Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 525655 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1875 Gepost op: 15 mei 2022, 12:15:48 »
Hoewel ze dan dus weer een ander nummer hebben gekozen dan aanvankelijk gecommuniceerd, lijken ze alle aanbevelingen nu goed te hebben overgenomen voor deze versie als ik het zo zie....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4140
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1876 Gepost op: 15 mei 2022, 13:39:21 »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1877 Gepost op: 15 mei 2022, 17:43:32 »
En nu afwachten welke "techniek" Roco gaat gebruiken om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
Hopelijk gewoon met de tampondruk methode.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • NS 1960 - heden
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1878 Gepost op: 16 mei 2022, 10:12:41 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?
Groet,

Martijn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1879 Gepost op: 16 mei 2022, 11:51:22 »
... "techniek" .....om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
... de tampondruk methode.
Volgens mij worden dit soort wat grotere en simpele vlakken gewoon gespoten op het model.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1880 Gepost op: 16 mei 2022, 11:58:32 »
Er staat bij: "Model with authentic and delicately designed pantographs"
Komen hier nou weer andere pantografen op dan bij het vorige model?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1881 Gepost op: 16 mei 2022, 12:24:31 »
Vermoedelijk dezelfde panto's als op de nieuwe 1600, maar dan met enkel schuitje.. ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1882 Gepost op: 16 mei 2022, 12:51:05 »
Dat hoop ik wel, zou veel beter smoelen. Ik hoop dat hij ook echt zo in de winkels komt, want dan wil ik hem graag hebben.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1883 Gepost op: 16 mei 2022, 13:19:47 »
De Plan V/T had toch al speciaal ontwikkelde stroomafnemers?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1884 Gepost op: 16 mei 2022, 14:28:28 »
De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.


https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 14:38:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1885 Gepost op: 16 mei 2022, 15:01:21 »
De panto's van de vorige Roco Plan V/T en een aantal nieuwere 1600en waren een hele verbetering ten opzichte van de Sommerfeldt klonen die er eerst op zaten. De oudere pantos gebruikten een gebogen stuk verenstaal als bovenste deel. De nieuwere hadden een mooier gedetailleerd gietstuk van metaal. Maar inderdaad nog steeds wat te groot (want Franse maten waar de waslijn hoger hangt). De nieuwere panto's van de nieuwste 1600 en hopelijk dus ook deze Plan v zijn wel op de juiste kleinere maat voor Nederlandse bovenleiding.

Jammer dat ze zo duur zijn als spare part :( 38 euro voor een panto is best een boel.

Mvg,

Robert

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1886 Gepost op: 16 mei 2022, 18:33:03 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?

Ik heb geen plan V, wel een plan T.

Wist dat destijds niet, maar uit documentatie bleek dat die ook R420 vereiste.

Motorwagen getest op een R360 testovaal, en zag het probleem niet.
Tussenbakken er achter, geen probleem...
Dummy stuurstand, ontsporingen.

De dummy gebruikt bij de Plan T het zelfde draaistel als de motor, maar ongemotorizeerd, en met een andere bevestiging.

Dit bleek het probleem te zijn, omdat die de bocht niet maken kon.

Ik heb toen een extra exemplaar van dat onderdeel besteld en licht afgevijld waar die in de bochten raakte, en mijn Plan T kan nu R360 halen.

Persoonlijk vermoed ik dat de Plan V waarschijnlijk hetzelfde verhaal is, minus twee tussenbakken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1887 Gepost op: 16 mei 2022, 18:51:54 »
Toch vreemd, ik rij probleemloos 358mm met twee gekoppelde Plan V’s en met een Plan T. Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1888 Gepost op: 16 mei 2022, 19:43:14 »
Ik acht het ook niet onmogelijk dat het een ding met tolleranties is, en het destijds voor 360 ontworpen is, een deel van de treinstellen dit niet haalde, en de specificatie simpelweg op 420 gezet is.

Persoonlijk zie ik namelijk geen enkele reden dat het treinstel dat niet zou kunnen halen, en met minimale aanpassing kan die dat ook.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1889 Gepost op: 16 mei 2022, 20:07:35 »
Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

AC heeft hogere flenzen, dus in theorie houdt dat 'm beter in de rails..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn