Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
  

Auteur Topic: EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British  (gelezen 90711 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Gepost op: 12 november 2010, 16:02:18 »
Leuk om te zien dat er al zo veel mensen hard aan de slag gegaan zijn voor de Eurospoor 2011 Diorama wedstrijd en niet konden wachten op een eigen bouwdraadje. Maar goed...

Hardlopers zijn doodlopers  ;D

Zit ondertussen zelf te wachten op officiele documenten met sporenplan en maatvoering en probeer aan de hand van oude ingescande zwart wit foto's te bepalen of het er op past.... of nie... ??? Die schoorsteen ziet er wel heeeel hoog uit  ???

Binnen drie dagen na het uitschrijven van de diorama wedstrijd zag ik de eerste bakken al in elkaar getimmerd. Ik kreeg bijna het gevoel van...


Bron: Rainforest.net

Zo'n vaart zal het wel niet lopen met de afmetingen van deze diorama wedstrijd.

Voor de mensen met een ijzersterk geheugen ben ik ruim 2 jaar geleden begonnen met een baanplan voor een Schotse baan en na de verhuizing van afgelopen zomer ben ik daar dus eigenlijk net vorige maand aan begonnen te bouwen, tenminste, proefplankjes, de onderbouwconstructie staat nog niet eens. En nu dus een diorama wedstrijd. Met 0,0 ervaring. Maar ik hou wel van een beetje uitdaging  ::)

Goed, de titel van dit draadje komt uit dezelfde hoek als mijn baanplan... Schotland, maar we zoomen in op een ander stukje. Wat dat gaat worden, dat zullen jullie snel genoeg zien want ik denk niet dat het pas op het eind duidelijk wordt wat ik ga bouwen.... tenzij het onderweg natuurlijk nergens op lijkt en jullie niets herkennen.

Qua setting moet er gedacht worden aan


Bron: Steaming Back

Veel plezier met het lezen van dit en de andere bouwdraadjes en commentaar is altijd welkom :)

Groet,

Johan Vermij
« Laatst bewerkt op: 15 november 2010, 20:10:06 door Peter van der Leek. Reden: Titel aangepast »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2010, 20:32:13 »
Toch nog eens even nagedacht over hoe ik dit draadje zou aanvliegen. Stukje voor stukje laten zien zodat pas laat duidelijk wordt wat de bedoeling is, zoals Eric tipte? Dat gaat em niet worden. Want ik heb zelf nog wel veel vragen.

Dus hier dan maar het idee:
Voor de mensen met een ijzersterk geheugen ben ik ruim 2 jaar geleden begonnen met een baanplan voor een Schotse baan en na de verhuizing van afgelopen zomer ben ik daar dus eigenlijk net vorige maand aan begonnen te bouwen, tenminste, proefplankjes, de onderbouwconstructie staat nog niet eens. En nu dus een diorama wedstrijd. Met 0,0 ervaring. Maar ik hou wel van een beetje uitdaging  ::)

Goed, de titel van dit draadje komt uit dezelfde hoek als mijn baanplan... Schotland, maar we zoomen in op een ander stukje.

Als ik denk aan de gloriedagen van de trein, dan denk ik toch vooral aan de industrialisatie van Engeland, dus stoom en industrie. Gecombineerd met mijn liefde voor Whisky was de combinatie al snel gelegd: Mijn eigen baan moest een Schotse baan worden en daarop moest een distilleerderij komen. Mijn favoriete whiskies zijn Port Ellen en Talisker - maar beiden liggen op een klein eilandje waar geen spoor te bekennen is. Op mijn eigen baan gaat het om de sfeer, dus daar wil ik de Port Ellen distilleerderij bouwen.

Op zoek naar foto's van rollend materieel zag ik op een gegeven moment een plaatje van de North British Distillery waar ik toch wel een beetje verliefd op werd. Deze foto is het uitgangspunt van mijn Diorama


Klik
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2010, 21:59:24 »
Geweldig! Ik ga je volgen, ben erg benieuwd!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2010, 22:03:07 »
mijn liefde voor Whisky


nou dan weten we het wel....rails schots en scheef gelegd natuurlijk


eric

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2010, 22:52:33 »
Citaat van: eric den boer
...schots...

 ;D ;D (y) (y)

Grtzz,

K

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2010, 23:56:24 »
Daar is best kans van dat het Schots en Scheef wordt  :o

Als ik namelijk in Google Maps kijk dan ziet de North British Distillery er tegenwoordig wel iets anders uit...



Bovenstaande foto een overzichtsfoto,



Bovenstaande foto een detailfoto vanaf de zuidkant



Vanaf de noordkant lijkt is er dan nog net een stukje van de originele gebouwen te zien. Dat wordt dus lastig bouwen...

De North British Distillery is in 1886 gebouwd in Edinburg en produceerde 3 miljoen liter whisky per jaar.

Citaat
Having identified the site and established the vision for the new company construction work began in earnest during 1886. The distillery came on stream in September 1887, producing just under 1 million l.alc. in the remainder of that calendar year. In the first full year of production in 1888 distillery output amounted to 3.6 million l.alc.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2010, 00:58:13 »
zijn de afmetingregels veranderd naar 100x30 meter ??  ::) ;)
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2010, 17:58:41 »
Ja, daar gaat je idee van een pittoresque distilleerderij. Pakhuisje met rijtje vaten, stokerijtje er bij... Dit is groot industrieel. Hij is wel groot. Zelfs in spoor Z zou het niet passen   ::)

Maar goed, met de luchtfoto's van de huidige distilleerderij en dat ene mooie oude fotootje gaan we er ook niet komen. Dus op zoek naar meer informatie lees ik dat de North British Distillery voor 50% eigendom is van Diageo, die mega alcohol producent waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Als je de geschiedenis van de whisky industrie een beetje volgt dan kom je Diageo (of haar voorlopers) regelmatig tegen. In het essay Lost Distilleries 1885-1945 geeft Ulf Buxrud een samenvatting van de tientallen distilleerderijen die door Diageo gesloten zijn. Maar jah, aan de andere kant produceren ze ook wel weer heerlijk vocht.

Maar goed, bij zo'n mega bedrijf reken ik niet zo snel op medewerking. Ik was dus positief verrast dat ik binnen één dag na mijn mailtje al een eerste set foto's gekregen heb en ondertussen ook een redelijk gedetailleerde plattegrond met sporenplan gekregen waarop ik de maten kan intekenen.


Klik

Hier een eerste overzichtsfoto. In schaal N kan er eigenlijk best nog wel heel veel op zo'n plankje van 100 x 30 (centimeter) Van linksboven tot middenonder loopt de Western Dalry Branchline naar Haymarket Station van de Caledonian Railways.
Maar goed, er zijn eigenlijk twee mogelijkheden. Paralel aan de Dalry Branchline (groen) of haaks er op (rood). Groen heeft mijn voorkeur. Maar wat vinden jullie? Te druk voor een diorama?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2010, 18:57:14 »
Hallo Johan,

De bebouwing op groen is wel leuker. Ook vind ik de sporen daar lueker liggen. Ik zou dus ook voor groen gaan.

Maurice

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2010, 20:27:58 »
Maurice, dat ben ik wel met je eens.

Maar eens aan de slag gegaan met de kaarten die ik ontvangen heb en proberen de maten van de gebouwen te achterhalen. De kaart die ik heb ontvangen is 1:1250 en ik heb daarvan een klein stukje gepakt, het voor mij relevante deel en 3 printjes gemaakt. Op de eerste print de maten ingeschreven op 1:1250, op de tweede print de maten 1:1 en op de 3e print de maten in 1:148.


Klik

Daarnaast even in de weer geweest met een stukje dakisolatie. Op zoek naar een stuk roofmate - dat blauwe waar Marty zo blij van wordt - kwam een bevriende aannemer met iets ondefinieerbaars aanzetten. Het is geperst purschuim tussen flinterdunne lagen bitumen. Dus niet helemaal wat ik zocht, maar ik kan het wel gebruiken om even snel de gebouwtjes uit te snijden zodat ik een beetje een 3D indruk krijg van het diorama.


Klik
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:EU11 Diorama: Johan, the North British
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2010, 10:11:14 »
En waar zou jij dan je fiddleyard plaatsen, of vervalt hij bij deze?

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen,, the North British
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2010, 20:00:44 »
De fiddleyard zal helaas moeten vervallen. Het wordt zowiezo al woekeren met de ruimte  ??? ??? ???

Anyway, zoals jullie misschien opgevallen is, is de titel van het draadje ietwat aangepast. Het is nu "het Diorama van Johan en Leen". Dat zat al even in de pijp, maar nu dan officieel.

Leen is de wandelende encyclopedie op het gebied van Engels materieel, zowel van wat er te krijgen is en zal gelijk voor de historische verantwoording zorgen  (y)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2010, 21:15:48 »
Aan het eind van de middag wel 3 of 4 keer de maten nagerekend. Het wordt krap, maar we gaan er wel uitkomen. Vanavond weer even met isolatiemateriaal in de weer geweest om een en ander op hoogte te brengen. Eerst even grofweg de hoogte meten.


Klik

Daarna met isolatie materiaal weer wat rapid prototyping gedaan


Klik

Klik

Klik
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2010, 21:27:14 »
Dat isolatie spul geeft al direct een goede indruk. Volgende week ook maar eens bij mij aan de gang, het wordt er inderdaad veelinzichtelijker van.
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2010, 21:36:35 »
Valt niet tegen johan... Het lijkt meer dan vanmiddag... :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!