Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338 door 44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt door Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e door Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door 1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel door Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama door Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
  

Auteur Topic: Pimp my Plan E - technisch update  (gelezen 14325 keer)

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2010, 20:41:40 »
geeft niets, hier zijn ze in goede handen...

Ik kon het niet afwachten, tot Ivo de MK Plan E opgemeten heeft, daarom maar een eerste poging gedaan met de Ribu mal:



Voor de te grote tolerance heb ik de al op het forum voorgestelde methode gebruikt met 0.75mm styreen. Dit had ik bij een rijtuig van Henk al gezien en vond goed werkend. Ik heb aan de uiteinden van het styreen nog diagonaal afgesneden, dan is er geen kantelen van de Koppelingshouder.


theoretisch aan de foute kant opgepakt, maar de aanpassing van de V is niet mogelijk, omdat de geometrie hiervoor niet geschikt is..

Op de onderkant van het interieur zijn restanten van het plakken van stoelen en wanden, deze moeten af geschuurd werden:



De koppelingshouder heb ik 1mm afgefreesd en bewerkt naar de tot nu toe gebruikte methode.



Alles in elkaar gezet en het werkt heel goed, geen haken geen ontsporen (bij topspeed over de Geoline-cursus).

De Koppelafstand is nu nog vrij groot, maar volgens de mal. Ik zit er nog te twijfelen of de afstand nog kleiner kan, vanavond de NEM opzoeken...



Ik heb er nog wat ander spul erbij gepakt, om te kijken hoe het bij deze met de koppelafstand is:


Fleischmann PKP


Roco Plan D



Als ik de 2PC (er zitten ook de korte buffers op) variant in de achtergrond bekijk, dan is er al iets verandert, maar er kan denk ik nog iets af...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5061
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2010, 22:36:00 »
Ik kon het niet afwachten, tot Ivo de MK Plan E opgemeten heeft, daarom maar een eerste poging gedaan met de Ribu mal:
Ik ben net thuis en vanavond ga ik het niet meer opzoeken, maar het ziet er al goed uit. De Ribu mal zou het volgens mij goed moeten aangeven.

mvg,
Ivo
*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #32 Gepost op: 12 december 2010, 22:10:09 »
Geen haast, ik heb er nog genoeg te doen...

Gisteren kamen de bestelde assen binnen. Ik had eerst vandaag tijd de assen te testen en het verschil is goed te herkennen! Ik heb helaas vergeten 11mm wieldiameter assen te bestellen, daarom heb ik twee assen omgebouwd met roco wielen. Deze zijn dan gelijk aan de NEM Wielen van Fleischmann ø=11mm, lengte 25mm. Verder heb ik assen met ø=10,4mm, lengte 25mm, deze zijn niet standaard verkrijgbaar, maar op aanvraag wel te produceren...


hier is het verschil goed te zien: links de 11mmx25mm (NEM), midden 10,4x25mm (RP25), rechts 10,4x24,5mm (NEM) doorgezakt

Ik heb een tekening van Martijn Haman bekomen, waar de wieldiameter met 1020mm is aangegeven, dit zou dan 11,72mm zijn, dus zijn de 11mm wielen veel authentieker dan de 10,4mm. De Bufferhoogte verschilt dan wel met een Plan D van roco:


met ø=11mm


met ø=10,4mm

Verder raken de 11mm NEM wielen het draaistelframe bij de V-uitsnede aan, dit is te verhelpen bij afsnijden van iets van de frame:



Ik ziz nu echt te twijfelen, welke weg ik zou nemen... ::) Wat denken jullie?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #33 Gepost op: 12 december 2010, 22:17:10 »
Wordt het frame niet te zwak als je de 11mm-assen toepast? Het ziet er in mijn ogen wel een stuk beter uit. Over het verschil in bufferhoogte zou ik maar niet inzitten, daar zitten wel meer verschillen in.

Groet, Edwin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #34 Gepost op: 12 december 2010, 22:22:15 »
denk je, omdat ik er iets afgesneden heb? Ik denk niet. Artitec heeft toen zelfs de advies gedaan, dit stuk bij vervangen van andere wielen eruit te snijden...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2010, 22:59:43 »
Als het zo gaat, zou ik de 10,4 mm wielen maar accepteren (of toch de 11,0 mm RP25 assen terugnemen?). Binnen het draaistel zie je ze toch niet zo goed; terwijl je zoveel problemen krijgt als je naar 11,0 met NEM-flenzen wil. Hoeveel win je nog en hoeveel gedoe kost je dat?

En moet je bij deze foto voor de volledigheid niet ook de oorspronkelijke 11,0 mm RP25 wielen in de vergelijking betrekken?


Overigens, wat betreft dit:




Roco Plan D

Met Roco-kortkoppelingen rijden de plan D's wel buffer aan buffer. Ligt het misschien aan het gebruikte type kortkoppeling?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2010, 23:04:22 door janw »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2010, 09:30:48 »
nee, de Artitec RP25 11mm as levert geen verschil met het eerste draaistel van links.

De Fleischmann KK is de kortste KK die er is, de Roco KK koppelt bij mij ook niet dichter bij elkaar...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2010, 11:07:36 »
Wat gek -- kan het nu niet uitdiepen want ik heb hier mijn modellen niet bij de hand, maar op het forum staat al wel dit fotootje. Dit is dus met Roco kortkoppelingen. Inderdaad ook de buffers niet helemaal tegen elkaar, maar wel duidelijk beter dan op jouw foto. Ik ga vanavond thuis nog eens goed opnieuw kijken, want de wagens raken elkaar echt (of zijn het alleen de vouwbalgen? Maar die eindigen bij de Roco's toch gelijk met de buffers?)

« Laatst bewerkt op: 13 december 2010, 15:13:55 door janw »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #38 Gepost op: 13 december 2010, 17:15:19 »
je hebt gelijk, de Roco KK koppelt iets dichter:



Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #39 Gepost op: 14 december 2010, 21:40:47 »
Bernd,

Ik heb vandaag problemen verholpen aan een draaistel waarvan de flenzen ook niet meer in het midden van de aspotten zaten en zelfs licht aanliepen aan de onderkant van de bak. Ik heb het draaistel verwarmd met de verfbrander :o :o Niet te dichtbij maar wel lekker warm stoken zodat het plastic wat flexibeler wordt dan de delen waarin de assen passen iets naar elkaar toebuigen en rustig laten afkoelen. Hierna de asjes terugplaatsen en presto, een goed rollend draaistel zonder uitgezakte aspotten ;D ;D

Het is maar een tip voordat je gaat snijden, bikken zagen en plakken!

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2010, 17:29:56 »
Ik heb daarvoor 1 draaistel van elk rijtuig aangepast met 2 styreen plaatjes (0,5mm):



Zodoende verkrijg je een 3 punts oplegging met 1 vaste kant en 1 kant waar het
draaistel nog kan kantelen om oneffenheden op te vangen.
Testen heeft uitgewezen dat beide kanten voorzien van styreen plaatjes niet werkt
en het rijtuig op oneffenheden ontspoort.


Goeie tip dit! Ben vandaag ook bezig geweest met mijn Plan E's.
Wat ik nog wel extra gedaan heb, is bij het andere draaistel de compensatiepunten iets ingekort, zodat dat draaistel nog meer zijdelings 'kantelen' kan. Het kantelt anders minder dan bijvoorbeeld in vergelijking met een Roco ICK-rijtuig, waarbij ook gebruik gemaakt is van 3puntsoplegging. Bij testen bleef het allemaal (net als de ICK) zo prima op de rails rijden.

grt
Marc

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #41 Gepost op: 02 januari 2011, 21:31:49 »
Hoi,

Ik had tussen Kerst en Oud en Nieuw 4 wielstellen van Bernd gekregen: 10.4 x 24.75.

Ben die vanavond aan het proberen geweest:

Er blijkt nogal wat verschil in de diverse series Plan E te zitten.

In de eerste uitvoering ( origineel geleverd met 'RP-??' assen ) passen de 25mm assen niet. De door Bernd opgestuurde echte RP-25 10.4 x 24.75 passen lopen daarin als een kiviet !!  8) (y)
Voor de reklamebanenversie(s) dus ook de DE, zijn deze assen te kort. Daar past prima 25mm in. Alleen heb ik daar alleen maar Fleischman 'NEM van, die dus overal aan vastlopen.




Ik zit nu echt te twijfelen, welke weg ik zou nemen... ::) Wat denken jullie?

Ik denk dus, dat het maar dit wordt:

Eerste serie:

11.0 x 24.75 RP-25

Reklamebanen:

11.0 x 25.00 RP-25

Bernd had ook nog een 'original Artitec' meegestuurd ( van voor de wisseltruc ) die zijn idd 11 x 24.75 en passen idd perfect in de eerste serie, ware het niet, dat de flenzen voorgeen meter kloppen. Het lijkt er op alsof dit NEM wielen zijn waarvan de flens is afgedraaid.

Voor de goede orde, origineel RP-25 van 'Radsaetze.de' lopen perfect op mijn testbaan met de bekende moeilijke jongens als Piko A-Glies meegebogenwissels R2/R3 en de Piko A Engelsman.
Er draait nu 1 rijtuig met deze wielstellen, samen met twee DE-rijtuigen waarvan alleen de draaisteltap is afgefreesd,  al weer zo'n uurtje proef tussen twee 2200-en in Trek-trek ( beide aangedreven, Koploper regelt de tractie ). Zowel 'trek' als 'duw' ( er zit een heel klein snelheidsverschil in beide locs ) gaat prima.

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
    • Gouda in H0
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2011, 09:04:07 »
Hier loopt het project iets vast, ik zit nog te wachten op evergreen stripjes en de laatste Plan E die nog de verbouwing zouden bekomen. De assen voor de zitten ook al in bestelling...

Ik zou ook voor de door jouw genoemde assen gaan, maar voor de goede orde ook de versies met NEM bestellen en bespreken...

Groet

Bernd



Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5061
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2011, 11:18:57 »
Ik ben net thuis en vanavond ga ik het niet meer opzoeken, maar het ziet er al goed uit. De Ribu mal zou het volgens mij goed moeten aangeven.

mvg,
Ivo
Soms duurt het wat langer  ;)

Zojuist de zaak eens opgemeten aan de MK plan E en vergeleken met de Artitec. De balgen zijn beide even lang, dwz ze steken even ver uit vanuit de zijwand gemeten. De buffers bij de MK steken net zover uit als de balg. De buffers van de Artitec steken daarentegen minder ver uit. Als ik vervolgens ook kijk naar de positie van de NEM schacht van de koppeling ten opzichte van de bufferbalk dan wordt bevestigd dat de buffers van de Artitec gewoon te kort zijn. Waarschijnlijk om overbufferen te voorkomen. Zo steekt ook de NEM schacht van de Artitec ongeveer 0,5mm te ver uit, ook om problemen met het kortkoppelen te voorkomen denk ik. Ik heb het gemeten aan een 'nieuwe' Artitec uit de serie DE rijtuigen.

Dus als ik dit draadje nog eens nalees, dan is denk ik de Ribu mal ook goed.



Vergelijking MK en Artitec. Foto's zijn nooit zuiver voor afmetingen en perspectief, maar het geeft een indruk.

Voor de aardigheid de MK kortgekoppeld met een Artitec plan E eerste serie uit dit draadje



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2011, 11:24:32 door Ivo tB »
*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Pimp my Plan E - technisch update
« Reactie #44 Gepost op: 10 februari 2011, 00:44:55 »
Hoi,

Ik denk dus, dat het maar dit wordt:

Eerste serie:

Citaat van: Karst Drenth
11.0 x 24.75 RP-25

Reklamebanen:

11.0 x 25.00 RP-25

Deze waren vandaag ook binnen !  8) (y)

Even snel 3 Plan E's ( zowel 1e serie als vervolgseries t/m DE versie ) er van voorzien... SUPER !! Wat een rij- / loopeigenschappen  8) (y) Stil, licht lopen, niet ontsporen, correct bufferhoogte, kortom SOAG ;)

Als ik ook weer aan de ombouw ga met die dingen, komen er wel foto's ;)

Grtzz,

Karst