Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Quinzeedied
Vandaag om 21:49:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:46:24
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Toekomst van spoorbeheerder ProRail  (gelezen 9976 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #75 Gepost op: 14 December 2010, 09:11:33 »
Oh ja, dat idee van het slopen van wissels komt uit de hoek van de consultants.
Er is tenminste één eigen medewerker en dat is toevallig ook DE Japanprofeet, hij heeft er een jaar ofzo gezeten.
Uiteraard heeft hij daarbij natuurlijk ook goede punten, maar ja, die sneeuwen (!) altijd als eerste onder als een potentieel middel tot zwart-wit doel wordt verheven.
Zoals de quote uit Zwitserland zei: Japans is een keuze maar dan moet je er ook echt voor gaan: extreem (om maar eens een geliefd smoeswoord van ons te gebruiken) betrouwbare infrastructuur (kassa, mijnheer Klerk) en treinen (jawel NS, kassa!) en aparte infrastructuur voor intercities en stoptreinen en/of goederentreinen (en dan niet "1 lijn voor heel NL en als je daar niet in de buurt moet wezen: opzouten").
En of het nu komt doordat men het niet beseft of wel beseft maar moedwillig achterhoudt (wat vind ik nou erger  ??? ), DAT horen we dus niet.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #76 Gepost op: 14 December 2010, 09:20:30 »
Beheer doe je met je voeten in de ballast en niet vanachter een bureau.
En ook dit is al gebaseerd op het foutieve uitgangspunt van de inrichting van onze spoorsector: we hebben een beheerder van het spoorwegnet (de Beheerconcessie).
Lekker spoortje poetsen dus en capaciteitsclaims voor onderhoud zijn net zo belangrijk als capaciteitsclaims voor het rijden van treinen!
Maar waarom hebben we dat spoorwegnet?? Om personen en goederen per treinen te vervoeren (om niet direct in de klassieke NS-valkuil "om treinen te rijden" te vallen!)!
In landen waar de bedrijven (nog wel verticaal geintegreerd zijn en daarom) nog wel het belang van het vervoer voorop stellen (zoals ... Japan!!) doet men dus hun stinkende best om het vervoer altijd doorgang te laten vinden en mag dat een beste cent kosten (hier gooien we de boel enkele weken plat als het dan een paar ton minder kost, maar dat is ook wat het asfaltministerie wil: taakstelling na taakstelling).
Het is dus misschien helemaal niet zo'n slecht idee om enig winstbejag na te streven, zolang die winst dan maar uit het leveren van treinpaden komt (en dan niet geplande treinpaden "op papier" maar daadwerkelijk geleverde tijd/plaatsruimte). Wel even wat checks and balances opzetten dat de infrastructuur niet tijdens "de concessie" uitgewoond wordt...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #77 Gepost op: 14 December 2010, 09:29:57 »
Het is dus misschien helemaal niet zo'n slecht idee om enig winstbejag na te streven, zolang die winst dan maar uit het leveren van treinpaden komt (en dan niet geplande treinpaden "op papier" maar daadwerkelijk geleverde tijd/plaatsruimte). Wel even wat checks and balances opzetten dat de infrastructuur niet tijdens "de concessie" uitgewoond wordt...

Dank voor deze nuancering, Illya  ;)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #78 Gepost op: 14 December 2010, 10:21:26 »
Tja, wissels reduceren. Het scheelt natuurlijk weer wat onderhoudswerk en extra onkosten. Bij ProRail heb ik het idee dat ze niet zo heel veel van onderhoudswerk houden en in plaats daarvan het liefst de hele werkdag rondom de koffie-automaat hangen.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #79 Gepost op: 14 December 2010, 11:05:49 »
ProRail zelf voert geen onderhoud uit... daarvoor zijn aannemers als een Strukton / BAM / Spitzke.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #80 Gepost op: 14 December 2010, 11:10:24 »
ProRail zelf voert geen onderhoud uit... daarvoor zijn aannemers als een Strukton / BAM / Spitzke.

ProRail geeft die bedrijven toch opdrachten?
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."