Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht  (gelezen 19268 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2010, 07:57:14 »
Ja dat is (weer) de (begrijpelijke) uitleg waarom de gevolgen in Utrecht zo groot zijn, maar het is geen uitleg waarom het wéér Utrecht is waar een meltdown plaatsvindt. Juist vanwege het belang van Utrecht zou dat een speciale positie moeten hebben om dat te voorkomen, of in elk geval de gevolgen te beperken. Utrecht heeft toch zo onderhand zijn 'fair share' wel gehad zeg...

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2010, 09:15:38 »
Citaat
in de jaren 80 gaf hij al aan dat Utrecht vaak de bottleneck was

Chinese of Russische oplossing:

Alle Utrechtenaren verplicht laten verhuizen, een aantal fly-overs bouwen en we zijn van heel het probleem af  8)

Nu maar hopen dat Marty nog niet wakker is  ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #32 Gepost op: 20 November 2010, 09:40:55 »
En overigens is Utrecht niet meer het spoorwegweg knooppunt van Nederland. Dat is Barendrecht. Waar anders komen de HSL, betuweroute én oude lijn samen?  ;D


Anyway; een knooppunt blijft altijd kwetsbaar als er iets gebeurt. Oplossing: systemen dubbel uitvoeren? (en dan niet op dezelfde locatie..).
En misschien moeten Prorail en de vervoerders na gaan denken over diverse scenario's; wat doen we als... Ik weet overigens niet of dit al gebeurt maar het lijkt erop van niet.
No dress rehearsel, this is our life.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #33 Gepost op: 20 November 2010, 09:43:09 »
Nog BNLS-ers ergens rondom Utrecht gestrand?

Nou, eh, niet gestrand, maar onze ICE uit Keulen (v 20h45) werd omgeleid volgens:
Arnhem -> Deventer -> Amersfoort -> Diemen -> Bijlmer Arena -> A'dam Centraal
Vervolgens laatste trein naar Haarlem, daar geen bussen meer
Ergio conclusio: bijna twee uur later thuis dan volgens drgl

Op zich wel leuk dat treinen en mooie routes door ons kikkerlandje, alleen jammer dat het al donker was  ;D
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #34 Gepost op: 20 November 2010, 09:45:03 »
Anyway; een knooppunt blijft altijd kwetsbaar als er iets gebeurt. Oplossing: systemen dubbel uitvoeren? (en dan niet op dezelfde locatie..).
Dat zou met de komst van de Hanzelijn toch moeten kunnen dat men dan van Amsterdam ook via Lelystad naar Zwolle kan?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #35 Gepost op: 20 November 2010, 09:46:42 »
Dit scenario hebben we al eerder gezien. Toen de bovenleidingsspanning 1500V in Arnhem bij werkzaamheden op de seinkabels terecht is gekomen, toen is ook de complete seininstallatie van Arnhem verbrand. Binnen een dag reed het treinverkeer weer, daarna heeft het maanden geduurd voordat de schade hersteld was en het treinverkeer weer normaal reed.

Wat heeft men toen gedaan? Bijna alle wissel in de normaalstand vastgelegd. Het emplacement gereduceerd tot een zeer eenvoudig sporenplan. De dienstregeling aangepast. Op zicht rijden. En een blik militairen open getrokken die als wisselwachter de over gebleven wissel met de hand bedienden. Dat gaf leuke plaatjes, een anders zo leeg emplacement met al die groepjes militairen.

Maar gelukkig, we zijn gemoderniseerd en op zicht rijden is als een vloek in de kerk en reizigers laten stranden is onze hobby. Natuurlijk wordt zoiets een chaos, maar het wordt een complete chaos door een volledig gebrek aan improvisatievermogen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #36 Gepost op: 20 November 2010, 09:47:28 »
@Johan: Ik bedoel het meer in de zin van dubbele relais-kasten en computersystemen.

En verder zou ik denken dat het systeem van pendeltreinen naar Utrecht (zoals afgelopen winter) ook een tijdelijke oplossing is. En dan niet lafjes met 2 treintjes per uur van 4 bakken maar 6x per uur 10 bakken of zo.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2010, 09:51:09 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

TGVfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #37 Gepost op: 20 November 2010, 10:15:28 »
Ik was één van de reizigers die de dupe was, gelukkig was één van mijn collega's zo vriendelijk om me naar Amsterdam te brengen. Ik heb nu 5 ingevulde formulieren "geld terug bij vertraging liggen (30+min)" van 10 werkdagen woon-werkverkeer. Er gaat dus structureel iets mis, deze brand buiten beschouwing gelaten

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #38 Gepost op: 20 November 2010, 10:49:03 »
Kan inderdaad bevestigen dat het de laatste maanden minder gaat, los van dit fikkie. Bijna iedere dag wel omroepberichten over problemen her en der in Nederland ter verklaring van treinen die in Utrecht vertraging hadden of gewoon niet meer reden.

Vrijdag is gelukkig mijn papadag en verder werd pension Ruisdaelstraat maar weer opengesteld voor gestrande collega's van mijn eega. Ik geloof dat ze het zo langzamerhand leuk beginnen te vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #39 Gepost op: 20 November 2010, 11:34:52 »
En waar was jij zelf dan op het moment dat het misging?  ;D
Niet bij de relaisruimte  :P  maar in de op spoor 14 gereedstaande trein van 16.23 naar Nijmegen.
Die van 16.21 (22?) naar Eindhoven was nog net vertrokken...
Iemand klaagde "was ik nou toch maar daarop overgestapt in plaats van te blijven zitten en via Nm omrijden" maar hij besefte niet dat-ie dan bij Lunetten of Houten ergens in de rimboe had stilgestaan i.p.v. station Ut.
Afijn, na anderhalf uur maar terug naar kantoor en daar een nog aanwezige collega verteld dat het ook niet meer ging rijden en die heeft toen zijn vrouw opgetrommeld  (y)

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #40 Gepost op: 20 November 2010, 11:42:41 »
Ach ja, het is weer herfst he, dan heb je relatief meer vertragingen.
Kijk eens naar Belgie en dan met name de goederenlijn Antwerpen-Aken. Daar is het de laatste tijd ook weer slippen en glijden, waardoor af en toe de gehele lijn vol staat met treinen die even geen kant meer op kunnen.

Het is hier in Nederland gelukkig vlak, dat scheelt weer.

Alex

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #41 Gepost op: 20 November 2010, 11:56:22 »
Alex, je gaat toch niet vertellen dat die brand door vallende blaadjes is veroorzaakt?  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #42 Gepost op: 20 November 2010, 12:32:37 »
Niet bij de relaisruimte  :P  maar in de op spoor 14 gereedstaande trein van 16.23 naar Nijmegen.
Die van 16.21 (22?) naar Eindhoven was nog net vertrokken...
Iemand klaagde "was ik nou toch maar daarop overgestapt in plaats van te blijven zitten en via Nm omrijden" maar hij besefte niet dat-ie dan bij Lunetten of Houten ergens in de rimboe had stilgestaan i.p.v. station Ut.
Afijn, na anderhalf uur maar terug naar kantoor en daar een nog aanwezige collega verteld dat het ook niet meer ging rijden en die heeft toen zijn vrouw opgetrommeld  (y)

Op het moment van zat ik nog op kantoor (voor ProRail intimi: AvS4 2.08)
Om half zes maar eens de etage langs gegaan om te kijken of er collega's mee gingen eten.

20.00uur weer op Ut
21.00 uur met de bus naar Amf
22.24 van Amf naar Dvd
metro naar Asd
Bus naar Pmo, waar ik naast de mcn van de vertraagde ICE zat.

0.00uur thuis

Treinen moeten rijden

MdR

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #43 Gepost op: 20 November 2010, 13:02:49 »
Het was gister (en vandaag nog steeds) een enorme chaos. Wij reden met de auto van ede naar utrecht en tussen de aansluiting vd lijn richting veenendaal en maarn stond een trein (virm) met deuren open zomaar op de vrije baan, en er stonden ook mensen naast. Toen we terug kwamen stonden er bij station maarn 1 slt, en 2 virms achter elkaar. En daarnaast stonden ook nog 2 6jes van SLT's. Grijpt dan de ATB eigelijk niet in?

Mvg, Maarten

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #44 Gepost op: 20 November 2010, 13:07:41 »
Nee, zolang je rode seinen (mits natuurlijk met een lastgeving STS (stoptonend sein)) niet sneller dan met 40 km/u passeert, dan kan dat.

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo