Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 16:53:14
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:50:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
Vandaag
om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 16:33:28
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 16:12:33
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Sandopie
Vandaag
om 15:59:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 14:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:22:52
Spoorhumor
door
Eric B
Vandaag
om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
Sven
Vandaag
om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel)
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
henk
Vandaag
om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 07:02:43
19 Toen
door
Vroeger
Vandaag
om 05:58:47
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
8
Omlaag
Auteur
Topic: Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby) (gelezen 36283 keer)
daan2353
009, da's pas fijn.
Re:Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby)
«
Reactie #60 Gepost op:
05 February 2011, 06:29:55 »
Zoals ik al eerder schreef is de 00 baan vooral als afwisseling bedoeld. De hoofdmoot van de treinhobby is bij mij smalspoor en daarvan is in Nederland een "vleugel" van een Engelse club actief. Bij deze 009 society (009 is de smalspoorvariant van 00) zijn veel Engels en Schots georienteerde modelbanen.
Een beetje ter promotie van de 009 society en vooral om even een paar mooie modelbanen te laten zien even een paar linkjes:
C&DR
county gate
Groet Daan..
Merlin674
«
Reactie #61 Gepost op:
05 February 2011, 12:45:54 »
Het was weer tijd voor een update van de werkzaamheden in Chipping Cleghorn.
Ik heb inmiddels het interieur gebouwd van de Signal Box en de Post Office.
Het interieur van de Signal Box is een zgn. whitemetal kit van Wills (SSAM 103). Ik had nog nooit met dit materiaal gewerkt, maar het viel me alleszins mee. Het resultaat mag er zijn, vind ik zelf
. Eg leuk met een lampje bovenin de Signal box. Hier wat foto's:
Het ground frame geplaatst. Voor de vloer heb ik een stukje karton van 1mm dik gebruikt. Perfect om mee te werken. Achteraan ligt de shelf waarop de bellen en klokken komen. Op het plaatje heb ik de stoel van de signalman en de kachel reeds proefgeplaatst.
De levers en de shelf zijn geplaatst. Ik moest de shelf iets inkorten omdat deze kit voor een Wills Signal Box is bedoeld die breder is. Ik heb de shelf gewoon gelijmd met 2 secondenlijm met, ter versteviging, een speld er onder langs. Je ziet er bijna niets van.
De zaak is geschilderd in de juiste kleuren. Elke lever heeft, naar gelang z'n functie, sein, wissel, een eigen kleur. Het wiel achteraan is om de overweg te bedienen. Die staat veel verderop.
De binnenkant van de Signal Box. Lampje bovenin gelijmd op een klein stukje MDF. De klok (rechtsboven) zit tegen de wand en de telefoon (rechts, tussen de ramen). De binnenkant is zwart geschilderd om doorschijnen en overstraling te voorkomen.
Het resultaat. Op de foto komt het niet zo goed uit, maar in het echt is het erg leuk. Voorheen was de Signal Box een groot verlicht gat, nu niet meer.
De Signalman gefotografeerd tijdens zijn werk. Hij haalt net een wissel over. "Oooooh, those roughdy trains!" (Oh Doctor Beeching)
Ik heb nog wat onderdelen over (deel ground frame en wat levers, daarnaast wat bellen en klokken) Wie het wil mag het hebben tegen betaling van verzendkosten.
Straks komt de Post Office aan bod.
Ed
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2011, 12:47:26 door Merlin674
»
Merlin674
«
Reactie #62 Gepost op:
05 February 2011, 13:04:53 »
Zoals beloofd een stukje over de Post Office van Chipping Cleghorn.
Ook dit is een Wills kit (CK 20). Het leuke van deze kits is dat je voor de muren en daken losse plaatjes krijgt en een tekening. Je moet dus alles eerst vanaf tekening overzetten en dan uitsnijden. Vervolgens de muren zelf schilderen, ramen en deuren plaatsen etc. Ik ben helaas vergeten foto's te maken van de bouw.
Ik heb het geheel op een plaatje karton van 1mm dik geplaatst. Dat maakt het makkelijker tijdens de bouw. Bovendien moesten er een terras en een serre achter gezet worden. Die rand werk ik nog weg in het wegdek. Je moet dus echt alle muren zelf uitsnijden ook de schoorstenen. Ik heb de muurvoegen vervolgens eerst ingewassen met witte acrylverf. Daarna grijs er overheen en vervolgens heel licht wat bruin. De ramen van het kantoor hadden geen roeden. Die heb ik zelf gemaakt van wat plastic strip. Ook het dak is eerst leigrijs geverfd met daaroverheen wat groene vlekken.
De Post Office vanaf de zijkant. De muur achter het huis moet ik nog schilderen. Uiteraard ontbreekt de postauto van Postman Pat niet!
Het terras met de serre. Ook de bomen moet ik nog afwerken.
Ed
St00mboy
«
Reactie #63 Gepost op:
05 February 2011, 15:56:06 »
De signal box en het post office zien er erg fraai uit, Ed.
Ja, die Wills kits zijn best mooi, ik heb er hier ook nog een paar liggen die ik moet maken.
De ramen met de stripjes zijn ook goed gelukt zo te zien.
Wat heb je voor lijm gebruikt?
Leen.
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
class 37
class 37 Fan
«
Reactie #64 Gepost op:
06 February 2011, 00:47:27 »
ziet er super uit zeg ed
en wat is een engels dorpje zonder post
office?,maareh vergeet je postman pat zijn kat niet
British Rail diesel Fan
Merlin674
«
Reactie #65 Gepost op:
06 February 2011, 20:45:02 »
hmmmmmm, je hebt gelijk! Nu moet ik op zoek naar een zwarte kat
. Het maakt het dan wel helemaal af.
Ed
class 37
class 37 Fan
«
Reactie #66 Gepost op:
06 February 2011, 20:50:49 »
hahaha hij is wel zwart wit he jess de kat
maareh heb je nog meer plaatjes van je baan?
ben wel benieuwd
British Rail diesel Fan
daan2353
009, da's pas fijn.
«
Reactie #67 Gepost op:
06 February 2011, 23:21:46 »
Ik vind het wel een bijzonder mooi seinhuisje zo
En inderdaad hoort er nog een zwarte kat bij en allemaal van die landweggetjes met stenen muurtjes erlangs..
Merlin674
«
Reactie #68 Gepost op:
07 February 2011, 13:15:37 »
Rustig nou, rustig nou
Ik heb hier en daar al muurtjes staan. Verder heb ik niet zo heel veel ruimte meer voor landweggetjes. Op de linkerkant van de baan heb ik een groot rangeer emplacement wat eigenlijk nog te klein is. Ik heb helaas geen ruimte voor een fiddle yard. Wat er is aan weggetjes, daar komen nog wel muurtjes (of heggetjes) langs. Ik zal nog eens kijken of ik nog wat extra foto's kan maken. Kennelijk is daar belangstelling voor. Maarruh, laten jullie ook eens wat zien dan?
Ed
St00mboy
«
Reactie #69 Gepost op:
07 February 2011, 17:45:28 »
Nou, goed dan, zo hoort het eigenlijk wel.
Ik heb nog steeds geen baan, maar ben wel moed aan het verzamelen om eindelijk weer eens rails te gaan leggen. Daarvoor heb ik inmiddels een flinke verzameling SMP en C&L rails code 75 bull head rail opgebouwd en heb zelf wissels gebouwd. Dat staat hier op het forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.msg225837.html#msg225837
Daarvoor heb ik een verzameling Engelse treinen opgebouwd, vrijwel uitsluitend stoom, en voornamelijk van de Big Four. Ik bouw sinds vorig jaar zelf een LNER lokje van een kit en dat staat ook op het forum:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19691.0.html
Als melkfan moet er natuurlijk wel een trein met melkwagons op mijn baan komen. Afgelopen zaterdag werden deze door de post bezorgd:
(klik)
De baan wordt een ovaal tegen de 4 wanden van mijn treinenkamer (ik noem die "het schuurtje"). De tafels langs 2 wanden zijn er al, en voor de 2 korte wanden moeten er nog 2 platen op maat komen. Die ik nu heb zijn te klein. Probleem daarbij is dat ik nog niet de juiste maten weet, want daar komen wisselstraten op en ik moet nog een zorgvuldige meetsessie organiseren.
De baan wordt gebaseerd op de LNER, ergens in South Yorkshire, waar zowel de GCR, de GNR als de NER rondreden. Dan kan ik ook nog een LMS, MR, LNWR of L&Y lokje laten rijden, want die kwamen in hetzelfde gebied voor. Bij mij krijgen die "right-of-way".
Ik heb langs de ene lange wand (ca. 4,5m) opstelsporen voor 14 treinen van ca. 2m lang, als alles klaar is. 7 treinen kunnen de ene kant op rijden, en 7 de andere.
Het plan heb ik gemaakt in Cadrail, een Amerikaans programma. Alleen heb ik dat nog met Peco wissels gemaakt, dus de maten komen niet helemaal overeen. Langs de andere wand van 4,5m hangt een tafel van ca. 65 cm diep. Daarop komt een station van een dorp met goederenstation. De precieze layout van het station heb ik nog niet, maar er komen uitsluitend "trailing points" en het goederenstation wordt niet gigagroot. Ik ga eerst kijken wat er allemaal goed past en mooi uitziet, voordat ik dat ga doen.
Als ik dat allemaal achter de rug heb en goed heb lopen, dan komt er nog een niveau 2 met een mooi Engels stenen viaduct (tenminste, ik hoop dat het mooi wordt), waarover de lange-afstandstreinen rijden met max. 7 of 8 rijtuigen.
Ergens volgend jaar hoop ik te stoppen met werken en er veel meer tijd aan te kunnen besteden. Er liggen hier ook nog meer kits om te bouwen, dus van verveling zal absoluut geen sprake zijn.
De baan wordt digitaal aangestuurd met de Lenz set. Ik heb al een flink aantal decoders in loks ingebouwd en afgeregeld met DecoderPro, alleen weet ik nog niet welk baanprogramma ik ga kiezen, misschien JMRI. De bedoeling is dat de treinen computergestuurd rondrijden, en dat ik zelf ook nog een lokje kan besturen.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 18:45:26 door Stoomboy
»
Merlin674
«
Reactie #70 Gepost op:
14 February 2011, 08:10:14 »
Goed,
Er kwamen een paar verzoeken om nog wat meer van Chipping Cleghorn te laten zien. Ik heb daarvoor een filmpje gemaakt dat ik gisteravond op Youtube heb gezet.
Onderstaande de link.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=82EPCsye-YM
Mocht de link niet werken, dan kun je het gewoon op Youtube opzoeken. Type dan in het zoekveld Chipping Cleghorn 1
Ed
St00mboy
«
Reactie #71 Gepost op:
14 February 2011, 22:15:05 »
Dat ziet er mooi uit op het filmpje, Ed.
Een heel sfeervolle Engelse baan met mooi gemaakt landschap en fraaie stoomloks.
Mvg,
Leen.
class 37
class 37 Fan
«
Reactie #72 Gepost op:
14 February 2011, 22:49:13 »
kan niet anders zeggen dan erg tof (y)en zeer sfeervol gebouwd,
je krijg gelijk het engeland gevoel met een big smile
British Rail diesel Fan
frank3
«
Reactie #73 Gepost op:
04 March 2011, 07:25:26 »
Mooi al dat Engelse spul!!
Ik zit er aan te denken om ook een Engelse baan te maken, in spoor N. Het wordt mijn eerste baan en ik ben me aan het oriënteren.
Wat ik heb is een tafel (122 cm X 270 cm). Ik wil digitaal en daar wil ik eerst ervaring mee gaan opdoen d.m.v. een proefbaantje. (multimaus, Rosoft, koploper). Ik wil Peco code 55 rails gaan gebruiken.
Nu heb ik een vraag aan de kenners van het Engelse spul. Op de Engelse webshops kom je het merk Graham Farish veel tegen. Veel keuze in N en zien er erg mooi uit (op de plaatjes) en niet erg duur. Nu is mijn vraag is er iemand bekent met dit spul? Zijn de rijeigenschappen oké? Ik zag dat sommige een stekker hebben voor een decoder maar andere niet, zijn deze makkelijk om te bouwen?
Als ik wat verder ben zal ik een eigen "wat zijn we aan het bouwen" topic openen.
Groet, Frank.
St00mboy
«
Reactie #74 Gepost op:
04 March 2011, 09:53:25 »
Ik rijd zelf geen N maar volg wel de reviews in tijdschriften en op fora. Sinds Graham Farish door Kader (Bachmann) overgenomen werd, zijn de detaillering en de rijeigenschappen met sprongen vooruitgegaan.
Naast de geheel nieuwe modellen die uitgebracht zijn hebben ze ook oude modellen verbeterd, en dat leidde o.a. tot het afschaffen van de oude "steamroller" wielen en een nieuw chassis met aandrijving.
Sinds een paar jaar brengt ook Dapol modellen voor N-spoor uit. In het algemeen zijn daar meer "issues" mee, maar er zitten ook goede modellen tussen. Het loont om de reviews en de gebruikerservaringen te volgen o.a. op
www.rmweb.co.uk
.
Peco heeft ook een paar lokjes uitgebracht en heeft een mooie serie wagons.
Er is ook nog Union Mills, een kleinseriefabrikant, die regelmatig stoomlokjes uitbrengt, die voor een redelijke prijs te koop zijn.
Met het inbouwen van decoders in N-spoor lokjes heb ik geen ervaring. Vaak zal er niet al teveel ruimte zijn voor de decoder, maar er zijn wel heel kleine decodertjes te koop, o.a. van TCS. TCS is een in Nederland vrijwel onbekende Amerikaanse producent van decoders die zeer robuust zijn, doorgaans 1A continu en 2A piekbelasting. Als de decoder het binnen 1 jaar begeeft, dan krijg je zonder vragen gewoon een nieuwe, zij noemen dat hun "goofproof" garantie. Dat is mij 1 keer overkomen. De kleinste TCS decoder is de Z2 met de afmetingen van 12.95mm. X 6.65mm. X 2.79mm.
Als een decoder geen NEM plug heeft, dan moet je de lok gewoon "hardwiren". In principe is dat ook de beste manier om een decoder in te bouwen: de rode en zwarte decoder draadjes verbindt je (solderen) met de stroomopnemende wielen resp rechts en links, en de oranje en grijze draadjes met de motor. Ingebouwde condensatoren kun je beter verwijderen, want die zorgen vaak voor een slechte signaaloverdracht.
In principe kun je iedere lok digitaliseren.
Het is mij meermalen overkomen dat ik in een 00 lok geen plek had voor de decoder. Dan soldeerde ik de NEM plug voorzichtig uit de lok en plaatste de decoder - vaak de TCS M1 - in plaats daarvan.
Deze - achteraf overigens overbodige - post over de inbouw van een decoder in de kleine Hornby M7 lok is daar een voorbeeld van:
http://www.rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=10&t=2171
Veel plezier bij het bouwen van je Engelse baan, en hou ons op de hoogte!
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 04 March 2011, 09:56:04 door Stoomboy
»
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
8
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modelbaan met Engelse meuk (00 Triang Hornby)