Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Module vliegveld Jan van Mourik door Ronald Halma
Vandaag om 15:44:04
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42

Auteur Topic: de bouw van moduul de "Franklin Rail Compagnie" nabij het dorpje Rose Garden  (gelezen 44255 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Hallo allemaal

Eindelijk is het zover, na de zware periode die ik de afgelopen 1½ jaar heb gehad
ben ik nu na een verhuizing zover dat ik de hobby een nieuw start kan geven.
Ik begin hier de beschrijving die ik in delen zal publiceren.
Het wordt een technische beschrijving van de bouw en in een soort verhaal vorm.

OPZET TOT DIT RAILPLAN

Jaren geleden heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een kleinere schaal.
En dan bedoel ik niet schaal HO of N of O maar meer in de zin van minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, en bij deze nieuwe opzet dan uitgaande van een thema.
In eerste instantie had ik een ontwerp gemaakt op 5 moduuls met het thema, het logistieke proces van kolen en staal en deze deels al opgezet, maar gezien een verhuizing binnen korte tijd onverwachts een fijt ging worden en mijn vrouw zeer ernstig ziek werd en na een gevecht van 1 jaar en 8 maanden overleed heb ik nu besloten een andere opzet te maken.

Dit wordt een beschrijving van de bouw van de FRANKLIN RAIL COMPAGNIE   gelegen bij het denkbeeldig stadje ROSE GARDEN ergens op de grens van Nederland en België, ik kies voor deze omgeving omdat de sfeer hier uitermate geschikt is om in detail na te bouwen denk hierbij aan de bestrating en de sfeervolle stijl van de huizen.
De naam FRANKLIN RAIL COMPAGNIE is een verzonnen grootmacht voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, verder is de naam van het stadje ROSE GARDEN een eerbetoon aan mijn lieve vrouw Rose die mij altijd de vreugde van het leven heeft laten zien door mijn belangstelling in techniek en oog voor alles wat leeft in de natuur te stimuleren.

De moduul baan wordt opgezet in het tijdperk 1950-1960 het logistieke proces van kolen en staal industrie. De meeste huisgezinnen gebruikten kolen om te stoken en te koken, en kolen waren vooral de energiebron in de industrie. In vele stations of nabije omgeving had de lokale kolenboer dan ook een kleine opslagplaats.
Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar meestal werden ze tijdelijk opgeslagen in een kolenloods, waar ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer naar een overslag punt, denk daarbij bijv. aan de binnenvaart.
Een ander hoofd thema is de metaal industrie, een machine bouwbedrijf met via het spoor aangevoerde grondstoffen (staalplaat, profielen en brandstof) en dat langs dezelfde weg zijn afgewerkte producten vervoert (machines, gietijzeren stukken en mechanische onderdelen). Maar ik weet nog niet of ik plaats heb om dit te realiseren.
Wat ik wel wil realiseren is in een kleine opzet  een lok depot voor de onderhoud van de stoom loks die in Franklin land werkzaam zijn.
Als inspiratie bron om tot een dergelijke opzet te komen en de nodige technieken te behappen heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 15 à 30 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen waarbij de verschillende  bouwtechnieken beschreven stonden  plus ik heb veel geleerd uit het boek van Jacques Le Plat (groetjes uit Ferbach)
Voor mij belangrijke artikelen in al die hobby bladen heb ik gebundeld in een makkelijk op te zoeken verzamelmap op de computer waar ik voorbeelden en technieken uit kan halen.

WAT UIT TE BEELDEN
Franklin railcompagnie zal een opzet zijn van het logistieke kolenvervoer en metaal industrie  via overslag naar het stadje ROSE GARDEN
Een eenvoudig binnenhaventje, een rij huizen ingeklemd tussen industrie en een spoorlijn, de troosteloze sfeer die je in die oude voorsteden aantreft en een plaatselijke kolenboer met z’n opslag en vooral de diverse typische  details allemaal zaken waar veel bouwplezier aan verbonden zal zitten.

DE EERSTE STAPPEN
De oppervlakte van de baan moet zodanig zijn dat het werkbaar wordt, dus geen grote rechthoeken waar je, je helemaal moet uitrekken om er nog bij te kunnen.
Dus de keus was al gouw gemaakt moduulbouw, stukken van ± 100 bij 60 cm.
Daar ik nu in een flat woon met minder ruimte dan vroeger in ons huis heb ik bedacht om de moduuls zodanig te maken dat ze eventueel inklapbaar zijn. (maar daar moet ik nog eens goed over nadenken)
Achter de 2 moduuls worden afneembare platen aangebracht als achtergrond plaat. Tijdens de eerste opzet van de baan zal hier een schilderij ontstaan voorstellende de lucht en een zodanige voorstelling dat de dieptewerking van het beeld op de baan versterkt, maar hier kom ik later op terug in het hoofdstuk “De verschillende aspecten van het landschap”
Eerst ben ik geruime tijd bezig geweest met het plan op papier weer te geven en hier het sporenplan in te verwerken.

Tot mijn spijt kan ik het sporen plan nog niet laten zien daar ik technisch met Any rail nog het een en ander moet aanpassen.
Wel kan ik de 2 moduuls in beeld brengen, zie hier onder.

De eenvoud van het sporenplan is voor mij zeer belangrijk, het gaat bij mij vooral om de entourage zo natuur getrouw mogelijk na te bootsen, maar een beetje rangeer mogelijk heden moet wel mogelijk zijn waarbij een deel geautomatiseerd wordt d.m.v. een pendel dienst, geeft wat leven in de brouwerij.
Een plaatselijke kolenboer die de kolen groot inkoopt en overlaad naar zijn eigen opslag alvorens dit door verkocht wordt naar de klant met eigen vrachtauto’s
Als uitgangspunt voor deze overslag heb ik gebruik gemaakt van een oude bouwdoos uitgegeven door de Fa Kibri., deze zal behoorlijk onder het mes gaan.

DE EERST VOLGENDE STAPPEN VAN A TOT EN MET  Z
Voor het bouwen van de infrastructuur van een modelspoorweg is het bouwen van een latwerk constructie één van de eerste stappen om het geheel licht te houden.
Toch heb ik besloten om met hele platen te werken in plaats van latwerk constructie.
Per slot van rekening zijn er niet zo heel veel hoogte verschillen en daar ik in een rolstoel zit was het makkelijker om met een hele plaat te starten zodat ik niet elke keer op de grond moet bukken omdat er wat door het maaswerk op de grond valt, om dezelfde reden heb ik gekozen om het boven blad scharnierend te maken zodat ik niet op mijn knieën hoef om de bedrading of andere zaken te monteren.
Alleen bij het kanaal en aan de achterzijde van moduul 2 waar het voorstadje begint zijn wat hoogte verschillen waarneembaar.
De eerstvolgende stap is het voorbereiden van de montage van de achtergrond plaat.
Hoe precies moet ik nog over nadenken.

Het Uitleggen van het railplan

Hiervoor heb ik gekozen voor flexrail G940 van Piko met een profiel hoogte van 2,5 mm
Tevens gebruik ik wissels van het zelfde merk aangedreven door CONRAD onder aandrijvingen.
De originele bielsenmat is zeer geschikt voor sporen op een hoofdlijn maar sporen in een rangeer gebied verlangen een ander uiterlijk en afstand van de bielsen onderling.
Met een mesje of kniptang haal ik een groot gedeelte van de bielsen uit de bestaande mat.
En schuif de overgebleven bielsen op een zodanige afstand dat beter over een komt met de werkelijkheid in een rangeer gebied.
De bielsen worden nog wat verweerd met een scherp mes en schuurpapier, ook de dremel is hier geschikt voor.
Vervolgens is het zaak de rails en bielsen te kleuren hiervoor citeer ik een mengsel wat ik heb gehaald uit het boek van Jacques le plat “groetjes uit Ferbach”
4 delen lichtbruin Humbrol nr 62 en 1 deel Scenic Track nr 173 vervolgens worden de dwarsliggers met een droge kwast met heel licht beige gouache verf bestreken.
Op mijn beide modulen zal een groot deel van het railplan ingebed worden in een bestrating van geplaveide delen van een straat cq binnenplaatsen (gebruik makend van Belgische kasseien) In fabriekshallen zal het spoor ingebed worden tussen stelconplaten. Dit zijn betonnen platen vierkant of rechthoekig van vorm.
Waar dit niet gebeurd zal de rails gelegd worden op een ballast bed, hier zijn verschillende manieren voor, de bekendste manier is natuurlijk strooien met ballast korrels en daarna bedruppelen met een pipet gevuld met een mengsel van water een druppeltje zeepsop en houtlijm, een zeer tijdrovende klus.
Of ik deze methode kies of een andere moet ik nog bepalen kom ik later op terug.

Zo dit was deel 01
hartelijk dank voor jullie aandacht.
Zodra ik het hout en alles binnen heb zal ik zover jullie dat willen zien het verslag begeleiden met foto's van de bouw.
Met vriendelijke groet
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 14 December 2011, 18:57:24 door Jakop de Bruin. Reden: Titel aangepast »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:De Franklin Rail Compagnie gelegen nabij het stadje Rose Garden
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2010, 21:02:27 »
Het is zo mooi beschreven dat je het zo voor de ogen ziet.
Zeker omdat ik dit alles nog gekend heb tijdens mijn jeugd.

Mvg.Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2010, 13:58:10 »
Nog even een tussen doortje

Hierbij een paar foto's van mijn nieuwe ruimte waar de bouw gaat beginnen.
Ik doe dit om even te laten zien dat op een kleine ruimte nog veel mogelijk is.
Het betekend wel dat je geen baan kan bouwen met doorgaande trein verbindingen, of je moet met de schaal Z werken.
In principe kan je alleen rijden van punt A naar punt B en terug maar daar is niks mee toch, vooral niet als je een persoon bent die het leuk vind om een tafereel te bouwen die een thema voorstelt en zo natuur getrouw mogelijk.

Mijn werktafel vanuit de huiskamer te zien in aangrenzende kamer

De computerhoek naast mijn werktafel

Tegen over mijn werktafel de twee opberg kasten waarvoor de 2 moduuls
komen te staan.

Op de grond met plakkertjes uitgezet de vorm van de twee moduuls
Het is nog best groot al lijkt dit niet op de foto.
De lange poot is 160 cm x 60 cm en de korte poot is 120 cm x 60 cm

Dit is het voorlopige ontwerp van deel01

Dit is het voorlopige ontwerp van deel 02

Nu wachten op mijn bestelling hout + poten etc.

« Laatst bewerkt op: 10 November 2010, 13:16:12 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2010, 11:29:06 »
Hallo allemaal

kleine wijziging in het rail plan

Er is een draaischijf bijgekomen.

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 21 February 2011, 21:56:15 door Bob Rodenburg. Reden: vraag aan moderators verwijderd ;-) »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2010, 15:49:15 »
Hallo allemaal

Eindelijk het hout binnen, natuurlijk weer niet goed gezaagd dus de houthandel opdracht gegeven een paar platen om te ruilen en opnieuw af te leveren.
Ja dat krijg je als je afhankelijk bent van anderen en zelf geen vervoer hebt om naar de zaak toe te gaan.

Goed nu dan eindelijk beginnen, laten bezorgen en zagen wil niet zeggen dat ik helemaal niks te zagen had.
Ik heb alleen de grote platen laten zagen maar precies alle schuine kanten etc dat heb ik zelf gezaagd zover dat gaat vanuit een rolstoel.
Hier onder een foto zo als nu de twee moduuls in mijn hobby kamer staan.

Maar o jé ik had een probleem toen ik een paar attributen op de moduuls legde kreeg ik in de gaten dat ik een grote blunder had gemaakt met mijn baan ontwerp op papier.
Mijn ontwerp was niet 100% op schaal getekend en nu bleek dat mijn ontwerp aan de te grote kant was in relatie tot mijn moduul tafels.
Dus mensen mijn verdere bouw verhaal gaat even een weekje de kast in want ik moet eerst mijn ontwerp baanplan aanpassen cq totaal veranderen nu kan het nog.
Een nieuwe uitdaging zal ik maar zeggen.
groetjes,

Herwim

« Laatst bewerkt op: 21 November 2010, 15:50:56 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2010, 18:35:01 »
Succes
Dat was wel een beetje een domper toen je er achter kwam denk ik
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2010, 18:48:44 »
Hallo allemaal

Daar ben ik weer.
Afgelopen week druk geweest met het uitwerken van een aangepast baanplan.
Zoals al aangegeven mijn wensen in mijn baanplan en de werkelijke maten van mijn
2 moduuls waren wat erg voor uit strevend maar ik ben toch begonnen met mijn oude opzet.
Eerst maar eens op mijn moduuls een definitieve plaatst gezocht voor mijn rolbascule brug.
Hierbij uitgezet het kanaal met bijbehorende kade met potlood.
Toen dit bepaald was ben ik begonnen met het houtwerk uit te zagen en op hoogte te brengen gezien het verschil van hoogte het rangeer terrein ten opzichte van de kade op lager niveau. (zie foto 01)

Het was passen en meten om op die kleine ruimte de brug zodanig te situeren dat zowel links als rechts nog op een normale manier rails aan gelegd kon worden zonder dat je haakse bochten krijgt van 90 graden.
Hieronder nog een voorlopig totaal over zicht. (zie foto 2)

Volgens mijn eerste sporen plan wilde ik op de voorgrond een tweede brug hebben van steen, dit is niet haalbaar dacht ik eerst, toen ik het kanaal uitgezet had kreeg ik toch meer het gevoel dat een tweede brug wel kan maar dat wordt dan een stalen boogbrug geschikt voor 2 sporen.
Deze komt dan wat hoger te liggen dan de rolbascule brug, ik moet nog zien hoe ik dat oplos met het aangrenzende rangeer terrein en kade aan de linker kant, het moet wel zo worden dat het lijkt of er wel een schip onder door kan maar het kan ook niet veel hoger komen dan het aangrenzende rangeer terrein.
Ik kan dat pas goed bekijken als ik de brug in huis heb, is in bestelling bij
H & H uit Gouda.
Inmiddels ook bij Conrad kade muren besteld van staalplaten voor in het water en andere kade muren voor de verhoging tussen kade en bovenliggend rangeerterrein.
Tot nu toe werkt mijn eerste opzet van railplan nog steeds maar ik zal denk ik nog wel wat aanpassingen moeten doen. zo zal mijn rechter draaischijf niet doorgaan links wel.

Zo dat waren mijn bouw momenten afgelopen week, zodra ik weer een stapje verder ben horen jullie meer van me.

Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 26 November 2010, 21:12:15 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2010, 15:52:52 »
Weer een klein stukje verder.

Zoals al aangegeven het aanpassen van mijn railplan vordert heel langzaam en dat komt omdat ik tegelijk bouw en kijk of het e.e.a. wel of niet past.
Tot nu toe is het railplan op het linker gedeelte aangepast de lay out hiervan volgt pas als alles in beeld is.
De tweede brug(open vakwerkbrug) binnen gekregen, (zie foto hieronder)

Ben bezig deze in elkaar te zetten, de grootste verandering is momenteel dat de twee bruggen die gepland stonden in de praktijk qwa plaats verwisseld worden.
De rolbascuul brug komt nu aan de voorkant en de stalen open vakwerkbrug aan de achter kant.
Tevens heb ik besloten het linker gedeelte van mijn diorama met 30 cm te verlengen., dit komt ten goede aan de rail aanpassingen t.o.v. de stand van de bruggen. Is best wel een behoorlijke ingreep.
Zodra deze bruggen hun definitieve plaats hebben + het verlengen van het linker deel diorama volgt een verdere relaas van dit verhaal.

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 03 December 2010, 16:01:45 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2010, 14:25:52 »
Een stapje verder.

De bruggen hebben hun definitieve plaats gekregen moet wel nog afgewerkt worden. jullie zien dat de bascuul brug naar voren is gehaald en de boog vakwek brug aan de achterkant.
De linker deel van het diorama is verlengd nu kan ik daar mijn draaischijf kwijt.
en ben nu begonnen met mijn bedienings en electronica paneel.
Het bedieningsbord is een uitschuifbaar deel geworden in het tussen deel van het linker diorama deel (zie foto)

Hier heb ik een vraag over aan jullie.
Ik heb gekozen voor een plaatje trespa in het wit, nu ik het gemonteerd heb denk ik als je naar het moduul kijk valt je oog direct op het grote witte vlak terwijl je oog direct op het tafreel moet vallen wat het diorama uit beeld.
En nu weet ik wel straks als er meer invulling en kleur komt en ook nog een achter grond zal het wit wat minder in het oog vallen maar toch.
De vraag die ik jullie wilde stellen is het volgende, wat vinden jullie hiervan valt het wel mee of is een andere gedekte kleur beter en minder direct opvallend.
Bijv zwart of bruin of donker grijs.
Ik hoor graag jullie opmerkingen.

Tevens zien jullie het verlengde linker deel van het diorama.

Zo nu ga ik verder met het definitief plaatsen van de bruggen en het schakelbord want ik wil de stroom klaar hebben voor ik de rails ga leggen.
Tot de volgende keer.

Herwim
« Laatst bewerkt op: 19 December 2010, 14:31:20 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2010, 15:04:27 »
Herwim,

Ga je de buitenkant van het frame van je modules een kleur geven of laat je die zo?

Als je het frame zo laat en omdat de ruimte waarin de baan staat ook een combinatie is van houtkleuren met wit vind ik dat het zo wel kan. Ik denk dat het een heel ander gezicht zou worden als je het frame dus zou schilderen in zwart of donkergroen ofzo, dan springt dat witte vlak er echt uit en dan zou ik het ook van een kleurtje voorzien.
Jeroen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2010, 15:07:38 »
Het is inderdaad nog een witte vlek. Die indruk zal wel veranderen, als de baan klaar is. Ik heb mijn schakelborden lichtgrijs gemaakt met een donkergrijze kast. Ook de zijkant van mijn baan heeft een grijze tint gekregen.
Succes met de bouw. (y)

Groet,
Basilicum

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2011, 11:08:39 »
Hallo allemaal

Mijn excuses dat het toch wat langer heeft geduurd dan de bedoeling was om deze beschrijving verder uit te werken.
Op 20 Januari s'nachts plotseling opgenomen in het ziekenhuis met een hartritme stoornis vervolgens de volgende ochtend verhuisd naar een ziekenhuis in Amf omdat in het UMC geen opname plek was op de hart bewaking, daar aangekomen was na een dag mijn hartslag weer normaal maar toen maakte ik de brand daar mee wat ook nog op TV is geweest.
Gelukkig mocht ik tijdens de 2 dagen brand en elektra problemen weer naar huis en heb gelukkig de evacuatie verder niet mee hoeven te maken.
Jullie begrijpen dat ik na alles wat ik al eerder had mee gemaakt even op adem moest komen voor dat ik de hobby draad weer op pakte.
Afgelopen week heb ik eigenlijk de draad weer echt opgepakt en ben zowaar ook naar ONTRAX geweest maar dat lezen jullie wel op het item "hoe was Ontrax"
Ik ga vanaf nu weer verder met mijn diorama en hoop spoedig verder te gaan met mijn bouw verslag.

Herwim Frank

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2011, 14:31:57 »
Hallo allemaal

Ik kreeg hierboven al de rode tekst dat al meer dan 30 dagen geen berichten meer waren geplaatst, en dat was terecht want het heeft langer geduurd dan ikzelf had gedacht, aller eerst was ik er nog niet echt aan toe na wat allemaal gebeurd is, en ben ook begonnen met een cursus rouw verwerking en dat heeft toch wel wat inpack op mij.
Maar genoeg hierover.
De eerste stap die ik moest doen was het aanbrengen van het rail plan en dit was pas mogelijk na een aantal akties.
1.Het plaatsen van mijn draaischijf maar ook het electrisch aansluiten
   hiervan en hiervoor had ik even wat hulp nodig om de goede electr.
   aansluiting te maken zonder kortsluiting te krijgen.
2.Hiervoor moest ik zorgen dat mijn schakel tableau gereed was dus
3.Eerst de lay out op de computer maken en bepalen waar de gaten
   kwamen voor de verschillende schakelaars.
4.Schakelaars niet meer in voorraad dus bestellen bij CONRAD
5.De lay out is passend gemaakt en om te voorkomen dat bij wijzigingen
   alle schakelaars weer los gemaakt moesten worden heb ik met hol
   pijpen de gaatjes waar de schakelaars geplaatst werden uit gestanst
   In de geplastificeerde lay out zodat het geheel over de schakelaars
   geplaatst kan worden zonder de schakelaars los te maken.
6.Tevens is de lay out gebruikt om de centerpunten van al deze cirkels
   over te brengen op de ondergrond waar de gaten geboord gaan worden.
7.Kleine tegenvaller één holpijp van 14 mm had ik niet in mijn voorraad
   en de winkel ook niet dus weer bestellen.

