Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:16:19
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:40:39
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 22922 keer)

AdrieE

  • Gast
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2010, 20:32:35 »
Gerard en allen,

Hier kun je kiezen uit diverse landen.
Is een handige site.

http://www.thesignalpage.nl/data.php

Groeten Adrie  ;)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2010, 20:53:36 »
Over de afstanden zou ik me overigens maar niet druk maken, aangezien die op onze banen niet of nauwelijks zijn te realiseren. Een voorbeeld: een sein op een afstand op minder dan 200 meter voorbij een wissel of kruising is niet toegestaan.........

Oeps, werk aan de winkel voor Prorail (als dit zo zou zijn)  Dit komt op zeer veel plaatsen voor in den lande.........

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1570
    • sleutelspoor
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2010, 21:49:41 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2010, 22:04:52 »
Dit komt op zeer veel plaatsen voor in den lande.........
Noem eens een paar voorbeelden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2010, 22:05:57 »
Op de beurs was ie niet zo duur. Die special.
Het heeft toch wel zijn nut.

 ;) Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2010, 22:34:12 »
Noem eens een paar voorbeelden?

Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Roosendaal, Eindhoven, Dordrecht, Amsterdam, Amersfoort  (nog meer, of zo goed ?)
Ook Engelse treinen zijn leuk

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2010, 22:45:09 »
Treinhobbijist,

Best mogelijk, er wordt regelmatig van de regels afgeweken.

Gerard,

Seinplaatsing is in dit geval redelijk eenvoudig:
Het eerste wat je moet doen zijn de gevaarpunten insluiten met seinen:
Met de klok mee:
  • Een hoog sein op "tijdelijk spoor" voor het wissel,
  • Twee dwergseinen vanuit je overslagsporen (aangenomen dat de snelheid op de overslagsporen niet meer dan 40kmh mag zijn)
  • Een hoog sein voor de wissels richting je tijdelijke spoor,
  • Twee hoge seinen aan weerszijden van de ophaalbrug,
  • Een hoog sein voor het wissel "modern dorp",
  • Twee hoge seinen op de twee sporen van "modern dorp".

Dan komt de vraag, wil je de zaak optimaliseren?
Want dan heb je cijferbakken nodig.
Het aantal cijferbakken wat je nodig hebt hangt weer af van de toegelaten snelheden op de afbuigende wisselstanden.
Is het niet nodig om te optimaliseren dan kun je vaste snelheidsborden plaatsen (ProRail probeert altijd een compromis te vinden, maar beknibbelt over het algemeen niet op cijferbakken heb ik de indruk).

Ik laat het even aan jou over om het eventueel in te tekenen  ;)
Kunnen we daarna naar de details kijken.

Groeten,
Aernoud


rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #22 Gepost op: 14 November 2010, 22:49:58 »
Hoi,

Dank! Daar hebben we wat aan.

Wat moet ik "optimaliseren"  om cijferbakken te plaatsen, en waar moeten deze dan komen?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #23 Gepost op: 14 November 2010, 23:37:31 »
Hoi Gerard,

Optimaliseren betekend een seinplaatsing zodat de rijtijden geminimaliseerd worden.

Laten we beginnen met "Modern dorp", zijn dat doorlopende sporen of is het een kopstation?
Kopstation:
Als het namelijk een kopstation is, kun je volstaan met een vaste snelheidsverlaging naar 40 km/h. Dat bord moet dan op "remafstand" staan voor het inrijsein van "Modern dorp".
Voor het inrijsein komt dan een snelheidsbord "4" (formeel op ten minste 25 m voor het sein)
Het inrijsein kan dan alleen maar rood of geel tonen (het volgende sein is namelijk het stootblok en dat is "rood").
De wisselstand doet dan niet meer ter zake omdat je toch al niet met een snelheid hoger dan 40 mag rijden.
Wil je naar bezet spoor kunnen rijden dan moet het inrijsein nog Geel Knipper kunnen tonen.

Doorgaand station waarbij treinen niet altijd hoeven te stoppen (bijvoorbeeld goederentrein, intercity):
Als het wissel in de rechte stand ligt, mag je met een hoge snelheid passeren (jij mag kiezen welke, max. 140 km/h).
Als het wissel in de afbuigende stand ligt toont het inrijsein Groen Knipper als de maximum snelheid 40 km/h is.
Laat het wissel een hogere snelheid toe, 60 of 80, dan moet het inrijsein een cijferbak hebben, zodat Groen Knipper 6 of Groen Knipper 8 getoond kan worden.
Het sein ervoor (voor de ophaalbrug) krijgt in alle drie de gevallen dan een cijferbak zodat Geel Knipper 4, 6 of 8 getoond kan worden afhankelijk van de snelheid die jij gekozen hebt voor het wissel in de afbuigende stand.

Als alle treinen namelijk wel altijd moeten stoppen, ook al is het een doorgaand station kun je weer alleen met snelheidsborden af.

Voor de andere kant krijg je dezelfde redenatie.

Het hangt dus even af van hoe jij je baan ziet. Bijvoorbeeld:
  • Wat rijdt erop?
  • zijn "Toekomst" en "Modern dorp" kopstations of doorgaand (al dan niet alleen in fantasie)?
  • leveren de twee bogen een extra snelheidsbeperking op, of beschouw je ze als "recht"?

Groeten,
Aernoud



Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #24 Gepost op: 14 November 2010, 23:54:57 »
Treinhobbijist,

Ik heb even op SporenplanOnline zitten kijken naar Dordrecht, ondanks dat het schematische tekeningen zijn, zie ik geen kandidaat seinen die minder dan 200 m voorbij het wissel staan.
Op Utrecht zou het mogelijk kunnen zijn voor de seinen P210, P212 en P214.

Misschien een misverstand?
Het gaat namelijk om het eerstvolgende sein in de rijrichting, dat hoort ten minste 200 m voorbij een wissel of kruising te staan.
Seinen in de rijrichting vlak voor het wissel is "standaard".

Groeten,
Aernoud


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2010, 00:00:17 »
(nog meer, of zo goed ?)
Nog meer is niet nodig, maar ik zou graag een wat preciesere plaatsaanduiding zien.
Dus b.v. welk seinnummer, en wat is het dichtstbijzijnde wisselnummer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2010, 10:00:01 »
@Klaas,

Ik denk dat in utrecht in de richting van Arnhem en 's Hertogenbosch de seinen krap op de net verlaten wisselstraat staan. Ik geef het echt geen 200 m.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2010, 10:38:43 »
....Dus b.v. welk seinnummer, en wat is het dichtstbijzijnde wisselnummer.............

Eén voorbeeldje dan, als je te Utrecht CS op het perron staat en in westerlijke richting kijkt (richting Amsterdam en Gouda) zie ik een flink emplacement. Direkt na dit emplacement staan, nog voor de Fly-Over een enorme rij seinen voor zowel de sporen naar Amsterdam als naar Gouda/Woerden. Deze seinen staan dus slechts enkele meters NA de wissels, zit hooguit 10 meter tussen. Deze situatie komt overigens aan de andere kant van Utrecht, ri. Arnhem ook voor, ook zichtbaar vanaf het perron.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #28 Gepost op: 15 November 2010, 11:10:38 »
Hoi Aernoud,

Modern station (naamloos nog momenteel, suggesties welkom) is een kopstation, dus geen cijferbakken nodig.

Toekomst station is een doorgaand station, daar moet dus wel een cijferbak.

Voor de brug aan beide zijden een cijferbak?

Hoe zit het verder met vertrekseinen etc (op het perron), die heb ik niet nodig?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #29 Gepost op: 15 November 2010, 11:11:59 »
In stations of in de wisselstraten van de stations zijn de wissels gekoppeld aan de seinen.
Maw de trein vertrekt pas als alles vrij is tot na de wisselstraat.
Hij zal nooit stoppen tussen het perron en het sein in de wisselstraat.
Toch niet in bovenstaande situatie.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV