Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
Vandaag om 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
Vandaag om 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
Vandaag om 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
Vandaag om 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
Vandaag om 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
Vandaag om 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
  

Auteur Topic: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus  (gelezen 6797 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2007, 14:29:10 »
Het bliksum teken wil zeggen dat er kortsluiting aanwezig is of overbelasting, kan diverse oorzaken hebben.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2007, 15:18:04 »
Hmmm,

Dat klinkt niet goed dus. Is er dan wat mis met de Piko? Het is de digitale versie (wisselstroom).
Moet ik nog wat instellen (openschroeven?) op deze loc? Ik zie er wel een ijzeren balkje onderin hangen (marklin??).

Groeten...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2007, 15:23:04 »
En op wat voor rails zet je deze lok dan? De rails die bij de Multi-Mause zet?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2007, 15:40:19 »
De ROCO rails.
Ik ben trouwens van plan deze om te ruilen voor Fleischmann, maar dat ter zijde

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2007, 16:43:41 »
als je de wisselstroom uitvoering hebt dan klopt het wel dat je direct het kortsluit teken krijgt. Die wielen zijn net geisoleerd van elkaar en die verbind dus de beide railstaven met elkaar, en dus kortsluiting.

Of ze moeten hem omgebouwd hebben, andere wielen er onder, en de sleper er onderweg. Maar dan zou het geen wisselstoomuitvoering meer zijn. Dus als de sleper er onder zit zal hij het zeker niet doen, In dit geval moet je hem dus of zelf nog ombouwen, of terug brengen en geen wisselstroom versie meer nemen.

(en ik weet, wisselstroom is in deze een beetje een achterhaald begrip, maar wordt in de praktijk toch nog wel heel veel gebruikt om aan te geven dat het een 3rail model is, en die doen het niet zo goed op het 2rail systeem van roco )

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2007, 16:58:56 »
Hmmm,

Maar wisselstroom is toch voor digitaal gebruik?
Of kan ik het ijzeren onderstel verwijderen om kortsluiting te voorkomen?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2007, 17:06:44 »
Ik begrijp dat je een drierailversie hebt gekocht.
Voor jouw baan heb je de tweerailversie nodig. Bij een drierailmodel zijn alle wielen electrisch met elkaar verbonden. Op een tweerailbaan krijg je dan direct kortsluiting, vandaar die bliksemschicht op de maus. Omruilen dat ding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2007, 19:16:23 »
Hmmm,

Maar wisselstroom is toch voor digitaal gebruik?
Of kan ik het ijzeren onderstel verwijderen om kortsluiting te voorkomen?

Tja,

Dat ijzeren balkje wat je onderin ziet hangen noemen wij normaal gesproken een MArklin sleper. Deze lok is alleen geschikt om op Marklin rails te rijden. Daar zal ook een decoder in zitten die geschikt is voor het MArklin Motorola Format en niet voor het DCC format wat Roco gebruikt.

Of je moet geluk hebben dat de decoder Multi-Protocol is en beide Digitale formaten begrijpt.

Aangezien het om een Piko model gaat, zal hij wel aan te passen zijn voor 2-rail digital. (DCC) Kwestie van de sleper er onderuit halen de draad welke aan de sleper zit solderen aan de rechterkant van de stroomafnemende wielen en de verbinding opheffen die nu bestaat tussen de rechter en linkerkant van de wielen, waarbij de stroomafname aan de linkerkant in tact blijft. Maar gezien je vraag, lijkt het mij beter dat je de lok terug brengt en een juist exemplaar meeneemt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2007, 19:28:52 »
Hier zie je heel duidelijk geïllustreerd wat voor verwarring je krijgt door het gebruik van de termen wisselstroom en gelijkstroom, terwijl eigenlijk 3-rail, resp. 2-rail wordt bedoeld.
Er is weer eens een argeloze gebruiker op het verkeerde been gezet doordat hij dacht: ik rij digitaal, dus moet ik de wisselstroomuitvoering hebben.
Fabrikanten, importeurs en winkeliers moeten eens ophouden met die foute termen. Het wezenlijke onderscheid tussen de systemen is 2-rail of 3-rail. Het onderscheid tussen gelijkstroom en wisselstroom is daaraan volledig ondergeschikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2007, 20:06:26 »
Maar bij Totaltrain staat nergens iets van 3-rail..:
Piko 57320
Het model van een tweetje uit de serie Plan F in de kleur groen met gele snor. Het model krijgt treinstelnummer 343. De verlichting wisselt met de rijrichting en het aangedreven draaistel is voorzien van twee antislip-banden. De rijtuigen zijn voorzien van interieur. Tussen de rijtuigen is een stroomvoerende kortkoppeling aangebracht. De kwaliteit wordt vergelijkbaar met het in 2005 uitgebrachte ICE-3 treinstel van PIKO.

De Hondekop verschijnt zowel in gelijkstroom met NEM 652 8-polige stekkerinterface, alsmede in wisselstroom met reeds een digitale decoder onboard. De schaal is exact 1:87, ook in de lengte.


Maar als ik dit forum-onderwerp lees, moet ik deze terugbrengen. Want ik als beginner ga niet zomaar sleutelen aan een nieuwe loc..

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2007, 20:17:24 »
Ja Topper, ook bij TotalTrain weten ze nog steeds niet waar ze over spreken.

Het verschil is 3-rail of 2-rail model.

Waarbij er voor de 3-Rail uitvoering bij moet staan dat er een decoder inzit die geschikt is voor het Motorola Format van Marklin.


De 2-rail uitvoering is alleen in analoge versie beschikbaar, daar moet je dus een decoder bij kopen voor in jouw geval het DCC format. Had je nu met een Selectrix Centrale gereden, dan had je een decoder moeten kopen die geschikt was voor het Selectrix format, of digital systeem.

Het fijne van deze 2-rail uitvoering is dat je zelf de keus hebt welk merk en type decoder je plaatst.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net