[...]Misschien niet de beste foto maar de scanner liet het afweten.
Een vervoerder zal toch niet even een paar extra wagens aan zijn trein hangen als hem dat zo uitkomt. Ik mag toch aannemen dat er strenge voorschriften gelden voor de toegelaten lengte.
Dan lijkt alleen de eerste optie nog mogelijk. Maar als dat zo gegaan is, hoe kan het dan dat de ICE groen licht kreeg? Er zou toch gedetecteerd moeten worden dat de goederentrein nog niet helemaal voorbij de wissel was? Of zie ik iets totaal over het hoofd?
Er zullen ongetwijfeld voorschriften zijn voor de maximale treinlengte. Maar dan nog, niet ieder opstel/inhaalspoor is lang genoeg voor de langst mogelijke trein.
Het echte antwoord, als het ooit komt, moet komen uit verhoor van de machinisten en eventuele getuigen, of uit technisch onderzoek ter plekke.
Vanochtend in dagblad Trouw het toch wel wat merkwaardige commentaar van de woordvoerder van Rurtalbahn Nederland
Misschien zeg ik wel iets heel doms, maar loopt er bij de verkeersleiding niet een soort 'tracking' mee? En zit er in zo'n moderne trein als de ICE niet een soort 'zwarte doos', waarin geregistreerd is of de trein wel of geen groen sein had?