Interresant verhaal in dit raport (IVW) over STSpassage bij Harmelen aansluiting en eenniet beveiligde wisselsectie omdat anders maar een andere trein een onterechteATB remming zou krijgen tijdens passage van dat wissel.Bladzijde 14.www.ivw.nl/Onderzoeksrapport
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had? (Tegenwoordig wordt in veel moderne auto's snelheid en dergelijke geregisteerd, wat je dus stevig kan opbreken als je te snel reed en betrokken bent geraakt bij een ongeval.)mvg,GertPS: Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland: "Op het spoor en op de locomotief zijn er allerlei veiligheidssytemen die dit hadden moeten voorkomen. Mogelijk werkten die niet." Of de Rurtalbahn trein te dicht bij de wissel stond, kon hij niet zeggen. "Misschien was dat de trein van de NS wel."
Indien het gebied één sectie is pikt een trein, die ten onrechte voorbij stoptonend sein rijdt, de ATB-code op uit die sectie. Dit is een code die bestemd kan zijn voor het nevenspoor en een verbetering (lees: hogere snelheid) van de ATB-cabinesignaal kan geven. Een machinist die niet waarneemt dat hij een rood sein passeert, wordt dan niet meer gedwongen te remmen en de trein kan ongehinderd verder rijden.
Euhm, zo lees ik dat toch echt in het door Rene genoemde verslag en ook volgens mij weten werkt het zo Wat jij zegt, dat sein wat toegang heeft van A naar B zal afvallen omdat de sectie (met daarin het wissel) achter het sein naar blok B bezet wordt, waardoor het sein wat toegang geeft voor blok B komend vanaf blok A af zal vallen en de ATB in dat blok voor dat sein max 40 zal tonen.Echter ziet de beveiliging niet of jij afkomstig bent vanuit blok A of komt vanuit blok D, feit is dat blok B bezet gemeld wordt.Blok C blijft vrij, dus dat sein dat daartoe toegang geeft zal niet afvallen en in dat blok voor dat sein van blok C zal de ATB de frequentie uitzenden die bij dat sein hoort...De trein voor de ingestelde rijweg zal dus met de ATB op max 40 voor de rode lopen, echter zal de trein die dóór de rode rijdt de ATB code van het vrij zijnde blok C krijgen en grote kans dat die codevermeerdering krijgt en nietsvermoedend opschakeld...Zoals dat rapport ook zegt:
stukje uit het filmpje...Sorry voor de bibberkwaliteit. Maar duidelijk waarneembaar is de stand van het beweegbare puntstuk ligt goed voor de ICE en dat had het niet gelegenals de ICE STS had gereden of de laatste paar goederenwagons waren gedecteerd.Denk dat IVW heel snel met tussenmaatregelen gaat komen ten aanzien van detectie van die goederenwagons of alser iets fout zit met die detectie rond die hogesnelheidswissels LHE borden.Observeren van wisselstanden is een tweede natuur van mcnen