Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 89309 keer)

Mcn1986

• Offline Offline
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #195 Gepost op: 23 December 2013, 13:14:59 »
Benno,

Het ziet er echt geweldig uit! Prachtig ook de doorkijk gerealiseerd mooi werk!
Heb je zelf de schrikhekken gemaakt? De linker hek is correct echter het hekje aan de rechterzijde heb je het rood/wit verkeerd om ingekleurd.
De strepen wijzen keurig naar de kant van de weg. Begin met rood,wit,rood,wit en sluit met rood af. Dan is het helemaal top!

Fijne dagen en een goed 2014!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #196 Gepost op: 23 December 2013, 15:39:41 »
Bedankt voor de reacties

@Janw
Deze AKI's zijn idd vanaf 1991 gekomen als ik het juist heb. Wel in mijn tijdperk dus. Ik ben zelf geboren in 1980 en ik herinneren mij alleen deze AKI's. Voor 1991 was ik nog te jong om zo ver te fietsen, wij woonde niet zo dicht bij het spoor, laat staan een AKI ;)
Het gaat trouwens om de rechter kast op de foto, daar kan ik maar geen grootspoor foto's van vinden, anders dan z/w foto's uit de jaren 50  :-\

@Silverster
Oeps  :o Goed dat je het zegt, dat was mij nooit opgevallen. Ik heb voor die strepen een foto gemaakt van het een overweg, maar inderdaad van de linker kant. Het is mij nooit opgevallen dat links en rechts niet hetzelfde zijn. Gelukig is dit makkelijk aan te passen, ik zet het op de to-do-list. Bedankt voor de tip  (y)

@Tothebeach
Ik heb afgelopen weekend de Miba doorgebladert. Dat is mij iets teveel sneeuw inderdaad, maar wel leuk om eens te zien. Gekocht heb ik het blad niet, daar is mijn duits niet goed genoeg voor  :-[
In de railmagazine staat ook een sneeuwbaantje, ook niet helemaal maar mijn smaak, maar ik heb hem toch maar gekocht om de kerstdagen door te komen ;)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #197 Gepost op: 24 December 2013, 16:56:03 »
Prachtig plaatje geworden. Begin nu in te zien dat er achter mooie scenery zoveel en lang werk kan zitten. Maar het loont.

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 25 December 2013, 12:49:05 »
Bedankt voor de reacties

@Janw
Het gaat trouwens om de rechter kast op de foto, daar kan ik maar geen grootspoor foto's van vinden, anders dan z/w foto's uit de jaren 50  :-\

Een grootspoorfoto van 010781 te Geldermalsen. Beetje donker, maar het is wel degelijk dat type kast. Over de schrikhekken zullen we het trouwens maar niet hebben.. ;D

Groet, Frank

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 25 December 2013, 14:13:11 »

Het lijkt mij dat de schrikhekken wel doeltreffend zijn, neem aan als je deze raakt dat de schrik en de deuk er toch wel inzit.  ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 27 December 2013, 22:29:29 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden, druk op REAGEER, niet op CITAAT! »

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 25 December 2013, 15:08:16 »
Een grootspoorfoto van 010781 te Geldermalsen. Beetje donker, maar het is wel degelijk dat type kast. Over de schrikhekken zullen we het trouwens maar niet hebben.. ;D

Wow, bedankt  (y)
Het is nog wel van voor 1985, maar het scheelt niet zo veel meer. Die kast is wel erg donker van kleur trouwens. De enige foto die ik ken is deze:

Van de site van Nico Spilt

Daar lijkt hij wel gewoon licht van kleur

Maar bedankt iig Jan, dat vermindert de noodzaak van andere kasten maken. Ondanks dat ga ik mijn 3d print experiment wel doorzetten, ik kan er altijd van leren :)

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 22 February 2014, 19:44:43 »
Ik leef nog mensen.  :-[
Ben druk geweest de afgelopen weken, helaas niet zo veel met modelspoor.
Ik heb dan ook nog lang niet zoveel bomen kunnen maken als ik van plan was. Wel ben ik vorige maand bij de modelspoordagen in Rijswijk geweest.
Daar heb ik deze dingen gekocht:

Zoals je ziet wat groenspul dan binnenkort gebruikt gaat worden. Dat stapeltje rails was €5,- dus dat kon ik niet laten liggen. :)
Er zitten wel wat lijmresten en draadjes aan, maar dat is geen probleem. Ik ga het in en om de fiddle-yard gebruiken (deze is nog altijd in aanbouw, zie enkele pagina's terug).

Gisteren ben ik ook naar Rail geweest. Daar zijn dit mijn aanwinsten van:

Eigenlijk voornamelijk autootjes van €2,- per stuk :)

Waar ik het meest blij mee was is het T3 busje:

Jarenlang ben ik op iedere beurs naar precies zo'n busje aan het zoeken als ik in de bakken met autootjes snuffel. En nu dus gevonden, ik moet hem alleen nog oranje spuiten, omdat mijn dagelijkse T3 ook oranje is ;)

En verder ben ik de afgelopen weken bezig geweest met het ontwerpen van een licht en geluid(!) aansturing voor de AKI. Daar heb ik ook een apart topic voor geopend.
De eerste test ging goed:
<a href="http://www.youtube.com/v/rImefS6RkZg&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/rImefS6RkZg&amp;feature=youtu.be</a>
http://www.youtube.com/watch?v=rImefS6RkZg&feature=youtu.be
Het intro en de bellen zijn in cd kwaliteit qua samplefrequentie, voor de eindping heb ik een iets lagere geluidskwaliteit moeten nemen omdat het anders niet meer in het ic paste.
De groene ledjes stellen de witte lampen van de AKI voor ;)

De tweede test was iets minder succesvol. Iets teveel in 1 keer willen doen...  :-[
Ik heb nu een derde testprint gemaakt die ook wat meer ruimte laat om verschillende dingen nog eens te testen om te kijken wat beter werkt. Deze hoop ik de komende dagen in elkaar te kunnen zetten en te proberen. Ik hou jullie op de hoogte

Hartelijke groet,
Benno

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 06 April 2014, 12:08:40 »
Ik heb de afgelopen maand hier en daar wat hobbymomentjes kunnen vinden.

Alseerst heb ik bovenstaande Volkswagen T3 aangepakt om hem net zo te laten worden als mijn dagelijkse auto.
Dus helemaal uit elkaar gehaald en oranje gespoten. De kleur oranje heb ik zelf gemengd, dus even checken:

Dat lijkt mij vrij aardig gelukt :)

Verder heb ik de bijrijder stoel aangepast. In het Roco model is dat een anderhalfzits stoel, terwijl in mijn bus gewoon 1 stoel zit. Dus ik ben wat met het mes en vijltje aan de gang geweest.
Daar moet ik nog de foto's van bij elkaar zoeken, dus dat verslag houden jullie nog tegoed. Iig is dit het eindresultaat:

Om de bumper zit nog een spatje verf van het knipperlicht zag ik, dat moet nog even verwijdert worden. En er moeten nog kentekens op uiteraard!

Ook ben ik met de fiddleyard bezig geweest. Hier is hij nog maagdelijk blauw:

Maar het leggen van de sporen is al begonnen:

Er is plek voor 12 sporen. Maar ik denk dat ik er eerst maar 6 of 7 neerleggen, daar heb ik de eerst komende tijd ruim voldoende aan (op dit moment zou ik aan 2 sporen al genoeg hebben eigelijk).
De andere sporen kan ik later altijd nog bijleggen. De bedrading zal ik wel zover mogelijk vast aanbrengen.

Gisteren ben ik ook nog in Houten geweest en heb dit meegenomen:

Het zijn:
* 2 styreenplaten van Govers: baksteen en dakpannen
* 3 zakjes vezels van Anita Decor
* 3 zakjes ballast van onder verschillende tafels  :D
* verschillende sample zakjes van vezels gratis gekregen. Ik kende het merk Realpine niet, dus dat gaat we eens uitproberen.
* In Liebherr kraag van Kibri. De vorige eigenaar was al met de bouw begonnen, maar als mijn Duits mij niet in de steek gelaten heeft dan zouden alle onderdelen in de doos moeten zitten. Iig zat er nog een mesje en een flesje lijm in de doos. Dat komt altijd wel van pas :)

Ik kan dus weer vooruit!

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 17 April 2014, 08:42:56 »
Weer een kleine update met goed en slecht nieuws. Ik hoop dat er nog iemand meeleest ondanks de lange tussenpozen ;)

Ik ben met wat groenvoorziening bezig aan 'deze kant' van het spoor:

Toen viel het mij op dat er zo'n grote kier onder het huis zit.

Het was al snel duidelijk waar dit door kwam:

Het Kibri huis had nog nokjes waarmee het in de grondplaat geklikt kon worden. Nu kan ik deze eraf halen, maar het leek mij makkelijker om gleuven in de ondergrond te maken. Het karton wat je ziet is van de binneninrichting.

De geul rondom:

Ik heb de binneninrichting ook wat omhoog gedaan zodat er ook een rij baksteen in de ondergrond verdwijnt.

Dit ziet er al veel beter uit:

Dan nu het slechte nieuws:
Zoals eerder verteld was ik bezig een overwegbel te maken. Gisteren kwamen de printen binnen uit china. Ik ben natuurlijk meteen aan het solderen geslagen.
Nu moest ik nog even weten welke weerstandjes ik voor de ledjes in mijn AKI's moest hebben. Tussen even snel testen....
Iets te snel getest en even niet goed opgelet en de leds werden even zonder weerstand op de spanning aangesloten... Uit beide AKI's kwam een flits en 2 rookwolkjes  :-[
Ik heb ze dus moeten verwijderen, nu ziet het er zo uit:

Ik was gisteren behoorlijk boos op mijzelf  :-\
Vandaag maar weer beginnen met opnieuw bouwen. Ik heb 1 AKI kunnen redden, en de led kunnen vervangen. De andere zat de led te vast in de lijm, daar is uiteindelijk de hele lamphouder afgebroken.
Nu was ik al bezig om wat apparaatkasten te 3d tekenen, ik denk dat ik nu ook zelf een AKI ga tekenen. Dan kan ik het helemaal naar mijn wens maken. Dan maken we van de nood maar een deugd..., maar ik baal er nog steeds van!

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #204 Gepost op: 17 April 2014, 09:04:35 »
Het ziet er weer erg mooi uit. Jammer van de aki's. Ik heb hetzelfde met 1 seinpaal. Ga vooral zo door met het mooie bouwen.

Gr Jason

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #205 Gepost op: 17 April 2014, 10:14:27 »
Nu was ik al bezig om wat apparaatkasten te 3d tekenen, ik denk dat ik nu ook zelf een AKI ga tekenen.
Heeft mitchel niet een aki staan? Hij heeft er meerdere in zijn assortiment. Het neemt natuurlijk wel de lol uit het zelf tekenen ;)

Groet,
Michel

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 17 April 2014, 10:53:02 »
Deze AKI's kwamen ook van Mitchel. Ik heb ze alleen aangepast door de paal te vervangen door een messing pijpje. Ik moest daarvoor wel wat knippen en snijden in de 3d print, en dat is nogal een risicovol werkje. Ik wil ze daarom nu zonder paal tekenen maar met een aansluiting voor een messing pijpje.
Mocht het niet lukken dan ga ik alsnog Mitchel eens vriendelijk vragen of hij voor mij een aangepaste versie wil maken :)

g-j

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 18 April 2014, 08:21:48 »
Hallo Benno, wat een mooie baan ben je aan het bouwen! Na het lezen van een van je laatste berichten kon ik het niet laten, hoewel ik eigenlijk geen foto wil plaatsen in de bouwdraad van een ander.

Ik vond je foto te leuk dat ik er vanmorgen ook 1 heb gemaakt.

Verder moest ik denken aan een formule voor het benodigd aantal sporen in een schaduwstation. N=2n+1. Waarbij n het aantal sporen is wat je denkt nodig te hebben en N het aantal is wat je echt nodig hebt. De formule komt uit het boek: 'realistic model railroad operation" van Tony Koester. Je berekening klopt, je denkt 2........

groet uit Hatzum, Gert-Jan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #208 Gepost op: 18 April 2014, 10:25:29 »
Zonde van het fout verlopen testen.
Maar zoals jezelf al opmerkt,het is op meerdere manieren weer op te lossen/vervangen,dus opzich geen onoverkomelijke grote ramp,toch ?  ;)
De rest ziet er goed uit  (y)
Zoals je merkt zijn er heus nog wel mensen die hier komen kijken of er nog wat gebeurt,je bent niet de enigste met sabatical periode's die langer dan 4 weken duren :-[  ;D   ;)
Het is dan ook geen marathon die je even snel moet afwerken,het lijkt me de bedoeling dat je zoiets in eigen tempo doet,en dat gaat bij sommige snel en bij andere geheel niet :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 21 April 2014, 15:32:17 »
@Gert-Jan
Leuk, nog een T3 rijder  (y)
Tegen zulke foto's heb ik geen bezwaar hoor ;)

@tijgernootje
Ach ja, me maken de AKI wel weer, en als het kan nog beter dan eerst.
Mijn tempo is inderdaad erg onregelmatig, dat komt voornamelijk door mijn werk. Maar onze kleine meid van bijna 2 jaar vraagt ook zo haar aandacht terwijl papa eigenlijk wat wou hobbyen ;)

Afgelopen zaterdag had ik wel even tijd.
Bijna 2 jaar geleden vertelde ik hier dat ik begonnen ben met het verbouwen van een schuur/barak (en de geboorte van de eerde genoemde kleine meid ;)). Met die schuur ben ik ook verder gegaan. Daarover later meer!
Want ik was ook met wat groenvoorziening bezig. Om dit topic een beetje leesbaar te houden ga ik dat eerst met dat verhaal verder:

Want het huisje krijgt ook een tuin. En om iedere tuin hoort een hek. Dus ik heb maar eens wat paaltjes in de grond geslagen:

De vierkante styreenstrips waren op bij Brekelmans. Hij had nog wel wat andere vierkante strips van pvc ofzo. Ze zijn iig flexibeler dan stryreen. Maar voor een tuinhek en schutting gaat het prima.
Ik heb ze alvast een bruin waasje gegeven, maar dat wordt later nog dekkend geschilderd/gespoten. Met de kniptang knip ik ze op maat

Aan de achterkant van het huis zat nog een kier die me niet beviel. Deze heb ik opgevuld met wat speelgoedklei. De plakt niet aan het huis en blijft flexibel.

En met het houtlijm eroverheen voor het gras blijft het wel op zijn plek denk ik.

De tuin met grasveld en border voor de plantjes zijn al herkenbaar. De planten komen pas later, ik ga eerst het tuinhek maken!

Deze maak ik van bruin karton die ik in reepjes snij:

Ik wil een tuinhek maken aan de voorkant, en aan de achterkant langs het spoor een schutting (want alleen een treinengek wil uitzicht op het spoor hebben ;)).
Het idee is dat het al een wat oudere schutting is met wat verzakkingen en losse planken. Nu ja, als het in 1985 al oud moet zijn dan moet de schutting ergens in de jaren 60/70 gemaakt zijn. Daar lijkt mij een donker bruin gebeitste schutting met horizontale planken het beste bij passen. Dus die ben ik gaan maken:

Ik lijm het met plasticlijm. Dat gaat prima, en met de naald is het goed te doseren.
Het enige wat ik mis is een vaste hand, maar ik doe het er maar mee :D

Volgende keer weer verder!