Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 88731 keer)

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Gepost op: 10 November 2010, 17:35:31 »
Nou, dan nu toch maar de stap gezet om een topic te openen over mijn baan in aanbouw :)

Ik heb een lekkere ruimte beschikbaar van ongeveer 3,40 bij 8 meter. De cv ketel en deuren zitten allemaal wat ongelukkig, maar ik mag niet klagen.
Een ander minpunt is dat het niet aan huis is. Maar hé, beter een mooie baan op 10 minuten fietsen, dan geen baan thuis ;)

De opzet is om de baan eigenlijk als 2 banen te maken. Het eerste deel is een paradebaan van ongeveer 6 meter lang. Dit zal de rand van de stad Westerweel (een stad van formaat Tilburg op +/- de plek waar ik werkelijkheid Uden ligt) zijn. Hier zal een jaren 80 nieuwbouwwijk in aanbouw overgaan in het Brabantse platteland.

Het andere deel van de baan zal Westerweel CS zijn met het PTT expeditie knooppunt. Dit zal pas later uitgewerkt worden, ook het baanontwerp is hiervoor nog lang niet definitief. Wel is het zeker dat Westerweel CS net als Tilburg 2 perrons krijgt waarvan de 2e een eilandperron is.

Om alvast een idee te geven, hier is een stukje uit mijn baanontwerptopic van een jaar geleden:
Mede door al het advies ga ik de baan toch langs de muren maken, met 3 uitneembare delen. Dit is plan 11, versie 2:

Dit is het zichtbare gedeelte wat op +/- 130cm hoogte zal zijn:

Dit is het schaduw gedeelte wat op +/-100cm hoogte zal komen:

Het schaduwgedeelte is al een heel eind klaar. Ik zal snel foto's en het definitieve ontwerp hiervan plaatsen :)

Vriendelijke groet,
AR

PS
Ik weet dat er 3 keerlussen inzetten. Die worden met de Xtreme keerlusschakeling opgelost. Daarvoor zulke enkele wissels in het niveau van 130cm ook verlegt worden.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

• Offline Offline
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2010, 17:55:43 »
Laat ik eens beginnen het het schaduwstation in de praktijk geworden is. Dit is allemaal gemaakt met oude fleischmann, Roco en onbekende wissels. Alles wat ik nog had van vroeger. Omdat ik veel meer rechtse wissels dan linkse heb, is het ontwerp niet optimaal gebruikmakend van de ruimte.

In het echt zit het er dan zo uit:

De foto is van een paar weken geleden, de opstelsporen zijn inmiddels helemaal af. Ik heb alleen nog geen detailfoto gemaakt ontdekte ik net.
Oja, en let niet op de rommel ;)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2010, 19:33:05 »
wojooh!!!
wat een ruimte!

mooi baanplan.
blijf je volgen!!

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2010, 19:55:16 »
 (y) Altijd leuk dit soort plaatjes AR!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JJHoitema

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2010, 20:29:05 »
Gaat een prachtbaan worden.

Succes!!!

En ik kijk al uit naar de volgende update.

JJHoitema

kevinhhw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2010, 16:41:45 »
ik blijf hem volgen :D

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2010, 16:30:50 »
Een stukje geschiedenis

Het leek mij wel leuk om iets te vertellen over mijn persoonlijke modelspoorverleden en van Westerweel.

In 1986 kreeg ik voor mijn 6e verjaardag mijn eerste trein. Een startset van Piko:

De loc en wagons heb ik nog steeds

Daarna volgende nog een startset van Piko (met die loc die een 1100 moest voorstellen) en later nog een fleischmann startset met dat groene O&K locje.
Verder met verjaardagen, sinterklaas of andere gelegenheden werd alles uitgebreid met huisjes, wissels, wagons, etc. De loc waar ik het meest mee gereden heb is de 1605 van Lima. Alleen het vreemde is dat dit de enige loc is waarvan ik niet weet wanneer of waarom ik die gekregen/gekocht heb.

Met de Piko sets maakte ik mijn eerste banen op zolder waar ook mijn slaapkamer was. Naar goed modelspoorgebruik moest er een berg komen natuurlijk met daarbij een dorpje met station. Toen ik een keer de naam Wittenberg op een grote zandauto zag staan besloot ik dat dit de naam van mijn dorpje zou worden. Later kreeg ik een deel van de schuur beschikbaar om een baan te maken. Ik had nu de ruimte om 2 stations te maken. De ene was Wittenberg uiteraard, maar voor de andere moest weer een nieuwe naam komen. Mijn neefje die toen vaak met mij speelde kwam met de naam Westerweel (van Bas Westerweel).
Toen mijn vader meer vloerruimte nodig had in de schuur werd er in de schuur een zolder gemaakt voor mijn treinbaan. Hier werd mijn laatste baan gemaakt. Ik besloot het op 1 station te houden van een middelgrote stad. Dit werd Westerweel. Ik weet niet meer precies over welk jaar we het nu hebben, maar ik vermoed zo rond 1992.

Tot 1996/1997 heb ik hier regelmatig aan gebouwd, daarna is het verwaterd en uiteindelijk gestopt...  :-[
De baan is alleen nooit geheel afgebroken. Dit heb ik pas dit jaar gedaan. Gelukkig is de digitale camera nu niet meer dan normaal dus ik heb wat foto's om nog te laten zien:

Westerweel CS
Het station is nooit afgekomen. De zelfgemaakte overkapping was toen mijn grote trots. Hij is helaas wel ingestort zoals je ziet.
Let wel, er wat toen nog geen handig forum om dingen van de leren. Ik ging wel iedere 2 jaar naar Rail in de Brabanthallen, maar de rest leerde ik uit boekjes van de bieb of gewoon door te proberen ;)

De bovenleiding soldeerde ik zelf van oude railstaven. Ik durf niet te zeggen of ik zelf bedacht heb om railstaven te gebruiken, maar het komt iig zeker niet uit de encyclopedie hier. De bovenleiding is gemaakt van ijzerdraad met dun zilverdraad als hangdraden. Alles gesoldeerd natuurlijk.

Een doorkijkje. Ik had zelf een achtergrond geschildert op A4tjes, alleen van het papier is weinig meer over  :-\

Het seinhuis heb ik gemaakt aan de hand van een foto van de sloop van het seinhuis bij het stations van Oss

Misschien zie je op een bovenstaande foto's dat ik veel huisjes zelf bouwde van karton en papier. Ik had namelijk op mijn computer een programma dat Works of iets dergelijks heten. Behalve een tekstverwerker zat er ook een tekenprogramma in. Het mooie daarvan was dat je vlakken kon vullen met een patroon. En er zat een patroon bij dat wel wat leek op stenen.
Dus daarmee tekende ik dan de huizen. Dan printen ik het uit (de voegen zijn dus zwart, grijs wou die niet printen) waarna ik met waterverf de muren kleur gaf.

Maargoed, genoeg over de oude baan uit 1997.
Zo'n 10 jaar later begon het bij mij weer te kriebelen. Ik las ergens dat Eurospoor er weer aankwam en besloot er eens heen te gaan. Dat beviel erg. En zo kwam het idee om mijn oude hobby weer op te pakken. Ruimte had ik helaas niet, en geld ook niet veel. Dat laatste probleem heb ik nog steeds, maar zoals je eerder kon lezen heb ik nu wel een mooie ruimte.
En nu met meer ervaring en een handig forum om antwoorden te vinden hoop ik een mooi Westerweel te maken met daarin verwerkt verschillende jeugdherinneringen.

Maar dat zal ik wel gaan bespreken als ik bij het landschap ben aangekomen. Voorlopig ben ik nog aan het bouwen en testen in het schaduwstation. Daarover zal ik meer vertellen en laten zien in de volgende update!

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2010, 16:38:15 »
Wat schattig: die drukte van die mannetjes rond die startset.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2010, 16:41:28 »
Die linkse is m'n zusje ;)
M'n moeder vond het geloof ik een goed voor de emancipatie om het haar kort te houden (of het was gemakzucht).
Toen m'n zusje ouder werd is ze daar toch tegen in opstand gekomen  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 November 2010, 12:20:09 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2010, 20:39:23 »
Schaduwstation en begin klimspiraal

Ik had jullie beloofd verder te gaan met de updates van het schaduw station. Spoortechnisch is het nu klaar:

De testritten verlopen bovenverwachting goed. Het is tenslotte allemaal gemaakt van 2e of 3e hands rails en wissels. Maar er is nog niks ontspoord bij normaal gebruik. De meeste testritten zijn gereden met mijn Lima 1307. Dit is de eerste lok waar ik een decoder ingebouwd heb, en ook meteen van ledverlichting voorzien heb:

De sluitlichten zijn uitschakelbaar en in de rangeerstand gaan de rangeerlichten aan. Niet slecht voor een eerste ombouw dacht. Ohja, hij is ook een 2mm verlaagd.

Onlangs heb ik ook in een oude Roco 2200 een decoder gebouwd, dus daar kan ik nu ook mee testen. Helaas staat de rest van mijn materieel te wachten op budget voor meer decoders.

