Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
15 December 2025, 15:34:35
  

Auteur Topic: Niet de standaard Spiraal vraag  (gelezen 7203 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Niet de standaard Spiraal vraag
« Gepost op: 25 April 2010, 19:49:29 »
Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje over de railspiraal. Niet de standaard vragen over hoe te maken en stijgingspercentage enzo.

Het zit zo, ik heb een ruimte van 130x130cm voor het maken van een dubbel sporige spiraal. Nu heb ik 2 opties om dit te maken. De eerste is de meeste gebruikte denk ik, gewoon met cirkels. In dit geval R5 en R6:


Maar ik kan het ook zo maken:

Dit is met R3 en R4 bochten, en rechte stukken.
Het voordeel is dat ik wat meer bewegingsruimte heb als ik in de spiraal moet staan tijdens ongelukjes. Ook is de spoorlengte iets langer denk ik (heb dit niet opgemeten), waardoor het stijgingspercentage iets gunstiger uit zou vallen. Maar de bochten zijn wel weer krapper wat het weer zwaarder maakt voor een trein.

Wat is nu het beste van deze 2?? Of vallen de voor- en nadelen tegen elkaar weg en is het uiteindelijk om het even?
Alvast bedankt voor het advies :)

Hartelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6649
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2010, 19:55:32 »
@Automatic Rock,

Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen

Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.

Grzz,

Hans

m de deugd

  • Gast
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2010, 20:13:39 »
Hoi AR.

Of hier op Beneluxspoor.
Op het topic van Hookyville,daar zie je ook een heel mooi voorbeeld.
Van de klimspiraal die je wilt gaan bouwen.
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen.
Sucses

Martin.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2010, 20:18:20 »
@Automatic Rock,

Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen

Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.

Grzz,

Hans

Hoi Hans,

Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Ik zal morgen de stijgingspercentages eens uitrekenen.
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2010, 20:29:28 »
tja, en dit kan je dan een encyclopedia ook niet geven  :-\

Ik zou voor de Variant met R5 en R6 gaan. Om dat de Spanningen in de Trein dan homogeen zijn. Met de rechte sporen ertussen is de kans op ontsporingen groter. Beter zou een ovaal zijn met 40-50 cm rechte spoor tussen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2010, 21:28:47 »
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen. Martin.

Automatic-rock bedoel je zoiets zonder draadeinden, moeren en carrosserie ringen.
Dit is gebouwd allen met hout op zijn Amerikaans en het vertrouwen in wat je maakt.

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8826
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2010, 21:36:28 »
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.

Dat kan je moeilijk zeggen want iedere locomotief en wagon is anders. Daar kan je nooit "iets" over op schrijven. Dat zal je proef matig achter komen. Let wel hoe groter de spiraal in diameter hoe minder hellingspercentage je hebt. Dan kan de locomotief ook meer wagons omhoog sleuren.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!