Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British  (gelezen 106276 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #105 Gepost op: 29 December 2010, 23:20:40 »
Nee hoor, no worries. Heb er alle vertrouwen in ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #106 Gepost op: 30 December 2010, 10:06:43 »
Dat gebouw ziet er heel mooi uit, Johan.

Klopt het dat de rails betonnen bielzen hebben?

Leen

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #107 Gepost op: 30 December 2010, 23:49:54 »
Die ik er voor gelegd heb wel. Houten bielzen natuurlijk voor het eindresultaat... overigens, achtgerste spoor is houten bielzen, Peco 55.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #108 Gepost op: 31 December 2010, 11:17:25 »
Mooi hoor. Ik dacht even: dat wordt weer extra verfwerk.
Als het goed is begin ik morgen met een wissel.

Fijne jaarwisseling!

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #109 Gepost op: 14 January 2011, 15:52:48 »
Ik heb vandaag natgeregend en wel een leverancier gevonden voor Atlas code 55 rail.
Het is H&H in Gouda, die het volledige assortiment heeft liggen.

Ik heb een stuk flexrail gekocht, en moet zeggen dat het er heel mooi strak uitziet, zeker zo mooi als Peco.
Bijna zonde om er een stuk vanaf te knippen om een wissel mee te maken.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #110 Gepost op: 30 January 2011, 22:29:14 »
Johan wilde graag vanwege de ruimte een paar heel erg korte wissels op het rangeerterrein hebben. Van Peco zijn er 9 cm lange te koop, maar die zijn in code 80 en kunnen dus niet gebruikt worden. Daarom heb ik aangeboden om ze in code 55 te maken.

Vandaag is de eerste gereedgekomen:



En vanuit een andere hoek:



Ik heb er met een karretje overheen gereden en, na het nodige bijstellen, ging het uiteindelijk goed:



Om ze te maken heb ik een template (fotokopie) gebruikt van een Peco wisseltje. De railstaven zijn van een Atlas code 55 rail en de bielzen van strippen printplaat. Met Peco rails gaat het niet, want die heeft een ander soort profiel en wordt veel te hoog.
Ik heb voor deze wissel mijn eigen spoor 00-bielzen  gebruikt, maar omdat de bielzen onder de klei van het rangeerterrein liggen, zou dat geen probleem mogen zijn.

Ik heb geen mallen e.d. voor N-spoor, dus heb ik zo goed mogelijk zelf een 9mm mal gemaakt en alles extra gecheckt met de schuifmaat en het karretje. Gelukkig had ik dat nog ergens. Op het internet heb ik bij de NMRA gevonden dat de ruimte voor de flenzen 0,8mm zou moeten zijn, maar toen ik klaar was gingen de wielen van de wagon er niet doorheen. Blijkbaar is die maat ietsje groter, en ik heb hem dus maar iets wijder gemaakt.

Voor een Flying Scotsman is de wissel waarschijnlijk niet geschikt, want de bocht is veel te scherp. Voor korte lokjes en karretjes op een rangeerterreintje bij een distilleerderij zal het geen probleem zijn. Volgende week kan Johan hem zelf testen en dan hoor ik graag zijn bevindingen.
Samen met de ervaring van het bouwen van deze wissel weet ik dan ongeveer waar ik bij de volgende wissel op moet letten.

Ik schenk nu eerst een whiskeytje in, het gaat per slot van rekening  niet voor niets over een distilleerderij....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 23:10:35 door Stoomboy »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #111 Gepost op: 30 January 2011, 22:32:28 »
Fraai stukje handarbeid, het diorama wordt toch het mooiste als óók de rails zelfgemaakt is... (y)
Ik ben nu wel zeer benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, qua onderwerp is dit thans 1 van mijn favorieten.

groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #112 Gepost op: 30 January 2011, 22:37:20 »
Zier er goed uit... Code 55 is toch wel "way to go" in N, mooi laag. Kan je dat gewoon gebruiken met standaard flenzen van Minitrix, Fleischmann etc?
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #113 Gepost op: 30 January 2011, 22:49:57 »
Bedankt voor de complimenten.

Het karretje wat ik heb heeft een flens van 0,8mm, dat is op schaal 1:148 in het echt zo'n 12 cm. Aangezien deze rails gesoldeerd zijn zit er geen railschoen aan de binnenkant waar de flens tegenaan kan lopen.
Even geprobeerd: het stuk Peco code 55 rail heeft ook geen railschoenen, en daar loopt hij ook zonder problemen doorheen. Atlas heeft wel railschoenen en daar ratelt hij overheen.

Peco heeft onder het gewone railprofiel nòg een profiel, wat in de plastic bielzen gegoten zit:



Deze foto is een keer of 10 of zo vergroot, maar je ziet duidelijk het dubbele profiel onder de rail.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 22:56:58 door Stoomboy »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #114 Gepost op: 30 January 2011, 22:56:24 »
aha dank... Ik vroeg mij toevallig laatst af of code 55 met spoorbevestiging geschikt is voor standaard N materieel maar blijkbaar dus niet.... Hier, licht off topic, wellicht een interessante link betreffende N profielen:

http://www.spur-n.com/nschienen.html

Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #115 Gepost op: 31 January 2011, 00:11:45 »
Ik schenk nu eerst een whiskeytje in, het gaat per slot van rekening  niet voor niets over een distilleerderij....

Toppie  (y) Doe ik ook maar. Zo op de foto's zijn die bielzen huge, maar in het diorama ga je daar niets van zien omdat die weggemoffeld worden onder de dirt. Ik zal zorgen dat er volgende week een goeie fles op tafel staat als we samen naar de details gaan kijken :)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #116 Gepost op: 17 February 2011, 22:22:23 »
Het is even stil geweest. Druk met werk en zo gaan die dingen nou eenmaal. Gelukkig toch wel wat vooruitgang geboekt. Nu Leen de eerste wissel eind januari klaar had werd het tijd om eens een afspraak te maken en de zaken precies uit te meten, want er moeten wel een paar rare kronkels in dit diorama gelegd worden. Vandaar ook even de hulp ingeroepen van Ronald als autocad goeroe die het baanplan tot op de milimeter nauwkeurig omgezet heeft


(excuus voor de kwaliteit van de iPhone camera bij slecht licht - lag niet aan de whisky)

En gelukkig zijn de wagonnetjes binnengekomen. De gele moeten helemaal omgespoten worden naar LGW (Leith General Warehousing) livrei, de open wagonnetjes van de NE en LMS kunnen er eigenlijk met een beetje weatheren zo op.




Ook een eerstvolgend stapje is gezet en met de dremel een paar stukken flexrail te lijf gegaan en de eerste stukjes op het Diorama geplakt.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • class 37 Fan
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #117 Gepost op: 17 February 2011, 22:52:10 »
donders leuk aan het worden ;D ik zie dat er niet alleen gebouwd werd ;D
British Rail diesel Fan

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #118 Gepost op: 01 March 2011, 19:45:50 »
Na wat heen en weer geschuif met de eerste stukjes rail en wissels is het tijd om wat te expirimenteren met het verstoppen van de rails  :o




« Laatst bewerkt op: 01 March 2011, 20:07:24 door Johan Vermij. Reden: foutje in de urls »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #119 Gepost op: 04 March 2011, 21:50:35 »
Na veel speurwerk is Leen een aantal wagonnetjes tegengekomen van Leith General Warehousing, vrachtvervoerder van Edinburgh in de 1e helft 20e eeuw.


(Harburn Hobbies),

Dat zijn de exact de wagonnetjes die op mijn diorama horen te staan. Deze wagonnetjes zijn er helaas niet in schaal N en dus moet het omspuiten worden van wat anders wat ik al wel binnen heb, nl. die gele krengen.



Hoe zouden jullie de belettering aanpakken? Spuiten of decals?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery