Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:24:47
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 11:18:54
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025
door
Caterpillar
Vandaag
om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:45
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:47:18
't Boemeltje
door
Wim1969
Vandaag
om 10:36:38
De wijntrein
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:36:21
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:33:37
Stalen rijtuigen van NS
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 10:30:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:46:04
Seinschakelaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:45:20
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:40:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
VAM65
Vandaag
om 07:45:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 00:54:47
Minibaan Visserskaai H0
door
HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Märklin 2025
door
puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Led verlichting knippert
door
Menno
03 October 2025, 18:02:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
door
klusser
03 October 2025, 17:18:57
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus vraag (gelezen 6636 keer)
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1642
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #15 Gepost op:
09 January 2011, 17:24:14 »
Maken van het baanplan ging eenvoudiger dan ik had verwacht met Anyrail.
Het progje dat ik eerder gebruikte ging voor geen meter.
De strepen over de baan zijn de harde plaatscheidingen. Scheidingen in de baan heb ik bij de laatste aanpassing schijnbaar weer weggehaald.
Hopelijk is het nu duidelijk hoe alles loopt. Afstanden en radius kloppen niet overal.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26816
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #16 Gepost op:
09 January 2011, 19:05:33 »
Je kan de keersectie maken in het stuk A-A of in B-B. Als een van de twee tenminste lang genoeg is voor een hele trein.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1642
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #17 Gepost op:
09 January 2011, 19:17:17 »
Beide zijn niet lang genoeg., max 1 meter.
Zat zelf te denken om B-B to bijna A door te trekken en dat als keerlus te gebruiken.
Vraag is alleen of dat mogelijk is, ook richting de toekomst van mogelijk automatisch rijden.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #18 Gepost op:
09 January 2011, 22:58:54 »
Wat je ook zou kunnen doen is A-A verder naar links doortrekken en de overloopwissels verplaatsen naar bijvoorbeeld halverwege het linker rechte stuk...
Gelogd
Zie
washtown topic
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1642
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #19 Gepost op:
10 January 2011, 00:21:53 »
Nog verder doortrekken van je idee zou ook geen problemen opleveren Gerard?
De wissels zouden bijvoorbeeld ook rechtsonder geplaatst kunnen worden.
Of kom ik dan in de knoei met de lengte van andere secties voor het automatisch rijden?
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #20 Gepost op:
10 January 2011, 08:03:20 »
Het komt nooit in de knoop als je rekening houdt met de langste trein die je wilt laten rijden. In de ideale situatie moet die in al de blokken van je baan passen. Maar
zeker
in het middelste gedeelte van je "keerlus" oplossing.
Grootste beperkingen hierbij zijn vaak perronsporen of rangeersporen. Maar soms ook "keerlus" oplossingen dus...
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1642
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #21 Gepost op:
10 January 2011, 19:53:56 »
Langste personentrein is voorlopig 8 bakken ICE3.
Ben alleen van plan om langere goederentreinen te laten rijden op den duur.
Zal wel eens goed na gaan denken en dan waarschijnlijk voor de laatste oplossing gaan.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1642
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #22 Gepost op:
11 January 2011, 19:30:28 »
Toch nog even een vraag Gerard.
Zou ik dan bij de linker A moeten starten met de keerlus vanwege detectie problemen aankomend van B naar A via de kortste zijde?
Of kan ik detectie maken voorbij de wissel voor verkeer van deze kant.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #23 Gepost op:
11 January 2011, 22:34:01 »
Dag Marcel,
Wil je s.v.p. even een nieuwe tekening maken met je nieuwe idee, daarin duidelijk de plek aangeven, en dan de vraag die je hebt nogmaals goed formuleren? Want ik snap het nu niet helemaal.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #24 Gepost op:
12 January 2011, 00:16:57 »
Hoi,
Ik dacht dat jullie er al uit waren, maar toch niet dus. Gisteren had ik al een schetsje gamaakt. Misschien helpt dit bij de verdere discussie:
Marius.
PS rood is dus de 'keer'-lus.
Gelogd
Marius
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #25 Gepost op:
12 January 2011, 08:02:09 »
Dag Marius,
Dankjewel. Hoewel het "normale" traject aan de linkerkant nu enkelsporig is geworden, wat volgens mij niet Marcel's bedoeling was, kan de tekening wel dienst doen bij de uitleg.
@Marcel
:
Ook bij een dubbelsporig traject kun je de "keerlus" (of: het kortsluitingopheffingsbaanvak voor liefhebbers van Scrabble) uitvoeren zoals in Marius' plaatje.
In het door hem geschetste rode gedeelte installeer je de oplossing die je voor de opheffing van de kortsluiting nodig hebt.
En ja, je kunt dat rode stuk uiteraard ook nog verder laten doorlopen door de bocht heen als je wilt, zoals je geloof ik eerder vroeg. Als je die lengte nodig denkt te hebben voor je langste treinen vraag ik me wel af hoe je dat op de rest van de baan gaat doen...
Is het zo duidelijker?
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #26 Gepost op:
12 January 2011, 12:38:09 »
Nieuw plaatje:
Tussen W1 en W5 moet je langste trein passen.
@Gerard en Marcel: Was dit de bedoeling?
Marius.
Gelogd
Marius
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #27 Gepost op:
12 January 2011, 14:32:56 »
Dag Marius,
Dit vind ik verwarrend worden, want waar in je eerste tekening in het rode gedeelte de keerlus oplossing kon worden geplaatst kan dat hier door de toevoeging van de wissel bovenin zeker niet!
Dit plaatje kun je volgens mij beter even weghalen, want dat verwart de zaak alleen maar, en laten we dan eerst het antwoord van Marcel op jouw eerste plaatje en mijn reactie daarop even afwachten, okay?
Anders lopen we op zijn bedoeling vooruit.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #28 Gepost op:
12 January 2011, 14:49:00 »
Gerard,
Het plaatje is het oorspronkelijk plaatje.
Met een aangepaste keerlusschakeling kan zo inderdaad de keerlus bereden worden.
De rode lijn bij W1 moet over beide sporen iets doorgetrokken worden.
Als je dan bij wissel 5 de secties D en E plaatst.
En in het stuk spoor tussen W1 en W2 de secties D' en E'.
Dan kan op het stuk van wissel 1 naar het kruispunt de secties A en B geplaatst worden.
Nu zal het geheel als keerlus functioneren.
Groeten,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26816
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #29 Gepost op:
12 January 2011, 15:22:30 »
De oplossing van Marius is zeker wel goed gevonden. Alleen is de sectie-indeling van Gerard (van der Sel) een beetje verwarrend.
Je kan het beter zo doen:
W1 vormt in zijn geheel sectie A, direct links daarvan sectie B.
Direct links van W5 komen dan de secties E en D.
Je kan zelfs overwegen om W5 in zijn geheel sectie E te maken, en direct links daarnaast sectie D.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag