Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
Vandaag om 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
Vandaag om 22:04:03
Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
  

Auteur Topic: Toekomst van spoorbeheerder ProRail  (gelezen 10319 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #75 Gepost op: 14 December 2010, 09:11:33 »
Oh ja, dat idee van het slopen van wissels komt uit de hoek van de consultants.
Er is tenminste één eigen medewerker en dat is toevallig ook DE Japanprofeet, hij heeft er een jaar ofzo gezeten.
Uiteraard heeft hij daarbij natuurlijk ook goede punten, maar ja, die sneeuwen (!) altijd als eerste onder als een potentieel middel tot zwart-wit doel wordt verheven.
Zoals de quote uit Zwitserland zei: Japans is een keuze maar dan moet je er ook echt voor gaan: extreem (om maar eens een geliefd smoeswoord van ons te gebruiken) betrouwbare infrastructuur (kassa, mijnheer Klerk) en treinen (jawel NS, kassa!) en aparte infrastructuur voor intercities en stoptreinen en/of goederentreinen (en dan niet "1 lijn voor heel NL en als je daar niet in de buurt moet wezen: opzouten").
En of het nu komt doordat men het niet beseft of wel beseft maar moedwillig achterhoudt (wat vind ik nou erger  ??? ), DAT horen we dus niet.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #76 Gepost op: 14 December 2010, 09:20:30 »
Beheer doe je met je voeten in de ballast en niet vanachter een bureau.
En ook dit is al gebaseerd op het foutieve uitgangspunt van de inrichting van onze spoorsector: we hebben een beheerder van het spoorwegnet (de Beheerconcessie).
Lekker spoortje poetsen dus en capaciteitsclaims voor onderhoud zijn net zo belangrijk als capaciteitsclaims voor het rijden van treinen!
Maar waarom hebben we dat spoorwegnet?? Om personen en goederen per treinen te vervoeren (om niet direct in de klassieke NS-valkuil "om treinen te rijden" te vallen!)!
In landen waar de bedrijven (nog wel verticaal geintegreerd zijn en daarom) nog wel het belang van het vervoer voorop stellen (zoals ... Japan!!) doet men dus hun stinkende best om het vervoer altijd doorgang te laten vinden en mag dat een beste cent kosten (hier gooien we de boel enkele weken plat als het dan een paar ton minder kost, maar dat is ook wat het asfaltministerie wil: taakstelling na taakstelling).
Het is dus misschien helemaal niet zo'n slecht idee om enig winstbejag na te streven, zolang die winst dan maar uit het leveren van treinpaden komt (en dan niet geplande treinpaden "op papier" maar daadwerkelijk geleverde tijd/plaatsruimte). Wel even wat checks and balances opzetten dat de infrastructuur niet tijdens "de concessie" uitgewoond wordt...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #77 Gepost op: 14 December 2010, 09:29:57 »
Het is dus misschien helemaal niet zo'n slecht idee om enig winstbejag na te streven, zolang die winst dan maar uit het leveren van treinpaden komt (en dan niet geplande treinpaden "op papier" maar daadwerkelijk geleverde tijd/plaatsruimte). Wel even wat checks and balances opzetten dat de infrastructuur niet tijdens "de concessie" uitgewoond wordt...

Dank voor deze nuancering, Illya  ;)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #78 Gepost op: 14 December 2010, 10:21:26 »
Tja, wissels reduceren. Het scheelt natuurlijk weer wat onderhoudswerk en extra onkosten. Bij ProRail heb ik het idee dat ze niet zo heel veel van onderhoudswerk houden en in plaats daarvan het liefst de hele werkdag rondom de koffie-automaat hangen.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #79 Gepost op: 14 December 2010, 11:05:49 »
ProRail zelf voert geen onderhoud uit... daarvoor zijn aannemers als een Strukton / BAM / Spitzke.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #80 Gepost op: 14 December 2010, 11:10:24 »
ProRail zelf voert geen onderhoud uit... daarvoor zijn aannemers als een Strukton / BAM / Spitzke.

ProRail geeft die bedrijven toch opdrachten?
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."