Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 578613 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3610
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1875 Gepost op: 15 May 2022, 12:15:48 »
Hoewel ze dan dus weer een ander nummer hebben gekozen dan aanvankelijk gecommuniceerd, lijken ze alle aanbevelingen nu goed te hebben overgenomen voor deze versie als ik het zo zie....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1876 Gepost op: 15 May 2022, 13:39:21 »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1877 Gepost op: 15 May 2022, 17:43:32 »
En nu afwachten welke "techniek" Roco gaat gebruiken om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
Hopelijk gewoon met de tampondruk methode.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • NS 1960 - heden
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1878 Gepost op: 16 May 2022, 10:12:41 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?
Groet,

Martijn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1879 Gepost op: 16 May 2022, 11:51:22 »
... "techniek" .....om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
... de tampondruk methode.
Volgens mij worden dit soort wat grotere en simpele vlakken gewoon gespoten op het model.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1880 Gepost op: 16 May 2022, 11:58:32 »
Er staat bij: "Model with authentic and delicately designed pantographs"
Komen hier nou weer andere pantografen op dan bij het vorige model?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1881 Gepost op: 16 May 2022, 12:24:31 »
Vermoedelijk dezelfde panto's als op de nieuwe 1600, maar dan met enkel schuitje.. ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1882 Gepost op: 16 May 2022, 12:51:05 »
Dat hoop ik wel, zou veel beter smoelen. Ik hoop dat hij ook echt zo in de winkels komt, want dan wil ik hem graag hebben.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1883 Gepost op: 16 May 2022, 13:19:47 »
De Plan V/T had toch al speciaal ontwikkelde stroomafnemers?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1884 Gepost op: 16 May 2022, 14:28:28 »
De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.


https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0
« Laatst bewerkt op: 16 May 2022, 14:38:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1885 Gepost op: 16 May 2022, 15:01:21 »
De panto's van de vorige Roco Plan V/T en een aantal nieuwere 1600en waren een hele verbetering ten opzichte van de Sommerfeldt klonen die er eerst op zaten. De oudere pantos gebruikten een gebogen stuk verenstaal als bovenste deel. De nieuwere hadden een mooier gedetailleerd gietstuk van metaal. Maar inderdaad nog steeds wat te groot (want Franse maten waar de waslijn hoger hangt). De nieuwere panto's van de nieuwste 1600 en hopelijk dus ook deze Plan v zijn wel op de juiste kleinere maat voor Nederlandse bovenleiding.

Jammer dat ze zo duur zijn als spare part :( 38 euro voor een panto is best een boel.

Mvg,

Robert

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1886 Gepost op: 16 May 2022, 18:33:03 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?

Ik heb geen plan V, wel een plan T.

Wist dat destijds niet, maar uit documentatie bleek dat die ook R420 vereiste.

Motorwagen getest op een R360 testovaal, en zag het probleem niet.
Tussenbakken er achter, geen probleem...
Dummy stuurstand, ontsporingen.

De dummy gebruikt bij de Plan T het zelfde draaistel als de motor, maar ongemotorizeerd, en met een andere bevestiging.

Dit bleek het probleem te zijn, omdat die de bocht niet maken kon.

Ik heb toen een extra exemplaar van dat onderdeel besteld en licht afgevijld waar die in de bochten raakte, en mijn Plan T kan nu R360 halen.

Persoonlijk vermoed ik dat de Plan V waarschijnlijk hetzelfde verhaal is, minus twee tussenbakken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1887 Gepost op: 16 May 2022, 18:51:54 »
Toch vreemd, ik rij probleemloos 358mm met twee gekoppelde Plan V’s en met een Plan T. Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1888 Gepost op: 16 May 2022, 19:43:14 »
Ik acht het ook niet onmogelijk dat het een ding met tolleranties is, en het destijds voor 360 ontworpen is, een deel van de treinstellen dit niet haalde, en de specificatie simpelweg op 420 gezet is.

Persoonlijk zie ik namelijk geen enkele reden dat het treinstel dat niet zou kunnen halen, en met minimale aanpassing kan die dat ook.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1889 Gepost op: 16 May 2022, 20:07:35 »
Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

AC heeft hogere flenzen, dus in theorie houdt dat 'm beter in de rails..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn