Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Keska
Vandaag om 09:10:36
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 07:06:37
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: HTM Bovenleiding  (gelezen 9705 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
HTM Bovenleiding
« Gepost op: 13 November 2010, 21:51:27 »
Bij het uitpakken van vele dozen kwam een bouwpakket van een HTM Buitenlijner tevoorschijn, al deels in elkaar, maar daarom gaat het nu niet  ;)

Als die klaar is, kan ie uiteraard niet onder een simpele waslijn of iets modernistisch zoals tegenwoordig in Den Haag hangt: neen er moeten typisch Haagsche Masten verschijnen! ::)

Op Trammeland stond Paul Roos met mooie trams onder echt haagse draad; van hem heb ik dan ook de maatschets van de diverse mastvormen gekregen en bij het Circustheater staat nog een aantal oude masten...


Met maatschets en deze foto's dus naar de Wapstad geweest en messingprofiel gehaald...
Het eerste experiment is met T-profiel 2x2, maar het lijkt mij toch nog wat grof  ???

In ieder geval vast onderdeeltjes geknipt/gezaagd


en in mekaar gesoldeerd


Voor een eerste poging lijkt het mij niet slecht... Commentaar? Tips? Opmerkingen?
Wordt vervolgd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2010, 21:54:46 »
er zitten nogal wat haken en ogen aan deze bovenleidingmasten  ;) ;D
ziet er goed uit frans!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2010, 22:10:48 »
Tja , dat ziet er inderdaad wat grof uit , maar verder een mooi mastje .
Paul gebruikt zelf voor de ophangarm 1mm rond (staat op de tekening , neem aan dat je dezelfde heb als die ik van hem heb gekregen)

Als je toch een T profiel wil gebruiken , zou dit dus 1mm moeten zijn (weet zo gauw niet of dit los leverbaar is)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12556
    • sleutelspoor
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2010, 22:41:02 »



Deze zijn beduidend minder groef gebouwd.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2010, 10:54:14 »
@ Sobat: Dank U,  :)  maar mijn Buitenlijner gaat naar Delluff, niet naar Voorburg/Wassenaar... Wel een mooi Landscheidingsviaduct trouwens... (y)

@ Ronald: We gaan inderdaad allebei van dezelfde tekeningen uit. Ik moet dus op zoek naar T 1x1   :D
     Ik heb in ieder geval wél 1,5 x 1,5 gezien bij de Wapstad

Ik ga weer vingertjes stoven  8)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2010, 14:00:56 »
Beste Frans,

Kijk hier onder Katalog D/E/F, dan T profil 18 en de kleinste is 1 * 1 en kost 3,15 voor 1 meter. Maar bekijk de site nog eens beter, want er zijn ook T profielen waarbij de 2 maten niet hetzelfde zijn. Het kleinste is dan 1 * 0,5.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2010, 15:58:40 »
Omdat het even geen strandweer is  8) maar lekker verderknutselen:
Nu een dubbelspoormast:
In onderdelen


@ Ivo: bedankt voor de Link; volgens mij haalt mijn leverancier in DH/Rijswijk ze ook daarvandaan... Verder denk ik voorlopig dat T 1*1 wel goed zal zijn.

Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig :P, ze staan naast het politiebureau 8)  ::)

En Dit moet onder deze draad... ;D

de bout is weer heet, dus ik ga verder met bakken ::)

En ziehier het resultaat


Dinsdag misschien wel even kans om fijner T-profiel te halen, dan doe ik het hele verhaal nog eens (wat eleganter) over (y)
Frans
« Laatst bewerkt op: 14 November 2010, 17:54:40 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2010, 16:24:16 »
Dat word leuk.

Citaat
Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig Tongue, ze staan naast het politiebureau Cool  Roll Eyes

is dat de enige reden?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2010, 22:00:04 »
Tijd voor een volgend proefmastje:

T 2*2 oogt veels te grof  :-\ , daarover zijn we het wel eens, dus nu een poging in T 1,5*1,5:



Volgens mij is het totaalbeeld al beter  :), al krijg ik nu wel andere problemen  :o : bij het buigen vervormt en tordeert het profiel vreselijk...  :( Iemand tips (afgezien van: voorzichtiger buigen???  8) )

Als vergelijking nog even beide masten naast elkaar...



Graag weer commentaar en tips: het is me wel opgevallen, dat de juiste hoek van de draagarmen ont-zet-tend belangrijk is: als ik over een prototype tevreden ben, maak ik dan ook wel een soldeermal...

Morgen kan ik m'n T 1*1 ophalen, ook daarmee ga ik nog een proefje doen... :)

Wordt vervolgd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2010, 22:16:17 »
Ziet er mooi uit (y)
Echt herkenbaar als zijnde een HTM mast.

gr Ed.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2010, 22:21:43 »
Het buigen van profiel doe ik in etappes , en dan steeds het profiel met een gasbrandertje heet stoken .

Als je ziet dat het profiel gaat torderen , of wil gaan vouwen , dan opnieuw heet stoken.
Hierna kan je eventueel corrigeren , en/of verder buigen

misschien heeft iemand anders een betere oplossing , maar dit gaat nog steeds het beste

ps) ik werk zonder mal , maar ik gebruik de 1e steeds als voorbeeld , deze leg ik er op en dan weet ik of de volgende goed is
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 22:25:15 door ronald1956. Reden: toevoeging »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2010, 22:27:56 »
Frans,

Wat er gebeurt met het torderen is dat als je het T-profiel buigt met de 'lange poot' van de T naar binnen, dan probeer je de poot te stuiken, wat veel lastiger is dan rekken. Daar zou je een paar oplossingen voor kunnen verzinnen. De beste is waarschijnlijk een ronde mal maken van 2 metalen platen met een tussen afstand van de dikte van de T en hiertussen de T van het profiel te leggen en dan het profiel over de ronding van de mal heen te duwen, zorgvuldig de poot van de T steeds tussen de mal duwend.

Een andere methode kan zijn de poot van de T voorzichtig V vormig in te vijlen of met een figuurzaagje in te zagen. Het nadeel daarvan zal zijn dat het profiel niet mooi rond buigt, maar in kleine rechte stukjes met hoekjes zal buigen.

Ik zou methode 1 proberen, maar die is wel iets bewerkelijker.

mvg,
Ivo

P.S., ik bedenk nog een, misschien bewerkelijker, methode. Neem een I profiel ipv een T profiel en buig deze mooi rond een mal en vijl vervolgens de onderkant van de I eraf
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 22:29:41 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2010, 22:37:46 »
Die 2e methode (inzagen) heb ik ook geprobeerd , met bedroevende resultaten (dan veel uitval , omdat na het inzagen en hierna buigen het geheel erg kwetsbaar is , weer dichtsolderen gaat niet echt mooi)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2010, 23:23:19 »
@ edde: Dankje, dit zijn pleisters op mijn brandwonden ;)

@ Ronald:  oepsss, nog meer gestoofde vingers dus... ::) (en nu even onbescheiden: ook nog een mening over de mastjes?)

O ja: ziehier de Grote Voorbeelden:


Let maar niet te veel op de omgeving; die is stuitend  :(



En ook op de trambrug bij Madurodam staan nog "fatsoenlijke" masten:



En tenslotte:
Na een zeer grote revisie door een extern bedrijf (het was meer nieuwbouw) heeft HTM Buitenlijner 75 terug in Klapwijk en heeft haar eerste wankele schreden buiten de werkplaats gezet... De Bovenleidingsmontagefirma is nog vlijtig bezig de ophanging aan te passen voor trolleybedrijf...


De KT4D van de VeK Bährenfelder Verkehrsbetriebe kijkt dom toe...
« Laatst bewerkt op: 23 November 2010, 19:52:40 door Frans van Meerwijk. Reden: Een maatschappijnaam gecorrigeerd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2010, 12:21:02 »
is dat de philo?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk