ben begonnen aan de opbouw van het landschap op module 4, rondom het kleine goederenstation. Dat lukt met gaas, gipsverband en een nietpistool vrij goed.

Als laatste kan ik nog melden dat het bouwen van de brug is begonnen. Met de stenen muren die ik er bij wil doen. Op de foto’s staat alles nog los (de brug steunt op de muurtjes) maar het geeft een kleine indruk. De railing zit nog niet op de burg.

Ter info: de loc op de foto’s is een oude, analoge loc. Die staat er gewoon bij om de foto’s wat leuker te maken.

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #43 Gepost op: 17 January 2012, 21:13:42 »
Dat wordt al heel wat moois zeg!  (y)

Wat betreft die loc (of loc's)... Klinkt alsof de algehele stroomafname punten van de loc niet helemaal jofel zijn, maar het zal me niets verbazen wanneer je de pech hebt dat allerlei oorzaken samen iets in hun schild voeren. :P
Bij het spontaan wisselen in snelheid klinkt het motortje dan ook als een versleten keukenmachine? Wellicht zal er dan hier en daar iets gesmeert moeten worden.

Mocht je toch  iets willen bereiken, denk ik dat je het beste samen met 1 of meerdere modeltreinfanatiekelingen een zaterdag of zondag kunt opofferen. Waarbij een ieder natuurlijk zelf wat "tools" meeneemt waar hij/zij het mee denkt te kunnen oplossen.

Kan me goed voorstellen dat je wel ff klaar bent met dat geklier.
Ga maar mooi verder met de bouw van de baan. Wanneer je minimaal 1 goed werkend treintje hebt rijden, dan zullen de toekomstige nieuwe loc's/treintjes het ook moeten doen.  ;D

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #44 Gepost op: 18 January 2012, 10:14:26 »
Dat er meerdere factoren zijn die de loc niet lekker laten lopen lijkt mij op dit moment ook. Ik heb gelukkig nog een andere digitale loc, maar dat is een erg oude waar ooit een decoder in is gezet. Die loc loopt ook niet helemaal lekker (hapert soms wat), maar dat lijkt me puur de stroomafname van de loc. Toen mijn BR24 het nog goed deed liep die overal lekker en liep die ouwe 7081 ook al niet 100% zuiver.

Bij de snelheidswisselingen klinkt de motor van de BR24 niet vreemd. Zelf denk ik dat er onder andere problemen zijn met de decoder, zoals ook al met het licht het geval is.

Inmiddels heb ik 1 trein op het oog. De meeste nieuwe treinen zijn al gauw boven de €250,-, maar ik heb er op Eurospoor 1 gezien die ik erg mooi vond (een BR 64 415 van Fleischmann, DCC), die 206,- is. Nog steeds duur, maar goedkoper dan de meeste die ik in de catalogussen zie. Op de webshop van de winkel zag ik dat ze 'm nog hebben, dus misschien ga ik daar voor sparen.