Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

z21 Start opkrikken door Peter J K
Vandaag om 23:29:13
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 23:20:44
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door Bartdr1
Vandaag om 23:16:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 22:19:23
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
Vandaag om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
Vandaag om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
Vandaag om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 617944 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1875 Gepost op: 15 May 2022, 12:15:48 »
Hoewel ze dan dus weer een ander nummer hebben gekozen dan aanvankelijk gecommuniceerd, lijken ze alle aanbevelingen nu goed te hebben overgenomen voor deze versie als ik het zo zie....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4707
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1876 Gepost op: 15 May 2022, 13:39:21 »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1877 Gepost op: 15 May 2022, 17:43:32 »
En nu afwachten welke "techniek" Roco gaat gebruiken om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
Hopelijk gewoon met de tampondruk methode.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
  • NS 1960 - heden
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1878 Gepost op: 16 May 2022, 10:12:41 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?
Groet,

Martijn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1879 Gepost op: 16 May 2022, 11:51:22 »
... "techniek" .....om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
... de tampondruk methode.
Volgens mij worden dit soort wat grotere en simpele vlakken gewoon gespoten op het model.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1880 Gepost op: 16 May 2022, 11:58:32 »
Er staat bij: "Model with authentic and delicately designed pantographs"
Komen hier nou weer andere pantografen op dan bij het vorige model?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1881 Gepost op: 16 May 2022, 12:24:31 »
Vermoedelijk dezelfde panto's als op de nieuwe 1600, maar dan met enkel schuitje.. ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1882 Gepost op: 16 May 2022, 12:51:05 »
Dat hoop ik wel, zou veel beter smoelen. Ik hoop dat hij ook echt zo in de winkels komt, want dan wil ik hem graag hebben.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1883 Gepost op: 16 May 2022, 13:19:47 »
De Plan V/T had toch al speciaal ontwikkelde stroomafnemers?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1884 Gepost op: 16 May 2022, 14:28:28 »
De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.


https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0
« Laatst bewerkt op: 16 May 2022, 14:38:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2296
    • Biesje.nl
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1885 Gepost op: 16 May 2022, 15:01:21 »
De panto's van de vorige Roco Plan V/T en een aantal nieuwere 1600en waren een hele verbetering ten opzichte van de Sommerfeldt klonen die er eerst op zaten. De oudere pantos gebruikten een gebogen stuk verenstaal als bovenste deel. De nieuwere hadden een mooier gedetailleerd gietstuk van metaal. Maar inderdaad nog steeds wat te groot (want Franse maten waar de waslijn hoger hangt). De nieuwere panto's van de nieuwste 1600 en hopelijk dus ook deze Plan v zijn wel op de juiste kleinere maat voor Nederlandse bovenleiding.

Jammer dat ze zo duur zijn als spare part :( 38 euro voor een panto is best een boel.

Mvg,

Robert

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1886 Gepost op: 16 May 2022, 18:33:03 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?

Ik heb geen plan V, wel een plan T.

Wist dat destijds niet, maar uit documentatie bleek dat die ook R420 vereiste.

Motorwagen getest op een R360 testovaal, en zag het probleem niet.
Tussenbakken er achter, geen probleem...
Dummy stuurstand, ontsporingen.

De dummy gebruikt bij de Plan T het zelfde draaistel als de motor, maar ongemotorizeerd, en met een andere bevestiging.

Dit bleek het probleem te zijn, omdat die de bocht niet maken kon.

Ik heb toen een extra exemplaar van dat onderdeel besteld en licht afgevijld waar die in de bochten raakte, en mijn Plan T kan nu R360 halen.

Persoonlijk vermoed ik dat de Plan V waarschijnlijk hetzelfde verhaal is, minus twee tussenbakken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5432
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1887 Gepost op: 16 May 2022, 18:51:54 »
Toch vreemd, ik rij probleemloos 358mm met twee gekoppelde Plan V’s en met een Plan T. Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1888 Gepost op: 16 May 2022, 19:43:14 »
Ik acht het ook niet onmogelijk dat het een ding met tolleranties is, en het destijds voor 360 ontworpen is, een deel van de treinstellen dit niet haalde, en de specificatie simpelweg op 420 gezet is.

Persoonlijk zie ik namelijk geen enkele reden dat het treinstel dat niet zou kunnen halen, en met minimale aanpassing kan die dat ook.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1889 Gepost op: 16 May 2022, 20:07:35 »
Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

AC heeft hogere flenzen, dus in theorie houdt dat 'm beter in de rails..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn