Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 09:58:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 09:55:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:50:25
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Ben
Vandaag om 09:43:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Frank 123
Vandaag om 09:01:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:47:58
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Polariseren hartstuk kruising  (gelezen 5459 keer)

sijsje

• Offline Offline
Polariseren hartstuk kruising
« Gepost op: 21 December 2010, 23:45:37 »
Hartpunt kruising polariseren   

Als herintreder,worstel ik mij zowel in een overgang van vroeger 3-rail naar nu 2 rail, alsmede in het digitale woud.
Ben met de opbouw bezig, na proefbaantje en lees met genoegen de proza op dit forum. Jaloers op de kunde van diverse lieden.
Een paar gegevens:
-   H0, hoofdzakelijk NL
-   Rails : Tillig Elite 83
-   IB II
-   Bezetmelders: Rosoft
-   Wisselschakeling met servo’s
-   Servodecoders : Uhlenbrock 67810
-   Seindecoders: Kuehn WD 10

Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.
Een gedachte is om dit via de WD 10 te laten lopen; deze heeft 2 groepen van 8 mogelijkheden en daarvoor steeds 3 aansluitpunten,
Is mijn beeld juist dat ik op 2 daarvan de stroomvoorziening laat lopen en de derde is dan de verbinding naar het hartstuk.
Waarbij ik dit dan 2 keer moet aanleggen. (voor de 2 hartstukken wel te verstaan)

Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling (of moet ik hier maar op wachten tot eea in Koploper – waar ik tzt mee ga rijden – geregeld wordt.)
Ik hoor graag hoe hiermee verder te komen.

BTW: Sijsje was de lok waar mijn grootvader ergens ver voor de oorlog op reed. Als de teller rond in het draadje ‘ tellen tot 9999’ in de buurt van 6700 komt zal ik een foto plaatsen
« Laatst bewerkt op: 22 December 2010, 00:55:52 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:polariseren hartstuk kruising
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2010, 23:59:52 »
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling
Ik denk zelfs dat dit de aangewezen manier is. De omschakeling koppelen aan de stand van aangrenzende wissels.
Of dit echt handig is, en hoe dat dan precies moet, dat hangt af van de spoorconfiguratie rondom de kruising.

Enne... wil je zo'n ding een puntstuk noemen? Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse woord Herzstück.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van Loon

• Offline Offline
Re:polariseren hartstuk kruising
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2010, 00:13:05 »
De oplossing is eenvoudig, maar vraag me nu niet een schema te overleggen, ik heb hierover destijds ook eindeloos gepiekerd en getekend, tot ik in een MIBA de oplossing vond:
 Bij een engels wissel (ik neem aan dat je dat bedoeld) heb je 2 wisselmotoren/aandrijvingen nodig. De clou is dat de linker aandrijving het rechter puntstuk schakelt/polariseert, en de rechter aandrijving het linker puntstuk. De aandrijving moet dan wel een wisselkontakt hebben.
 Bij mij was dit probleem in 1 slag uit de wereld

Peter van Loon

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Polariseren hartstuk kruising
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2010, 08:27:29 »
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Waarom gebruik je niet een relais op de puntstuk-polarisatie-uitgang van de wisseldecoder? Met een relais kan je dan de drie "puntstukken" tegelijk omschakelen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2010, 08:32:37 »
Het polariseren van de wissels en kruiswissels heb ik inmiddels begrepen, de 67810 zijn daarvoor ideaal, alles zit lekker dicht bij elkaar.
Waar ik niet goed uitkom is de schakeling bij een gewone kruising. Hoe schakel ik deze.

Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je precies met een "gewone kruising"? Mijn interpretatie is dat je hier een kruising bedoelt waarop NIET van richting kan worden gewisseld, klopt dat?

Een daar aan verbonden vraag is: er zal alleen maar een trein over deze kruising rijden nadat even daarvoor een wissel is gepasseerd.
Bestaat er ook een mogelijkheid om de polarisatie te koppelen aan zo’n wisselschakeling.

Dat zou ik niet doen. Wat als de wissels worden geschakeld (per ongeluk) wanneer een trein over die kruising rijdt?

Ik zou werken met detectie in de aanliggende rail delen en die de polarisatie laten verzorgen. Je werkt met een IB II, dus heb je Loconet. Je kunt dan, zelfs zonder de IB-II te gebruiken, een oplossing maken. Kijk op deze pagina voor een idee hoe dat moet.

Gerard

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2010, 08:33:25 »
Tja, ik denk bij zo iets altijd te compliceert, waarde-tableau en dan relais logic ....

Maar, ik heb net de ervaring gedaan, dat het ook heel simpel kan, gebruik van een keerlusmoduul kan ook.

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Durksz

• Offline Offline
  • H0e - smalspoor
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2010, 08:39:36 »
Ik heb ook puntstuk polarisatie met servoaandrijving.
Ook tillig rails, alleen dan H0e.

Ik heb het als volgt op gelost, de servo schakelt een schakelaar. die de polarisatie van het puntstuk verzorgt.
Door de schakelaar direct aan de servo te koppelen heeft het puntstuk altijd de juiste polarisatie.

het is echt ontzettend eenvoudig, zodra ik weer thuis ben(vanavond) zal ik een fotootje maken.

gr.

Hedzer

GW

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2010, 08:45:45 »
Hallo Sijsje (leuk dat iemand ook nog een gewone voornaam heeft)

Die loc van zijn grootvader bedoel je?  ??? ;D

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2010, 08:48:36 »
MANNEN !!!

Laten we nu eerst het antwoord van Sijsje afwachten...

Jullie reageren allemaal (voor zover ik begrijp hoor) alsof het om een engelsman gaat, en volgens mij bedoelt hij dat niet.

Gerard

sijsje

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2010, 09:52:44 »
Beste Spoorders,
Dank voor de diverse reacties en leermomenten. Zo heet Sijsje in het dagelijks leven Rob.
en hebben we het over een Puntstuk polariseren dus.
Van idd een vaste kruising, hier zitten dus geen servo's aan.
De reactie van Gerard en Loconet sluit aan bij mijn toekomstige oplossing, zo dacht ik, nl. via Koploper oid. Weliswaar liggen er niet direct voor de kruising bezetmelders, maar hij wordt dan onderdeel van een wisselstraat.
Maar tot die tijd is denk ik de opmerking van Ronald een optie. (zoiets deed ik vroeger ook bij 3-rail, n.l. op 1 schakeling meerder zaken regelen)
Alleen speelt mijn alpha achtergrond me parten en kom niet goed uit de techniek hiervan.
Is daar iets 'kant en klaar' voor op de markt; is de WD 10 daarvoor dan geschikt? Of voldoen deze oude schakelaars, die ik nog uit een grijs verleden gehaald heb?

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2010, 10:31:14 »
Hi Rob,

Nu wordt het misschien tijd om even het spoorplan te presenteren waar we het over hebben. Wil je een ontwerp van je wisselstraat posten waar die kruising onderdeel van uitmaakt?

En aangezien je zelf refereert aan een alfa achtergrond, zou ik die ouwe relais niet meer gebruiken, maar ja, wie ben ik?

Gerard

PS: de schoonheid van die loconet oplossing is juist dat je er in principe geen centrale (IB) of programma (Koploper o.i.d.) bij nodig hebt. Loconet kan dit helemaal zelf.

sijsje

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2010, 11:00:36 »
Gerard,
bijgaand een stukje uit mijn plan.
Links ontstaat er opstelsporen en loopt het rond; evenals uiteindelijk het rechter deel ook.

GW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2010, 11:09:33 »
Ik ga er even van uit dat de pijlen een verplichte rijrichting aangeven, dat betekent dat de kruising:
- schuin alleen maar vanuit W16
- recht allen maar vanuit S2
wordt bereden...

Klopt dat?

S2 kan dan dienen als detectie voor het polariseren op zo'n manier dat de kruising rechtuit kan worden bereden.

Het mooiste zou nu zijn dat er tussen W16 en de kruising een (heel klein) stukje rails was dat kan worden gedetecteerd, om de andere kant op te polariseren.

Gerard

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2010, 11:37:32 »
Hoi Rob,

Gevalletje van simpel :)

Aangezien je alleen via wissel W16 op de kruising kunt komen als deze rechtdoor staat ( W 16 ), koppel je de puntstukken van de kruising aan de wisselaandrijving van W16.

Grtzz,

Karst

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #14 Gepost op: 22 December 2010, 11:49:16 »
lijkt mij prima te doen met een monostabiel relais voor ompolen van de puntstuken...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008