Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 17:35:34
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 17:27:05
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus vraag (gelezen 6450 keer)
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #15 Gepost op:
09 January 2011, 17:24:14 »
Maken van het baanplan ging eenvoudiger dan ik had verwacht met Anyrail.
Het progje dat ik eerder gebruikte ging voor geen meter.
De strepen over de baan zijn de harde plaatscheidingen. Scheidingen in de baan heb ik bij de laatste aanpassing schijnbaar weer weggehaald.
Hopelijk is het nu duidelijk hoe alles loopt. Afstanden en radius kloppen niet overal.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #16 Gepost op:
09 January 2011, 19:05:33 »
Je kan de keersectie maken in het stuk A-A of in B-B. Als een van de twee tenminste lang genoeg is voor een hele trein.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #17 Gepost op:
09 January 2011, 19:17:17 »
Beide zijn niet lang genoeg., max 1 meter.
Zat zelf te denken om B-B to bijna A door te trekken en dat als keerlus te gebruiken.
Vraag is alleen of dat mogelijk is, ook richting de toekomst van mogelijk automatisch rijden.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #18 Gepost op:
09 January 2011, 22:58:54 »
Wat je ook zou kunnen doen is A-A verder naar links doortrekken en de overloopwissels verplaatsen naar bijvoorbeeld halverwege het linker rechte stuk...
Gelogd
Zie
washtown topic
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #19 Gepost op:
10 January 2011, 00:21:53 »
Nog verder doortrekken van je idee zou ook geen problemen opleveren Gerard?
De wissels zouden bijvoorbeeld ook rechtsonder geplaatst kunnen worden.
Of kom ik dan in de knoei met de lengte van andere secties voor het automatisch rijden?
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #20 Gepost op:
10 January 2011, 08:03:20 »
Het komt nooit in de knoop als je rekening houdt met de langste trein die je wilt laten rijden. In de ideale situatie moet die in al de blokken van je baan passen. Maar
zeker
in het middelste gedeelte van je "keerlus" oplossing.
Grootste beperkingen hierbij zijn vaak perronsporen of rangeersporen. Maar soms ook "keerlus" oplossingen dus...
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #21 Gepost op:
10 January 2011, 19:53:56 »
Langste personentrein is voorlopig 8 bakken ICE3.
Ben alleen van plan om langere goederentreinen te laten rijden op den duur.
Zal wel eens goed na gaan denken en dan waarschijnlijk voor de laatste oplossing gaan.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #22 Gepost op:
11 January 2011, 19:30:28 »
Toch nog even een vraag Gerard.
Zou ik dan bij de linker A moeten starten met de keerlus vanwege detectie problemen aankomend van B naar A via de kortste zijde?
Of kan ik detectie maken voorbij de wissel voor verkeer van deze kant.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #23 Gepost op:
11 January 2011, 22:34:01 »
Dag Marcel,
Wil je s.v.p. even een nieuwe tekening maken met je nieuwe idee, daarin duidelijk de plek aangeven, en dan de vraag die je hebt nogmaals goed formuleren? Want ik snap het nu niet helemaal.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #24 Gepost op:
12 January 2011, 00:16:57 »
Hoi,
Ik dacht dat jullie er al uit waren, maar toch niet dus. Gisteren had ik al een schetsje gamaakt. Misschien helpt dit bij de verdere discussie:
Marius.
PS rood is dus de 'keer'-lus.
Gelogd
Marius
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #25 Gepost op:
12 January 2011, 08:02:09 »
Dag Marius,
Dankjewel. Hoewel het "normale" traject aan de linkerkant nu enkelsporig is geworden, wat volgens mij niet Marcel's bedoeling was, kan de tekening wel dienst doen bij de uitleg.
@Marcel
:
Ook bij een dubbelsporig traject kun je de "keerlus" (of: het kortsluitingopheffingsbaanvak voor liefhebbers van Scrabble) uitvoeren zoals in Marius' plaatje.
In het door hem geschetste rode gedeelte installeer je de oplossing die je voor de opheffing van de kortsluiting nodig hebt.
En ja, je kunt dat rode stuk uiteraard ook nog verder laten doorlopen door de bocht heen als je wilt, zoals je geloof ik eerder vroeg. Als je die lengte nodig denkt te hebben voor je langste treinen vraag ik me wel af hoe je dat op de rest van de baan gaat doen...
Is het zo duidelijker?
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #26 Gepost op:
12 January 2011, 12:38:09 »
Nieuw plaatje:
Tussen W1 en W5 moet je langste trein passen.
@Gerard en Marcel: Was dit de bedoeling?
Marius.
Gelogd
Marius
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #27 Gepost op:
12 January 2011, 14:32:56 »
Dag Marius,
Dit vind ik verwarrend worden, want waar in je eerste tekening in het rode gedeelte de keerlus oplossing kon worden geplaatst kan dat hier door de toevoeging van de wissel bovenin zeker niet!
Dit plaatje kun je volgens mij beter even weghalen, want dat verwart de zaak alleen maar, en laten we dan eerst het antwoord van Marcel op jouw eerste plaatje en mijn reactie daarop even afwachten, okay?
Anders lopen we op zijn bedoeling vooruit.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #28 Gepost op:
12 January 2011, 14:49:00 »
Gerard,
Het plaatje is het oorspronkelijk plaatje.
Met een aangepaste keerlusschakeling kan zo inderdaad de keerlus bereden worden.
De rode lijn bij W1 moet over beide sporen iets doorgetrokken worden.
Als je dan bij wissel 5 de secties D en E plaatst.
En in het stuk spoor tussen W1 en W2 de secties D' en E'.
Dan kan op het stuk van wissel 1 naar het kruispunt de secties A en B geplaatst worden.
Nu zal het geheel als keerlus functioneren.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26675
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #29 Gepost op:
12 January 2011, 15:22:30 »
De oplossing van Marius is zeker wel goed gevonden. Alleen is de sectie-indeling van Gerard (van der Sel) een beetje verwarrend.
Je kan het beter zo doen:
W1 vormt in zijn geheel sectie A, direct links daarvan sectie B.
Direct links van W5 komen dan de secties E en D.
Je kan zelfs overwegen om W5 in zijn geheel sectie E te maken, en direct links daarnaast sectie D.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag