Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 89470 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #135 Gepost op: 24 November 2013, 10:02:53 »
Van mij mag je ze hier in dit topic plaatsen Sebas, maar je kan ze ook emailen. Ik ben benieuwd!  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #136 Gepost op: 24 November 2013, 10:19:01 »
Hallo Benno.

Ik doe het vanmiddag even voor je de foto's hier plaatsen.
Want ik moet nu echt naar bed. VW nachtdiensten.
Ik had ze al in een special mapje geplaatst zo dat ik ze sneller voor kan vinden.

Gr Sebas
Ik laat je wel lekker in spanning he? ;D

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #137 Gepost op: 24 November 2013, 17:48:27 »
Goedemiddag Benno.

Hier wat foto's.



Deze foto heb ik toeval ook gemaakt. ;D. Het is een omgebouwde Hoogspanningkast tot een ZOK kast. Die verbind een IB-kabel door. Een kast vol met amerikaanse klemmen.











De kleine RK 530 is een LSO kast, puur voor de Overweg installatie. De kast er naast is een HS kast(Hoogspanningskast) De kast voed de Relaiskasten 528 en 530.
Die kleine liggende kast achter de LSO kast RK 530 is een Batterijenkast of wel een Hondenhok.
De grote RK 528 met die 4 deuren daar zit de Spoorbeveiliging in. Sectie beveiliging en Seinbeveiliging.
Als je daar foto's van wil zien, dan kan dat. Maar op een modelbaan wordt dat wel een beetje klein en je kast moet open kunnen. Misschien de volgende modelrelaiskasten generatie.













De LSO kast RK 533 staat alleen bij een overweg. De kast wordt gevoed en bestuurd van uit de RK 536 die een eind verder op staat.




RK 536  en HS 536 met hek werk. Zo dat ik als monteur niet zo maar het spoor kan op lopen. Ik kan er veilig werken zonder een Grenswachter.






Oudere type Relaiskasten RK A1 en RK A1A. Hier zit ook de Spoor en Sein beveiliging in.

PS de foto's zijn op de lijn van Utrecht naar s' Hertogenbosch.




































Tussen de Relaiskasten staat een voedingskast VK 657C. Als een foto verder kijkt zie je op de achterkant van de kast HS 657C staan. Aan die kant komt de 1,5 kV voedingsspanning binnen en via de andere kant gaat het naar de Relaiskasten toe.
Er zit in de voedingskant  een gelijkrichter en zekeringen en wat batterijen in.

Ik denk dat ik er nu wel verloopig genoeg kasten heb laten zien en ook hoe ze langs de baan staan.
De laatste foto's zijn genomen tussen Culemborg en Geldermalsen.
Als je vragen hebt? Dan hoor ik het wel. Of je hebt andere foto's nodig van objecten lang de baan.
Dat is misschien ook handig voor andere mensen, die bepaalde foto's nodig hebben.
Kom dan maar naar mijn blog.

Veel plezier en Groetjes Sebas



Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #138 Gepost op: 24 November 2013, 19:38:50 »
Wow, dat is een berg informatie!
Super bedankt. Hier zou de encyclopedie hier ook wat mee moeten doen eigenlijk.

Toch nog 2 vraagjes. Dit zijn allemaal recente foto's. Zou het 20 jaar geleden ook al zo geweest zijn?
Ik neem aan de 'groene' kasten er toen wel al stonden in ieder geval.

Even terug naar mijn AKI.
Ik moet dus in ieder geval een RK plaatsen en daarbij een VK?

Groetjes en bedankt zover,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #139 Gepost op: 24 November 2013, 19:52:07 »
Hallo Benno.

Alsjeblieft en graag gedaan.
Die groene kasten zijn, naar mijn weten rond 70 jaren neer gezet.
Die nieuwe eind 90 jaren en LSO kasten tussen 2000 en 2010.

Je kunt op de vrije baan tussen 2 seinen een relaiskast plaatsen. De sturing van het spoor en de seinen en bij de overweg een kast voor de overweg. Bij de relaiskast tussen de seinen doe je een VK kast. die geeft voeding aan de kast die bij de seinen staat en de voeding geeft voor de overweg kast.

Ik heb wat voorbeelden (veel) gegeven voor het plaatsen van de kasten. Vlak naast het ballastbed en of onder aan de dijk.
Want je maakt toch een dijklichaam?

Gr Sebas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #140 Gepost op: 24 November 2013, 22:58:14 »
Tjee, een paar foto's zegt er een.

De opstelling van die kasten zijn nou juist details die de baan attractiefer maken. Net zoals bruggetjes en duikertjes.

Zou er zeker hier en daar wat van deze langs de baan plaatsen. (y)

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #141 Gepost op: 25 November 2013, 05:09:35 »
De meeste kasten staan in de buurt van een sein.
Maar er kan ook een kast midden of now ware staan. Dan heeft daar vroeger een sein gestaan.
De oude kasten die zo dicht bij het spoor staan. Dat komt omdat men vroeger niet zo dacht over veiligheid en van zo iets. De trein kan er toch langs?. Nu denken ze er wel om. Als ze iets bouwen dan plaatsen ze gelijk hek werk omheen.

Gr Sebas.
 

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #142 Gepost op: 25 November 2013, 18:53:15 »
De NS heeft de winterdienstregeling ingezet:

Ik had het ballast met de airbrush nog een zwart/bruine waas gegeven en vervolgens de sneeuw aangebracht. Ik ben wel tevreden met het resultaat.

Ondertussen word er druk gewerkt aan de overweg:


Volgend weekend weer verder denk ik. Op de to-do-list voor de komende tijd staat;
  • Spoordijk verder afmaken
  • Overweg afmaken met o.a. de 2e AKI en relaiskasten
  • Meer bomen maken voor het bos
  • Schuurt voor bij het huis bekleden met 'golfplaten'
  • Bovenleiding solderen

En voor het technisch gedeelte:
  • AKI sturing ontwerpen en maken
  • Fiddleyard afmaken
  • Keerlus met geintegreerde wisselsturing ontwerpen en maken

Kortom, genoeg om de winter mee door te komen :D
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #143 Gepost op: 25 November 2013, 20:00:41 »
Hallo Benno.

Het ziet er goed uit.
Ik zal wel in de overwegplaten 4 kleine gatjes tekenen. Zo dat het lijkt, dat een krol de platen er in heeft gelegd met een ketting met aparte hakken.
Heb je een overweg bij jouw in de buurt liggen (in het echt). dan zie je die gatten zitten in de hoeken van de platen.

Groetjes Sebas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #144 Gepost op: 25 November 2013, 20:06:58 »
Zorg dan in elk geval dat de AKI de goede kant oplicht,nu staat deze de verkeerde kant te waarschuwen  voor aankomend trein verkeer  ;)
(andersomdan je laatste foto isgemaakt)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #145 Gepost op: 25 November 2013, 20:17:10 »
@Sebas,
Ga ik nog doen, bedankt voor de tip!  (y)

@tijgernoortje,
Ik snap je niet geloof ik, de AKI staat zo goed toch?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #146 Gepost op: 25 November 2013, 20:48:26 »
Hallo Benno.

Je AKI's staan goed hoor. Als aan de AKI paal aan beide zijdes lampen hebben hangen.
Een pagina terug staan op een foto van echte AKI's, daar zitten aan beide zijde lampen.

Dan klopt het verhaal.
Gr Sebas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #147 Gepost op: 26 November 2013, 07:56:42 »
Juist om wat Sebas zegt,begon ik over die AKI.
Kan namelijk niet zien of daar nou aan 2 kanten lampen aanzitten op die foto.
Als ze maar aan 1 kant zitten zoals de foto laat zien,dan staat de paal verkeerd om  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #148 Gepost op: 26 November 2013, 08:15:08 »
Kijkend naar een aki in het echt, kan je zien dat de aki goed staat. Het andreaskruis is gericht op het wegverkeer. Ik ga er ook van uit dat dit model correct is nagebootst. Maar mocht dat niet het geval zijn, mocht er maar aan 1 kant verlichting zijn, dan zou ik vanuit het gezichtsveld van het publiek ook kiezen voor deze opstelling, omdat de verlichting ook vanaf de installatie van de overzijde van het spoor zichtbaar is.
Ook zal dan het andreaskruis achter het schaduwbordvallen, en dat hoort zichtbaar te zijn vanaf de wegzijde, niet vanaf de spoorzijde.

Groet,
Michel

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #149 Gepost op: 26 November 2013, 08:40:55 »
Nou tijgernootje, ik kan je geruststellen hoor, aan beide kanten zitten lampen. Maar de oplettende kijker had dat op pagina 8 al gezien ;)

Maar hier nogmaals het bewijs:

:)

Let wel, de lampen aan de straatkant zijn niet werkend, omdat die alleen maar tegen de achtergrond zouden schijnen.
Bij de 2e AKI die ik nog moet maken wil ik werkende lichten aan beide kanten maken.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl