Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Toekomst van spoorbeheerder ProRail  (gelezen 9978 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #30 Gepost op: 25 November 2010, 00:21:32 »
weet je wat ik nou niet snap ?? waarom jos nog steeds niet gevraagd is om directeur te worden bij een instelling als de NS of Prorail   :(
Als je overal precies weet waar de schroen wringt is het eigenlijk knap dat je elke dag door weer en wind wat gleuven staat te vullen  ;D
En ja, laten we alle medewerkers van Prorail ambtenaar maken, die weten tenminste wat hard werken is  8)

omdat we dan ook nogeens allerei defecte apperaten krijgen die Jos steeds laat vallen voordat het echt in gebruik word genomen.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #31 Gepost op: 25 November 2010, 09:01:13 »
Citaat
Los van de opmerking over een kleinere overheid; als je Prorail samen laat gaan met Rijkswaterstaat (waar ze van spoorinfra helemaal geen kaas hebben gegeten)

Een eigen onderhoudsdienst opstarten, creeert weer werk.
Hoe doen ze dat bij de andere spoorwegen eigenlijk?

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 09:12:40 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #32 Gepost op: 25 November 2010, 09:21:58 »
Waarom neem je het commentaar op ProRail zo hoog op.
Kijk eens wat meer om je heen, en je ziet wat mis gaat.
Ik neem het helemaal niet hoog op, hoe kom je daar nou weer bij? Omdat ik achter elkaar op drie dingen reageer?
Ik geef gewoon aan dat argumenten niet kloppen (of minstens tendentieus zijn).
Nog los van dat ik gewoon vind dat je zuiver moet argumenten, als je verkeerde argumenten gebruikt geef je anderen alleen maar de mogelijkheid je onderuit te schoffelen (en als ik het wel eens ben met de eindconclusie, vind ik dat dus extra schadelijk).
En misschien weet ik wel beter wat er mis is/gaat dan jij (denkt)...  ::)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2010, 09:26:48 »
En dat is dus gewoon schimmig. De minister heeft een beheersconcessie gegeven aan een partij en die partij is gewoon een sokpop van hem/haar.  Waarom zo'n onduidelijke constructie? Ik weet het niet, maar ik kan wel bedenken dat dergelijke constructies de minister de mogelijkheid geven om bijv. Prorail de schuld te geven als het weer eens faliekant misloopt om zo zelf buiten schot te blijven. Het voorstel van de CU blokkeert deze mogelijkheid en dat is winst.  
Dat is inderdaad exact waarom het zo is ingericht en dat heeft toenmalig Minister Netelenbos expliciet gezegd.
Maar het is de Tweede Kamer die zich daarmee het bos laat insturen en het zelf als schimmig beschouwt. De Minister is en blijft gewoon verantwoordelijk, dat is nou juist het geheim aan die functie :P . Ze moeten dus gewoon de Minister aanspreken alsof ProRail onderdeel van het ministerie is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #34 Gepost op: 25 November 2010, 09:59:09 »
Volgens mij heeft de opzet ook een geschiedenis. In de oorspronkelijke plannen van alweer ruim 15 jaar geleden werd nog wel gedacht aan daadwerkelijke privatisering van het railbeheer, zoals ook in Engeland was gebeurd. Toen dat in Engeland niet goed uitpakte en de boel daar werd teruggedraaid is de Nederlandse politiek van dat idee genezen, maar formeel wordt nog altijd met een concessie gewerkt.
Nou ben ik niet gelijk zeker wat het voordeel zou zijn als Prorail bijvoorbeeld een rijksdienst wordt, maar het zou wel aansluiten bij de bedoelde verhoudingen. In wat ambtelijker diensten is vaak wat meer ruimte voor de techneuten in plaats van de snelle management-jongens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #35 Gepost op: 25 November 2010, 20:23:10 »
Toch wel heel typisch te noemen dat het 5 jarige bestaan wat in Amsterdam gevierd zou worden met een groots feest voor de medewerkers onder begeleiding van een hoop artiesten nu ineens op t laatste moment is afgeblazen.
Ik zeg men voelt nattigheid,en probeert de zaak te sussen door deze actie.
Al zal t weinig uitmaken,want bekende artiesten kosteloos annuleren dat bestaat niet.
Dat de belasting betaler dit geintje weer mag ophoesten lijkt me duidelijk en dus hoef ik dat niet te nuanceren.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #36 Gepost op: 25 November 2010, 20:52:14 »
Het beste is om de NS & ProRail weer gewoon onder de vleugels te nemen: Staatsbedrijf dus.....Net as vroegah!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #37 Gepost op: 25 November 2010, 21:06:10 »
Inderdaad, misschien krijgen we dan weer eens wat meer getrokken reizigersmaterieel op het spoor in NL.  :D

