Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht  (gelezen 19275 keer)

Moddemeijer

• Offline Offline
Re:Brand in een relaissysteem van de verkeersleiding van Prorail Utrecht
« Reactie #60 Gepost op: 20 November 2010, 22:06:33 »
Het is volslagen irrelevant waar de schuld ligt, ProRail of de NS. Er zij massa's reizigers gedupeerd. De rails liggen er nog steeds en de bovenleiding doet het, dus er kan gereden worden. Dan moet er voldoende improvisatievermogen zijn om weer te gaan rijden. De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Koppel dubbelsporig Gouda via Utrecht aan Den Bosch en koppel Amsterdam via Utrecht aan Arnhem en ga op zicht rijden. Vanuit Amersfoort is het wat lastiger, dan maar dubbel enkelspoor met pendelverkeer en kop maken te Utrecht. Binnen een paar uur is zo een nooddienstregeling zonder gebruik van seinen en wissels te leveren. Als ProRail dat niet kan leveren, dan zijn zij schuldig aan de volslagen chaos. De situatie is vergelijkbaar met afgelopen winter. Door een gebrek aan improvisatievermogen wordt gekozen voor de gemakkelijkste oplossing, leg het gehele verkeer maar stil. Het bevreemd mij nog steeds met welk een gemak het spoorwegverkeer wordt stil gelegd. Laat ik zeggen, 30 jaar geleden was dat volslagen ondenkbaar.

Laat ik een vergelijking maken. In een stad vallen alle verkeerslichten uit. Dat is toch ook geen reden om het gehele verkeer in die stad stil te leggen. Er worden dan net zo veel verkeersregelaars (politie en andere ambtenaren) naar die stad gesleept totdat het verkeer weer enigszins op gang komt.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 20 November 2010, 22:11:10 »
Het is wel vervelend als mensen alles over een kam scheren en ze het verschil niet kennen tussen NS en ProRail. Blijft over dat zij gestrand zijn en er dus de pee in hebben. Het is leuk om ze hier nu uit elkaar te halen, maar als ze onderling ook naar elkaar gaan wijzen is het afschuiven van verantwoordelijkheid en gebeurd er uiteindelijk niets.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #62 Gepost op: 20 November 2010, 22:41:18 »
Hoop maar dat morgen alles weer enigzins werkt. Aangezien er werkzaamheden zijn tussen Amersfoort en Amsterdam moet alles naar Schiphol ook via Utrecht. En ik moet naar Schiphol.

Thowra

• Offline Offline
We're all riders on this train.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 November 2010, 23:08:28 »
Hoe zit het eigenlijk met Maarm Goederen? Het oude stationsgebouw daar is toch ooit ingericht als backup voor het geval Utrecht uitvalt?
Of ben ik helemaal in de bonen en bestond die situatie alleen in de koude oorlog?
In Maarsbergen had NS vroeger een bunker die bedoeld was als schaduwpost, echter allang niet meer daarvoor in gebruik..

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 November 2010, 23:39:42 »
Ik realiseer mij nu pas hoe ernstig het falen van ProRail is. Ze blijken niet in staat om een betrekkelijk onschuldige ramp (er zijn geen mensenlevens bij betrokken) effectief te managen. Eigenlijk moeten we dit zien als een soort generale repetitie voor iets ernstigers. Wat voorbeelden: een terroristische aanslag, een ongeluk met een trein met chemicaliën of een dijkdoorbraak rond Rotterdam Alexander. Dan staan wel honderden levens op het spel en is effectief en adequaat improviseren essentieel. ProRail is gezakt voor deze proeve van bekwaamheid. Ga niet nadenken over de consequenties, wat dat is slecht voor je nachtrust.

Ik denk dat de gemiddelde NS-er of ProRail-er in het veld zich de afgelopen dag uit de naad gewerkt heeft. Op de werkvloer liggen de problemen niet. Die mensen hebben keihard gewerkt en het beste gegeven. Zij vangen de klappen op en zij worden geconfronteerd met ontevreden reizigers. Ga daar maar aan staan. De problemen liggen hoger in de organisatie. Het is een management probleem.

mcn

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 November 2010, 23:44:47 »
Ik heb het draadje niet helemaal gelezen, dus misschien heeft iemand dit al gezegd.

Een backup hebben is natuurlijk heerlijk, maar dan moet je nog steeds stroom hebben.
Ook gaat een machinist voor geen meter door een rood sein rijden als hij geen toestemming heeft. De garantie dat een overweg werkt is niet gegarandeerd, mag je bij elke overweg 10 km/u gaan rijden.
Ja dan rijden er misschien trein, maar met een vertraging van weet ik hoeveel. En willen de reizigers dat? Volgens mij niet.

Raymond.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #67 Gepost op: 21 November 2010, 00:01:17 »
Een backup hebben is natuurlijk heerlijk, maar dan moet je nog steeds stroom hebben.
Voor stroom kan je ook een backup inrichten. Maar wordt niet gedaan om een dezelfde reden waarom je dat thuis ook niet hebt: is te duur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #68 Gepost op: 21 November 2010, 00:04:52 »
De rails liggen er nog steeds en de bovenleiding doet het, dus er kan gereden worden.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. (Willem Elsschot)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 21 November 2010, 07:58:40 »
Voor stroom kan je ook een backup inrichten. Maar wordt niet gedaan om een dezelfde reden waarom je dat thuis ook niet hebt: is te duur.

Dat is er dus wel. Voor verlichting en de meest noodzakelijke voorzieningen een noodstroomaggregaat. Voor de computersystemen is er een UPS installatie die deze systemen continu van voeding voorzien, ook als de spanning wegvalt. In Utrecht is dat systeem zelfs dubbel uitgevoerd. Als daar nu iets mis mee is gegaan houdt het natuurlijk op. Maar... dat weet ik niet. In de loop van de week zullen we wel te horen krijgen wat er "mis" is gegaan. Laten we dat maar afwachten.
De bouw van Berkendam is begonnen.

MR

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 21 November 2010, 08:40:42 »
De brandweer heeft alles ontruimd en toen was er niemand meer het treinverkeer te regelen. Waarschijnlijk is er buiten die mogelijkheid gerekend. Er moeten twee fysieke locaties om het treinverkeer te kunnen regelen. Het station Maliebaan kan op zich een aardige noodvoorziening worden voor het geval heel CS moet worden ontruimd.

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 21 November 2010, 08:53:24 »
Aan uitwijklocaties voor verkeersleiding wordt al gewerkt. Er loopt een Pilot project, maar niet voor Utrecht. Met een Pilot kan er ook zaken anders gaan dan verwacht, vandaar is er juist niet voor Utrecht gekozen. Er wordt echt wel aan gewerkt, maar soms kan je zaken helaas niet voor zijn.

En dan heb je alleen nog maar een uitwijkmogelijkheid voor bediening en bijsturing. Bij brand of blikseminslag in de beveiligingsinstallatie zelf heb je nog steeds een probleem.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Andre Pronk

• Offline Offline
    • Andre Pronk Flickr foto's
« Reactie #72 Gepost op: 21 November 2010, 09:23:31 »
Het antwoord is simpel, maar duur.
In de ICT hebben grote internet providers hun netwerk verdeelt over twee locaties.

Wat volggens mij zou moeten gebueren is dat er per regio een post zou moeten
zijn die centraal besturud wordt. bijvoorbeeld een post in Amsterdam,Gouda, Rotterdam,Eindhoven en Zwolle, deze post zou besturud worden vanuit Utrecht.
De back-up locatie zou bijvoorbeeld in Amersfoort kunnen zijn waar alle overige posten ook bestuurd kunnen worden.

Mocht Utrecht dan uitvallen dan kan Amersforot de rest van het land overnemen.
Wat betref de dienstregeling, wat er zou moeten gebeuren tijdens een calamitet is een pendeldenst opzetten tussen Utrecht en de omliggende stations, waar bij de treinen over één spor rijden
en over hetzlefde spoor weer terug naar Utrecht gaan.

één zo'n post alleen in Utrecht bijlft een single point off failure.
Of dit nu door brand of computer storing of wat dan ook.
De reiziger is altijd de dupe, zolang dit niet opgelost wordt

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 21 November 2010, 10:22:21 »
Inderdaad Klaas, ik erger me er mateloos op dat mensen de schuld aan de NS geven als er weer een storing o.i.d. aan de hand is terwijl ze er helemaal niks aan kunnen doen.  Dit is ook weer een probleem van Prorail, waar de NS weer de dupe van is.

Als klant kan me dit eigenlijk niet interesseren.  Ik koop een kaartje en wil vervoerd worden, welke onderaannemers de NS inzet om mij deze dienst te leveren, zal me eerlijk gezegd een zorg wezen.   

En overigens kan de NS er wel wat aan doen: Prorail vervangen.  En als dat niet kan: stoppen met kaartjes verkopen omdat ze het product niet meer kunnen leveren.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 21 November 2010, 10:32:07 »
Als je met je auto niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de dealer waar je hem gekocht hebt of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met een bus niet verder kan, omdat de weg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan de vervoerder die de bus inzet of aan de instantie die de weg afsluit?
Als je met je trein niet verder kan, omdat de spoorweg is afgesloten, ligt dat aan jou, aan NS of aan prorail die de spoorweg afsluit?
Het is niet altijd zo zwart-wit als het op het eerste gezicht lijkt.  :)
Dit staat overigens los van de vraag waar je moet zijn om evt. schade te claimen.

En NS kan Prorail niet vervangen, is gedwongen winkelnering.

Huub