Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus  (gelezen 6651 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2007, 14:29:10 »
Het bliksum teken wil zeggen dat er kortsluiting aanwezig is of overbelasting, kan diverse oorzaken hebben.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2007, 15:18:04 »
Hmmm,

Dat klinkt niet goed dus. Is er dan wat mis met de Piko? Het is de digitale versie (wisselstroom).
Moet ik nog wat instellen (openschroeven?) op deze loc? Ik zie er wel een ijzeren balkje onderin hangen (marklin??).

Groeten...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2007, 15:23:04 »
En op wat voor rails zet je deze lok dan? De rails die bij de Multi-Mause zet?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2007, 15:40:19 »
De ROCO rails.
Ik ben trouwens van plan deze om te ruilen voor Fleischmann, maar dat ter zijde

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2007, 16:43:41 »
als je de wisselstroom uitvoering hebt dan klopt het wel dat je direct het kortsluit teken krijgt. Die wielen zijn net geisoleerd van elkaar en die verbind dus de beide railstaven met elkaar, en dus kortsluiting.

Of ze moeten hem omgebouwd hebben, andere wielen er onder, en de sleper er onderweg. Maar dan zou het geen wisselstoomuitvoering meer zijn. Dus als de sleper er onder zit zal hij het zeker niet doen, In dit geval moet je hem dus of zelf nog ombouwen, of terug brengen en geen wisselstroom versie meer nemen.

(en ik weet, wisselstroom is in deze een beetje een achterhaald begrip, maar wordt in de praktijk toch nog wel heel veel gebruikt om aan te geven dat het een 3rail model is, en die doen het niet zo goed op het 2rail systeem van roco )

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2007, 16:58:56 »
Hmmm,

Maar wisselstroom is toch voor digitaal gebruik?
Of kan ik het ijzeren onderstel verwijderen om kortsluiting te voorkomen?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2007, 17:06:44 »
Ik begrijp dat je een drierailversie hebt gekocht.
Voor jouw baan heb je de tweerailversie nodig. Bij een drierailmodel zijn alle wielen electrisch met elkaar verbonden. Op een tweerailbaan krijg je dan direct kortsluiting, vandaar die bliksemschicht op de maus. Omruilen dat ding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2007, 19:16:23 »
Hmmm,

Maar wisselstroom is toch voor digitaal gebruik?
Of kan ik het ijzeren onderstel verwijderen om kortsluiting te voorkomen?

Tja,

Dat ijzeren balkje wat je onderin ziet hangen noemen wij normaal gesproken een MArklin sleper. Deze lok is alleen geschikt om op Marklin rails te rijden. Daar zal ook een decoder in zitten die geschikt is voor het MArklin Motorola Format en niet voor het DCC format wat Roco gebruikt.

Of je moet geluk hebben dat de decoder Multi-Protocol is en beide Digitale formaten begrijpt.

Aangezien het om een Piko model gaat, zal hij wel aan te passen zijn voor 2-rail digital. (DCC) Kwestie van de sleper er onderuit halen de draad welke aan de sleper zit solderen aan de rechterkant van de stroomafnemende wielen en de verbinding opheffen die nu bestaat tussen de rechter en linkerkant van de wielen, waarbij de stroomafname aan de linkerkant in tact blijft. Maar gezien je vraag, lijkt het mij beter dat je de lok terug brengt en een juist exemplaar meeneemt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2007, 19:28:52 »
Hier zie je heel duidelijk geïllustreerd wat voor verwarring je krijgt door het gebruik van de termen wisselstroom en gelijkstroom, terwijl eigenlijk 3-rail, resp. 2-rail wordt bedoeld.
Er is weer eens een argeloze gebruiker op het verkeerde been gezet doordat hij dacht: ik rij digitaal, dus moet ik de wisselstroomuitvoering hebben.
Fabrikanten, importeurs en winkeliers moeten eens ophouden met die foute termen. Het wezenlijke onderscheid tussen de systemen is 2-rail of 3-rail. Het onderscheid tussen gelijkstroom en wisselstroom is daaraan volledig ondergeschikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

topper

  • Gast
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #24 Gepost op: 05 February 2007, 20:06:26 »
Maar bij Totaltrain staat nergens iets van 3-rail..:
Piko 57320
Het model van een tweetje uit de serie Plan F in de kleur groen met gele snor. Het model krijgt treinstelnummer 343. De verlichting wisselt met de rijrichting en het aangedreven draaistel is voorzien van twee antislip-banden. De rijtuigen zijn voorzien van interieur. Tussen de rijtuigen is een stroomvoerende kortkoppeling aangebracht. De kwaliteit wordt vergelijkbaar met het in 2005 uitgebrachte ICE-3 treinstel van PIKO.

De Hondekop verschijnt zowel in gelijkstroom met NEM 652 8-polige stekkerinterface, alsmede in wisselstroom met reeds een digitale decoder onboard. De schaal is exact 1:87, ook in de lengte.


Maar als ik dit forum-onderwerp lees, moet ik deze terugbrengen. Want ik als beginner ga niet zomaar sleutelen aan een nieuwe loc..

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Adres lok wijzigen m.b.v. Multimaus
« Reactie #25 Gepost op: 05 February 2007, 20:17:24 »
Ja Topper, ook bij TotalTrain weten ze nog steeds niet waar ze over spreken.

Het verschil is 3-rail of 2-rail model.

Waarbij er voor de 3-Rail uitvoering bij moet staan dat er een decoder inzit die geschikt is voor het Motorola Format van Marklin.


De 2-rail uitvoering is alleen in analoge versie beschikbaar, daar moet je dus een decoder bij kopen voor in jouw geval het DCC format. Had je nu met een Selectrix Centrale gereden, dan had je een decoder moeten kopen die geschikt was voor het Selectrix format, of digital systeem.

Het fijne van deze 2-rail uitvoering is dat je zelf de keus hebt welk merk en type decoder je plaatst.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net