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 21:09:04 door Rick 1625 »

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #38 Gepost op: 25 November 2010, 21:40:33 »
Al zal t weinig uitmaken,want bekende artiesten kosteloos annuleren dat bestaat niet.
Dat de belasting betaler dit geintje weer mag ophoesten lijkt me duidelijk en dus hoef ik dat niet te nuanceren.
De belastingbetaler betaalt er geen Euro meer of minder om en als Albert Heijn of Shell een personeelsfeest organiseert (of annuleert) betaal je dat als klant net zo nodeloos.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #39 Gepost op: 25 November 2010, 21:45:29 »
Rijkswaterstaat is beter, want schepen hebben geen vertraging.

Dat denk je dan maar . Gebeurt vaak genoeg .
Rijkswaterstaat is een vergaderclub .

gr Jos

bleh

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Spoor N - DB - TP IV
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #40 Gepost op: 25 November 2010, 21:48:03 »
Een eigen onderhoudsdienst opstarten, creeert weer werk.
Hoe doen ze dat bij de andere spoorwegen eigenlijk?

Gr Koen
Dat lijkt me niet: je verplaatst het werk alleen. Van ProRail en haar onderaannemers naar RWS. Er zal geen werk bij komen. Sterker nog als je het goed doet heb je minder mensen nodig...
In andere landen is de privatisering minder ver doorgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Christiaan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #41 Gepost op: 25 November 2010, 22:17:43 »
Hoe, wie, wat of wanneer het onderhoud uitvoert is helemaal geen onderdeel van de discussie hier...

En het uitgevoerde onderhoud is ook helemaal geen issue, het gaat over het functioneren van Prorail in zijn exploitatietaak.

Onderhoud gaat zoals dat nu gaat door de aanbestede aannemers gaat prima, dus daar is ook geen nood in om dat te veranderen. Zowieso is het helemaal geen passende taak in de koker van Prorail.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #42 Gepost op: 26 November 2010, 10:09:25 »
Daar is niks "sowieso" aan maar gewoon een keuze.
In het VK heeft Network Rail ook een deel van het onderhoud uitvoeren zelf weer "in-house" gehaald.
Als je dat niet verklooit, bespaar je er de winst mee die de aannemers erop maken (+ controllers / contractmanagers / juristen e.d. die de uitbesteding regelen).

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #43 Gepost op: 26 November 2010, 11:47:40 »
De recente discussie in de Tweede kamer laat zien dat de concessietruc nog steeds werkt: De minister heeft nog steeds vertrouwen in de leiding van Prorail. Hoe eerder Prorail wordt omgevormd wordt tot de Rijksdienst voor het spoorbeheer hoe beter. Dan heeft de minsiter zelf ondubbelzinnig de leiding en is zelf 100% verantwoordelijk.

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:Toekomst van spoorbeheerder ProRail
« Reactie #44 Gepost op: 26 November 2010, 13:21:19 »
Rijkswaterstaat zit overigens ook niet direct onder de minister maar is een agentschap van het ministerie. Dat betekent dat de minister een opdrachtgever-opdrachtnemer relatie met Rijkswaterstaat heeft.
Dat de politiek nu roept om samenvoeging van deze twee is begrijpelijk; het is namelijk makkelijk om te roepen, klinkt heel daadkrachtig en je hoeft je niet te verdiepen in het echte probleem. En om een of andere reden zie ik nooit evaluaties in het nieuws waarin men heeft uitgezocht hoeveel geld al deze constructies mij als belastingbetaler hebben bespaard...     ;D >:(
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl