Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 89321 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2011, 13:00:06 »
Ik neem dat dit over een Lima loc gaat. Kan het zijn dat de voorste wielen van de draaistellen in bogen tegen de binnenkant van de kap aanlopen? Ik moest bij de mijne de binnenzijde van de kap best veel dunner maken om de wielen genoeg ruimte te geven voor R2 bogen. De loc verloor aardig wat effectieve trekkracht door deze extra wrijving.

De 1307 is inderdaad van Lima. Ik heb al redelijk wat van de kap weggeslepen, maar misschien moet het nog wat meer. Ik had vanochtend een uurtje tijd, en toen heb ik de eerste cirkel wat beter afgesteld. Hij staat nu op +/-2,5% stijging. De 1307 ging nu wel het eerste stukje zonder slippen omhoog (nog zonder aanpassingen aan de lok).
De volgende keer zal ik de rails verder leggen om te kijken hoe het gaat. De plan V en 2200 hebben overigens geen enkel probleem tot nu toe. De rest van mijn treinenpark is nog analoog en dus nog niet inzetbaar  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2011, 17:41:06 »
Om de stijging gelijkmatig te houden heb ik een hulpmiddeltje gemaakt:



Ik heb een plankje mdf genomen uit de restjesbak en een kort waterpasje. Aan de rechterkant is een blokje mdf gelijmd om de waterpas tegen te houden. Aan de andere kant is een kunststofplaatje van 5mm dik geschroefd. De afstand tussen deze plaatjes is precies 20cm. En als ik het wel heb is 5mm op 200mm een stijging van 2,5%
Niet toevallig precies het percentage wat ik voor ogen had voor mijn spiraal.

Op het plankje zie je ook nog een krulletje en een kruisje getekend staan. De kant van het krulletje betekend dat de stijging lager is dan 2,5%, het kruisje kan je dan wel raden ;)

Nadat ik het eerste deel nog wat aangepast heb (vlakker afgesteld) heb ik heb de rails ook weer iets verder gelegd. Een trafo is daarbij een handig hulpmiddel op de flexrail op z'n plek te houden terwijl ik schroef:


De 1307 komt lukt het net met 7 rijtuigen:


Ik heb nog een Lopi3 liggen die bedoeld is voor mijn TGV. Ik denk dat ik die deze week maar eens ga inbouwen. Mijn TGV is nu nog maar 7 delig, maar het motorrijtuig (heet dat zo?  :-\) heeft een gewone koppeling. Ik kan er dus gewone rijtuigen achterhangen om te zien hoe een simpele ouderwetse Lima-motor het doet op de spiraal. Een mooi projectje voor dit weekend! :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2011, 16:21:33 »
Ook de TGV is nu digitaal. Maar de trekkracht is erg slecht... Ik heb hem nu 7 delig, maar ik wil hem graag uitbreiden naar 10 delig, maar het probleem is nu dat hij 5 delig niet eens de helling op komt  >:(
Ik heb er een apart topic over geopend: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34291.0.html

Ik heb wel de rails inmiddels verder gelegd, en de 1307 doet het goed zonder aanpassingen met 7 rijtuigen.
Helaas heb ik geen hobbybudget deze maand, maar ik moet eigenlijk wat meer decoders hebben om ook te kunnen testen met m'n anderen materieel...
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2011, 16:50:41 »
Erg leuk om zo je geschiedenis te lezen met de treintjes, met foto's erbij. Ook vind ik het leuk om te zien dat je altijd lekker creatief was en je eigen dingen bouwde. De trots op de overkapping is een bewijs dat je veel meer geniet van je eigen bouwwerkjes, dan een gekocht huisje. Ga je ook nu weer zelf gebouwen bouwen?

Ik reeg overigens nooit een modeltrein voor mijn verjaardag of Sinterklaas. Al dacht ik elke keer dat "die grote doos onder aan de stapel" wel een startset zou kunnen zijn. Toen ik 17 was heb ik het zelf maar gekocht. Mijn ouders vonden het een kostbare hobby waar je de hele tijd voor bij moet kopen. Dan maar treinen bouwen met Lego!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2011, 16:53:29 »
O ja, moet je je Lima loks niet gewoon iets zwaarder maken voor betere trekkracht?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2011, 12:41:09 »
Ha Sven.

Jazeker ga ik weer veel zelf bouwen. Dat heb ik altijd het leukst van onze hobby gevonden. Al zullen er ook wel bouwpakketten verschijnen hoor.
Ik kan eigenlijk niet wachten tot ik aan het landschap kan beginnen, maar eerst moet dit gedaan worden. En soms is dit ook best leuk, maar lang niet altijd.

Dus bij jou is de hobby pas op je 17e begonnen? Bij mij is het toen gestopt eigenlijk. Tot vorig jaar dan :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2011, 17:36:32 »
Ik had dus het probleem dat ik mijn spiraal met meer materiaal wou testen, maar dat ik geen decoders meer had, en ook geen hobbybudget voor deze maand. Nu had ik de brainwave (als ik echt slim was had ik dit zondag al bedacht natuurlijk ;)) dat ik de digitale versterker gewoon los koppel, en een ouderwetse Fleischmann trafo aansluit. Ik kan de keerlus dan niet gebruiken, maar verder werkt alles natuurlijk. Dus hier komt het dan:


AR's grote klimspiraaltest:

  • Roco Sik:   5 rijtuigen
  • Lima TGV (standaard):    5 rijtuigen   
  • Roco 'Hippel':   6 rijtuigen   
  • Lima 1307:   7 rijtuigen   
  • M* Motorpost:    >7 postwagons (meer postwagons heb ik niet)   
  • M* Hamo 1139:    10 rijtuigen   
  • Roco 2200:    >13 rijtuigen   
  • Lima Koploper:    3 delig, duwend, geen probleem       
  • Lima Hondekop:    4 delig, duwend, geen probleem   

  • TGV met 250gram lood erop geplakt:    10 delig, geen probleem   

Nu moet ik dus kijken hoe ik 250 gram lood in de TGV kan verwerken :)
Verder ben ik erg tevreden over de testresultaten
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8953
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2011, 16:44:45 »
Hoi,

Al even geleden maar dat gaat er goed uitzien. Veel materieel.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2011, 18:28:28 »
In de encyclopedie worden 2 soorten spiralen beschreven; de ronde en de rechthoekige (met rechte stukken tussen de bochten.

Ik kijk zeker niet goed, maar op die url kan ik geen rechthoekige klimspiraal vinden. :-\
Waar staat die beschreven? ???

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2011, 19:13:28 »
Je hebt gelijk denk ik, ik zie het ook niet meer staan. Ze zullen het wel verandert hebben. Maar de rechthoekige versie moet je je voorstellen als een cirkel met 4 rechte stukken erin. Of anders gezegd, een vierkant met afgeronde hoeken.
Ik had er nog een apart topic over aangemaakt geloof ik, ik zal eens kijken of ik dit nog kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 19:34:46 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat! »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #26 Gepost op: 31 January 2011, 19:17:06 »
Zoals jullie hier misschien wel gelezen hebben is de TGV verzwaard en komt nu gelukkig zonder problemen boven.

Met dit achter de rug ben ik eerst een hoofdschakelaar gaan maken, en mijn 12V/5V voeding netjes geïnstalleerd:

Links boven is de 12+5V voeding, linksouder het Multimauskastje met rechts daarvan de connector aansluiting naar de rails, +5V, +12V en de -.
De losse draadjes bovenin moeten nog aan een connector komen, deze zijn bedoeld voor het programmeerspoor. Helemaal rechts de hoofdschakelaar uit opoes tijd  :)


De schakelaar naar rechts is de normaal bedrijfsstand. Het eerste ledje geeft aan dat de Multimaus aan is, het 2e ledje geeft aan dat er spanning op de rails staat.

De middelste stand is uit..

.. en de schakelaar naar rechts geeft alleen spanning op het programmeerspoor. En het gele ledje geeft dit ook aan.
Zo kan ik rustig met de MM programmeren zonder dat ik alle locs van het spoor hoef te halen. Wel zo makkelijk :)

Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #27 Gepost op: 31 January 2011, 19:19:56 »
Netjes!
Dat is echt super handig!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2011, 09:47:19 »
Ook aan de klimspiraal heb ik verder gewerkt. Voordat ik verder omhoog kom moest ik eerst de rails vastleggen.., en bovenleiding maken :)

Ik heb hier op het forum er een aantal manieren van gezien, maar persoonlijk leek het mij toch het makkelijkst om dit met gestript installatiedraad te doen.
Allereerst heb ik een stuk draad in de bankschroef geklemd, en aan de andere kant met de boormachine een paar seconden gedraaid zodat het mooi recht werd. Daarna was met een mes de isolatie er makkelijk af te snijden.

De volgende stap was om de dwarsverbindingen te maken waaraan de bovenleiding wordt gesoldeerd:


Daarna kan de daadwerkelijke bovenleiding gesoldeerd worden:

De hondekop is proefkonijn of de draad wel goed boven het spoor zit.

Aan het begin van de spiraal loopt de bovenleiding omhoog om daar de pantograaf op te vangen:


Na probleemloze testen met de 1307, plan V en TGV kan ik de volgende kwart cirkel erop leggen en nogmaals testen:






Geslaagd! :) En zo moet ik de spiraal dus verder afmaken. Ik laat me weer horen als ik boven ben ;)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #29 Gepost op: 01 February 2011, 12:11:13 »
Let wel op met zulke solderingen.
De rijdraad is telkens in beweging door de pantograaf, dit gaat op lange tijd leiden tot breuk van het soldeer.
Eigen ervaring.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.