Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Duitse baan van Dirk-Jan op N  (gelezen 21496 keer)

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Gepost op: 23 January 2011, 13:58:54 »
Beste mede-spoorders,

Ik ben ook bezig met een baan. Een naam heb ik nog niet, maar uiteraard wel al een boel info.

Schaal: N
Land: Duitsland
Tijdperk: II - III
Digitaal

Omdat ik momenteel met weinig ruimte zit en om de mogelijkheid open te houden de baan elders (bijvoorbeeld bij een modelspoorbeurs) op te bouwen maak ik een modulebaan. Vooralsnog ga ik uit van 4 modules van 75x80 cm, zodat de baan uiteindelijk 300x80 cm wordt. Aan één uiteinde maak ik een paar doorlopende stukken zodat er een mogelijkheid tot uitbreiding blijft.

Hieronder staat een schets van het baanplan. Het bovenste deel komt 'achter de schermen'. Het baandeel in het midden gaat omhoog en berg op naar een klein stationnetje. Aan de rechterkant komen de treinen uit de tunnel en kunnen dan twee kanten op: de keerlus in en verdwijnen tussen de bomen en onder het spoorlijntje in het midden door. De andere optie is rechtdoor naar het station, waarna het spoor een bocht maakt om het dorp heen. Het dorp ligt iets hoger dan het spoor, dus de trein verdwijnt achter een muur.
Voor het station ligt op het baanplan een Y-wissel, maar deze komt er niet. In plaats daarvan komen er twee normale wissels achter elkaar. Of de Engelse wissel in de linkerbocht er komt weet ik nog niet zeker. Mogelijk komt dat wissel er niet, of in het rechte stuk bovenin, omdat daar meer ruimte is.

Ik ga rijden op Peco code 55 rails, omdat dit mooier en prima betaalbaar is. Voor de digitale aansturing heb ik gekozen voor een Roco Multimaus. Op dit moment heb ik nog maar 1 digitale loc, een BR24 054.

Gisteren op de beurs in Arnhem heb ik nog twee mooie wagons gekocht, waarvan dit er één is (en de tweede is dezelfde wagon met de gele wagen die je onscherp erachter ziet).

Ik ben al met de modules begonnen. Op dit moment kunnen er twee op de poten staan en moeten de laatste twee nog worden afgemaakt met poten en om aan elkaar geschroefd te kunnen worden. Ook krijgen de poten nog een verlengstuk van 10 cm welke eronder geschroefd kan worden om de modules op hoogte te zetten. Deze tip kreeg ik van Gerard. De uitleg is te vinden op deze website. Verder wil ik voor meer stabiliteit nog dwarsbalken aan de poten (per twee) schroeven.

Hier zie je twee modules al staan, maar helaas is het plaatje wat gekanteld. Mijn computer geeft hem wel recht weer, dus hoe ik dat hier kan krijgen weet ik niet.

En de onderkant:

Meer info is ook te vinden op mijn website: www.dirkjanmulders.nl

Uiteraard zal ik jullie hier ook op de hoogte houden, maar misschien wel met minder details dan op mijn website.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2011, 14:02:48 door dirkjan »

olaf99

• Offline Offline
    • bouwwerken van olaf
Re:Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2011, 19:27:29 »
Hallo

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden.

Olaf

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2011, 20:38:29 »
Dag Dirkjan,

Een goed begin die 24er! Ik rijd H0, en dit model was ook ooit (;)) m'n eerste stoomloc.

Heb ff je foto gedraaid...   ;D ;D

Succes met de verdere bouw!

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2011, 20:50:03 »
Bedankt voor het draaien. Dat zou niet zo moeilijk moeten zijn, ook niet op mijn Mac. Maar die had 'm uit zichzelf al gedraaid, dus ik was verbaasd dat hij hier ongedraaid op de website kwam. En dan weet ik ineens niet hoe ik 'm moet draaien, want als ik de foto op mijn Mac draai, dan gaat ie juist op z'n zij.

Die 24 heb ik op Eurospoor gekocht. Ik wilde graag een mooie stoomloc bij de Multimaus die ik daar ook heb gekocht en kwam voor een acceptabel bedrag 2 locs tegen. Om niet meteen teveel geld uit te geven moest ik kiezen en is het dus de 24 geworden.

Inmiddels nog een beetje geknutseld en in theorie zouden alle modules nu aan elkaar moeten kunnen. De eerste 3 modules gaan prima aan elkaar, maar bij de modules 3 - 4 is iets mis gegaan. Ergens heb ik kennelijk een heeeeel klein beetje scheef geboord, waardoor de schroef er niet doorheen wil. Dat moet ik dus nog oplossen. Verder hebben de modules 3 en 4 nog geen poten. Of om het beter te zeggen: ze hebben wel poten, maar die kan ik nog niet vastmaken. Kwestie van gaatjes boren. Dat komt later in de komende week wel een keer als ik tijd heb na mijn werk en tussen de muziekles en modelspoorclub door.
Ik heb trouwens ook met verf gekliederd en een huisje vervuild. Nadat het was opgedroogd bleek het iets teveel te zijn, maar dat is wel op te lossen (bijna letterlijk!).

edit: om kosten te besparen en de hobby wat leuker/moeilijker te maken heb ik blanco poppetjes gekocht. Best een priegelwerkje op N om die te verven:

« Laatst bewerkt op: 23 January 2011, 20:52:25 door dirkjan »

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2011, 19:42:30 »
Alle vier de modules hebben nu poten. Alleen de modules 3 en 4 kunnen nog niet goed aan elkaar worden gekoppeld, daar moet ik nog naar kijken. De eerste drie modules kunnen wel aan elkaar. Ik heb nu een indruk van hoe groot alles ongeveer kan worden. Op de onderstaande foto’s zie je de vier modules. Op de scheiding van module 1 en 2 staat station Neuffen. Op module 1 staat een bakkerij/café. Op die plek komt het dorp. Vanaf module 2 tot aan 4 zie je oplopend een stapel dekens en kussens, om een kleine impressie van de bergen weer te geven. In feite komt het dorp ook iets hoger dan het laagste punt (wat op module 4 aan de bezoekerszijde, links op de bovenste foto, ligt). Waar het kasteeltje staat komt misschien in werkelijkheid ook dat kasteel en ongeveer daar komt een klein stationnetje op de berg.

Vooraan: module 1 met een bakkerij/café en station Neuffen. Achteraan: module 4 met het hoogste en laagste punt.

Vooraan: module 4 met het hoogste en laagste punt. Op het hoogste punt komt een klein stationnetje. Achteraan: het dorp met station Neuffen.

Je ziet ook meteen waarom ik modules maak: ik woon in een erg klein huis en moet de ruimte met mijn vriendin delen. Met 3 meter baan tussen het meubilair staat de woonkamer meteen helemaal vol. De bovenste foto heb ik dan ook vanuit de slaapkamer gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 19:45:44 door dirkjan »

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2011, 22:39:26 »
Zet je inbeeldingsvermogen maar aan, want vandaag wil ik met jullie een reis over mijn baan maken. De baan die nog lang niet klaar is. Deze:

Ik heb vandaag de modules op de grond gelegd en het railplan in grote lijnen en op ware grootte neergelegd. Op basis van de foto zal ik een korte rondleiding geven over de baan. Er kunnen nog enkele wijzigingen optreden.

De foto is genomen vanaf module 4 (links) met module 1 helemaal rechts. De bezoekerszijde is aan de bovenkant van de foto en de bediening/schaduwstation aan de onderzijde.

De reis begint bij het station, rechts in beeld. We rijden het station uit naar rechts en maken een bocht om het dorp en verdwijnen daar uit beeld. Dit is makkelijk, aangezien het dorp zelf hoger ligt dan het spoor en het station*. Na een bocht van 180 graden komen we aan bij een schaduwstation. Hier komt ook nog een keerlus die van de andere kant te benaderen is. De eerste helft van het schaduwtraject is dubbelspoor. Er zijn ook nog enkele doodlopende opstelsporen onder het dorp te vinden. Direct na de opstelsporen wordt de baan enkelsporig. Op module 3 komen we een splitsing tegen waar we naar rechts kunnen, maar we gaan nog even rechtdoor.

Als we rechtdoor gaan komen we op module 4 weer een splitsing tegen. Ditmaal is het spoor wat rechtdoor gaat doodlopend, bedoeld om potentiële uitbreidingen mogelijk te maken. We volgen het spoor dus naar rechts. We maken wederom een bocht van 180 graden. Na ruim 90 graden komen we uit een tunnel. Dit is het laagste punt van de baan. Hier ligt een splitsing, maar wij kunnen nu slechts 1 kant op. Zouden we van de andere kant komen hadden we rechtdoor kunnen gaan en niet de tunnel in. Dit spoor loopt echter dood en is ook bedoeld voor eventuele uitbreiding. Als we uit de bocht komen zien we weer een splitsing. Volgen we deze naar rechts dan komen we in een keerlus die grotendeels gewoon in het zicht ligt. Het spoor verdwijnt tussen de bomen en een klein ravijn. Achter de schermen komen we weer uit bij het schaduwstation.

Als we na de tunnel rechtdoor rijden en dus niet de keerlus nemen komt er een splitsing die het enkelspoor weer in een dubbelsporig traject veranderd, hier maken we ook een kleine klim naar het dorp. Onderweg maak het spoor nog een kleine boog, om een rots heen. Een stuk verder komen we bij het station met 3 sporen. Vanaf spoor 1 loopt er nog een klein lijntje de berg op (terug naar module 4). Het is een flinke klim, maar niets wat een kleine trein niet aankan. Onderweg ligt er nog een brug over het ravijn en zien we onder ons veel bomen. Wie goed kijkt kan tussen de bomen nog een spoorlijn zien liggen (de keerlus). Na de brug maken we nog een kleine bocht en komen uit bij een klein stationnetje. Ook hier kan de baan in de toekomst uitgebreid worden.

*Het dorp ligt hoger? Wellicht is daar wat uitleg bij nodig. Het dorp ligt hoger dan het spoor wat om het dorp heen draait. Ongeveer de hoogte van anderhalve trein hoger, maar hoe hoog precies zal blijken bij de bouw. Het station is te bereiken via een weggetje wat vanaf het dorp omlaag loopt. Het spoor loopt lang een muur, waar het achter kan verdwijnen. De bedoeling is dat ik zo een mooie manier maak om de trein naar de achterkant van de baan te sturen, zonder iedere keer gebruik te moeten maken van tunnels een berg in. In dit plan verdwijnt/verschijnt de trein op 3 manieren: op module 1 achter het dorp, op module 3 in het bossen in een ravijn en op module 4 via een tunnel de berg in/uit.

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2011, 10:05:47 »
Ik ben wel benieuwd naar je stijgingspercentage voor dat ene spoor dat de hoogte in moet. Heb je genoeg lengte om over het keerlusspoor heen te gaan of ligt dat keerlusspoor ook nog wat lager dan de sporen bij je station?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2011, 11:51:59 »
Het keerlusspoor ligt inderdaad lager dan de sporen bij het station. Als de trein op module 4 de berg uit komt begint de stijging na de aftakking met de keerlus. Bij het station wil ik weer (bijna) horizontaal liggen, maar al hoger dan de keerlus. Het spoor wat de berg op gaat richting module 4 stijgt verder zodra die het station uit is.

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2011, 17:12:28 »
Zolang mijn vriendin in Engeland zit kan ik thuis lekker in de kleine woonkamer bouwen, in plaats van buiten of in de schuur, waar het koud is.

De poten van modules 1 en 2 heb ik vandaag voorzien van dwarslatjes. Hiermee staan de modules een stuk stabieler. Eerst wilde ik ze langs de lange kant van de baan (korte kant van de modules) doen, maar zoals ik ze nu heb vastgezet bleek beter te werken. Dat was gemakkelijk te testen door met een paar lijmklemmen een dwarslat vast te zetten en te kijken naar de stabiliteit.

Hiermee is de stabiliteit dus een stuk beter, maar er is nog ruimte voor verbetering. Momenteel ben ik tevreden, maar ik wil in de toekomst nog zeker wat gaan doen om de baan nog minder te laten wiebelen. Ik zal binnenkort eens proberen met Google Sketch Up een mooie 3D tekening te maken van deze plannen.

Omdat nu de stroom van mijn boormachine op is ga ik morgen verder met de modules 3 en 4. Daar komen ook dwarslatjes aan en ik moet nog steeds zorgen dat ik ze goed kan vastzetten met schroeven.

Als iemand me eens kan uitleggen hoe ik een liggende foto, die mijn Mac al voor me kantelt, gedraaid kan worden ben ik daar dankbaar voor. Hier staan ze telkens in landschape, terwijl ik ze op mijn Mac dus al in portrait stand zie (ik ben nog redelijk nieuw met Macs, dat kan ook schelen).

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2011, 12:12:46 »
Ik zit momenteel voor een lang weekend in Engeland, waar ik 3 mooie Engelse wagons heb gekocht. Ze zijn erg gedetailleerd, naar mijn mening soms beter dan Minitrix en Fleischmann. En dat voor maar £5 tot £7. Ze zijn dan wel bedrukt met Engelse bedrijfsnamen, dus niet helemaal geschikt voor een Duitse baan.

Verder ben ik vanmorgen voor het eerst bezig geweest met Google SketchUp en heb een mooie 3D tekening gemaakt van mijn modules:

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2011, 22:45:43 »
En zo ziet die SketsUp er in werkelijkheid uit op 2 modules:

De modules 3 en 4 kunnen nu ook aan elkaar (zoals te zien op de foto). Onder module 4 liggen wel een paar bierviltjes, maar dat probleem wordt nog opgelost als ik de draaibare pootjes eronder heb gezet.

Leuke foto van mijn goederentrein:

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2011, 15:42:31 »
De onderbouw van de modules is helemaal klaar. Ze zijn net niet helemaal geworden zoals in de SketchUp van vorige week.

Zoals je op de foto kan zien heb ik gebruik gemaakt van een A en een V frame. Het V-frame zit vast aan de poten en zorgt voor aanzienlijk meer stbiliteit. Het A-frame zit alleen aan de achterkant, is demontabel en zorgt ook voor veel stabiliteit. De modules wiebelen nu helemaal niet meer en zijn prima demontabel. Ook modules 3 en 4 kunnen nu goed aan elkaar.

Vandaag ben ik bezig geweest met een stijgingstest. Een stuk hout van ruim 2 meter en 2 stuks flexrail met daarop mijn trein. op 2 meter afstand wat boeken zodat er een hoogte van 6 cm (stijging van 3%) ontstaat en de trein laten rijden. Daarna nog eens met 8 cm boeken (stijging van 4%) en weer rijden. Uiteraard met wagons, zoals ik dat ook zou doen als alles klaar is.
De stijging van 4% bleek niet te steil voor mijn trein, maar ik heb toch besloten op de hoofdbaan 3 tot 3,5% aan te houden. Op het zijlijntje de berg op rijden korte treinen en daar waag ik 3,5 tot 4%.
Waar de zijlijn over de keerlus heen gaat zit ik dan op zo'n 6 tot 7 cm en op de berg op ongeveer 10 cm.

Ook ben ik vandaag begonnen met het uittekenen van het baanplan op de modules. Zo weet ik straks waar ik de stijgende delen kan maken. Het begin is gemaakt, maar morgen ga ik daar mee verder.

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2011, 17:08:18 »
Hou wel in de gaten dat je hebt getest met een recht stuk rail. Steigingspercentage zal in een bocht wel een stukje lager moeten vanwege de rolweerstand die een trein in de bochten heeft
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2011, 10:26:08 »
Bedankt voor de tip racer. Het vreemde is echter dat ik het ook wel eens andersom heb gehoord: door de extra weerstand in bochten kunnen die juiste iets steiler. Ik zal hier ook eens wat mee gaan experimenteren.

Bob Vermeulen

• Offline Offline
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2011, 18:41:42 »
hallo,

Het kan van lok naar lok verschillen. Ik heb enkel Fleischmann N locomotieven zoals alle BR23 en Br50 gers die kunnen nog geen wagon of rijtuig op 1,5% door een spiraal naar boven brengen (radius 3 en 4) en andere loks loks daar kan ik bij 3% wel 15 rijtuigen achter hangen. Dus mijn advies is test met meerdere verschillende lokomotieven en zoals al eerder gezegt het in de spiraal rijden is anders dan op een recht stuk. Als je een spiraal maak en je hebt de ruimte overweeg dan horizontaal de bocht en dan een rechtstuk e dan weer een bocht. Dat rijd veel beter.

Bob

Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control