Omdat het testen voorspoedig gaat ben ik begonnen aan de klimspiraal. Om te beginnen ben ik op een karton de beschikbare ruimte gaan uitknippen. Dus is ongeveer 140x140cm. In de encyclopedie worden 2 soorten spiralen beschreven; de ronde en de rechthoekige (met rechte stukken tussen de bochten. Ik heb gekozen voor een tussenvorm:

De gekleurde stukken zijn Fleischmann standaard bochten R415. Dit is de kleinste boogstraal van de spiraal. De rest wordt gemaakt met flexrail. Ik heb voor deze opbouw gekozen zodat ik in de spiraal voldoende bewegingsruimte heb.

Een kwart van de spiraal heb ik op ware grote uitgeprint om te kijken of alles past:

Toen heb ik een halve spiraal uit het karton gesneden om te kijken of het ook in 'het echt' past

En dat doet het! Schrik niet van het houtwerk trouwens. Het verdiend geen schoonheidsprijs, maar het is wel waterpas (in hoevere dat nuttig is bij een klimspiraal..)

Met wat puzzelwerk kan ik 8 stukken uit halen uit 1 plaat mdf van 120x240cm, 8mm dik

Dit zijn dus 2 windingen uit 1 plaat.

En na wat zaagwerk heb ik dus dit.

De draadeinden kun je op de foto's hierboven al zien liggen, dus daar kan ik nu mee verder. Als dat klaar is wordt dat hier weer gepost uiteraard :)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2010, 22:12:39 »
je klimspiraal ziet er goed uit (y)
leker ruim en groot ook, je zal wel een laag hellingspercentage hebben!
maar goed ook.

gr,
mathyn
Nu ook op instagram

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2010, 11:02:42 »
Ha Mathyn,

Bedankt voor de complimenten :)
Ik wil iig het hellingspercentage onder de 3% houden. Maar dat zou ook wel moeten lukken. Hoeveel het precies gaat worden weet ik nog niet.
Maar als m'n 1307 naar boven komt met een flinke sleep dan is het goed ;)

Vriendelijke groet,
AR

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2011, 14:34:32 »
Het is weer even geleden.

Ik was op vakantie in Sint Petersburg (Rusland) Het is ietwat offtopic, maar ik heb natuurlijk naast de Hermitage en andere bezienswaardigheden ook 2 stations bezocht  :)

Daarna kwam helaas een hevige griep, toen de feestdagen en toen begon het gewone leven weer. Kortom, het modelspoor lag een maandje stil.
Maar afgelopen zondag kon ik weer verder aan de klimspiraal. De kwart-cirkels voor de spiraal had ik al eerder gezaagd. Alleen het eerste deel wat aansluit om het schaduwstation is een apart geval. Dit heb ik eerst uitgetekend op een plaat mdf:

Daarna heb ik de 10 draadeinden die ik had doormidden gezaagd en gemonteerd aan de basis van de spiraal.

Het begin is er :) Nu wordt het uitmeten om een gelijkmatige helling te krijgen.

De 1307 geeft hier al problemen. Die heb ik vorig jaar verlaagd, maar sindsdien slipt hij er snel. Niet alleen op hellingen, maar ook in 'krappe' bochten.
Daar moet dus nog iets aan gedaan worden. Eigenlijk wil ik mijn Lima 1605 zo snel mogelijk digitaliseren zodat ik daarmee kan testrijden op de spiraal. Want alle Lima's die ik heb (koploper, hondekoppen, 1200'en, tgv-pse) hebben dezelfde motor en 2 aangedreven assen.

Ik heb ook nog een sikje. Ik vermoed dat die de minste trekkracht heeft van alle treinen die ik heb, dus die staat ook hoog op de dcc-prioriteit-lijst.
Dit was het weer voor nu :)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2011, 16:44:44 »
De 1307 geeft hier al problemen. Die heb ik vorig jaar verlaagd, maar sindsdien slipt hij er snel. Niet alleen op hellingen, maar ook in 'krappe' bochten.
Ik neem dat dit over een Lima loc gaat. Kan het zijn dat de voorste wielen van de draaistellen in bogen tegen de binnenkant van de kap aanlopen? Ik moest bij de mijne de binnenzijde van de kap best veel dunner maken om de wielen genoeg ruimte te geven voor R2 bogen. De loc verloor aardig wat effectieve trekkracht door deze extra wrijving.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2011, 18:44:07 »
buiten de kleine probleempjes ga je goed (y)
Plekje op de kaart mag het zeker krijgen.

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram