Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31547 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #45 Gepost op: 12 January 2011, 10:07:12 »
[...]
Misschien niet de beste foto maar de scanner liet het afweten.
Wat heet  ;D Dit is wel heel erg klein om er nog wat van te maken.

@ Gert: het is puur speculeren natuurlijk, maar het lijkt mij ook dat een trein die nog zeg maar half op een wissel staat nog een beveiliging in werking stelt die voorkomt dat een trein van het andere spoor de achterkant kan schampen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #46 Gepost op: 12 January 2011, 10:28:36 »
Een vervoerder zal toch niet even een paar extra wagens aan zijn trein hangen als hem dat zo uitkomt. Ik mag toch aannemen dat er strenge voorschriften gelden voor de toegelaten lengte.
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.
Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een ACTS machinist die onderweg van de treindienstleiding te horen kreeg dat hij op spoor x aan de kant genomen zou worden. Gelukkig had de machinist zijn spoorlengtelijst bij zich, en hij wist ook hoe lang zijn eigen trein was. Dus zijn reactie was: als je echt wil dat ik in de weg sta moet je dat vooral doen.

Citaat
Dan lijkt alleen de eerste optie nog mogelijk. Maar als dat zo gegaan is, hoe kan het dan dat de ICE groen licht kreeg? Er zou toch gedetecteerd moeten worden dat de goederentrein nog niet helemaal voorbij de wissel was? Of zie ik iets totaal over het hoofd?
Aangenomen dat de beveiliging goed gewerkt heeft is het meest waarschijnlijke dat een van de trein door rood is gereden. Maar het kan ook zijn dat de laatste wagens van de goederentrein niet gedetecteerd werden. Mogelijke oorzaken: roest op het wissel, of de wagens waren te licht (niet beladen).

Onmiddellijk toegegeven, ook dit is speculatie. Ik zit gewoon wat mogelijke oorzaken te verzinnen. Het echte antwoord, als het ooit komt, moet komen uit verhoor van de machinisten en eventuele getuigen, of uit technisch onderzoek ter plekke.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #47 Gepost op: 12 January 2011, 10:55:04 »
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.

Dat heb ik in Pau, in Zuid-Frankrijk, met eigen ogen kunnen waarnemen inderdaad, in een extreem geval. Voor reizigersmaterieel geldt daar een algemeen maximum van 25 "véhicules" achter de loc. Toen ik daar was, kwam het gekoppelde ledig materieel van twee Lourdestreinen aan in Pau, bestaande uit een loc in opzending en 24 rijtuigen achter de loc (ergo: 25 "véhicules"). Dat is dus zo'n 650 meter trein, je kunt je voorstellen dat dat niet past. De trein moest echter stoppen, aangezien hij gesplitst moest worden voor de hellinkjes onderweg naar Lourdes: beide wisselstraten waren volledig bezet, er kon geen trein in of uit.Zoals gezegd een vrij extreem voorbeeld, maar je ziet vaak genoeg goederentreinen die aan de staart nog net een wissel blokkeren. Blijft natuurlijk wel de vraag of en waarom die situatie in Zevenaar niet gedetecteerd werd en, wanneer-ie wél gedetecteerd werd, waarom de ICE doorreed.

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #48 Gepost op: 12 January 2011, 11:08:00 »
Het echte antwoord, als het ooit komt, moet komen uit verhoor van de machinisten en eventuele getuigen, of uit technisch onderzoek ter plekke.

Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had? (Tegenwoordig wordt in veel moderne auto's snelheid en dergelijke geregisteerd, wat je dus stevig kan opbreken als je te snel reed en betrokken bent geraakt bij een ongeval.)

mvg,
Gert


PS: Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland: "Op het spoor en op de locomotief zijn er allerlei veiligheidssytemen die dit hadden moeten voorkomen. Mogelijk werkten die niet." Of de Rurtalbahn trein te dicht bij de wissel stond, kon hij niet zeggen. "Misschien was dat de trein van de NS wel."

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #49 Gepost op: 12 January 2011, 11:12:13 »
Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland

Dat lijkt me een typisch geval van antwoord geven op een andere vraag dan degene die gesteld is :). Misverstandje, kan gebeuren.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #50 Gepost op: 12 January 2011, 11:33:25 »
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had?

Verkeersleiding heeft inderdaad zoiets : TNV waarmee je alle gebeurtenissen (bezetmeldingen, sein standen ed) opnieuw kunt afspelen (zie je ook altijd in de rapporten op ww.ivw.nl )

Veel (geen idee of cargo het heeft...) materieel heeft ARR : Automatische Rit Registratie
ARR registreert oa snelheid, remkraanstand en ATB code.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #51 Gepost op: 12 January 2011, 11:53:42 »
Misschien een conflict tussen beveiliging normale spoor (ATB) en Betuweroute?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #52 Gepost op: 12 January 2011, 12:13:10 »
Vind het eigenlijk wel verontrustend dat een relatief lichte lege platte goederenwagon een ICE kopbak kan doen ontsporen???

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #53 Gepost op: 12 January 2011, 13:13:09 »
Er is vandaag ontdekt dat er bij de aanrijdingsplek koper was gestolen. Of dat ook maar enige relatie heeft met de aanrijding wordt onderzocht

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #54 Gepost op: 12 January 2011, 13:19:58 »
Hmmm zal toch niet net de retourdraad zijn van het 'wissel niet bezet dus vrij' sectie zijn.  :o

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #55 Gepost op: 12 January 2011, 13:21:36 »
Als die koperdiefstal inderdaad de oorzaak blijkt te zijn, dan kan die dieven heel wat meer ten laste worden gelegd dan alleen diefstal!
Hopelijk wordt dat tuig snel gevonden.

mvg,
Gert

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #56 Gepost op: 12 January 2011, 13:25:14 »
Die koperdiefstal wordt maar erger en erger! Schandalig gewoon, heeft niemand dan meer het respect om van andermans spullen af te blijven, en al helemaal van zoiets!  >:(

Als dat inderdaad de oorzaak blijkt te zijn, dan moeten ze er toch er wat meer tegen gaan doen.

Gr. Rick

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #57 Gepost op: 12 January 2011, 13:25:22 »
Gert, volgens mij zijn er in al die jaren van koperdiefstal nog nooit mensen voor gepakt.  ;)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #58 Gepost op: 12 January 2011, 13:27:44 »
Zou dat zijn omdat die gasten ondertussen alweer in het Oostblok zitten?
Wellicht loont het als de railbeheerder onopvallende mobiele camera's gaat inzetten.

mvg,
Gert

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #59 Gepost op: 12 January 2011, 13:30:02 »
@ renew

jawel hoor, hier in lelykestad hebben ze er al een opgepakt zelfs vanuit het koude water. Hij stal regelmatig meters koper van de nieuwe hanzelijn, illigaal toegang via  de bouwplekken.

Maar het blijft diep treurig EN LEVENSGEVAARLIJK voor die paar rot centen......