Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31603 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #120 Gepost op: 14 January 2011, 21:28:55 »
Volgens de politie en Prorail hebben de dieven het detectiesysteem weten te omzeilen en daarmee dus ook de fail-safe. Die gasten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Ik weet niet wat 300 meter koper oplevert, maar ik weet vrij zeker dat het niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt zijn bij en na het ongeval. Om nog maar te zijgen over wat er had kunnen gebeuren...

En dat omzeilen zou wel eens extra makkelijk kunnen zijn gemaakt door een fout ontwerp.......

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #121 Gepost op: 14 January 2011, 22:23:39 »
Door het ontstane "gat" te overbruggen met iets anders of zo? Hoe werkt dat?

Spoordetectie vindt plaats op basis van kortsluiting door een trein van een spoorstroomloop; aan het begin van een sectie bevindt zich een stroombron, die de beide benen van het spoor als stroomgeleiders gebruikt. Op het eind van deze sectie bevindt zich een relais dat door deze spoorstroomloop 'op' gehouden wordt. Zodra de sectie bezet wordt gaat de stroomloop niet meer via het relais, maar via de assen van het materieel (de weg van de minste weerstand). Het relais krijgt geen stroom meer, valt af en daarmee wordt de trein gedetecteerd. Wat de dieven waarschijnlijk gedaan hebben is het relais van een voeding voorzien uit een andere, dichterbij gelegen bron, zodat het constant 'op' blijft en dus nooit een trein wordt gedetecteerd, en vervolgens de daardoor "nutteloos" geworden bekabeling hebben gestolen.

Als dat zo is, dan wisten ze donders goed hoe het systeem werkte en dan komt naar mijn idee voorwaardelijk opzet in beeld. Ze wisten wat het risico was en hebben dat desondanks genomen. Het speciale artikel voor gevaarzetting voor het spoorverkeer is dan zeker van toepassing, lijkt me.


Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #122 Gepost op: 14 January 2011, 22:31:15 »
Dpc Fo misschien slim om die tip weg te halen.  ;)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #123 Gepost op: 14 January 2011, 22:38:19 »
Hier zitten toch alleen maar eerlijke mensen  ;D?  Maar al weet je dit, dan nog moet je er sowieso verstand van hebben om het uit te kunnen voeren. Mij zou het in ieder geval niet lukken...
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #124 Gepost op: 14 January 2011, 22:46:50 »
Als dat zo is, dan wisten ze donders goed hoe het systeem werkte en dan komt naar mijn idee voorwaardelijk opzet in beeld. Ze wisten wat het risico was en hebben dat desondanks genomen. Het speciale artikel voor gevaarzetting voor het spoorverkeer is dan zeker van toepassing, lijkt me.

Mogelijk, maar dat is dan aan het OM om te bewijzen. Als ze er al brood in zien om poging tot doodslag ten laste te leggen tenminste...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #125 Gepost op: 14 January 2011, 22:49:56 »
Eh, is nu niet opsporen aan de orde? En dat lijkt toch geen gemakkelijke klus te zijn. Zolang de dieven niet opgespoord zijn kunnen ze ook niet gerarresteerd worden en is  het nut van de ten laste legging ook vrij beperkt.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 22:56:18 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #126 Gepost op: 14 January 2011, 22:54:04 »
Natuurlijk, voorwaardelijk opzet is altijd moeilijk te bewijzen. Doodslag was natuurlijk niet hun beoogde doel, mag je hopen, maar als "kenner" van de materie hadden ze dit tot realiteit geworden risico niet mogen nemen. Maar ja, eerst opsporen die gasten, zoals MR terecht opmerkt.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #127 Gepost op: 14 January 2011, 23:01:05 »
En ik zie niet zo gauw het OM overgaan tot een tenlastelegging met poging doodslag erin... maar wie weet verbazen ze mij ;D.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #128 Gepost op: 15 January 2011, 02:14:48 »
En dat omzeilen zou wel eens extra makkelijk kunnen zijn gemaakt door een fout ontwerp.......
Of je hebt te maken met mensen die het systeem dondersgoed kennen en daardoor precies weten wat ze moeten toepassen om ongemerkt te blijven...

Daarnaast het systeem is fail-safe ontworpen in normaal bedrijf, maar kun je het systeem nog zo ontwerpen dat het ook bestand is tegen sabotage door deskundige ?
Ik denk dat je dan in heel andere gradatie's gaat spreken, die teneerste al weinig voorkomen, daarnaast een kapitaal kosten en verder waarschijnlijk elke vorm van onderhoud onmogelijk maken...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #129 Gepost op: 15 January 2011, 02:28:21 »
Thom, ik denk dat jij bedoeld wanneer de rijrichting voor beide treinen gelijk is, ik bedoel dat de treinen naar elkaar toe rijden. in alle gevallen zal wanneer een rijweg word in gereden (STS) valt het sein af voor de rijweg die is ingelegd en zal ook de ATB terug vallen naar "geel". Het is dus niet mogelijk als je een STS rijdt je code verhoging gaat krijgen dit is simpelwag onmogelijk doordat je een spoor waar geen rijweg inzit gaat bezetten.
Dan zit daar inderdaad ons verschil, we hadden het hier inderdaad over een geval 2 treinen in dezelfde richting omdat het door Rene genoemde voorbeeld een wissel was van 4 sporigheid naar 2.

Als inderdaad iemand op jou af rijdt, dan wordt als het ware jou rijweg van de andere kant opgevreten, en volgens mij gaat dan de rijrichtingsinstelling ook op tilt waardoor zelfs alle blokken ervoor op rood vallen...

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #130 Gepost op: 15 January 2011, 09:49:36 »
Ik vermoed inderdaad dat ze de signalen voor detectie omlussen of laten zitten, zodat ze de overige draden weg kunnen halen. Maar dan moet je wel heel precies weten wat wat is.
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #131 Gepost op: 15 January 2011, 10:43:03 »
Daarnaast het systeem is fail-safe ontworpen in normaal bedrijf, maar kun je het systeem nog zo ontwerpen dat het ook bestand is tegen sabotage door deskundige ?
Ik denk dat je dan in heel andere gradatie's gaat spreken...

Daar hangt die vraag inderdaad precies van af: van gradaties. Bij dit soort vragen weeg je altijd de verwachte schade (de kans vermenigvuldigd met de schade als de situatie zich voordoet) af tegen de kosten van maatregelen. Het houdt een keer op met extra beveiligingsmaatregelen, namelijk wanneer die maatregelen duurder worden dan de verwachtingswaarde van - in dit geval - een ontsporing. Daarom zijn in Oost-Azië veel gebouwen gebouwd om bestand te zijn tegen een aardbeving van pakweg 7,5 op de schaal van Richter: de kans op een nog grotere aardbeving is zó klein, dat de verwachtingswaarde van de schade niet meer opweegt tegen de kosten van extra aardbevingbestendigheid. Niettemin komen aardbevingen zwaarder dan 7,5 wel voor, en dat stort de zaak dus in...

De vraag is (en ik heb daar werkelijk geen idee van) waar we zitten in dit geval: vóór of na het punt dat beveiliging tegen sabotage nog loont. Let wel dat dat punt ook kan opschuiven wanneer sabotage vaker voorkomt (d.w.z. als meer koperdieven precies weten hoe ze de boel moeten saboteren en dat ook doen, dan wordt de verwachtingswaarde van de schade hoger - omdat de kans toeneemt - en moet je dus meer investeren in maatregelen om dat te voorkomen).

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #132 Gepost op: 15 January 2011, 21:59:43 »
De oude Spoorwegwet (1875) bood tot voor kort mogelijkheden tot zeer strenge straffen, zeker als er gewonden of doden vallen:

Artikel 60
Die opzettelijk gevaar doet ontstaan voor een trein, wordt gestraft met tuchthuis van vijf tot tien jaren;
zoo verwonding of ander ligchamelijk letsel van iemand daarvan het gevolg is, met tuchthuis van vijf tot
vijftien jaren;
zoo verlies van menschenleven daarvan het gevolg is, met tuchthuis van vijf tot twintig jaren;
zoo de daad als moord is te beschouwen, met de straf daartegen bij de algemeene wetgeving bedreigd.


Helaas is de nieuwe Spoorwegwet (2003) heel wat milder. Onder artikel 3 vallende gedragingen worden slechts beschouwd als overtredingen:

Artikel 3
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de spoorweg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de spoorweg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


Artikel 87  lid 2
Overtreding van de artikelen 3, 22, eerste lid, onderdelen a en b, en 65, tweede lid, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie