Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:54:58
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Duitse baan van Dirk-Jan op N  (gelezen 21503 keer)

0spoorder

• Offline Offline
Re:Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #60 Gepost op: 18 February 2013, 20:05:04 »
Hallo Dirk-Jan,

Op 1zu160 staat een voorbeeld hoe je zo,n 81 loc digitaal maakt, en volgens mij moet je wat stroomgeleiders doorslijpen.
Ook aan de onderkant.

Groet,
Ben.

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #61 Gepost op: 26 March 2013, 16:36:39 »
Had deze update al een paar weken op mijn website staan, maar nog niet hier gepost.

Rail 2013 in Houten en OnTraXs zijn voorbij en beiden heb ik bezocht samen met een collega. We hebben het plan om samen een mooie H0 baan te gaan maken, waarover nog wel wat verschijnt als we meer info hebben.

In Houten heb ik wat strooigoed gekocht in herfstkleuren, een nieuwe koppeling voor een locomotiefje en een spoor 1 loc. Die laatste gewoon omdat het kan en vooral omdat het leuk is "voor erbij". Een eenvoudige BR 80 038 uit een startset, maar dan alleen de loc, een klein stukje rails en een Märklin Mobile Station 2 om te trein te laten rijden. Hij heeft ook prachtig geluid in zich.

Mijn Railbus is momenteel even terug naar de winkel. Op de motorwagen doen de rode lampjes het vaak niet na een paar minuten pendelen. Een klein detail, maar erg zonde en de trein vind ik te duur om het daar bij te laten.

Dan wat betreft de modulebaan. Op twee modules (nummers 3 en 4, waar de bergen nu op gebouwd worden, zie vorige bericht) heb ik inmiddels alle wissels aangesloten. Nu alleen nog een kastje maken waar de knoppen op komen. Bij de tunnel heb ik al met een beetje groen gespeeld. De binnenkant van de tunnel bestaat uit een gebogen stukje karton met een steenprint erop. Op een paar plekjes zag je teveel van de rand van het karton en dat heb ik nu verstopt onder wat groen.

Dradenchaos met al die draden voor de wissels!

Alsof ik nog niet genoeg te doen heb ben ik ook bezig met plannen voor een "kleine" baan voor de BR80 (die in schaal 1). Hieronder een foto die ik als inspiratie gebruik, de loc naast een wagen die ik heb gekocht (en mogelijk ga overspuiten en van Duitse decals ga voorzien. De wagen is eigenlijk in 1:34 ipv 1:32) en een proefopstelling voor een baanplan (in schaal N, omdat ik dat al in huis heb en zo mooi kan proberen). De baan zal, als ie komt, 350x50 (of 350x40) cm worden. Dan kan die nog wat aan de kant staan.
Als die baan gaat komen zal ik daar een apart draadje voor aanmaken.

« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 16:49:58 door dirkjan »

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re: Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #62 Gepost op: 12 October 2013, 12:18:10 »
Het is alweer veel te lang geleden dat ik een update heb gepost. Nou heb ik in de zomer ook vrijwel niks gedaan met mijn modelspoorbaan. In het voorjaar zijn de modules van de modelspoorbaan tijdelijk verplaatst naar een andere ruimte. Zo kwam de zolder vrij en konden we die gaan opknappen. En dat was nodig! De muren en vloer waren nog kaal en het plafond geel. De schuine delen waren wel netjes, maar ook erg ouderwets met houten schrootjes. Die schrootjes zitten er nog, maar zijn nu mooi wit. De rest is ook geverfd en de vloer heeft een mooi, eenvoudig kliklaminaat gekregen. En de treinbaan staat er weer! Omdat we de nieuwe vloer netjes willen houden moet ik wel voorzichtiger werken en kan ik niet meer uitgebreid met de decoupeerzaag aan de gang. Daar staat wel tegenover dat het gezelliger is geworden, met het bureau van mijn vrouw in dezelfde ruimte.

De treinbaan staat dus weer en ik kan er nu ook weer bij om te bouwen. Nog even geen mooie plaatjes van mooie scenery, want ik ben bezig met de elektra (met name de wissels) op modules 1 en 2. Dus met draadjes onder de baan. Onder de baan ben ik verder gegaan met het aansluiten van wissels. Maar ook met het vastplakken van de blokjes waar verschillende stroomdraadjes samenkomen.

Voor de halve baan heb ik inmiddels een kastje gemaakt voor de wisselbediening. Deze bestaat uit een plaatje aluminium en een rand van oude plint. Het was even puzzelen om alles aan te sluiten, want ik had een stekker met allemaal draadjes en geen idee welk draadje bij welke wissel hoorde. Gewoon proberen was een prima oplossing.

Recent heb ik ook een nieuwe locomotief gekocht. Die zag ik eerder al staan, maar dacht er nog over na. Een mooie BR80 030. Wel analoog en zonder verlichting, maar hij rijdt goed en was niet duur. Op Eurospoor een decoder kopen en ik kan ook deze locomotief digitaal laten rijden. Van binnen is deze namelijk hetzelfde gebouwd als de BR81 die ik eerder al heb gedigitaliseerd.

tuurtje

• Offline Offline
Re: Duitse baan van Dirk-Jan op N
« Reactie #63 Gepost op: 13 October 2013, 09:11:02 »
Goedemorgen Dirkjan,

Zolderkamer ziet er netjes uit  (y) en de baan natuurlijk ook   (y)

Citaat
Het was even puzzelen om alles aan te sluiten, want ik had een stekker met allemaal draadjes en geen idee welk draadje bij welke wissel hoorde
Heb je het nu opgeschreven ? Excel is hier best een handig hulpmiddel voor.
Verder zou ik zorgen voor een trekontlasting bij die 25 polige D connectors.

Even een andere vraag, wanneer zijn de Hanzefeesten in 2014 ??

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden