Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Toekomst van spoorbeheerder ProRail  (gelezen 9999 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #45 Gepost op: 13 December 2010, 12:07:33 »
Vandaag een leuke cartoon over ProRail op nu.nl: http://www.nu.nl/de-jager/

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #46 Gepost op: 13 December 2010, 12:12:53 »
Ja, die is leuk. Maar hopelijk houden ze de besturing analoog, want als ze dit digitaal gaan doen heb je alsnog kans op storingen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #47 Gepost op: 13 December 2010, 12:29:16 »
Ja, leuke plaat, en niet eens zover van de werkelijkheid; vandaag stond in Trouw dat Prorail "nutteloze storingsgevoelige wissels gaat schrappen" om het spoor "robuuster" te maken. Klinkt goed, denk je in eerste instantie, maar als je verder denkt blijkt dit een nonsens-uitspraak te zijn. Als die wissels namelijk nutteloos zouden zijn, dan betekent dat dat ze dus ook niet omgelegd hoeven te worden en dan maakt het dus niet uit of ze wel of niet storingsgevoelig zijn. En als ze wél storingsgevoelig zijn, dan is het kennelijk de bedoeling dat ze van tijd tot tijd omgelegd moeten worden en dan zijn ze dus niet nutteloos.

Prorail bedoelde waarschijnlijk dat ze wisselstraten gaan vereenvoudigen om het aantal wissels en het aantal rijwegen en dus wisselbewegingen te beperken (zodat bij het uitvallen van een wissel in zo'n wisselstraat procentueel meer uitval plaats vindt en het aantal rijwegen nog sterker uitgedund wordt ??? ). Typische Prorail-logica; als er in je infrastructuur iets stuk dreigt te gaan, dan minimaliseer je het aantal mogelijke "defectgangers", in plaats van reservemogelijkheden te creëren en die fatsoenlijk te onderhouden.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #48 Gepost op: 13 December 2010, 12:40:36 »
Ja, maar je kunt ook overdrijven in je mogelijke rijwegen. En dat is nu net iets wat in het verleden in NL gebeurd is. Laten we wel wezen, het is flauwekul als je vanuit Amersfoort in Utrecht aan komt dat er een mogelijkheid is om op spoor 18 binnen te komen.

Er is vanuit ProRail een samenwerking opgezet met de Japanners. Daar is bijvoorbeeld uit gebleken daar waar in Japan in een viersporig station met aan beide zijden een kleine wisselstraat er 16 rijwegen mogelijk zijn, we er in Nederland in exact dezelfde stationssystuatie 96 rijwegen kennen! Echt absurd!

Natuurlijk beperk je de rijmogelijkheden als je wissels gaat saneren, maar daar staat tegenover dat je minder wisselstoringen zult hebben en ook minder onderhoudskosten.

Een logische stap om deze genoemde nutteloze wissels uit het spoor te saneren.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #49 Gepost op: 13 December 2010, 13:08:19 »
Jeroen, als je minder wissels hebt, dan heb je minder defecten, maar ook minder rijwegen. Als thuis je voordeur en je achterdeur regelmatig een bevroren slot hebben in de winter, metsel je er dan ook eentje dicht? Wat als straks je eerste wissel in je gesaneerde wisselstraat het niet meer doet en je verderop geen tweede overloopmogelijkheid hebt? De intercity van Den Bosch naar Amsterdam dan maar via Hilversum laten rijden? Op zo'n moment heb je wel wat aan zo'n tot dan toe misschien "nutteloos wissel". Natuurlijk is 96 rijwegen in een normale situatie overkill, maar dat is nu net het probleem; het gaat niet altijd normaal.

Het is net als de toiletten in de SLT-stellen; het klopt dat het onzin is om voor gemiddeld 19 minuten reistijd een toilet in te bouwen; het kost een hoop geld voor schoonmaak en belemmert de transparantie i.v.m. de sociale controle. Maar helaas springen er vrijwel dagelijks mensen voor een trein, die vervolgens uren stil staat, zonder dat de mensen er uit mogen. Wat dat voor mensonterende toestanden oplevert als er geen toilet aan boord is moge duidelijk zijn. Is er bij NSR nou echt niemand die dit soort situaties voorziet of denken ze echt dat Utopia bestaat?

Terugkomend op de wissels; wat is de primaire taak van Prorail? Storingsbeperking door minimalisering van de infrastructuur of leveren van infrastructurele mogelijkheden voor vervoerders om hun treinen te laten rijden?

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert1

  • Gast
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #50 Gepost op: 13 December 2010, 13:10:00 »
Wat als straks je eerste wissel in je gesaneerde wisselstraat het niet meer doet en je verderop geen tweede overloopmogelijkheid hebt?

De spijker op z'n kop! 

mvg,
Gert

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #51 Gepost op: 13 December 2010, 13:23:00 »
Vandaag een leuke cartoon over ProRail op nu.nl: http://www.nu.nl/de-jager/

Cool! Het rondje om de kerk is terug  8)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5375
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #52 Gepost op: 13 December 2010, 13:27:05 »
Carlo, we hebben het hier nogmaals over nutteloze wissels (zie mijn voorbeeld over Utrecht Centraal). Het betekent echt niet dat alle extra overloopmogelijkheden gesaneerd worden.

Zowel de voordeur als de achterdeur kun je niet nutteloos noemen, maar je kunt ons spoor nu zien als een voordeur met 4 deurbellen. Als de ene het niet doet, is er vast wel een ander die het wel doet. Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar we weten wel met elkaar dat elke deurbel (lees elk wissel) een belangrijke storingsfactor is. Het gaat er dus om dat je een balans weet te vinden tussen enerzijds zoveel mogelijk rijwegmogelijheden (de klanten zo goed mogelijk bedienen) en anderzijds het aantal storingen te minimaliseren (= ook de klanten zo goed mogelijk bedienen). Natuurlijk zal het spoor niet zo drastisch gesaneerd worden zodat bij het minste of geringste de boel helemaal klem staat, maar in Nederland hebben we gewoonweg te veel rijwegmogelijkheden ingebouwd en dat is nutteloos, maar wel storingsgevoelig.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #53 Gepost op: 13 December 2010, 13:51:55 »
Natuurlijk is het ook in het belang van de klant dat storingen zoveel mogelijk beperkt worden en natuurlijk heb je geen 4 deurbellen nodig. Jij en ik verschillen alleen van mening over het wezen van een extra deurbel/deur; jij ziet het als mogelijke storingsbron (= extra werk), ik als backup (= mogelijkheid om tóch binnen te komen)  ;).

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #54 Gepost op: 13 December 2010, 13:57:23 »
Er is vanuit ProRail een samenwerking opgezet met de Japanners.

Dus ProRail gaat Lean: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing

waar ik werk, wordt ook volgens dit principe gewerkt. En het heeft zeker voordelen.

Eelco

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #55 Gepost op: 13 December 2010, 14:07:45 »
(Jeroen speelt even bliksemafleider voor Bert Klerk en zijn Japangelovigen).
Laten we wel wezen, het is flauwekul als je vanuit Amersfoort in Utrecht aan komt dat er een mogelijkheid is om op spoor 18 binnen te komen, je dan rustig 10 a 15 minuten kunt wachten op een vrijkomend spoor (dat je wel kunt bereiken) en er al drie treinen achter je in de file staan die ook weer te laat terug gaan. Dat mensen intussen x aansluitingen gemist hebben "beredeneren we gewoon weg" met sprookjes over hoogfrequente treindiensten, het zo gemakkelijk mogelijk maken van ons eigen proces is ten slotte belangrijker dan het concurrentievermogen met de auto (en dus onze eigen toekomst).
Totdat spoor 18 het enige nog vrije spoor is dat je kunt bereiken (o.a. omdat spoor 11 "gewoon" even een half jaar buiten dienst wordt genomen...
Er is vanuit ProRail een samenwerking opgezet met de Japanners. Daar is bijvoorbeeld uit gebleken daar waar in Japan in een viersporig station met aan beide zijden een kleine wisselstraat er 16 rijwegen mogelijk zijn, we er in Nederland in exact dezelfde stationssystuatie 96 rijwegen kennen! Echt absurd!
En dan tellen we in Japan (waar de spoorwegen verticaal geintegreerd zijn dus alles in 1 hand) zeker alleen enkelvoudige rijwegen en in NL alle samengestelde rijwegen?
Leer mij dat naar het gewenste resultaat toeredeneren van de Japanadepten kennen...
Wat er absurd is, is de gedachte dat je een "eenvoudiger" systeem krijgt met wat minder regels in je tabel van uit te sluiten routes. Pure theorie.
Bovendien is het Japanse voorbeeldstation er een aan een ringlijn, Tokyo heeft meerdere stadscentra en zes hoofdstations zodat veel verkeer helemaal niet eens door dat station "Tokyo" komt. Gaat ProRail nu een forse upgrade aan de Maliebaanlijn doen?
Voorstadsverkeer en IC's hebben eigen spoorbanen. Gaat ProRail "even" viersporigheden naar tenminste De Haar Aansluiting en Den Dolder aanleggen (en de tweede Vleutense brug!)?
Waarom
Natuurlijk beperk je de rijmogelijkheden als je wissels gaat saneren, maar daar staat tegenover dat je minder wisselstoringen zult hebben en ook minder onderhoudskosten.
Minder geld uitgeven, minder storingen, beter voor de klant; "if something sounds too good to be true, it usually is".
Als we Japan als heilig voorbeeld moeten hebben, dan moeten we OOK zeggen dat er véél meer geld en moeite moet worden gestoken in het 100% beschikbaar houden van wat er overblijft. Alle personeel (van directeur tot treindienstleider EN van directeur tot machinist en conducteur) moet Japanse precisie en kwaliteitsbewustzijn op het netvlies gebrand hebben staan. Oh, en het publiek moet ook Japans worden (kan dat niet? dan is het de vraag of Japans ooit succesvol kan zijn).
Maar zo consequent zijn de Japanadepten niet, "er blijven wisselstoringen" zegt Klerk dan gewoon. Elke beginnende projectleider weet dat projectrisico's bestaan uit het product van "kans op gebeurtenis" en "impact van gebeurtenis". Maar in de eendimensionale beheerboekhouderslogica van "de beste infrabeheerder van Europa" zegt dat X maal kleine Y véél minder is dan kleine X maar GROTE Y zonder een woord vuil te maken aan die impact. Want dat komt beter uit dan kritisch naar het eigen functioneren te kijken (waarom storen die al vijftig jaar gebruikte wisselstellers toch zoveel? waarom heffen we treindiensten op als er een gestoord wissel in geplande rijwegen ligt maar wel er alternatieve routes beschikbaar zijn??) en zo ook de X kleiner kunnen maken en de Y vrijwel 0.

In Zwitserland liggen daarentegen 2x zoveel wissels en voor ongeveer dezelfde kosten wordt ongeveer dezelfde vervoerprestatie geleverd (ook veel afwisselende, door de werkelijke klanten onnoemelijk belangrijke overstaploze verbindingen) met een (vooral in de spits) veel hogere punctualiteit.
Hoe kan dat dan, volgens de Japanse tunnelvisie? Ik zeg: "navelvisie".

Het betekent echt niet dat alle extra overloopmogelijkheden gesaneerd worden.
Als je dat denkt, hebben ze jou ook om de tuin geleid, die Japan-o-fielen.
Onder de gotspe-naam "Slimme Logistiek" is hun idee om van Utrecht - Arnhem ALLE, ik herhaal: ALLE, overloopwissels en zijsporen te verwijderen; alleen spoor 3 in Driebergen-Zeist "mag" dan blijven om een stoppertje bij God's gratie door een ICE te laten inhalen (het werd anders TE duidelijk dat in Japan aparte infrastructuur voor dat soort dingen is!).
Linker spoor rijden doen we niet meer want dan kunnen we de beveiliging van m.n. overwegen onszelf lekker makkelijk maken.
Wat, weer een SLT defect? Tja, jammer dan joh. Voor reizigers zijn we toch niet bezig  (spuug!  >:( )

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #56 Gepost op: 13 December 2010, 14:15:33 »
Zie voor de vervoerskundige situatie van de plaats Tokyo (i.t.t. het productiemiddel "infrastructuur" dat het station "Tokyo" is) de pagina "Transportation in Tokyo": http://www.japan-guide.com/e/e2017.html, met name het tweede en derde plaatje.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #57 Gepost op: 13 December 2010, 14:22:12 »
Mag ik wijzen op deze post

Hier een column van driek oplopers over het afgelopen winterweer:

http://frontpage.fok.nl/column/419513/1/1/100/op-z-n-japans.html

Ja gaat over winterweer maar ook over wissels
Jeroen

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #58 Gepost op: 13 December 2010, 15:40:29 »
Ja, dat mag  ;)
"Toevallig" is dat stuk ook gebaseerd op o.a. de genoemde pagina "Transportation in Tokyo" (en gemeenschappelijke externe Zwitserse bron)  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #59 Gepost op: 13 December 2010, 15:43:33 »
 (y)
Jeroen