Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 523576 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1875 Gepost op: 15 mei 2022, 12:15:48 »
Hoewel ze dan dus weer een ander nummer hebben gekozen dan aanvankelijk gecommuniceerd, lijken ze alle aanbevelingen nu goed te hebben overgenomen voor deze versie als ik het zo zie....

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1876 Gepost op: 15 mei 2022, 13:39:21 »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1877 Gepost op: 15 mei 2022, 17:43:32 »
En nu afwachten welke "techniek" Roco gaat gebruiken om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
Hopelijk gewoon met de tampondruk methode.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • NS 1960 - heden
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1878 Gepost op: 16 mei 2022, 10:12:41 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?
Groet,

Martijn

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1879 Gepost op: 16 mei 2022, 11:51:22 »
... "techniek" .....om bv de blauwe reclame banen aan te brengen.
... de tampondruk methode.
Volgens mij worden dit soort wat grotere en simpele vlakken gewoon gespoten op het model.

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1880 Gepost op: 16 mei 2022, 11:58:32 »
Er staat bij: "Model with authentic and delicately designed pantographs"
Komen hier nou weer andere pantografen op dan bij het vorige model?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1881 Gepost op: 16 mei 2022, 12:24:31 »
Vermoedelijk dezelfde panto's als op de nieuwe 1600, maar dan met enkel schuitje.. ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1882 Gepost op: 16 mei 2022, 12:51:05 »
Dat hoop ik wel, zou veel beter smoelen. Ik hoop dat hij ook echt zo in de winkels komt, want dan wil ik hem graag hebben.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1883 Gepost op: 16 mei 2022, 13:19:47 »
De Plan V/T had toch al speciaal ontwikkelde stroomafnemers?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1884 Gepost op: 16 mei 2022, 14:28:28 »
De 1:1 of het Roco-model? De vorige Roco plan V/T's had al toen nieuw ontwikkelde stroomafnemers, maar die waren nog steeds te lang..
Linksboven eerste generatie (feitelijk SNCF), rechtsboven de hiervoor ontwikkelde en onder de werkelijkheid... In dit geval resp 1600 en 1500, dus dubbel schuitje, maar schaarmechanisme NS Faiveley's is voor alles hetzelfde 1:1.


https://farm3.staticflickr.com/2780/4357429671_756a649de7_o.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59066.0
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 14:38:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1885 Gepost op: 16 mei 2022, 15:01:21 »
De panto's van de vorige Roco Plan V/T en een aantal nieuwere 1600en waren een hele verbetering ten opzichte van de Sommerfeldt klonen die er eerst op zaten. De oudere pantos gebruikten een gebogen stuk verenstaal als bovenste deel. De nieuwere hadden een mooier gedetailleerd gietstuk van metaal. Maar inderdaad nog steeds wat te groot (want Franse maten waar de waslijn hoger hangt). De nieuwere panto's van de nieuwste 1600 en hopelijk dus ook deze Plan v zijn wel op de juiste kleinere maat voor Nederlandse bovenleiding.

Jammer dat ze zo duur zijn als spare part :( 38 euro voor een panto is best een boel.

Mvg,

Robert

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1886 Gepost op: 16 mei 2022, 18:33:03 »
Ik zou deze wel willen aanschaffen ter vervanging van mijn Fleischmann Plan V echter geven ze aan dat de minimale boogradius 420 dient te zijn. Heeft iemand ervaring met het vorige model en hoe die omging met krappere bogen? Valt dat mee of is het niet te doen?

Ik heb geen plan V, wel een plan T.

Wist dat destijds niet, maar uit documentatie bleek dat die ook R420 vereiste.

Motorwagen getest op een R360 testovaal, en zag het probleem niet.
Tussenbakken er achter, geen probleem...
Dummy stuurstand, ontsporingen.

De dummy gebruikt bij de Plan T het zelfde draaistel als de motor, maar ongemotorizeerd, en met een andere bevestiging.

Dit bleek het probleem te zijn, omdat die de bocht niet maken kon.

Ik heb toen een extra exemplaar van dat onderdeel besteld en licht afgevijld waar die in de bochten raakte, en mijn Plan T kan nu R360 halen.

Persoonlijk vermoed ik dat de Plan V waarschijnlijk hetzelfde verhaal is, minus twee tussenbakken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1887 Gepost op: 16 mei 2022, 18:51:54 »
Toch vreemd, ik rij probleemloos 358mm met twee gekoppelde Plan V’s en met een Plan T. Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1888 Gepost op: 16 mei 2022, 19:43:14 »
Ik acht het ook niet onmogelijk dat het een ding met tolleranties is, en het destijds voor 360 ontworpen is, een deel van de treinstellen dit niet haalde, en de specificatie simpelweg op 420 gezet is.

Persoonlijk zie ik namelijk geen enkele reden dat het treinstel dat niet zou kunnen halen, en met minimale aanpassing kan die dat ook.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1889 Gepost op: 16 mei 2022, 20:07:35 »
Ik heb dan wel AC stellen, zou dat uit kunnen maken?

AC heeft hogere flenzen, dus in theorie houdt dat 'm beter in de rails..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn