Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 145069 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #300 Gepost op: 22 December 2011, 18:42:41 »
Steef, dat geluid is eigenlijk het enigste nadeel. Maar goed, had ik al verteld :) Als je de kabel haalt vraag dan naar de dunste variant. Die zit schijnbaar meestal niet in de reguliere vervangingssetjes.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #301 Gepost op: 22 December 2011, 19:08:16 »
Een kabel ga ik niet gebruiken, maar dat zie je later wel in mijn draadje.

vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #302 Gepost op: 22 December 2011, 19:10:43 »
Vertel, vertel! ;)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #303 Gepost op: 22 December 2011, 19:13:49 »
My lips are sealed!  ;D

Ik grijp even terug naar mijn scheepsmodelbouw verleden.
Ook ivm het meenemen van het wisselomzettoestel.
(haal weer teveel detail op mijn hals....)


Maarre.... ik ga mijn bakken verven!

vrgr Steef
Mvh Steef

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #304 Gepost op: 22 December 2011, 23:31:01 »
Mooi!

Ik heb de 3 Stoney Creek flatcars alvast een zgn "stain" gegeven. Dat is een mengesel van ammonia en oost-indische inkt. Gebruik dat al tijden lang voor alle houten kits. Het is een eerste stain, hierna kunnen bv de zijkanten ook geverfd worden. Het hout ziet er dan verder in ieder geval "gebruikt" uit.

De 3 kits gesorteerd met het hout behandeld in het originele zakje. Alles in 3-voud!:



Morgen verder!

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #305 Gepost op: 23 December 2011, 07:31:48 »
Ammonia? Stinkt dat niet vreselijk? Gewoon zo uit de fles of verdun je het?

Groeten,

Gerard

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #306 Gepost op: 23 December 2011, 08:24:17 »
Alhol i.p.v. ammonia lijkt mij veel prettiger. Dat ruikt ook wel en is ook niet gezond bij overmatige inname maar in ieder geval beter dan ammonia. Alleen bij hevige verkoudheid biedt ammonia voordelen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #307 Gepost op: 23 December 2011, 08:29:26 »
Ook dan heb ik de voorkeur aan alcohol, met mate.

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #308 Gepost op: 23 December 2011, 21:53:29 »
Zo is het, Gerard! ;)

Vandaag maar een "montagelijn" opgestart. De delen waren mooi droog dus bouwen maar. De onderdelen per car opgedeeld en begonnen met de truckbolsters en de beams in het midden waar de spanijzers overheen lopen:



Die delen samengelijmd waar nodig en in de bolsters de zelfborgende moeren gelijmd. Daar komen later de schroeven in voor de draaistellen:



De eerste delen liggen klaar om gelijmd te worden. Heb ze al wel voorgepast:



Wel de moeren nog even allemaal gangbaar gemaakt:



En gelijmd, inclusief zijkanten. De beschrijving wil dat je alle detaildelen al monteert voordat je de zijkanten inlijmt maar ik vind dat niet handig ivm evt er af stoten:



In een van de beams moet op de scheiding van 2 op elkaar gelijmde delen een gaatje geboord worden. Daar komt later de stang van de remcylinder doorheen:



En met alles op zijn plek; truckbeams en koppelingpads:



2 klaar:



En 3 met alle houten delen er aan verwerkt:



De draaistellen van Bachmann die meegeleverd worden moeten worden voorzien van een kleiner gat. Daarvoor is een stukje styreen buis meegeleverd met een houten plaatje:



Dat ingelijmd ziet er zo uit:



Dan de spankabels, daarvoor is nylon draad meegeleverd. Daarvoor beginnen we aan 1 kant:



Daar moet dan een zgn turnbuckle op gezet worden (daar span je die ijzeren kabels normaal mee):



En dan doorgaan naar de andere kant:



Eentje klaar:



En vanavond alle 3 zo ver:



Morgen weer werken, laatste dag. Met de kerst moet er een kleurtje op zitten, verf is al gehaald! Later!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #309 Gepost op: 23 December 2011, 21:59:11 »
Hoi Ronald,

Hoe lang doe je nou over een zo'n "kar"?


(en om een wijsneusantwoord voor te zijn zie ik liever niet: zo lang as duurt  ;D ook al is dat waar. Graag zie ik dus echt iets van 3 uur of zo)

Goeie kerst
Jeroen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #310 Gepost op: 23 December 2011, 21:59:17 »
Nice!

 (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #311 Gepost op: 23 December 2011, 22:07:14 »
Hoi Ronald,

Hoe lang doe je nou over een zo'n "kar"?

Als ik kijk over alle 3 ongeveer een uur per kar tot nu toe. Maar we zijn er nog niet, he? :)

@Gerard; dank!

Uiteraard allemaal een fijne kerst gewenst (y)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #312 Gepost op: 24 December 2011, 10:22:58 »
Mooie huisvlijt Ronald!
En prettige feestdagen gewenst :)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #313 Gepost op: 24 December 2011, 14:55:29 »
Mooi!
Dat is een mengesel van ammonia en oost-indische inkt. Gebruik dat al tijden lang voor alle houten kits.

Deze kreet ben ik al eerder tegengekomen en omdat ik binnenkort eindelijk mijn Susch eens van spanning wil voorzien met dat Trafohaus, dat ik al enige tijd van Model-Casa heb, graag uitleg...

Verder: ziet er geweldig uit: ik hoop dit niveau ooit te halen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #314 Gepost op: 24 December 2011, 22:23:49 »
Dank mannen ;)

Vanavond verder gegaan. De remcilinder voor alle 3 samengebouwd uit een aantal onderdelen:



Daarna een kleurtje. Op de vorige kar heb ik 2 kleurtjes gemixt, deze keer heb ik een Humbrol kleur genomen namelijk nr 100 (roodbruin). Die sterk verdund als een wash en opgebracht met een penseel:



En natuurlijk ook de onderkant van de randen. Als alles goed droog is borstel ik de zaak nog op met een glasvezelpotlood:



Tevens de trekkabels zwart geverfd, dit keer met Revell Aqua:



En alle 3 inclusief geverfde remcilinders:



Tijd voor de Kadee koppelingen. Die moeten aangepast worden. Links met de "oortjes" er af geknipt als ook de trip pin, rechts de originele uitvoering:



En op alle 3 gemonteerd:



Beplanken; deze met de NWSL cutter op maat gebracht. Niet helemaal gelijke lengtes aangehouden om een gebruikt en speels uiterlijk te krijgen:



En zover klaar:



Hierna moet alle beslag er op en de handgrepen e.d. Maar ik was toch nieuwsgierig en heb er de draaistellen ondergezet om even met de andere die ik al had te vergelijken en te rijden:



En kijk eens goed...... ze zijn niet gelijk. De kit heeft blijkbaar een aanpassing gekregen in de jaren. Er zitten andere (hogere) draaistellen bij met grotere wielen waardoor de wagen hoger staat. Wel is er een aanpassing met de adapterplaat waar de Kadee op gemonteerd zit want dat heeft de oude kit niet. Maar goed, ik heb 3 nieuwe dus echt storen doet het niet. Maar ik vond de "low-rider" look van die kar wel mooi.

Op naar de afmontage! Heb al gereden met deze 2 karren en kan niet wachten tot het er 4 zijn. Lijkt echt gaaf (y)

Later! Prettige kerstdagen allemaal :) ;)