BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: fissy op 07 december 2010, 21:26:44

Titel: Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 07 december 2010, 21:26:44
Ik heb eindelijk naar jaren lang wachten en doorschuiven van het project de knop doorgehakt en alle mijn Plan E op de werkplaats verzameld, om te kijken wat er gedaan moest werden om de rijtuigen naar mijn zin aan het rijden te bekomen. Ik ben zelf iets in de war, omdat ik vaak gelezen heb, dat de Plan E nauwelijks problemen opleveren. Zelf heb ik heel andere ervaringen, ook met rijtuigen die niet van mij zelfs zijn. Op mijn baan heb ik enkele pogingen ondernomen de rijtuigen "zo uit de doos" en iets aangepast te laten rijden, maar helaas zonder groet succes  :-\ Ik ben zo eigenwijs, dat ik niet denk, dat de fout in mijn baan ligt, omdat er zoveel ander materiaal zonder ontsporingen op rijdt.

Ik ben eigenlijk iets teleurgesteld van de missende kwaliteit van mijn Plan E in zaken technische Constructie/afwerking, maar wil niet meer zeuren en het probleem nu aanpakken. De Plan E van de NS is een ongelovig mooi rijtuig en het model van Artitec is optisch echt goed. Met de nieuwe daken is het voor mij dan wel perfect te noemen (y). Dus er is de tijd gekomen voor een technisch update....

Ik heb er inmiddels enkele avonden net als Sherlock Holmes zitten zoeken naar het probleem en wat ik moest doen om het op te lossen. Er zijn 3 grote probleemsecties:


Verder zitten in de verschillende series Plan E ( ik denk ik heb alle behalve de nieuwste TD versie in huis), enkele aanpassingen waar ik niet weet waarom deze zijn gedaan. Misschien weten jullie hier meer van:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0002_16.jpg)
Ik ben 3 verschillende versies van draaistellen tegen gekomen, maar kan de zin van de plastic of metal ringetje niet bedenken. Iemand een idee?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_00011.jpg)
De nokjes, naast het bevestigingsgat van het draaistel zijn bij de onderste (de Plan E met banen) bak aangepast naar twee-punt-compensatie. De eerste versie (tijdperk 3; boven) had er nog 3 punt compensatie...Iemand een idee?

Verder is bekent dat de lengte van de Koppelingshouder enkele keren is aangepast, maar hier wil ik niet op ingaan, omdat elke lengte niet juist is en sowieso moest aangepast werden.

Ik was van begin aan niet tevreden over de assen en de kwaliteit van de rondloop en het licht lopen van de assen in het draaistel. De kwaliteit wisselt bij elke as en enkele assen zijn iets te lang en lopen niet lekker in het gaatje van het draaistel andere zijn niet exact opgeperst en eieren iets. (eerste generatie; ø=11,0mm lengte 24,8-24,9mm). De assen zitten soms in het midden op het draaistelframe op, en dit levert wrijving op:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0009_8.jpg)

Nu was ik erg verbaast, als de volgende versies nog een probleem erbij bekomen hebben. De assen kunnen nu in het draaistel kantelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0006_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_11.jpg)

Dit is nu mogelijk, omdat de assen in de tweede generatie; ø=10,4mm, lengte 24,5mm hebben. Dit levert lekker wat ruimte voor beweging dwars de rijrichting op, maar dit hebben ze niet nodig en is een probleem. De draaistellen zaken nu door en er missen sowieso 0,3mm afstand tot de bovenkant van het spoorstaf... :-\ Ik denk dit is de nodig aanpassing, om er NEM-wielen in plaats van RP25 te kunnen gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_9.jpg)
de derde as van links is een 10,4mm as..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0274_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0274_1.jpg)
Op het plaatje is nu het probleem goed te zien. De linkste remblok zit al op het spoorstaf en de anderen hebben niet erg veel ruimte. Dit levert bij module overgangen, puntstukken en contrarails van tillig wissels icm het erg laag zitten van het draaistel ontsporingen op.

Rest volgt later...

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: MathynK op 07 december 2010, 21:31:27
ik ga je even volgen, want ik vind het erg interessant.
weet ik meteen wat te doen als ze er bij mij ooit komen ::)

gr,
mathyn
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Bob R. op 08 december 2010, 08:46:04
Ik ben 3 verschillende versies van draaistellen tegen gekomen, maar kan de zin van de plastic of metal ringetje niet bedenken. Iemand een idee?
Tegen en waggelen/wiebelen tijdens het rijden.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: henk op 08 december 2010, 09:24:26
Die ontwikkelingen moeten eigenlijk eens op een rijtje worden gezet of desnoods aan Artitec worden gevraagd. Het gekke is namelijk dat de vrij recent uitgeleverde tijdperk IIIa rijtuigen geen ringetjes meer hebben, net als de allereerste lichting. Ze lijken ook wielen te hebben met flenzen die het midden houden tussen de flenzen van de oorspronkelijke finescale-wielen en de later geleverde nem-wielen.

Mijn inschatting is dat ze die ringetjes zijn gaan gebruiken om ruimte te scheppen voor nem-wielen en drierailwielen. Met de laatste gebruikte flenzen is dat weer niet nodig.

Ik heb hier nu nog één postrijtuig uit de allereerste lichting voor achter mijn motorpost en twee tijdperk IIIa rijtuigen voor museumdoeleinden. Die functioneren allemaal goed. Maak ik me niet druk om de koppelafstand, omdat ze toch niet als stam rijden.

Die compensatie is nog gekker. Mijn tijdperk IIIa CKD heeft nog wel driepuntscompensatie, het C-rijtuig niet meer.  ???
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 09:29:30
Ik denk hier zou de 3-punt compensatie voor gebruikt werden, maar deze kan zo eigenlijk niet werken, omdat het middengat hoger is dan de compensatie nokjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_Zapfen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_Zapfen.jpg)
principe tekkening

Als deze ring nu tussen zit, is het er niets veranderd aan de feit, dat de nokjes nog steeds niet het draaistel kunnen halen. Door de ringetjes is wel de verbinding verlengt en wordt dan steviger, omdat het draaistel bevestigingen nu beter aan het chassis zitten, maar dit levert weer meer wrijving op bij rotatie van het draaistel...

@henk, grappig is dat ze een kleiner diameter hebben gebruikt ter compensatie van de hoger flenzen. Dit is nodig, omdat de 11,0mm wielen anders het draaistel frame raken en voor geen meter meer rolen. De Rijtuigen zijn op RP25 ontwikkelt en er mist de ruimte voor NEM

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: henk op 08 december 2010, 09:38:08
Ik kan het niet meer controleren, dus een wilde gok. Maar verschilt de plaatsing van die nokjes niet gewoon per rijtuigtype? Dus dat een B-rijtuig (C-rijtuig in tijdperk IIIa) altijd tweepuntscompensatie (of wat het ook is) heeft en de BKD (CKD) en A (B) rijtuigen driepuntscompensatie?
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 09:43:46
Nee.

Plan E 2e klas tijdperk 3 (eerste batch); 3Punt -> Plan E 2 klas tijdperk 4; 2Punt

Plan E RD tijdperk 3 (eerste batch); 3Punt -> Plan E RD/DF tijdperk 4; 2Punt

Plan E Post klas tijdperk 3 (eerste batch); 3Punt -> Plan E Benelux Postrijtuig; 2Punt

Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: RobbertJan op 08 december 2010, 10:00:23
Ik heb 3 rijtuigen uit de laatste serie van TP IIIa Bdad, Cdbd en de Ckdrd
deze hebben allemaal 2 punts compensatie.

Net zoals Fissy al aangeeft, de compensatiepunten worden de hoogte van
het middengat niet eens geraakt, dit resulteerd in een rijtuig wat
onwillekeurig scheef gaat staan, dus naar één kant wil zakken.

Dit is ook niet zomaar op de lossen met een ringetje of iets dergelijks.
Ik heb daarvoor 1 draaistel van elk rijtuig aangepast met 2 styreen plaatjes (0,5mm):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec_Plan_E_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec_Plan_E_3_1.jpg)

Zodoende verkrijg je een 3 punts oplegging met 1 vaste kant en 1 kant waar het
draaistel nog kan kantelen om oneffenheden op te vangen.
Testen heeft uitgewezen dat beide kanten voorzien van styreen plaatjes niet werkt
en het rijtuig op oneffenheden ontspoort.

Mijn rijtuigen staan nu mooi haaks op het spoor en gaan niet naar 1 kant hangen in
wissels, bogen of gewoon uit zichzelf.

Succes met je verdere onderzoek naar de oplossing!

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 10:45:10
Deze oplossing had ik ook al bedacht, met styreen op het draaistel plakken, helaas heb je zelfs slechts de 2-Punt compensatie modellen in huis, zou benieuwd zijn in de ervaringen met 3-Punt compensatie en styreen op beide draaistellen...

In jouw draaistel zitten 10,4mm assen zo te zien. Heb je dezelfde ervaringen met kantelen en doorzakken?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zentrum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zentrum.jpg)

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: RobbertJan op 08 december 2010, 10:54:15
De assen zijn inderdaad 10,4mm en kunnen ook kantelen in de aspotten, maar
doorzakken doet het draaistel niet.

Ik heb er een rijtuig bijgepakt om zo te kijken wat het gewicht van de bak voor effect
heeft op het doorzakken, ik zie en meet geen verschil in hoogte met of zonder rijtuigbak.
Er zit wel vrij veel zijdelingse speling op de assen maar daardoor wordt
het scheefstaan van het rijtuig niet veroorzaakt, in mijn geval dan wel te verstaan.

Succes met het verdere onderzoek, en hopelijk komt er een goede oplossing uit voor
de rijtuigen met 3 punts compensatie.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 11:04:57
misschien is doorzakken niet het juiste word, voor wat ik wil zeggen. De as zit niet concentrisch in het aspot, dit is al bij het gewicht van het draaistel zelf te zien, de rijtuigbak levert er geen effect meer op, omdat de as al in de hoogste punt van de aspot zit....
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: RobbertJan op 08 december 2010, 11:30:21
Ja daar heb je inderdaad gelijk in, de as zit inderdaad op zijn hoogste
punt in de aspot, en wanneer je het draaistel optilt zakt deze naar
het onderste punt.

Ik heb er nog even een oudere Plan E bijgepakt, van de eerste serie met 3 punts
oplegging. Bij deze kan de bak vrij kantelen en wordt de oplegging totaal
niet benut, en daardoor hangt ook deze bak over 1 kant.
Nu heb ik voor een testje een draaistel van de nieuwe TP IIIa bak met styreen plaatjes
onder de oude eerste serie TP III bak gezet, aan de kant van de 2 punts oplegging.
Probleem opgelost, de bak staat direct mooi strak op het spoor.

De assen van deze eerste serie heb ik vervangen door die van Roco (nummer ben ik even
kwijt) en deze passen bij de eerste serie rijtuigen beter in de draaistellen en de
as kan ook minder vrij bewegen in de aspot. Het doorzakken is dan eigenlijk verleden tijd.
Het scheeld dan ook direct in de rijeigenschappen, die waren instand verbeterd en de
rijtuigen rijden nu gemakkelijk door Fleischmann wissels en bogen.

Mocht je meer informatie nodig zijn dan zal ik zeker reageren.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 11:55:28
Ik heb gisteren avond voor de lol eens een ø11,0mm, 24,75mm as van roco in het draaistel gezet, deze komt met de flensen tegen de draaistel frame en zit dan klem. Wegsnijden of wegschuren is hier wel en optie, maar ik wil eerst met RP25 Wielen met 25mm as en verzoek doen....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0023_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0023_2.jpg)

Groet

Bernd

Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: 5166 op 08 december 2010, 21:19:02
Interessant, Bernd; Die "doorgezakte" draaistellen doen inderdaad flink afbreuk aan de rijtuigen (vind ik..). De draaistellen liggen zowat op de rails.
Ben benieuwd naar je oplossing, want die heb ik nog niet gevonden.

Groet, Edwin
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 08 december 2010, 22:34:22
Vanavond begonnen aan mijn maal. Ik was op zoek naar een snel weg mijn Plan E alle te kunnen aanpassen, daarvoor heb ik een negatief van het chassis in een stuk hout gefreesd. In deze maal passt het chassis nu precies en zit goed vast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0025_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0025_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0026_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0026_6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0028_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0028_6.jpg)
Op het plaatje is het bevestigingsgat te zien, wat te hoog is. Mijn idee (bevestigt door Karst) is er iets af te frezen, dan heb ik de styreen plaatjes op het draaistel niet nodig voor de compensatie.

Verder is de planning de nieuwe rijtuigen met de 2 Punt compensatie om te bouwen naar 3 Punt compensatie... 

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Overlord op 09 december 2010, 17:09:08
Hallo Bernd,

Is het de bedoeling van de mal om je een stevige ondergrond te geven om aan de onderkant van de bak te kunnen werken?

Paul
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 09 december 2010, 21:42:57
Ja, dit is onder andere de bedoeling voor de mal. De Mal is ook voor de precies inspanning van het chassis op de goede plek. Nu is het mogelijk elke keer de punten af te frezen, zonder veel tijd voor jusstage nodig te hebben, verder is het nu ook 100% recht....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0253_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0253_3.jpg)

Ik heb vanavond de erste 10 chassis binnen 5 min kunnen frezen, dit levert nu 8x 3-punt-Compensatie
en 2x 2PC op. De eerste test op een stukje geoline op de vloer waren veelbelovend! geen wankelen meer van de bak. Op dit moment bevalt de 3PC versie het best...

@Edwin, zo ingewikkeld is het niet. Als in de draaistellen de goede lengte assen zit, dan zakt het draaistel ook niet door. Ik heb voor 9 Rijtuigen de RP25 assen uit de eerste generatie liggen, hier kan ik 8 Rijtuigen mee uitrusten, bij draaistelen heb ik de remblokken helemaal uit gehaald. Deze 8 Rijtuigen lopen nu goed. De draaistel frame moet iets uitgefreesd werden en de assen zijn op nieuw ingesteld volgens NEM....

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: janw op 09 december 2010, 22:20:36
Bernd,

Misschien begrijp ik iets niet, maar als je dat randje eraf haalt, komen de rijtuigbakken toch lager te liggen dan ze eerst liggen? Dan verandert toch ook de bufferhoogte?

Ik heb bij mijn exemplaren gekeken; ik heb één A uit de eerste serie en één B met reclamebanen, uit een latere serie. Bij die laatste heb ik bij aankoop de gemonteerde assen laten vervangen door RP25 assen zoals geleverd bij de eerste serie, omdat die op mijn baan naar tevredenheid functioneerden. Dit moeten dus de assen van 25 mm lengte zijn, en ik kan inderdaad, helemaal zoals uit jouw analyse volgt, bij mij de problemen met de verzakkende draaistellen niet ontdekken. De assen zitten ook gewoon goed op hun plek. Ik ben nu dus extra blij dat ik die NEM-assen voor RP25 exemplaren heb laten wisselen.
Wel valt me nu op dat de A (uit de eerste serie dus) iets hoger de op draaistellen staat dan de B. De B heeft dezelfde bufferhoogte als een Roco plan D, de A dus iets hoger. Het affrezen van het randje lost dit misschien op?

Het A-rijtuig heeft geen problemen met scheefhangen; het B-exemplaar inderdaad wel (een klein beetje, ik had het niet eerder gezien), en dat heb ik nu, naar aanleiding van Robert-Jan's idee, met twee stukjes 0,3 mm styreen op één draaistel opgelost (0,5 was te dik).
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 09 december 2010, 22:40:41
Ja, idd de rijtuigen komen lager te liggen, maar ik haal er 0.3mm van het middengat af, dan zijn de nokjes 0,1mm hoger en het draaistel ligt goed op. Dus zal het rijtuig met RP 25 wielen 0.2mm lager liggen. Bij de rijtuigen met NEM Wielen komt het rijtuig weer hoger te liggen, als ik nieuwe assen met ø=11,0mm lengte 24,8mm erin zet.

Bufferhoogte veranderd wel, had ik zelf niet aan gedacht. Ik heb juist een test met een Roco Plan D gedaan en het komt goed uit!

Groet

Bernd

Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Floris Dilz op 09 december 2010, 23:05:58
bufferhoogte maakt ook niet zo heel veel uit, een paar tiende kan je daar best bij hebben.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Karst Drenth op 10 december 2010, 01:37:40
Hoi Bernd,

Heb nu zelf ook even de frees opgewarmt en de middelste kolom een paar tiende onder de steunpunten afgefreesd.
Inderdaad staat de bak dan heel stabiel, geen geschommel meer  (y)

Maar, omdat de draaistellen met een clipverbinding in de bak zitten, hebben deze niet voldoende bewegingsruimte om ook daadwerkelijk mee te kunnen kantelen als dat nodig is. Daarom heb ik van binnenuit het gat waarin de draaitap valt, ca 0.7mm dieper geboord met een 4.8mm boor. Hierdoor werkt de tap nu als een soort van 'lummelbout' waardoor de draaistellen ten opzichte van de bak wel kunnen bewegen. resultaat is dat nu ook met 2PC het rijtuig ( DE-Versie AB ) perfect stabiel rijdt en toch de hoogteverschillen in de baan goed volgt ;D

En helaas heb je gelijk over de remwerken, verwijderen lijkt de enige optie... De assen zijn idd 0.5mm te kort, dus daar moet maar Luck aan te pas komen denk ik ;)

Als laatste hen ik ook de interieurbevestigings clipjes aan de kopeinden weggesneden, omdat daar anders de KK geleider tegen aanstoot en je alsnog ontsporingen hebt :(

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 10 december 2010, 06:44:55
Dan wil ik hopen, dat de frees nog warm genoeg is voor een B Rijtuig uit de eerste batch om de 3PC te kunnen vergelijken...

Ik zal dit weekend de omgebouwde Plan Es mee nemen naar de club en op de clubbaan testen. Hier zijn wat wissel en spoorverbindingen te vinden, waar veel ontsporingen ontstaan. Op deze secties wil ik dan proeven welke versie het gevoeligste is en waar ik nog veranderingen moet doen. Lummelbout is een goede idee, zou ik een nieuwe mal nodig hebben...

Nieuwe assen heb ik ook al gevonden modellbahn-radsatz.de . (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5b432/1955919b500f1f115/index.php) Fleischmann heeft ø=11,0mm lengte 25mm assen, een setje van 4 is op de weg naar mij (y)

Groet

Bernd

Edit:

Ik heb vanmorgen nog de clipjes aan de kopeinden bekijkt. Verwijderen wil ik ze niet, omdat ze de nodige druk op de Koppelingshouder opleveren. Ik ben iets bang, dat ze anders boven uit de kinematik kunnen worden getrokken. Maar de koppelingen blijven haken, daarom de verf op de onderzijde van het chassis verwijdert:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0035_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0035_6.jpg)

Klopt, de KK houder stoot aan de clipje aan, dank voor de tip. Ik heb bedacht de kanten van de Koppelingshouder iets bol te vijlen, dan zou het haken opgelost zijn... De rijtuigen zitten nu weer in elkaar, dus zou eerst naar de test gebeuren...
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 10 december 2010, 13:51:56
Vandaag nog twee malen gefreesd voor de vouwbalg en de koppelingsouder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0037_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0037_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0046_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0046_5.jpg)

In de mal kan ik nu de vouwbalg inkorten, om buffer tegen buffer te kunnen rijden. Eerste poging is gedaan met 1.2mm op de achterzijde van de balg om de details op de voorkant te bewaren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043_3.jpg)

De verschil:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0042_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0042_1.jpg)

Ik zit nog iets te twijfelen of de balg nog iets korter moet, maar ik wil het eerst testen, korter kan ik hem nog altijd doen...

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Karst Drenth op 10 december 2010, 14:05:40
Hoi Bernd,

Voordat je verder gaat, ik zag gisteren dat de buffers:
a) verend zijn en niet altijd maximaal uitveren :(
b) dat ze flink korter zijn dan b.v. Roco Plan D.

Misschien even de tijd nemen goed uit te zoeken of het probleem misschien in de buffers zit ipv de balgen...  :-\

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 10 december 2010, 14:45:30
a) Ik heb gemeten op het moment van maximaal uitveren, als ze niet maximaal uitveren tijdens rijden, dan kan ik er niet veel aan doen.

b) goed dat je het zegt! Ik had voor enkele dagen bij Martijn Haman op de site gezocht voor een tekening van het voorbeeld. Helaas slechts een kleine tekening gevonden. Ik heb hem een mailtje gestuurd met de vraag naar een groter plaatje van de tekening, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik was benieuwd wat er mis is, de buffer lengte of de Vouwbalg. Ik gok de vouwbalg, daarom heb ik hem ook ingekort. Dank de Postrijtuigen heb ik genoeg Vouwbalgen in reserve, dus testen...

Maar je hebt indirect gelijk:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0051_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0051_2.jpg)
boven chassis 1e batch, 3PC; links Plan D Roco ; onder chassis 2e batch (tijdperk4), 2PC
1e batch wins

Nu wordt het nog gekker, ik kan mij herinneren dat ik een B tijdperkIII bij gekocht had, als de 1 batch uitverkocht was. Deze heeft nog 3PC maar al de korte buffers :-\

Op het plaatje is ook te zien, dat de nogjes bij de 2PC chassis al afgevlakt zijn, maar de zin kan ik hiervan niet vinden...

Ik wil nog eens terug komen op het probleem met de clip aan de kopeinden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_2.jpg)
Hier is te zien, dat Karst gelijk hebt met het aanstoten van de KK houder, ik heb de kanten eens "entkratet" en de kanten eraf gesneden met een meesje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0050_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0050_3.jpg)
onderste bewerkt, boven onbewerkt

Koppeling blijft met dank aan het "entkraten", stukje afsnijden en verf verwijderen niet meer haken. Nu nog inkorten en de beweging in richting van de trein eruit halen...

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Ivo tB op 10 december 2010, 14:52:33
Voor wat betreft hoe ver de vouwbalg moet uitsteken kun je je ook richten naar de bufferbalk. Wat bedoel ik:

Vrijwel alle NEM schachten eindigen net onder de bufferbalk. Daarvandaan weet je vervolgens met een kortkoppeling wat de afstand tussen de rijtuigen moet zijn en daarmee kun je dan exact de lengte van de vouwbalg bepalen. Als je nu zegt dat je dat niet weet, omdat de lengte van de kortkoppelmechanieken niet klopt, moet je dus gewoon uitgaan van de bufferbalk.

Ik kan het ook nog wel nameten aan de plan E's van MK modelbouw. Als hij maatvast is geweest, is het daarvan ook af te leiden.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: henk op 10 december 2010, 14:57:29
Ik wil nog eens terug komen op het probleem met de clip aan de kopeinden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0048_2.jpg)
Hier is te zien, dat Karst gelijk hebt met het aanstoten van de KK houder, ik heb de kanten eens "entkratet" en de kanten eraf gesneden met een meesje:

Maar het gekke is, dat veel rijtuigen hier ook helemaal geen last van hebben.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Karst Drenth op 10 december 2010, 15:05:03
Citaat van: henk
Maar het gekke is, dat veel rijtuigen hier ook helemaal geen last van hebben.

Hmmm.... heb er een dikke twintig  :o uit elke serie wat. En bij mij hebben ze het allemaal :( ( ik zal wel een Artitec Duiveltje op m'n schouder hebben, net als bij mijn DE1-en  ;D)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 10 december 2010, 15:09:53
@Ivo, klopt. Er is ook hier een malletje aanwezig van Ribu voor het plaatsen van KK Kitjes. De vraag is nu hoelang de buffers zijn, dan kan je alles van afleiden. Ik denk de Roco buffers en de buffers uit de eerste batch zullen goed zijn en de andere te kort. Ik kan mij denken, dat men in china deze heeft ingekort om haken tussen de buffers te compenseren, maar precies weet ik het niet...

In het grootbedrijf zullen toch alle buffers het zelfde maat hebben, of niet?

@henk, het komt op aan, hoe goed ze hebben "entgratet" en of de clipje juist zit...

@karst, ik denk niet dat het duiveltje op de schouders hebt, omdat het hier bij mijn nog dikker twintig ook zo is. Soms meer, soms minder, maar het is er...

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: henk op 10 december 2010, 15:20:37
Ik heb er nu nog drie en die rijden zonder hakende koppelbomen. Van de vijf die naar Bernd zijn gegaan waren er ook maar twee of drie die dergelijke kuren vertoonden. Maar dan wel zo hardnekkig dat ik de hele stam met een flinke schop naar Duitsland heb gelanceerd.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 10 december 2010, 20:41:40
geeft niets, hier zijn ze in goede handen...

Ik kon het niet afwachten, tot Ivo de MK Plan E opgemeten heeft, daarom maar een eerste poging gedaan met de Ribu mal:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0058_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0058_4.jpg)

Voor de te grote tolerance heb ik de al op het forum voorgestelde methode gebruikt met 0.75mm styreen. Dit had ik bij een rijtuig van Henk al gezien en vond goed werkend. Ik heb aan de uiteinden van het styreen nog diagonaal afgesneden, dan is er geen kantelen van de Koppelingshouder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0053_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0053_3.jpg)
theoretisch aan de foute kant opgepakt, maar de aanpassing van de V is niet mogelijk, omdat de geometrie hiervoor niet geschikt is..

Op de onderkant van het interieur zijn restanten van het plakken van stoelen en wanden, deze moeten af geschuurd werden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0055_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0055_3.jpg)

De koppelingshouder heb ik 1mm afgefreesd en bewerkt naar de tot nu toe gebruikte methode.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0052_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0052_9.jpg)

Alles in elkaar gezet en het werkt heel goed, geen haken geen ontsporen (bij topspeed over de Geoline-cursus).

De Koppelafstand is nu nog vrij groot, maar volgens de mal. Ik zit er nog te twijfelen of de afstand nog kleiner kan, vanavond de NEM opzoeken...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_4.jpg)

Ik heb er nog wat ander spul erbij gepakt, om te kijken hoe het bij deze met de koppelafstand is:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0255_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0255_4.jpg)
Fleischmann PKP

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0256_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0256_3.jpg)
Roco Plan D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0257_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0257_4.jpg)

Als ik de 2PC (er zitten ook de korte buffers op) variant in de achtergrond bekijk, dan is er al iets verandert, maar er kan denk ik nog iets af...

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Ivo tB op 10 december 2010, 22:36:00
Ik kon het niet afwachten, tot Ivo de MK Plan E opgemeten heeft, daarom maar een eerste poging gedaan met de Ribu mal:
Ik ben net thuis en vanavond ga ik het niet meer opzoeken, maar het ziet er al goed uit. De Ribu mal zou het volgens mij goed moeten aangeven.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 12 december 2010, 22:10:09
Geen haast, ik heb er nog genoeg te doen...

Gisteren kamen de bestelde assen binnen. Ik had eerst vandaag tijd de assen te testen en het verschil is goed te herkennen! Ik heb helaas vergeten 11mm wieldiameter assen te bestellen, daarom heb ik twee assen omgebouwd met roco wielen. Deze zijn dan gelijk aan de NEM Wielen van Fleischmann ø=11mm, lengte 25mm. Verder heb ik assen met ø=10,4mm, lengte 25mm, deze zijn niet standaard verkrijgbaar, maar op aanvraag wel te produceren...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0065_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0065_3.jpg)
hier is het verschil goed te zien: links de 11mmx25mm (NEM), midden 10,4x25mm (RP25), rechts 10,4x24,5mm (NEM) doorgezakt

Ik heb een tekening van Martijn Haman bekomen, waar de wieldiameter met 1020mm is aangegeven, dit zou dan 11,72mm zijn, dus zijn de 11mm wielen veel authentieker dan de 10,4mm. De Bufferhoogte verschilt dan wel met een Plan D van roco:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_4.jpg)
met ø=11mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_5.jpg)
met ø=10,4mm

Verder raken de 11mm NEM wielen het draaistelframe bij de V-uitsnede aan, dit is te verhelpen bij afsnijden van iets van de frame:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_3.jpg)

Ik ziz nu echt te twijfelen, welke weg ik zou nemen... ::) Wat denken jullie?

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: 5166 op 12 december 2010, 22:17:10
Wordt het frame niet te zwak als je de 11mm-assen toepast? Het ziet er in mijn ogen wel een stuk beter uit. Over het verschil in bufferhoogte zou ik maar niet inzitten, daar zitten wel meer verschillen in.

Groet, Edwin
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 12 december 2010, 22:22:15
denk je, omdat ik er iets afgesneden heb? Ik denk niet. Artitec heeft toen zelfs de advies gedaan, dit stuk bij vervangen van andere wielen eruit te snijden...
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: janw op 12 december 2010, 22:59:43
Als het zo gaat, zou ik de 10,4 mm wielen maar accepteren (of toch de 11,0 mm RP25 assen terugnemen?). Binnen het draaistel zie je ze toch niet zo goed; terwijl je zoveel problemen krijgt als je naar 11,0 met NEM-flenzen wil. Hoeveel win je nog en hoeveel gedoe kost je dat?

En moet je bij deze foto voor de volledigheid niet ook de oorspronkelijke 11,0 mm RP25 wielen in de vergelijking betrekken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0065_3.jpg)

Overigens, wat betreft dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0256_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0256_3.jpg)
Roco Plan D

Met Roco-kortkoppelingen rijden de plan D's wel buffer aan buffer. Ligt het misschien aan het gebruikte type kortkoppeling?
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 13 december 2010, 09:30:48
nee, de Artitec RP25 11mm as levert geen verschil met het eerste draaistel van links.

De Fleischmann KK is de kortste KK die er is, de Roco KK koppelt bij mij ook niet dichter bij elkaar...

Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: janw op 13 december 2010, 11:07:36
Wat gek -- kan het nu niet uitdiepen want ik heb hier mijn modellen niet bij de hand, maar op het forum staat al wel dit fotootje. Dit is dus met Roco kortkoppelingen. Inderdaad ook de buffers niet helemaal tegen elkaar, maar wel duidelijk beter dan op jouw foto. Ik ga vanavond thuis nog eens goed opnieuw kijken, want de wagens raken elkaar echt (of zijn het alleen de vouwbalgen? Maar die eindigen bij de Roco's toch gelijk met de buffers?)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg1672.jpg)
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 13 december 2010, 17:15:19
je hebt gelijk, de Roco KK koppelt iets dichter:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_red.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_E_red.jpg)

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Overlord op 14 december 2010, 21:40:47
Bernd,

Ik heb vandaag problemen verholpen aan een draaistel waarvan de flenzen ook niet meer in het midden van de aspotten zaten en zelfs licht aanliepen aan de onderkant van de bak. Ik heb het draaistel verwarmd met de verfbrander :o :o Niet te dichtbij maar wel lekker warm stoken zodat het plastic wat flexibeler wordt dan de delen waarin de assen passen iets naar elkaar toebuigen en rustig laten afkoelen. Hierna de asjes terugplaatsen en presto, een goed rollend draaistel zonder uitgezakte aspotten ;D ;D

Het is maar een tip voordat je gaat snijden, bikken zagen en plakken!
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: System-M op 27 december 2010, 17:29:56
Ik heb daarvoor 1 draaistel van elk rijtuig aangepast met 2 styreen plaatjes (0,5mm):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec_Plan_E_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec_Plan_E_3_1.jpg)

Zodoende verkrijg je een 3 punts oplegging met 1 vaste kant en 1 kant waar het
draaistel nog kan kantelen om oneffenheden op te vangen.
Testen heeft uitgewezen dat beide kanten voorzien van styreen plaatjes niet werkt
en het rijtuig op oneffenheden ontspoort.


Goeie tip dit! Ben vandaag ook bezig geweest met mijn Plan E's.
Wat ik nog wel extra gedaan heb, is bij het andere draaistel de compensatiepunten iets ingekort, zodat dat draaistel nog meer zijdelings 'kantelen' kan. Het kantelt anders minder dan bijvoorbeeld in vergelijking met een Roco ICK-rijtuig, waarbij ook gebruik gemaakt is van 3puntsoplegging. Bij testen bleef het allemaal (net als de ICK) zo prima op de rails rijden.

grt
Marc
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Karst Drenth op 02 januari 2011, 21:31:49
Hoi,

Ik had tussen Kerst en Oud en Nieuw 4 wielstellen van Bernd gekregen: 10.4 x 24.75.

Ben die vanavond aan het proberen geweest:

Er blijkt nogal wat verschil in de diverse series Plan E te zitten.

In de eerste uitvoering ( origineel geleverd met 'RP-??' assen ) passen de 25mm assen niet. De door Bernd opgestuurde echte RP-25 10.4 x 24.75 passen lopen daarin als een kiviet !!  8) (y)
Voor de reklamebanenversie(s) dus ook de DE, zijn deze assen te kort. Daar past prima 25mm in. Alleen heb ik daar alleen maar Fleischman 'NEM van, die dus overal aan vastlopen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_3.jpg)

Ik zit nu echt te twijfelen, welke weg ik zou nemen... ::) Wat denken jullie?

Ik denk dus, dat het maar dit wordt:

Eerste serie:

11.0 x 24.75 RP-25 (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5f73a/1955919b5014bf51d/1955919b590f7450c.php)

Reklamebanen:

11.0 x 25.00 RP-25 (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5f73a/1955919b5014ba3e5/1955919b590f669d0.php)

Bernd had ook nog een 'original Artitec' meegestuurd ( van voor de wisseltruc ) die zijn idd 11 x 24.75 en passen idd perfect in de eerste serie, ware het niet, dat de flenzen voorgeen meter kloppen. Het lijkt er op alsof dit NEM wielen zijn waarvan de flens is afgedraaid.

Voor de goede orde, origineel RP-25 van 'Radsaetze.de' (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/) lopen perfect op mijn testbaan met de bekende moeilijke jongens als Piko A-Glies meegebogenwissels R2/R3 en de Piko A Engelsman.
Er draait nu 1 rijtuig met deze wielstellen, samen met twee DE-rijtuigen waarvan alleen de draaisteltap is afgefreesd,  al weer zo'n uurtje proef tussen twee 2200-en in Trek-trek ( beide aangedreven, Koploper regelt de tractie ). Zowel 'trek' als 'duw' ( er zit een heel klein snelheidsverschil in beide locs ) gaat prima.

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 06 januari 2011, 09:04:07
Hier loopt het project iets vast, ik zit nog te wachten op evergreen stripjes en de laatste Plan E die nog de verbouwing zouden bekomen. De assen voor de zitten ook al in bestelling...

Ik zou ook voor de door jouw genoemde assen gaan, maar voor de goede orde ook de versies met NEM bestellen en bespreken...

Groet

Bernd



Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Ivo tB op 06 februari 2011, 11:18:57
Ik ben net thuis en vanavond ga ik het niet meer opzoeken, maar het ziet er al goed uit. De Ribu mal zou het volgens mij goed moeten aangeven.

mvg,
Ivo
Soms duurt het wat langer  ;)

Zojuist de zaak eens opgemeten aan de MK plan E en vergeleken met de Artitec. De balgen zijn beide even lang, dwz ze steken even ver uit vanuit de zijwand gemeten. De buffers bij de MK steken net zover uit als de balg. De buffers van de Artitec steken daarentegen minder ver uit. Als ik vervolgens ook kijk naar de positie van de NEM schacht van de koppeling ten opzichte van de bufferbalk dan wordt bevestigd dat de buffers van de Artitec gewoon te kort zijn. Waarschijnlijk om overbufferen te voorkomen. Zo steekt ook de NEM schacht van de Artitec ongeveer 0,5mm te ver uit, ook om problemen met het kortkoppelen te voorkomen denk ik. Ik heb het gemeten aan een 'nieuwe' Artitec uit de serie DE rijtuigen.

Dus als ik dit draadje nog eens nalees, dan is denk ik de Ribu mal ook goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P2060354.jpg)

Vergelijking MK en Artitec. Foto's zijn nooit zuiver voor afmetingen en perspectief, maar het geeft een indruk.

Voor de aardigheid de MK kortgekoppeld met een Artitec plan E eerste serie uit dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7695.msg129748.html#msg129748)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1160240.jpg)

mvg,
Ivo
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: Karst Drenth op 10 februari 2011, 00:44:55
Hoi,

Ik denk dus, dat het maar dit wordt:

Eerste serie:

Citaat van: Karst Drenth
11.0 x 24.75 RP-25 (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5f73a/1955919b5014bf51d/1955919b590f7450c.php)

Reklamebanen:

11.0 x 25.00 RP-25 (http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/1955919b450b56226/1955919b450b5f73a/1955919b5014ba3e5/1955919b590f669d0.php)

Deze waren vandaag ook binnen !  8) (y)

Even snel 3 Plan E's ( zowel 1e serie als vervolgseries t/m DE versie ) er van voorzien... SUPER !! Wat een rij- / loopeigenschappen  8) (y) Stil, licht lopen, niet ontsporen, correct bufferhoogte, kortom SOAG ;)

Als ik ook weer aan de ombouw ga met die dingen, komen er wel foto's ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: kor952 op 10 februari 2011, 01:51:10
Hieronder mijn ervaring met de suggesties die in dit draadje gedaan zijn....

Ik heb in december een set gladde daken TP3 gekocht (A, B en RD), los daarbij (zonder gladde daken) 2 x B en een P.
De A en RD hadden 2 punts compensatie de rest (alle B's en P) driepunts compensatie. Assen van 25 mm passen in geen enkel rijtuig, de NEM wielen die ik op aanvraag opgestuurt heb gekregen variëren in lengte van 24,45 to 24,78 mm. De A en de RD werden al met NEM wielen geleverd.
Je kunt je voorstellen hoe doorgezakt draaistellen met assen van 24,45 mm er uit zien.
Ik heb uiteindelijk besloten om gewoon de RP25 assen weer te plaatsen en van de rijtuigen met assen met NEM wielen de assen te vervangen door RP25 setjes van Roco (die ik nog had liggen uit een heel grijs verleden) dat zag er een stuk beter uit niet elk rijtuig loopt echt lekker soepel omdat de gemonteerde RP25 assen ook een redelijke spreiding in lengte hebben (maar niet zo erg als de NEM versie).
Omdat ik geen freesmachine heb heb ik van alle aspotten een paar tienden mm afgevijld, ik kan redelijk vijlen maar de bedoeling is dat de draaistellen op de puntjes naast de aspotten rusten en dan maakt het niet verschrikkelijk veel uit of je die potten 100% recht/vlak/haaks hebt gevijld.
Alle rijtuigen staan nu stabiel op de rails, zowel de 2- als de 3-punt gecompenseerde rijtuigen. Verder heb ik alle koppeling houders ruim één mm ingekort zodat in iedergeval de vouwbalgen tegen elkaar aankomen....tja bij stilstand want als je met 6 rijtuigen rijdt dan hebben de laatste 2 rijtuigen geen spleet maar tussen de eerste twee is die spleet toch weer behoorlijk. De Roco-kortkoppelingetjes heb ik met Kristal Klear verlijmd (wel 24 uur laten drogen voordat je een testrit maakt) want door het inkorten van de houder blijven ze anders verschuiven. Alle B's hadden dezelfde koppeling houders, de A en RD hadden elk een ander type, bij de B's heb ik de houder ook afgerond (om haak problemen te voorkomen), bij de 2 andere types was dat niet nodig.

So far my 2 cents  :),

gr.

Ronald K.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 14 februari 2011, 21:05:34
Als ik ook weer aan de ombouw ga met die dingen, komen er wel foto's ;)
;D Tja, foto's komen zeker ook van mij, project is aardig iets verder gelopen slechts nog geen tijd gehad om een goed update met de beloofde plaatjes te plaatsen  :-\
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: johnny-VIRM op 23 februari 2011, 19:48:32
 (y) heb dezelfde wielen als karst onder mijn reclame banen gezet, het remwerk kan gewoon blijven zitten, en inderdaad loopt bij mij op tillig rails geweldig. Het bestellen ging ook goed, vrijdag besteld en betaald en vandaag woensdag al binnen.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 23 februari 2011, 21:17:18
De keuze van mij/Karst is natuurlijk goed  8) Ik zou zelfs nog voor de 25mm lengte gaan voor al versies. Bij mijn draaistelen passen deze slechts in 2-3% van de draaistelen niet goed in en lopen vast. Dus nog een extra bestelling 25mm lengte assen gedaan laatste week en natuurlijk al binnen.

Groet

Bernd
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: NS 1607 op 23 februari 2011, 21:48:40
Ik wil deze wielen ook bestellen.
Welke kan ik het beste beste nemen?
Dubbelzijdig geïsoleerd, of enkelzijdig geïsoleerd?


Jos.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 23 februari 2011, 21:49:49
enkelzijdig geïsoleerd ;)
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: NS 1607 op 23 februari 2011, 21:54:07
Dank je Bernd.
Dan is de bestelling nu weg.
Is er nog iets waar ik aan moet denken bij het plaatsen van de wielen?


Jos.
Titel: Re:Pimp my Plan E - technisch update
Bericht door: fissy op 23 februari 2011, 21:58:25
De draaistel zijkanten licht iets uit elkaar buigen tijdens het wisseln om het conisch gaatje niet te beschadigen. Assen nooit erin drukken!