Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 88736 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2011, 13:00:06 »
Ik neem dat dit over een Lima loc gaat. Kan het zijn dat de voorste wielen van de draaistellen in bogen tegen de binnenkant van de kap aanlopen? Ik moest bij de mijne de binnenzijde van de kap best veel dunner maken om de wielen genoeg ruimte te geven voor R2 bogen. De loc verloor aardig wat effectieve trekkracht door deze extra wrijving.

De 1307 is inderdaad van Lima. Ik heb al redelijk wat van de kap weggeslepen, maar misschien moet het nog wat meer. Ik had vanochtend een uurtje tijd, en toen heb ik de eerste cirkel wat beter afgesteld. Hij staat nu op +/-2,5% stijging. De 1307 ging nu wel het eerste stukje zonder slippen omhoog (nog zonder aanpassingen aan de lok).
De volgende keer zal ik de rails verder leggen om te kijken hoe het gaat. De plan V en 2200 hebben overigens geen enkel probleem tot nu toe. De rest van mijn treinenpark is nog analoog en dus nog niet inzetbaar  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2011, 17:41:06 »
Om de stijging gelijkmatig te houden heb ik een hulpmiddeltje gemaakt:



Ik heb een plankje mdf genomen uit de restjesbak en een kort waterpasje. Aan de rechterkant is een blokje mdf gelijmd om de waterpas tegen te houden. Aan de andere kant is een kunststofplaatje van 5mm dik geschroefd. De afstand tussen deze plaatjes is precies 20cm. En als ik het wel heb is 5mm op 200mm een stijging van 2,5%
Niet toevallig precies het percentage wat ik voor ogen had voor mijn spiraal.

Op het plankje zie je ook nog een krulletje en een kruisje getekend staan. De kant van het krulletje betekend dat de stijging lager is dan 2,5%, het kruisje kan je dan wel raden ;)

Nadat ik het eerste deel nog wat aangepast heb (vlakker afgesteld) heb ik heb de rails ook weer iets verder gelegd. Een trafo is daarbij een handig hulpmiddel op de flexrail op z'n plek te houden terwijl ik schroef:


De 1307 komt lukt het net met 7 rijtuigen:


Ik heb nog een Lopi3 liggen die bedoeld is voor mijn TGV. Ik denk dat ik die deze week maar eens ga inbouwen. Mijn TGV is nu nog maar 7 delig, maar het motorrijtuig (heet dat zo?  :-\) heeft een gewone koppeling. Ik kan er dus gewone rijtuigen achterhangen om te zien hoe een simpele ouderwetse Lima-motor het doet op de spiraal. Een mooi projectje voor dit weekend! :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2011, 16:21:33 »
Ook de TGV is nu digitaal. Maar de trekkracht is erg slecht... Ik heb hem nu 7 delig, maar ik wil hem graag uitbreiden naar 10 delig, maar het probleem is nu dat hij 5 delig niet eens de helling op komt  >:(
Ik heb er een apart topic over geopend: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34291.0.html

Ik heb wel de rails inmiddels verder gelegd, en de 1307 doet het goed zonder aanpassingen met 7 rijtuigen.
Helaas heb ik geen hobbybudget deze maand, maar ik moet eigenlijk wat meer decoders hebben om ook te kunnen testen met m'n anderen materieel...
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2011, 16:50:41 »
Erg leuk om zo je geschiedenis te lezen met de treintjes, met foto's erbij. Ook vind ik het leuk om te zien dat je altijd lekker creatief was en je eigen dingen bouwde. De trots op de overkapping is een bewijs dat je veel meer geniet van je eigen bouwwerkjes, dan een gekocht huisje. Ga je ook nu weer zelf gebouwen bouwen?

Ik reeg overigens nooit een modeltrein voor mijn verjaardag of Sinterklaas. Al dacht ik elke keer dat "die grote doos onder aan de stapel" wel een startset zou kunnen zijn. Toen ik 17 was heb ik het zelf maar gekocht. Mijn ouders vonden het een kostbare hobby waar je de hele tijd voor bij moet kopen. Dan maar treinen bouwen met Lego!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8294
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2011, 16:53:29 »
O ja, moet je je Lima loks niet gewoon iets zwaarder maken voor betere trekkracht?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2011, 12:41:09 »
Ha Sven.

Jazeker ga ik weer veel zelf bouwen. Dat heb ik altijd het leukst van onze hobby gevonden. Al zullen er ook wel bouwpakketten verschijnen hoor.
Ik kan eigenlijk niet wachten tot ik aan het landschap kan beginnen, maar eerst moet dit gedaan worden. En soms is dit ook best leuk, maar lang niet altijd.

Dus bij jou is de hobby pas op je 17e begonnen? Bij mij is het toen gestopt eigenlijk. Tot vorig jaar dan :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2011, 17:36:32 »
Ik had dus het probleem dat ik mijn spiraal met meer materiaal wou testen, maar dat ik geen decoders meer had, en ook geen hobbybudget voor deze maand. Nu had ik de brainwave (als ik echt slim was had ik dit zondag al bedacht natuurlijk ;)) dat ik de digitale versterker gewoon los koppel, en een ouderwetse Fleischmann trafo aansluit. Ik kan de keerlus dan niet gebruiken, maar verder werkt alles natuurlijk. Dus hier komt het dan:


AR's grote klimspiraaltest:

  • Roco Sik:   5 rijtuigen
  • Lima TGV (standaard):    5 rijtuigen   
  • Roco 'Hippel':   6 rijtuigen   
  • Lima 1307:   7 rijtuigen   
  • M* Motorpost:    >7 postwagons (meer postwagons heb ik niet)   
  • M* Hamo 1139:    10 rijtuigen   
  • Roco 2200:    >13 rijtuigen   
  • Lima Koploper:    3 delig, duwend, geen probleem       
  • Lima Hondekop:    4 delig, duwend, geen probleem   

  • TGV met 250gram lood erop geplakt:    10 delig, geen probleem   

Nu moet ik dus kijken hoe ik 250 gram lood in de TGV kan verwerken :)
Verder ben ik erg tevreden over de testresultaten
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2011, 16:44:45 »
Hoi,

Al even geleden maar dat gaat er goed uitzien. Veel materieel.

Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2011, 18:28:28 »
In de encyclopedie worden 2 soorten spiralen beschreven; de ronde en de rechthoekige (met rechte stukken tussen de bochten.

Ik kijk zeker niet goed, maar op die url kan ik geen rechthoekige klimspiraal vinden. :-\
Waar staat die beschreven? ???

Mvg,

Henk
H0 2-rail, Yamorc, LocoNet, iTrain.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2011, 19:13:28 »
Je hebt gelijk denk ik, ik zie het ook niet meer staan. Ze zullen het wel verandert hebben. Maar de rechthoekige versie moet je je voorstellen als een cirkel met 4 rechte stukken erin. Of anders gezegd, een vierkant met afgeronde hoeken.
Ik had er nog een apart topic over aangemaakt geloof ik, ik zal eens kijken of ik dit nog kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 19:34:46 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat! »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #26 Gepost op: 31 January 2011, 19:17:06 »
Zoals jullie hier misschien wel gelezen hebben is de TGV verzwaard en komt nu gelukkig zonder problemen boven.

Met dit achter de rug ben ik eerst een hoofdschakelaar gaan maken, en mijn 12V/5V voeding netjes geïnstalleerd:

Links boven is de 12+5V voeding, linksouder het Multimauskastje met rechts daarvan de connector aansluiting naar de rails, +5V, +12V en de -.
De losse draadjes bovenin moeten nog aan een connector komen, deze zijn bedoeld voor het programmeerspoor. Helemaal rechts de hoofdschakelaar uit opoes tijd  :)


De schakelaar naar rechts is de normaal bedrijfsstand. Het eerste ledje geeft aan dat de Multimaus aan is, het 2e ledje geeft aan dat er spanning op de rails staat.

De middelste stand is uit..

.. en de schakelaar naar rechts geeft alleen spanning op het programmeerspoor. En het gele ledje geeft dit ook aan.
Zo kan ik rustig met de MM programmeren zonder dat ik alle locs van het spoor hoef te halen. Wel zo makkelijk :)

Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #27 Gepost op: 31 January 2011, 19:19:56 »
Netjes!
Dat is echt super handig!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2011, 09:47:19 »
Ook aan de klimspiraal heb ik verder gewerkt. Voordat ik verder omhoog kom moest ik eerst de rails vastleggen.., en bovenleiding maken :)

Ik heb hier op het forum er een aantal manieren van gezien, maar persoonlijk leek het mij toch het makkelijkst om dit met gestript installatiedraad te doen.
Allereerst heb ik een stuk draad in de bankschroef geklemd, en aan de andere kant met de boormachine een paar seconden gedraaid zodat het mooi recht werd. Daarna was met een mes de isolatie er makkelijk af te snijden.

De volgende stap was om de dwarsverbindingen te maken waaraan de bovenleiding wordt gesoldeerd:


Daarna kan de daadwerkelijke bovenleiding gesoldeerd worden:

De hondekop is proefkonijn of de draad wel goed boven het spoor zit.

Aan het begin van de spiraal loopt de bovenleiding omhoog om daar de pantograaf op te vangen:


Na probleemloze testen met de 1307, plan V en TGV kan ik de volgende kwart cirkel erop leggen en nogmaals testen:






Geslaagd! :) En zo moet ik de spiraal dus verder afmaken. Ik laat me weer horen als ik boven ben ;)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #29 Gepost op: 01 February 2011, 12:11:13 »
Let wel op met zulke solderingen.
De rijdraad is telkens in beweging door de pantograaf, dit gaat op lange tijd leiden tot breuk van het soldeer.
Eigen ervaring.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.