Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden  (gelezen 44443 keer)

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
Re:de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden
« Reactie #60 Gepost op: 09 June 2012, 10:09:02 »
Bedankt Herwim voor de info.
Het ligt zowaar op de route naar mijn werk. Vanuit Zeist denk ik 1 overstap.
Nu hopen dat ik niet verzuip in de informatie. Ik vind echt alles interessant.

Groet,

Robert Jan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #61 Gepost op: 09 June 2012, 10:17:18 »
Nog even het volgende jassen en tassen mogen niet mee naar binnen daar hebben ze bij de balie kluisjes voor, erg strenge controlle zal wel vroeger veel gejat zijn door studenten want die kom je daar het meeste tegen.

Nounou, zo kan ie wel weer... Die controle is niet omdat er veel gejat werd, maar om jatten te voorkomen. HUA wordt vooral bezocht door studenten en gepensioneerden.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #62 Gepost op: 09 June 2012, 10:30:47 »

En volgens mij is dat een standaard regel bij de meeste archieven.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #63 Gepost op: 09 June 2012, 11:14:36 »
Sorry mensen

Dit was misschien wat te hard van stapel maar ik ging uit van wat men vertelde, vroeger toen de bewaking nog niet zo streng was werd er veel mee genomen en niet terug gebracht en mee genomen zonder registratie.
Zo werd mij dit daar verteld op mijn vraag waarom zulke strenge regels.
Tegenwoordig is deze controlle verplicht bij Archieven.
Dus jullie hebben wel gelijk er werd gesproken over mee nemen zonder terug brengen het woord gejat komt van mij zelf had ik misschien wat anders moeten formuleren.

Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 29 June 2012, 21:27:32 »
Zo ben even weer in beeld het is niet makkelijk om zo'n artikel up to date te houden, kost veel tijd en dat naast de tijd die ik verbruik om van allerlei zaken te doen binnen de hobby maar ook binnen het huishouden dus het duurt wel eens voor een vervolg op papier te zetten.

Maar goed even een klein stukje over een grote vergissing die ik gemaakt hebt. Een paar maanden geleden of te wel een stuk terug in dit artikel schreef ik hoe ik de ondergrond van mijn loods in het haven complex had gemaakt van gegoten gips delen vermengt met houtlijm en gegraveerd in stelcon platen.
Welnu deze gipsen afgietsels zijn oa. de oorzaak van ontsporingen en vast lopen van sommige locomotieven.
De gipsrand was in eerste instantie te dicht op de rails en op sommige plekken te dik dus besloot ik deze stelcon vloerdelen te verwijderen en opnieuw te doen maar dan met vloerdelen van Darwi klei met ingegraveerde stelcon platen.

Bestaande sytuatie

Nu dit weghalen was een complete ramp het leek wel of ik een betonnen muur moest omhakken, beitels en hamer kwamen er aan te pas en een vreselijke rommel gaf het, nooit meer gips met houtlijm of het moet iets worden wat reuze hard moet zijn en wat vreselijk vast moet zitten.

Binnenkort zal ik voor de liefhebbers een stuk schrijven over het maken en leggen van vloeren met Darwi klei

groet,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 30 June 2012, 07:35:29 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 29 June 2012, 22:44:50 »
Al doende leert men  ;).
Mvh Steef

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 10 July 2012, 11:42:51 »
Hallo het vervolg

Ik zou een verslag doen van mijn klei ervaringen met de aanleg van de Belgische kasseien bestrating maar even een ander onderwerp tussen door.
Zoals velen van jullie wel inmiddels weten komt na de vakantie de rijdende fietsers op de markt een geweldig initiatief van David Hoogvorst en zijn collega's Loek en Arno.
Ook ik heb me daar in verdiept en een setje besteld maar op een kleine moduul baan waar het railplan etc al deels is aangelegd cq uitgelegd is het niet makkelijk om iets dergelijks in te passen.
Je moet uitkijken dat alles niet te vol gebouwd wordt wat de werkelijkheid benadeeld, daar komt bij dat op mijn moduul baan eigenlijk geen rekening is gehouden met wegen etc.
wel veel bestraatte Belgische kasseien in het haven gebied waar natuurlijk ook wat vrachtverkeer, fietsen, handkarren etc voor komen.
Maar dat is stil staand verkeer en niet bewegend maar ik vind het toch wel heel apart dus de oude hersentjes maar even over uren laten maken.
Nu is het zo dat mijn twee moduul tafels bestaan uit een onderplaat met elektronica en daar boven twee platen met tussen ruimte waarvan de bovenste plaat kantelbaar is om vanuit mijn rolstoel makkelijk te kunnen sleutelen aan bedrading en wissel aandrijvingen.
welnu ik heb bedacht als ik nou een weg aanleg voor de fietsers en ook nog een vrachtauto met kolen lading laat rijden van het Faller Car systeem op de middelste laag en op verschillende plekken op de bovenste laag uitsparingen maak heb ik toch mijn weg in een wat verzonken laag en kan ik mijn rail plan gewoon door laten gaan.
In het echt zie je ook wel eens een weg wat dieper liggen dan het spoor en met scannery is heel wat aan te passen.
Hieronder mijn sporen plan op het linker deel van mijn moduul baan en wat foto's die de uitsparingen en doorgangen laten zien.

Het sporenplan, De lichtgroene plekken zijn de openingen in het bovenste blad en zo zie je er onder de loop van de fiets en auto baan.

Het overzicht van mijn linker moduul met de uitsparingen.

Doorkijkje rechts vooraan in de hoek.

Overzicht van de doorkijkjes links voor, midden en rechts achter.

In het midden waar het railplan al uitgelegd ligt komt een kolen overslag met kolenboer ± begin 50er jaren
Nu is het wachten op de uit levering van de startset (150cm ketting, motorset, herenfiets en montage materiaal.
Ben zeer benieuwd.
Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

hannes62

• N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
« Reactie #67 Gepost op: 11 July 2012, 19:53:00 »
Hallo Herwin,

Ik ben onder de indruk van de wijze waarin je de bouw van je modules beschrijft! Je legt niet alleen dingen uit, maar je beschrijft ook zaken die er mis kunnen gaan! Daar kunnen we weer van leren...
Keep up the good work  (y)

Groeten
Hans Hegger
Spoorse groeten,

Hans

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 July 2012, 09:13:57 »
Hallo Hans Hegger

Dank je wel voor jouw opmerking, dat heb je als schrijver soms nodig om de moed erin te houden.
Want dat is ook precies mijn bedoeling dat anderen kunnen leren van mijn fouten en ik leer weer van wat ik bij andere lees.
Samen met z'n allen maken we deze hobby zo geweldig interessant.
Ik ga komende week eindelijk beginnen met het airbruschen van mijn rails ik zal dan proberen ook daar een kort verslag van te maken om vervolgens dan opnieuw te starten met mijn bestrating door het toepassen van Darwi klei.

Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

hannes62

• N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
« Reactie #69 Gepost op: 12 July 2012, 18:11:02 »
Hallo Herwim
Soms gaat het bij het typen van de naam wel eens mis, waarvoor excuus!
Ik kijk nu al uit naar het vervolg op je verhaal

Groeten
Hans
Spoorse groeten,

Hans

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 14 September 2012, 11:15:38 »
Hallo mensen
Daar zijn we weer het heeft even wat langer geduurd dan de bedoeling was maar dat heeft ook
te maken met de lever tijd van de juiste producten om verder te gaan met mijn fiets baan van
"Magnorail"
De beschrijving en ervaringen betreffende de belgische bestrating zal nog even in de ijskast moeten
want de het fiets traject moet eerst daar deze op een lager niveau ligt dan mijn rail plan (zie voor gaande foto's).
O ke daar gaan we dan weer voor de geïnteresseerden onder jullie.

Nog even een algemene opmerking in dit bouw verslag geef ik wat tips die ik zelf door het te doen heb ontdekt en ik beschrijf wat tips die ik ook zelf heb uitgevoerd maar heb gekregen van David en Loek de ontwerpers van deze fietsbaan, heb toestemming gevraagd aan David of ik deze tips ook mocht vernoemen in mijn beschrijving.

Op de voor gaande foto's zie je dat mijn fiets traject op een lagere laag komt dan mijn spoor traject dat zorgt er
tevens voor dat het traject niet overal zichtbaar wordt en dat maakt de kijker alleen maar nieuwsgieriger.
Eerst heb ik van papier een mal gemaakt aan de onderkant van mijn spoor traject wat ik op kan klappen.

Deze mal heb ik over gebracht op een plaat triplex van 5mm dik, alles uitgezaagd en zie daar mijn fiets spoor.

Op de plaat heb ik twee trajecten uitgezet, rood is het Faller Car traject en zwart is het Magno fiets traject.
Vervolgens heb ik de plaats bepaald waar het motor gedeelte van mijn fiets traject moest komen conform de bijgeleverde beschrijving dmv plaatjes een gat van 100mm x 60mm.
daarna ben ik over gegaan tot het aanbrengen van de grijze ketting schachten let hierbij op dat op één grijze spuitgietdeel zit een trakdeel van 160mm, een van 40mm, en een motordeel van 60mm deze motordelen heb je maar 2 van nodig dus alle andere 5 motordelen kan je verder niet gebruiken.
In een start set zitten dus 7 motor ophang delen, het is van belang dat je bij de keuze waar je het gat wil maken voor de motor er aan denkt dat je dat op een plaats doet waar je verder van de onderkant goed bij kunt, daar kan je namenlijk de motor vrij makkelijk los koppelen van de 2 motor ophang delen.

Vervolgens heb ik mijn traject verder uitgelegd en vast geschroefd (even weer een tip, als je een plaat gebruikt van 5mm denk er dan aan dat de schroefjes bij het bevestigen van de ketting schacht delen net iets te lang zijn en aan de onderkant een puntje uit kunnen steken, ik heb dit op mijn eet tafel gedaan gelukkig een oude eettafel maar mijn triplex plaat van 5mm zat dus vast aan het tafel blad.)
Natuurlijk heb ik de afstand van mijn traject niet goed opgemeten dat betekende dus een 2x een uitbreidings set bijbestellen. 150 cm van het start pakket lijkt heel lang maar mijn traject bleek dus al 225 cm lang te zijn daar verkijk je je heel snel op.
De totale baan leg je uit met de lange delen van 160mm en eventuele bochten of het koppelen aan het stuk waar je begonnen was kan je koppelen en leggen met de stukken van 40mm.

Vervolgens komen we toe aan het losmaken van de rode kettingdelen en het aan elkaar bevestigen van deze dingen.

Hiervoor heb ik gebruikt een kleine zij kniptang en verder heb je nodig een boortje van 1.9mm of 2mm, met de zij kniptang knip je de rode ketting delen los maar denk daarbij aan de verschillende soorten die er op zitten, de link A kan je zonder meer los knippen en op een hoop gooien maar de link B heb ik apart gehouden (je hebt straks als je de kettingdelen gaat koppelen 1x A en 1x B nodig om op die plek de magneetjes te plaatsen en daar link B maar een kleine verschil heeft met link A zoek je je wezenloos als je deze ook op de hoop zou gooien.
Link C heb je bijna helemaal niet nodig hooguit bij het uitvullen van de totale ketting dus deze heb ik maar aan de boom gelaten.
De volgende stap is een tip van David, het beste is om alle gaatjes aan de kopse kant van de kettingdelen die je weer op het puntje steekt van de vorige schakel onder een hoek van ± 45 graden dienen eerst opgeruimd te worden met een boortje of freesje van 1,8 à 1,9mm volgens David maar mijn bevindingen zijn momenteel dat een freesje of boortje van 2mm nog beter is.
Het opruimen van deze gaatjes dienen ervoor om de ketting in z'n totaliteit het soepels te laten lopen. Ook nog een tip van mij als je de rode schakels gaat koppelen maak dan strengen van 7 à 8 stuks die kan je het beste in één hand vast houden.
Zo dat was het voorlopig ik moet ook eerst weer op de post wachten ivm mijn laatste bestelling van de trackdelen met bijbehorende schakels.

Zodra ik alles verder heb gemonteerd zal ik mijn bevindingen op schrijven v.w.b. de motor en draaien van de ketting, David had mij aangegeven dat een traject van 225 cm hadden ze nog nooit uitgeprobeerd, dus dat is even afwachten misschien moet er nog een tweede motor bij geplaatst worden ik hoop van niet trouwens.

Ook zal ik beschrijven als ik naast mijn fiets traject ook mijn auto kolen wagens ga aanleggen d.m.v. het Faller Car systeem heb ik ook nog nooit gedaan vervolgens krijgen we nog de beschrijving en ervaringen betreffende het weg oppervlak dat zal ook nog wat worden.
Bij het aanbrengen van het wegdek wat in principe vlak en recht moet liggen moeten we er aan denken dat als je het wegdek aanbrengt en lijmt aan de lipjes van de fiets ketting geleiders je er later nooit meer bij kan, dit betekend nogmaals de belangrijkheid van de plaats bepaling waar je de motor situeert.
Om namelijk een extra fietsertje te kunnen mee laten rijden moet je ergens in de ketting weer 2 magneetjes aanbrengen en dat kan dus alleen maar via de plek waar je de motor hebt bevestigd.
Je haalt dan de motor los d.m.v. de 2 klips en op die manier kan je bij de ketting maar dat gaat niet zo eenvoudig denk ik.
Na mijn bescheiden mening is het jammer dat er geen manier is bedacht om een stuk wegdek weg te kunnen halen zodat je op die manier bij de ketting kunt maar volgens David is dit niet aan te raden daar het wegdek in principe vlak en glad moet zijn en er geen naden of andere opstakels in de weg mogen zitten.
Misschien is er iemand die daar iets op verzint.

Dan heb ik nog een vraag aan jullie ik moet ook nog het trace van mijn Faller Car systeem aanbrengen, ik weet dat ik daar een gleuf moet vrezen waar een roest vrij staal draad in gelegd wordt en dan bedoel ik de orginele staaldraad die door Faller Car systeem geleverd wordt dus geen ander.
Maar hoe diep moet die kabel liggen, mij is onbekend hoe sterk de magneetjes van de Faller auto's zijn, grappig trouwens bij de fietsen liggen de magneten onder het wegdek en bij de auto's liggen de magneten op het wegdek of te wel onder de auto's.
Graag hoor ik van jullie waar ik op moet letten bij de aanleg van het Faller Car traject, alvast bedankt.

Tot hoors allemaal
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 14 September 2012, 13:23:32 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #71 Gepost op: 14 September 2012, 11:33:28 »
Wat een geweldig bouwdraadje  (y) Ook de missers worden zonder schroom beschreven. Kunnen we allemaal wat van leren  ;D Het baanplan  is ook uitdagend op twee modulen.
Ga zo door, ben benieuwd naar het (eind)resultaat. :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 16 September 2012, 22:29:44 »
Hallo allemaal

zoals hierboven al aan gegeven wordt mijn fiets traject vergezeld door een Faller Car Systeem traject.
Ik heb inmiddels al een stop plaats geplaatst waar straks een vrachtauto met kolen bij een laadplaats even stil zal staan om vervolgens zijn weg te vervolgen.

Ik heb de elektro magneet iets verhoogd geplaatst zodat hij op dezelfde hoogte komt als het fiets traject, ik heb gelezen dat de beste resultaten verkregen worden om een magneet strip van 1mm dik en 3mm breed te gebruiken als lijdraad ipv. de bekende ijzerdraad, ook deze magneetstrip zal dan wat verhoogd aangebracht worden.
Nu ben ik op zoek naar het juiste materiaal om als wegdek over beide trajecten te kunnen aanbrengen.
Ik heb nog nooit met het Faller systeem gewerkt maar door te zoeken en te lezen (ook dat lukt me wel eens) heb ik een materiaal gevonden om als asvalt laag aan te brengen, uitgebracht in rollen van 45cm breed en 200cm lang en uitgevoerd als plak folie.
Maar waarop aanbrengen want er moet nog wat stevigs onder de folie, max. 3mm boven de ketting van het fiets traject en magneet spoel van het auto traject dient dit aangebracht te worden.
En dit materiaal moet natuurlijk magnetische velden door kunnen laten.
Wie heeft hier al eerder mee gewerkt en zou mij van advies kunnen dienen.
Allen alvast hartelijk dank voor de moeite.

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 17 September 2012, 12:31:22 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 18 September 2012, 13:08:15 »
Daar gaan we verder met een volgend klein stukje.
Jammer dat niemand reageerd op mijn verzoek om advies uit te brengen betreffende het zoeken naar mogelijkheden voor een zwevend wegdek zie hierboven beschreven.
maar goed ik ben zelf ook steeds aan het nadenken en uit proberen en dus nu het volgende bedacht en reeds uitgevoerd.
Voor de Faller Car systeem heb ik de route reeds aangegeven door een rode lijn beplakt met schuimrubber tochtband ( bij doe het zelf winkel ± 3,-€) de dikte kwam aardig overeen met de hoogte van het trace van het fietstraject, op deze tochtband heb ik met houtlijm een magnetisch band gelijmd die niet dikker is dan 1mm.
Hierbij dien je wel goed op te letten dat de magneetband met de juiste pool omhoog gelijmd wordt zodanig dat de band en het magneetje van de auto elkaar aantrekken.
Doe je dit met de andere kant dan stoten ze elkaar af en rijd je auto juist waar hij niet moet rijden.
O ja vergeet niet voor je de magneetband bevestigd met lijm eerst de beschermlaag van de band af te halen is moeilijk te zien want deze beschermlaag is doorzichtig.
Vervolgens als je de magneet band voorzichtig in de lijm (niet te veel lijm) drukt zet je op verschillende plaatsen dit even vast met een stukje plakband. (zie foto) dit alles goed laten drogen.
Het volgende hoofdstukje zal gaan over het opvullen van het geheel met etalage karton om vervolgens het wegdek aan te brengen.

M.vr.gr.
Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #74 Gepost op: 18 September 2012, 15:04:07 »
Ziet er goed uit.

Je vraag kan ik echter ook niet beantwoorden :-D

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....