Wat een geduld moet je soms hebben maar het komt goed ik hoop volgende week dit af te kunnen maken hoewel volgende week zou mijn vrouw jarig zijn geweest dus heb ik een herdenkings bijeenkomst georganiseerd met de familie kost ook even wat tijd.
Misschien vinden jullie het vreemd dat ik af en toe over mijn vrouw en gevoelens praat maar dat hoort ook bij het leven en bij mijn rouw verwerkings traject.
Anders zou ik deze hobby niet meer kunnen beoefenen.
Hieronder wat foto's om h.e.e.a. te verduidelijken.

Even nog een antwoord aan J.J.H.S. en Basilicum
Ik ga de rand om mijn moduul inderdaad nog grijs of mosgroen schilderen het bedienings tableau blijft wit want met de regel moduuls en de lay out op het witte vlak valt dit wel mee vind ik nu.

Zo dat waren een paar foto's ik ben in ieder geval blij dat ik weer het traject opgepakt heb en hoop wat vlugger weer het vervolg te publiceren zover dat jullie dit leuk vinden.
Met vriendelijke groet,

Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 09:18:17 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2011, 11:58:09 »
Hallo allemaal

Het volgende hoofdstuk is mijn stroom voorziening had ik eigenlijk eerder moeten beschrijven dan het schakelbord hierboven.

ALGEMENE STROOMVOORZIENING
Voor dat ik iets kan vertellen over de stroomvoorziening moet ik eerst iets vertellen over het hout frame van mijn moduulbaan. Mijn moduul baan bestaat uit twee delen moduul 01 en moduul 02.
Deze modulen bestaan uit twee platen waarbij de bovenste plaat opklapbaar is zodat de onderkant bereikbaar is voor wissel besturing en andere zaken.
Onder moduul 01 komt een uitschuifbaar blad met de nodige bediening voor beide moduuls, en tevens onder moduul 01
komt op het vaste deel de nodige transformators etc het sterkstroom gedeelte dus.

Hieronder schematisch aangegeven wat de bedoeling is van de verschillende compartimenten in het middenstuk van mijn 1e moduul onder het opklap bare blad.

De achterste compartiment word gebruikt om de electro elementen te plaatsen zoals transformatoren en andere sterkstroom componenten, In de middelste compartiment komen de zwakstroom aansluitingen afgewerkt op kroonstenen, hier komen ook de electronika printen.
De voorste compartiment wordt gebruikt voor het regel paneel voor beide moduuls etc.
Nu komt er ook een haven kraan op afstand bestuurbaar, deze regel unit moet ik nog een plaats voor vinden ik denk op een uitstekend deel op de niet opklapbare kant van moduul 01.

Diverse verlichting methoden en hun stroomtoevoer

Om een rieel beeld te krijgen in de voorstellingen die we bouwen is verlichting één van de onderwerpen die niet vergeten mag worden. Zo hebben we verlichting in de huizen, kantoor en fabrieks- panden, straatverlichting, fabrieksterrein verlichting, reclame verlichting en zelfs nog flitslichten bijv. Laslicht op een fabrieksterrein of in een fabriekshal.
Ik wil beginnen met de algemene zaken te bespreken in mijn optiek van de verlichting in Franklin land.
Niet in alle gebouwen brand licht en als er licht brand dan niet in alle ruimten van een gebouw, dit is een belangrijk uitgangspunt, dat betekend dat in één gebouw

-   de verschillende ruimten gescheiden moeten worden door wanden  of
-   de diverse ramen aan de binnenkant een zwarte laklaag krijgen

in het eerste geval werk je dan met verschillende lichtpunten en in het tweede geval werk je met één lichtpunt, de keuze is afhankelijk van hoe het bouwwerk is uitgevoerd en hoe groot de oppervlakte van het gebouw is. Bij meerdere lichtpunten zou je ook kunnen kiezen voor gescheiden stroomtoevoer die apart geschakeld kunnen worden.
Elk gebouw krijgt bij mij in principe één stroom toevoer die ik door pen en gat verbinding koppel aan de aan de onderkant vaste aansluitpunten.
Op deze manier kan je bij storingen in het gebouw het gebouw makkelijk los koppelen van de tafel zonder eerst de draden los te moeten maken.

De pen en gat verbinding worden gerealiseerd door de bekende bananensteker en contra steker of door zelf gemaakte pen en gat verbinding zie onderstaande tekening (Ook dit systeem heb ik ooit ergens gelezen)

Industrie en straat verlichting

Een veel gebruikte verlichting  in de industrie is de ronde metalen kap met een lamp in het midden, deze is goed te gebruiken als loods en hal verlichting boven in de hanenbalken. Ook goed te gebruiken als mastverlichting op terreinen. (Zie onderstaande voorbeeld.)

Zelf mate, wel erg grof geworden.
Met een metaal passer zet je twee cirkels van ongeveer 7 mm en 30 mm uit op een messingplaatje van 0,1 mm dikte en knip hier 1/3 of 2/3 deel van een kwart uit. Schuif de uiteinden een klein stukje over elkaar en soldeer dit aan elkaar. 1/3 of 2/3 is afhankelijk van de schuinte van de kap die je hebben wil. De lampenkapjes kan je individueel bedraden met dunne geïsoleerde draden of zoals in mijn voorbeeld (als loodsverlichting) de fittingen met twee koperaders van 2,5 mm² doorverbinden en dit geheel aanbrengen met een paar toefjes lijm aan de hanenbalken, Nadat je de koperleidingen ook nog een ander kleurtje geeft voldoen ze ook nog als volwaardige leidingen die je meestal volop tegen komt in dergelijke hallen

Dit zijn gekochte lampjes

De zelf mate methode is alleen geschikt voor fabrieks lampen die niet direct in het zicht vallen i.v.m. hun groffe uiterlijk veroorzaakt door het toch wel grote fittinkje, hangen de lampen kapjes wel in het zicht dan kan je beter rijstkorrel lampjes nemen met twee draadjes zie het gekochte voorbeeld.        

Zo dat was het voor deze keer, mochten jullie dit verder willen lezen en zien dan kom ik over een paar weken graag weer terug.

veel bouw plezier allemaal

Herwim Frank

« Laatst bewerkt op: 22 May 2011, 12:02:06 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 July 2011, 18:26:38 »
Daar gaan we weer een stukje, weer een melding gehad dat ik al meer dan 30 dagen niets geschreven heb dus bij deze.

Ben weer verder gegaan met m'n stroomvoorziening want het wordt tijd dat mijn draaischijf etc gaat werken anders kan ik niet goed mijn rails uit lijnen.

Nog even het uitgangspunt hierboven mijn schakelbord niet zo indruk wekkend als bij Basilicum maar ik ben blij met het resultaat per slot van rekening heb ik maar een klein moduul.

Hierboven een impressie als het schakelbord is open geklapt, ik werk veel met kroonstenen en kroonstenen met stekkers zodat ik alles makkelijk kan los koppelen bij storingen.
Op het achterste vaste deel heb ik alle trafo's staan op het uitschuifbare deel de kabelgoten en de kroonstenen die de koppeling maken van schakelbord naar wissels etc.
De grijze dingen op de onderste foto zijn kabel gootjes om enige orde en netheid te krijgen in het geheel.
Morgen moet ik even een trafo vernieuwen zag toen ik de 220V aan deed een klein rookwolkje tussen de twee aansluitingen van de sterkstroom na wat schoon krabben was het wel weg en de trafo leverde netjes zijn spanningkjes maar toch voor zekerheid maar vernieuwen.
Komende week hoop ik toe te komen aan het aansluiten van de draaischijf en het verder uitleggen van het railplan.

Herwim

« Laatst bewerkt op: 06 July 2011, 18:42:10 door Herwim Frank »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor