Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Duitse baan van Dirk-Jan op N  (gelezen 21500 keer)

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #45 Gepost op: 18 January 2012, 15:26:47 »
Vandaag heb ik nog weinig gedaan aan de baan. Wat nieuwe rotsen gegoten, modelgips gehaald bij de bouwmarkt en de brug voorzien van een railing. Dat laatste levert een leuk plaatje op:

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #46 Gepost op: 25 January 2012, 17:50:06 »
andaag ben ik naar Heerhugowaard gegaan. Allereerst om daar de modelbouwwinkel te zien. Daarnaast ook om te kijken of ze mijn BR 24 kunnen repareren en om te kijken naar een nieuwe loc. Het liefst een leuke kleine stoomloc die digitaal is.

Mijn BR 24 bleek echter prima te rijden. Alleen de verlichting deed het niet, wat geen verrassing was. Daar is dus verder niets aan gedaan.

Er waren ook enkele mooie digitale stoomlocs. Bijna had ik een mooi museummodel gekocht (een tijdperk III-IV Duitse trein, met Nederlandse tijdperk VI museum stickers erop). Maar uiteindelijk zag ik een mooie Trix VT 98. Die was iets goedkoper en heeft prachtige verlichting. Voor 3 witte lampen, achter 2 rode. Als de rijrichting veranderd past de verlichting zich aan. Daarbij is er ook nog binnenverlichting ingebouwd. Nu wil ik eigenlijk wel binnenverlichting in al mijn wagons. Wellicht een leuk project voor op de langere termijn.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik de baan eens grondig gepoetst en de VT 98 getest. Na het vinden van de juiste instellingen reed die fantastisch. Tijd dus voor de BR 24. En ja hoor, op een schone baan rijdt die prima. Wel nog steeds zonder licht, want die uitgang op de decoder is stuk.

Disclaimer bij de foto: ik moet nog een paar kleine friemelstukjes op de railbus zetten. Dus als je op de voorkant wat mist, dan kan dat kloppen.

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #47 Gepost op: 26 January 2012, 00:14:33 »
Kijk, dat klinkt al stukken beter! (y)

Persoonlijk zou ik pas de friemelerij erop zetten wanneer je meer gaat rijden dan bouwen. Zolang je af en toe aan het testrijden bent, zou ik het eerst zonder friemels laten. Dan kan het er ook niet afbreken... Maar het is slechts een mening  ;D

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2012, 09:51:42 »
Kashmir47, goede tip! Zal ik onthouden voor het volgende materieel wat ik koop.  (y)

Tijd voor weer een update:

Eind februari ben ik naar Rail 2012 in Houten geweest. Daar heb ik genoten van een aantal prachtige modelspoorbanen. Tevens ben ik er geslaagd voor een aantal dingen die ik zocht. Zo heb ik een zak vol drukschakelaars gekocht, om mijn wissels mee te bedienen. Een transformator ervoor mis ik nog, maar die komt er in de toekomst zeker aan. Niet alle wissels zitten immers al onder de baan.

Ik was ook op zoek naar een mooi, klein stationnetje voor op de berg. Daarvoor had ik wel wat gezien, maar ik had er steeds mijn twijfels bij. In Houten vond ik een ander, in mijn ogen mooier station.

Verder wilde ik nog een goederenwagon voor één van mijn reeksen personenwagons. Zoals je op de foto's kunt zien ben ik ook daarvoor geslaagd. Een zeer mooie wagon in mijn ogen. Bij die aankoop heb ik meteen nog twee andere wagons gekocht die mooi passen bij wat ik al heb. Zoals de wagon op de andere foto; die met remhuisje had ik al.

Op module vier heb ik nu alle ballast op het lage deel liggen, zoals te zien is op de foto. Dat wil zeggen, de ballast op het deel waarop je kijkt en niet het schaduwstuk uiteraard.

Gisteren ben ik begonnen met opruimen. De zolder was een bende, evenals de treinbaan. Alle wagons zitten nu in doosjes en de modules staan los van elkaar zodat ik er beter bij kan. Ik heb ook een aantal dozen uitgezocht, want alles zat door elkaar. Nu zit er een beetje meer logica in. Zo kwam ik nog dingen tegen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had, of waar ik ze had. Het opruimen is nog niet klaar, maar dat maak ik binnenkort wel af.

Verder moet ik nog nadenken over hoe ik een wisselmotor vast maar op een plek waar ik niet goed bij kan, waardoor schroeven niet lukt. Misschien met goede lijm...

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #49 Gepost op: 27 April 2012, 22:58:05 »
Vandaag heb ik een mooie oplossing gevonden voor de wisselmotor waar ik slecht bij kon: sterke dubbelzijdige tape die geschikt is voor hout en plastic (en andere oppervlakken). De wissel zit vast en de draden zijn gesoldeerd. Enkele andere wissels die ik nog vast moest maken zitten nu ook op hun plek. Eén ervan was nog vrij lastig, omdat ik daarvoor een stuk hout moest uithakken (ik heb geen frees). Uiteindelijk kwam ik nog zo'n 2 à 3 millimeter tekort en kreeg ik het idee het plastic montageplaatje niet te gebruiken. In plaats daarvan heb ik de wisselmotor met de metalen puntjes direct in het hout gedrukt. Dit bleek de perfecte oplossing te zijn.

Nu ben ik ook iets verder gegaan met de landschapsbouw op module 4. De basis voor de voorzijde van de berg zit vast. De volgende keer kan het gipsverband erop.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #50 Gepost op: 16 May 2012, 23:22:50 »
Een poosje terug met mooi weer ben ik lekker naar Purmerend gefietst. Daar heb ik een aantal platen blauw schuim gekocht. Van dat handige schuim wat makkelijk te bewerken is zonder dat het veel rommel geeft. Ideaal voor de basis van de bergen.

De afgelopen dagen heb ik met gips staan spelen. Nu is het voorste deel van de berg op module 4 zover klaar dat deze alleen nog verf en begroeiing nodig heeft. Daar wil ik echter nog even mee wachten todat de rest van de bergen op deze module ook klaar zijn.

Herinnering voor mezelf: de volgende keer de rails even afplakken met schilderstape, want gips geeft rommel.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #51 Gepost op: 17 May 2012, 07:12:34 »
Weinig reacties hier...  :-\

Ziet er goed uit, wat je aan het doen bent! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Succes met bouwen!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 17 May 2012, 09:27:27 »
Hoi Dirkjan,

Ben het eens met Ronald, ziet er goed uit  (y)
En dat van die schildertape kan ik alleen maar beamen, ik ben op de e.o.a. manier in bezit gekomen van een paar rolletjes TESA professioneel. Dat is wel even wat anders als die van een bouwmarkt.

Maar ook ik ben benieuwd naar de verdere bouwvorderingen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #53 Gepost op: 21 May 2012, 09:25:01 »
Volgens mij zijn er nu een stuk of 4 duitse N-banen in aanbouw. Kunnen we over enige tijd gaan rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #54 Gepost op: 21 May 2012, 11:14:38 »
Hoi Dirk-Jan

Leuke Duitse n-spoor modulebaan ben je aan het bouwen, er zijn op dit forum niet veel mensen met een
n-spoor baan met Duitse thema.

Ik ga deze topic zeker verder volgen.

Groeten  Paul Smits

Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #55 Gepost op: 21 October 2012, 22:00:45 »
Het is alweer een tijd geleden dat ik hier op de website een update heb laten zien. Veel heb ik gedurende de zomer niet gedaan, maar langzaam wordt er aan de baan gewerkt. Gedurende de zomer heb ik de hele spoorbaan aan de kant moeten zetten om ruimte te maken voor een nieuw kozijn voor ons dakkapel.

Afgelopen vrijdag ben ik naar Eurospoor geweest en het is weer flink gaan kriebelen. Het gevolg is dat ik nu weer flink wat tijd op zolder sta te bouwen.

Er zijn inmiddels twee leuke vooruitgangen te melden. Als eerste de baan zelf. Op module vier schiet het nu aardig op met de ondergrond. Nog een klein stukje en ik kan de boel gaan verven en aankleden met bomen, struiken, gras en andere leuke elementen. Het werken met gips ging soms goed en bleek soms een uitdaging. Vooral daar waar ik huisjes wil plaatsen bleek het lastig een mooie, vlakke ondergrond te maken. Middels schuurpapier en een stofzuiger wil dit nu goed lukken. De boompjes op de foto's zijn er tijdelijk neergezet voor de foto en om te kijken wat goede plekken zijn.

Het tweede is een nieuwe locomotief. Een kleintje en niet digitaal. De BR81 001. Niet al te duur en hij rijdt. Tevens heb ik een decoder gekocht om zelf in te bouwen. Ik wil er toch een keer aan beginnen. Het is me al gelukt de motor te isoleren van het frame. Eenvoudige isolatietape (voor water- en gaskranen) doet wonderen. Er zijn echter nog twee probleempjes: 1. het lampje in de loc werkt wel, maar er zit niets wat het licht naar de koplampen verplaatst. En 2: links heeft de loc stroomafnemers op vier wielen en rechts slechts op twee, waardoor de stroomafname niet ideaal is.

Wat elektra betreft heb ik inmiddels ook een lichttransformator aangeschaft. De wissels en lampjes op de baan kan ik nu dus aan gaan sluiten. Ik heb al even gekeken hoe module vier er in het donker met lampjes aan uit zou kunnen zien.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #56 Gepost op: 25 October 2012, 18:18:41 »
De decoder is vandaag in de loc gebouwd. Als ik het lampje eruit haal rijdt de trein zonder kortsluiting te geven. Het lampje is nog niet geisoleerd en moet nog worden aangesloten. Daarbij rijdt de trein niet erg lekker omdat de stroomafname niet optimaal is. Mogelijk moet ik ook de motor toch nog eens goed bekijken (koolborstels enzo). De trein komt soms moeilijk op gang en soms juist prima. Als ik 'm wat naar beneden duw rijdt ie iets beter en als ie eenmaal gaat is het goed.

De kap past ook nog, maar dan zonder het gewichtje. Die zal ik nog een beetje moeten aanpassen en isoleren.

Zie hier een klein filmpje. De trein stopte beide keren (heen en terug) net op tijd dankzij de stopknop. Buiten het filmen om ben ik wel eenmaal te laat gestopt waardoor een koppeling is afgebroken. Die koop ik wel een keer los.

Vandaag heb ik op een rommelmarkt een leuk kistje gekocht. Wat ik daarmee van plan ben lees je hier en mogelijk t.z.t. een klein verslagje in een ander topic op het forum.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #57 Gepost op: 25 October 2012, 23:12:44 »
Het rode spoeltje wat je ip de foto in mijn vorige bericht kon zien heb ik verwijderd en vervangen voor een direct draadje. Nu rijdt de loc gewoon goed zolang er voldoende stroom binnenkomt. Zonder het gewichtje en met maar 2 wielen die stroom afnemen aan 1 van de kanten (4 aan de andere kant) mist ie wat aan goede stroomafname.

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #58 Gepost op: 27 October 2012, 19:07:30 »
Het rode spoeltje wat je ip de foto in mijn vorige bericht kon zien heb ik verwijderd en vervangen voor een direct draadje.
Die rode spoeltjes heb ik ook nog wel eens last van, tegenwoordig verwijder ik die standaard al. Geen idee of dat juist goed is, maar bij mij scheelt dat een hoop ongein.

Misschien voor de veiligheid nog een stootblok plaatsen op het eind, zonde als op die manier de loc nog een (paar) keer valt.

Groeten Thijs.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #59 Gepost op: 18 February 2013, 19:13:50 »
Na een poosje geen nieuws dan toch maar weer een update. De verbouwing van de keuken en ook de feestdagen zorgden voor een tragere bouw.

In januari ben ik wat meer bezig geweest. Onder andere voor een leuke vitrine voor de treinen. De basis is in orde, maar nu alleen nog zorgen dat het deurtje ook goed open kan. Dat wordt toch nog even wat rommelen.

Op module drie ben ik begonnen met de landschapsbouw. De berg waarop het kasteel komt is nu bijna klaar in de basis. Die moet ik nog verven en plantjes planten. Nu op naar het landschap richting de stad!

Inmiddels trouwens ook een idee voor een kistje wat ik had gekocht (zie hier). Ik had nog een boerderij in H0 staan (mijn eerste bouwpakketje sinds ik met modelspoor bezig ben). Dat aankleden met wat mooi licht en bewegende poppetjes en het moet wel mooi worden!

« Laatst bewerkt op: 18 February 2013, 19:19:55 door dirkjan »