Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
  

Auteur Topic: Polariseren hartstuk kruising  (gelezen 5475 keer)

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Polariseren hartstuk kruising
« Gepost op: 21 December 2010, 23:45:37 »
Hartpunt kruising polariseren   

Als herintreder,worstel ik mij zowel in een overgang van vroeger 3-rail naar nu 2 rail, alsmede in het digitale woud.
Ben met de opbouw bezig, na proefbaantje en lees met genoegen de proza op dit forum. Jaloers op de kunde van diverse lieden.
Een paar gegevens:
-   H0, hoofdzakelijk NL
-   Rails : Tillig Elite 83
-   IB II
-   Bezetmelders: Rosoft
-   Wisselschakeling met servo’s
-   Servodecoders : Uhlenbrock 67810
-   Seindecoders: Kuehn WD 10

Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.
Een gedachte is om dit via de WD 10 te laten lopen; deze heeft 2 groepen van 8 mogelijkheden en daarvoor steeds 3 aansluitpunten,
Is mijn beeld juist dat ik op 2 daarvan de stroomvoorziening laat lopen en de derde is dan de verbinding naar het hartstuk.
Waarbij ik dit dan 2 keer moet aanleggen. (voor de 2 hartstukken wel te verstaan)

Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling (of moet ik hier maar op wachten tot eea in Koploper – waar ik tzt mee ga rijden – geregeld wordt.)
Ik hoor graag hoe hiermee verder te komen.

BTW: Sijsje was de lok waar mijn grootvader ergens ver voor de oorlog op reed. Als de teller rond in het draadje ‘ tellen tot 9999’ in de buurt van 6700 komt zal ik een foto plaatsen
« Laatst bewerkt op: 22 December 2010, 00:55:52 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:polariseren hartstuk kruising
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2010, 23:59:52 »
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling
Ik denk zelfs dat dit de aangewezen manier is. De omschakeling koppelen aan de stand van aangrenzende wissels.
Of dit echt handig is, en hoe dat dan precies moet, dat hangt af van de spoorconfiguratie rondom de kruising.

Enne... wil je zo'n ding een puntstuk noemen? Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse woord Herzstück.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van Loon

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:polariseren hartstuk kruising
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2010, 00:13:05 »
De oplossing is eenvoudig, maar vraag me nu niet een schema te overleggen, ik heb hierover destijds ook eindeloos gepiekerd en getekend, tot ik in een MIBA de oplossing vond:
 Bij een engels wissel (ik neem aan dat je dat bedoeld) heb je 2 wisselmotoren/aandrijvingen nodig. De clou is dat de linker aandrijving het rechter puntstuk schakelt/polariseert, en de rechter aandrijving het linker puntstuk. De aandrijving moet dan wel een wisselkontakt hebben.
 Bij mij was dit probleem in 1 slag uit de wereld

Peter van Loon

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2010, 08:27:29 »
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Waarom gebruik je niet een relais op de puntstuk-polarisatie-uitgang van de wisseldecoder? Met een relais kan je dan de drie "puntstukken" tegelijk omschakelen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2010, 08:32:37 »
Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.

Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je precies met een "gewone kruising"? Mijn interpretatie is dat je hier een kruising bedoelt waarop NIET van richting kan worden gewisseld, klopt dat?


Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling.

Dat zou ik niet doen. Wat als de wissels worden geschakeld (per ongeluk) wanneer een trein over die kruising rijdt?

Ik zou werken met detectie in de aanliggende rail delen en die de polarisatie laten verzorgen. Je werkt met een IB II, dus heb je Loconet. Je kunt dan, zelfs zonder de IB-II te gebruiken, een oplossing maken. Kijk op deze pagina voor een idee hoe dat moet.

Gerard

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2010, 08:33:25 »
Tja, ik denk bij zo iets altijd te compliceert, waarde-tableau en dan relais logic ....

Maar, ik heb net de ervaring gedaan, dat het ook heel simpel kan, gebruik van een keerlusmoduul kan ook.

 
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2010, 08:39:36 »
Ik heb ook puntstuk polarisatie met servoaandrijving.
Ook tillig rails, alleen dan H0e.

Ik heb het als volgt op gelost, de servo schakelt een schakelaar. die de polarisatie van het puntstuk verzorgt.
Door de schakelaar direct aan de servo te koppelen heeft het puntstuk altijd de juiste polarisatie.

het is echt ontzettend eenvoudig, zodra ik weer thuis ben(vanavond) zal ik een fotootje maken.

gr.

Hedzer

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2010, 08:45:45 »
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Die loc van zijn grootvader bedoel je?  ??? ;D

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2010, 08:48:36 »
MANNEN !!!

Laten we nu eerst het antwoord van Sijsje afwachten...

Jullie reageren allemaal (voor zover ik begrijp hoor) alsof het om een engelsman gaat, en volgens mij bedoelt hij dat niet.

Gerard

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2010, 09:52:44 »
Beste Spoorders,
Dank voor de diverse reacties en leermomenten. Zo heet Sijsje in het dagelijks leven Rob.
en hebben we het over een Puntstuk polariseren dus.
Van idd een vaste kruising, hier zitten dus geen servo's aan.
De reactie van Gerard en Loconet sluit aan bij mijn toekomstige oplossing, zo dacht ik, nl. via Koploper oid. Weliswaar liggen er niet direct voor de kruising bezetmelders, maar hij wordt dan onderdeel van een wisselstraat.
Maar tot die tijd is denk ik de opmerking van Ronald een optie. (zoiets deed ik vroeger ook bij 3-rail, n.l. op 1 schakeling meerder zaken regelen)
Alleen speelt mijn alpha achtergrond me parten en kom niet goed uit de techniek hiervan.
Is daar iets 'kant en klaar' voor op de markt; is de WD 10 daarvoor dan geschikt? Of voldoen deze oude schakelaars, die ik nog uit een grijs verleden gehaald heb?



GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2010, 10:31:14 »
Hi Rob,

Nu wordt het misschien tijd om even het spoorplan te presenteren waar we het over hebben. Wil je een ontwerp van je wisselstraat posten waar die kruising onderdeel van uitmaakt?

En aangezien je zelf refereert aan een alfa achtergrond, zou ik die ouwe relais niet meer gebruiken, maar ja, wie ben ik?

Gerard

PS: de schoonheid van die loconet oplossing is juist dat je er in principe geen centrale (IB) of programma (Koploper o.i.d.) bij nodig hebt. Loconet kan dit helemaal zelf.

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2010, 11:00:36 »
Gerard,
bijgaand een stukje uit mijn plan.
Links ontstaat er opstelsporen en loopt het rond; evenals uiteindelijk het rechter deel ook.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2010, 11:09:33 »
Ik ga er even van uit dat de pijlen een verplichte rijrichting aangeven, dat betekent dat de kruising:
- schuin alleen maar vanuit W16
- recht allen maar vanuit S2
wordt bereden...

Klopt dat?

S2 kan dan dienen als detectie voor het polariseren op zo'n manier dat de kruising rechtuit kan worden bereden.

Het mooiste zou nu zijn dat er tussen W16 en de kruising een (heel klein) stukje rails was dat kan worden gedetecteerd, om de andere kant op te polariseren.

Gerard

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2010, 11:37:32 »
Hoi Rob,

Gevalletje van simpel :)

Aangezien je alleen via wissel W16 op de kruising kunt komen als deze rechtdoor staat ( W 16 ), koppel je de puntstukken van de kruising aan de wisselaandrijving van W16.

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2010, 11:49:16 »
lijkt mij prima te doen met een monostabiel relais voor ompolen van de puntstuken...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008