Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 16:30:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:28:23
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 16:23:28
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46

Auteur Topic: De bouwsels van Beached  (gelezen 29984 keer)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #45 Gepost op: 17 February 2011, 18:10:39 »

Fraai geworden die 3900! (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Beached

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 18 February 2011, 01:43:30 »
Mooie pet Sobat (y)
Ik ben bang dat het gevleugelde wiel een beetje grof word op een H0 figuurtje ;)
Ik heb de stoker even omgekleed en een machinist omgebouwd.  Let op waar hij zijn linker hand op heeft 8)
De banden werden een beetje grof, dus heb ik ze maar weggelaten.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 13 May 2011, 11:24:57 »
Het is hier al een tijdje stil geweest, maar er komt weer leven in de brouwerij.
Een tijdje terug liet ik de bak van een Staatsspoor CHM zien. Dit heeft een tijdje stof verzameld, omdat ik tegen het vijlen van 8 messing asbalansen opzag. Van de week ben ik eens aan de slag gegaan.

Ik heb eerst een asbalans helemaal overgetekend op messingplaat, en daarna heb ik het gat voor de lager uitgeboord(nog niet de volle grootte). Na het tot vorm vijlen heb ik de gerede asbalans gebruikt om de anderen uit te tekenen. Nadat ik de resterende 7 stukjes messing had geboord, heb ik drie plus de gerede asbalans op elkaar gesoldeerd. Een goed passend stuk draad zorgde er voor dat de gaten, en dus de rest van de asbalansen op een lijn zaten. daarna is het een kwestie van vijlen en herhalen voor het andere draaistel. Ik gebruik hierbij de gerede asbalans als mal.
Nadat de brokken messing weer opgesplitst waren tot asbalansen werden de puntjes op de I gezet.

De zijkanten waren gelukkig wat makkelijker om te maken. Het soldeerwerk is niet echt super, want ik had geen zin om mijn 60W bout te pakken. Dan maar met de 25W bout. Je ziet er straks tog niets van met een laag zwart en in de schaduw van de wagenbak.

De draaistelzijkanten zijn op stukken 2x2mm buis gesoldeerd, en de afstand dussen de draaistelzijkanten was bepaald nadat de MK rongenwagen was opgemeten.

Lagers moet ik nog bestellen, net als wielen, want die pizzasnijders zien er niet uit. Ondertussen kan ik nog aan de slag met het draaipunt en de bak. Ik heb deze draaistellen zonder aanpassing van de tekening afgenomen, dus er zullen misschien ook nog wat aanpassingen nodig zijn.

Verder heb ik ook nog zo'n 60g lood in de bak gekwakt, en ik heb spanbanden in elkaar gesoldeerd

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 15 May 2011, 08:31:06 »
Vandaag even de draaistellen voorzien van alle dingen die nodig zijn om ze op hun plek te houden onder de bak, en warempel, het rijdt! zonder aanpassingen rijdt de wagen zelfs door M* R1 wissels :o Nu moet ik verder nog wat details maken en koppelingen geschikt maken voordat het naar de spuiter gaat.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #49 Gepost op: 15 May 2011, 23:43:25 »
Mooi hoor
is bijna het zelfde onderstel als die MK rongenwagen toch
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 16 May 2011, 14:26:28 door roadster36 »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16 May 2011, 11:56:11 »
Bedankt Jan.
het draaistel kun je inderdaad vergelijken met de HSM rongenwagen draaistellen. Voor zover ik weet hebben de assen alleen een veerophanging, zonder enkele verbinding met de andere as. Het is vergelijkbaar met een erg kort 2 assig wagentje. Het verschil zit hem in het frame: De HSM gebruikte een plaat waarin de aspotten zaten, en de SS gebruikte open balansijzers, die zo te zien op een balk waren geklonken.

Vandaag heb ik een paar koppelhaken op maat gevijld en geplaatst, de eerste Kadee gemonteerd en ik heb het dak aangebracht. Fotos volgen morgen

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 17 May 2011, 11:48:26 »
Naast het dak en koppelmogelijkheden heb ik ook een paar buffers gebouwd. De bufferschijven zijn door een stuk scherp geboord 4,5mm messing buis gehakt uit 0,25mm styreen voor de platte en 0,5mm styreen voor de bolle. Door de hele bufferconstructie in de accuboor te spannen heb ik de vorm in de bolle buffers gemaakt.
Foto:

Het zijn nu de laatste loodjes, nog wat ijzerwerk en treeplanken en de bak is spuitklaar. Ik moet eerst lagers bestellen voordat de draaistellen afgewerkt kunnen worden. Voor de stevigheid wil ik ze solderen, dus de aspotten en veren moeten nog even wachten.

mvg,
Rick

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #52 Gepost op: 17 May 2011, 12:25:05 »
Hoeveel ruimte hebben de draaistellen nog? Ik weet dat bij de MK uitgave dit erg krap was. De mijne is daarom op dit moment nog een statisch model.

Erik

Beached

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 20 May 2011, 12:47:05 »
Eric, De draaistellen hebben nu zo'n 1,5 mm per kant, maar de veren zitter er nog niet op. Ik ga de veren niet de volledige breedte maken, dus hopelijk blijft er genoeg ruimte over. Het verslag op de omBc website gaf mij trouwens de inspiratie om met dit model te beginnen (y)

De bouw van mijn CHM gaat gestaag door. Gisteren heb ik rangeertredes en luchtslangen gesoldeerd. Vandaag de sluitseinijzers, een Kadee koppeling en deurgrendels gemonteerd. De slutseinijzers zijn gemaakt van 0,1mm draad met een stukje 0,5mm vierkant strip er op.

Met een beetje geluk kan ik zondag gaan spuiten.
mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 May 2011, 12:23:35 »
Handgrepen zitten er nu op, en vandaag heb ik de airbrush opgestookt. De onderkant is nu zwart. Deel van de zijkanten heb ik ook meegenomen, voor de plakbriefvlakken, en omdat ik benieuwd was naar hoe de ventilatiegrill er uitzag met verf erop

mvg,
Rick

martinh

• Offline Offline
  • Grote schuif
« Reactie #55 Gepost op: 23 May 2011, 16:50:46 »
Misschien is het nodig je stoker nog een keer om te kleden....

Liepen machinist en stoker/leerling-machinist in de al genoemde zwarte kleding: Jazeker

Werkten ze daar ook in: Nee, veelal valt te lezen dat zowel machinist als stoker hun zwarte (nette) jasje droegen naar en van het werk, bij aankomst bij hun locomotief werd vaak het zwartje jasje verwisseld voor het blauwe werkjasje (dit mocht vies worden).

Ongetwijfeld dat er overigens ook uitzonderingen daarop zijn en dat het personeel geen jasje droeg of gewoon "die-hard" hun zwarte jas bleven dragen.

Dan wat betreft de pet: Volgens mij is de getoonde en de daarvoor aangehaalde pet met 2 kleine gouden banden niet die van een stoker. Stokers hadden een zwarte pet met een gevleugeld wiel en daaronder (ongeveer op de hoogte waar de machinist zijn gouden band had) een koperen knoopje/knopje.
Misschien is de term "knoopjesmachinist" wel bekend bij jullie. Dat betrof een stoker die zijn praktijkproef al met goed gevolg had afgelegd maar nog niet het hele examentraject had doorlopen. Wel mocht hij dan al enige handelingen verrichten zoals hij verrijden van machines in het depot. Het woord "knoopjesmachinist" sloeg dan op het nog altijd aanwezige koperen knoopje op de pet.

Groeten,

Martin

Beached

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 May 2011, 11:54:30 »
Bedankt voor de extra informatie Martin (y)

Dat verklaart waarom ik op zwartwit fotos van de cabine vaak personeel met een jasje zie. Ik laat het personeel op de 3931 zo, als sneltreinlocpersoneel mag je wel een beetje die-hard zijn 8), maar voor de volgende meester en leerling zal ik ze een blauw jasje aandoen.

Al is het verschil tussen een stokers en machinistenpet niet echt zichtbaar in een H0 cabine, zulke details geven een mooi compleet beeld van het leven op de bok (y)

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 28 May 2011, 12:44:50 »
En nu is de bak grijs 8)

mvg,
Rick

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 28 May 2011, 17:07:53 »
Ziet er goed uit (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Beached

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2011, 12:36:47 »
Bedankt Erwin

Vandaag heb ik het dak gedaan. Fotos en uitleg komen morgen.