Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Karst Drenth
Vandaag om 15:16:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door GertW
Vandaag om 15:15:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
Modelspoorbaan van Einte door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:00:54
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 14:43:27
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
  

Auteur Topic: HTM Bovenleiding  (gelezen 9397 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
HTM Bovenleiding
« Gepost op: 13 November 2010, 21:51:27 »
Bij het uitpakken van vele dozen kwam een bouwpakket van een HTM Buitenlijner tevoorschijn, al deels in elkaar, maar daarom gaat het nu niet  ;)

Als die klaar is, kan ie uiteraard niet onder een simpele waslijn of iets modernistisch zoals tegenwoordig in Den Haag hangt: neen er moeten typisch Haagsche Masten verschijnen! ::)

Op Trammeland stond Paul Roos met mooie trams onder echt haagse draad; van hem heb ik dan ook de maatschets van de diverse mastvormen gekregen en bij het Circustheater staat nog een aantal oude masten...


Met maatschets en deze foto's dus naar de Wapstad geweest en messingprofiel gehaald...
Het eerste experiment is met T-profiel 2x2, maar het lijkt mij toch nog wat grof  ???

In ieder geval vast onderdeeltjes geknipt/gezaagd


en in mekaar gesoldeerd


Voor een eerste poging lijkt het mij niet slecht... Commentaar? Tips? Opmerkingen?
Wordt vervolgd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2010, 21:54:46 »
er zitten nogal wat haken en ogen aan deze bovenleidingmasten  ;) ;D
ziet er goed uit frans!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2010, 22:10:48 »
Tja , dat ziet er inderdaad wat grof uit , maar verder een mooi mastje .
Paul gebruikt zelf voor de ophangarm 1mm rond (staat op de tekening , neem aan dat je dezelfde heb als die ik van hem heb gekregen)

Als je toch een T profiel wil gebruiken , zou dit dus 1mm moeten zijn (weet zo gauw niet of dit los leverbaar is)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12467
    • sleutelspoor
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2010, 22:41:02 »



Deze zijn beduidend minder groef gebouwd.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2010, 10:54:14 »
@ Sobat: Dank U,  :)  maar mijn Buitenlijner gaat naar Delluff, niet naar Voorburg/Wassenaar... Wel een mooi Landscheidingsviaduct trouwens... (y)

@ Ronald: We gaan inderdaad allebei van dezelfde tekeningen uit. Ik moet dus op zoek naar T 1x1   :D
     Ik heb in ieder geval wél 1,5 x 1,5 gezien bij de Wapstad

Ik ga weer vingertjes stoven  8)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2010, 14:00:56 »
Beste Frans,

Kijk hier onder Katalog D/E/F, dan T profil 18 en de kleinste is 1 * 1 en kost 3,15 voor 1 meter. Maar bekijk de site nog eens beter, want er zijn ook T profielen waarbij de 2 maten niet hetzelfde zijn. Het kleinste is dan 1 * 0,5.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2010, 15:58:40 »
Omdat het even geen strandweer is  8) maar lekker verderknutselen:
Nu een dubbelspoormast:
In onderdelen


@ Ivo: bedankt voor de Link; volgens mij haalt mijn leverancier in DH/Rijswijk ze ook daarvandaan... Verder denk ik voorlopig dat T 1*1 wel goed zal zijn.

Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig :P, ze staan naast het politiebureau 8)  ::)

En Dit moet onder deze draad... ;D

de bout is weer heet, dus ik ga verder met bakken ::)

En ziehier het resultaat


Dinsdag misschien wel even kans om fijner T-profiel te halen, dan doe ik het hele verhaal nog eens (wat eleganter) over (y)
Frans
« Laatst bewerkt op: 14 November 2010, 17:54:40 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2010, 16:24:16 »
Dat word leuk.

Citaat
Ik zal bij het HOVM eens navragen of die de maten van de originele profielen ergens hebben genoteerd. (In een mast klimmen lijkt me niet echt handig Tongue, ze staan naast het politiebureau Cool  Roll Eyes

is dat de enige reden?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2010, 22:00:04 »
Tijd voor een volgend proefmastje:

T 2*2 oogt veels te grof  :-\ , daarover zijn we het wel eens, dus nu een poging in T 1,5*1,5:



Volgens mij is het totaalbeeld al beter  :), al krijg ik nu wel andere problemen  :o : bij het buigen vervormt en tordeert het profiel vreselijk...  :( Iemand tips (afgezien van: voorzichtiger buigen???  8) )

Als vergelijking nog even beide masten naast elkaar...



Graag weer commentaar en tips: het is me wel opgevallen, dat de juiste hoek van de draagarmen ont-zet-tend belangrijk is: als ik over een prototype tevreden ben, maak ik dan ook wel een soldeermal...

Morgen kan ik m'n T 1*1 ophalen, ook daarmee ga ik nog een proefje doen... :)

Wordt vervolgd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2010, 22:16:17 »
Ziet er mooi uit (y)
Echt herkenbaar als zijnde een HTM mast.

gr Ed.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2010, 22:21:43 »
Het buigen van profiel doe ik in etappes , en dan steeds het profiel met een gasbrandertje heet stoken .

Als je ziet dat het profiel gaat torderen , of wil gaan vouwen , dan opnieuw heet stoken.
Hierna kan je eventueel corrigeren , en/of verder buigen

misschien heeft iemand anders een betere oplossing , maar dit gaat nog steeds het beste

ps) ik werk zonder mal , maar ik gebruik de 1e steeds als voorbeeld , deze leg ik er op en dan weet ik of de volgende goed is
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 22:25:15 door ronald1956. Reden: toevoeging »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2010, 22:27:56 »
Frans,

Wat er gebeurt met het torderen is dat als je het T-profiel buigt met de 'lange poot' van de T naar binnen, dan probeer je de poot te stuiken, wat veel lastiger is dan rekken. Daar zou je een paar oplossingen voor kunnen verzinnen. De beste is waarschijnlijk een ronde mal maken van 2 metalen platen met een tussen afstand van de dikte van de T en hiertussen de T van het profiel te leggen en dan het profiel over de ronding van de mal heen te duwen, zorgvuldig de poot van de T steeds tussen de mal duwend.

Een andere methode kan zijn de poot van de T voorzichtig V vormig in te vijlen of met een figuurzaagje in te zagen. Het nadeel daarvan zal zijn dat het profiel niet mooi rond buigt, maar in kleine rechte stukjes met hoekjes zal buigen.

Ik zou methode 1 proberen, maar die is wel iets bewerkelijker.

mvg,
Ivo

P.S., ik bedenk nog een, misschien bewerkelijker, methode. Neem een I profiel ipv een T profiel en buig deze mooi rond een mal en vijl vervolgens de onderkant van de I eraf
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 22:29:41 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2010, 22:37:46 »
Die 2e methode (inzagen) heb ik ook geprobeerd , met bedroevende resultaten (dan veel uitval , omdat na het inzagen en hierna buigen het geheel erg kwetsbaar is , weer dichtsolderen gaat niet echt mooi)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2010, 23:23:19 »
@ edde: Dankje, dit zijn pleisters op mijn brandwonden ;)

@ Ronald:  oepsss, nog meer gestoofde vingers dus... ::) (en nu even onbescheiden: ook nog een mening over de mastjes?)

O ja: ziehier de Grote Voorbeelden:


Let maar niet te veel op de omgeving; die is stuitend  :(



En ook op de trambrug bij Madurodam staan nog "fatsoenlijke" masten:



En tenslotte:
Na een zeer grote revisie door een extern bedrijf (het was meer nieuwbouw) heeft HTM Buitenlijner 75 terug in Klapwijk en heeft haar eerste wankele schreden buiten de werkplaats gezet... De Bovenleidingsmontagefirma is nog vlijtig bezig de ophanging aan te passen voor trolleybedrijf...


De KT4D van de VeK Bährenfelder Verkehrsbetriebe kijkt dom toe...
« Laatst bewerkt op: 23 November 2010, 19:52:40 door Frans van Meerwijk. Reden: Een maatschappijnaam gecorrigeerd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:HTM Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2010, 12:21:02 »
is dat de philo?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk