Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:07:43
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21

Auteur Topic: De bouwsels van Beached  (gelezen 29989 keer)

Beached

• Offline Offline
Re:De bouwsels van Beached
« Reactie #60 Gepost op: 30 May 2011, 11:15:09 »
Als laatste is het dak grijs geworden. Ik ben weer aan het experimenteren geweest om een mooi bitumen of zand effect op het dak te krijgen. Dit maal heb ik fijn zand gebruikt. Na het door een stuk pantyhose te hebben gezeefd heb ik een magneet door het zand gehaald om te voorkomen dat stukjes ijzer in motortjes komen(zand van onze westkust is zo rijk aan ijzer dat het als erts wordt gebruikt)
Het zand is in een dikke laag natte verf op het dak gestrooid, en nadat het overtollige zand er af is geblazen heb ik er een dikke laag grijs over gespoten. Om het verder op zijn plaats te houden heb ik er nog een laag blanke lak over gespoten.
Dit is het resultaat:

Ik vind het nog een beetje grof,, maar het is leuker om te zien dan een glad dak.
Tips zijn welkom
Rick

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #61 Gepost op: 30 May 2011, 12:03:35 »
Als je het nog fijner wilt hebben dan zou ik eens straalgrit van Badger proberen. Ik heb het al tijden liggen, nog geen tijd mee gehad om er mee te expirementeren.

Erik

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #62 Gepost op: 30 May 2011, 12:08:03 »
Ja , dat was ook mijn antwoord , maar je kan ook denken aan zo'n bus welke gebruikt wordt voor parkieten of kanaries (schelpen of zilverzand heet dat geloof ik)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #63 Gepost op: 30 May 2011, 12:41:32 »
Voor de volgende keer ja  ;D
Gewoon even doodvoorzichtig een schuurpapiertje eroverheen, dan haal je de grofste korrels eraf en de putjes en randjes die dan blijven staan zijn een aardige imitatie van fijn zand. Ook omdat je met je schuurpapiertje de randjes van die kratertjes raakt. Maar dat zie je nauwelijks, dat wordt te klein.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #64 Gepost op: 30 May 2011, 21:26:08 »
Even een vraagje tussendoor...

Het was toch linnen met zand wat later door bitumen vervangen is... De combinatie zand en bitumen lijkt dan niet goed. Zal de archieven er ook eens op naslaan...

Erik

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #65 Gepost op: 30 May 2011, 22:43:21 »
Daar heb je gelijk in Erik!
Daklinnen met daarop dik loodwit geschilderd (wat vergeelt) en zand erover tegen daglichtinwerking. Bitumineuze dakbedekking werd in banen aangebracht en daar werd geen zand op gestrooid.
groet Gert

Beached

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 31 May 2011, 07:26:10 »
Bedankt voor de tips, ik zal met de volgende wagen verder experimenteren (y)

Dus als ik het goed begrijp is dit een bitumendak:

En een "zand" dak is veel ruiger. Toch dan maar eens een Badger Erazer aanschaffen, nu ik een goed excuus heb 8)
Rick

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #67 Gepost op: 31 May 2011, 14:52:04 »
Daar heb je gelijk in Erik!
Daklinnen met daarop dik loodwit geschilderd (wat vergeelt) en zand erover tegen daglichtinwerking. Bitumineuze dakbedekking werd in banen aangebracht en daar werd geen zand op gestrooid.
@ Gert, Je spreek over linnen- bitumineuze- dakbedekkingen.
Hoort in dit lijstje ook dakleer (papier), ben het tegen gekomen in de beschrijvingen van het station Wageningen.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #68 Gepost op: 31 May 2011, 16:30:00 »
Het gaat hierbij alleen om dakbedekkingen op goederenwagens (en op rijtuigen trouwens), het was of daklinnen, of bitumineuze dakbedekking. Daklinnen heb ik nog wel eens van dichtbij aanschouwd, op het dak van de Amsterdamse tram no 72 .

Over papier en bitumen; er bestaat teerpapier, dit is een soort vet zwaar papier dat over de tengels onder de dakpannen werd gelegd om zonder dakbeschot toch stuifsneeuw en lekwater buiten te houden. Niet geschikt als dakbedekking; het scheurt in no time.
Dan heb je nog een iets zwaarder soort, asfaltpapier, maar dit is bedoeld om op kippenhokken en simpele schuurtjes te spijkeren. Dat je een materiaal om regenwater tegen te houden vast-spijkert zegt al genoeg over de uiteindelijke (geringe) kwaliteit.

Je noemt de term dakleer, dat is nu een verzamelterm voor alle mogelijke soorten bitumineuze dakbedekking. Dus valt nu niet meer te achterhalen wat voor materiaal daarmee precies werd bedoeld, anders dan bitumineus.
groet Gert

Beached

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 06 November 2011, 22:47:24 »
Het is hoog tijd dat dit draadje eens uit de sloot wordt getrokken.
In een vlaag van afmaken waar je mee begonnen bent heb ik de CHM eens afgestoft. De draaistellen wachtten op lagers en wielen, die ik nu heb.
Met de lagers en 25mm assen erin wou de wagen alleen maar op recht spoor rijden. Daar moest iets aan gedaan worden, dus ik ben begonnen door de asjes zo ver mogelijk in te korten zonder dat de wielen aanlopen. Dit gebeut gewoon met de accuboor en een vijl, en zolang je voorzichtig werkt hebben de puntlagers er geen last van. De draistellen zijn toen versmald om op de nieuwe asjes te passen.
De bak is ook aangepakt. De spanbanden zijn ter hoogte van de uiterste poot van de opstaptrede doorgeknipt, naar buiten gebogen en aan de poot gelijmd. Je ziet er niks van, en het levert tenminste 0,5mm aan elke kant op, precies waar het meeste speling nodig is. Met de Dremel heb ik ook nog wat extra ruimte gemaakt in de stelbalk.
Het loopt nu weer lekker door R2 bochten. Om een idee te krijgen van het sloopwerk onder de wagen is hier een foto van de onderkant:

Daarna met de details verder gegaan. De veerpakketten zijn 0,5mm dik aan de buitenkant, en ik heb ze nog dunner gevijld aan de binnenkant, want daar loopt het aan. In principe zou ik de buitenste veren nog dikker kunnen maken, maar dan beginnen be binnenste veren anders te ogen. Het valt nu aardig mee omdat de binnenste veerpakketten zich verstoppen achter de opstaptredes. De veerhangers zijn daarop geplakt, en passen toevallig precies in de gaten tussen de details op de bak.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 14 November 2011, 20:46:09 »
Ook de CHM heeft nu resin aspotten gekregen. Dezelfde SS types als de kolenbak zijn er op gekomen. De aspotten aan de treeplank zijde moesten wel een beetje ingekort worden aan de bovenkant om het draaistel ruimte te geven, maar de rest pastte zonder aanpassingen. Ook zijn de beugels aan de onderkant van de balansijzers aangebracht.

Als laatste heb ik ook nog plakborden voor de plakbriefjes aangebracht(niet op de foto). De wagen kan dus nu weer naar de spuiter.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 23 November 2011, 10:20:33 »
Naast A 300 zijn er ook een paar andere dingen de spuiterij komen rollen, waaronder de CHM.
Het gebruikelijke recept, Tamiya "German Grey" met zwart voor het goederengrijs, Humbrol 33 voor het onderstel en als laatste een laagje Humbrol satin er overheen.

Aan de wagen hangt ook een tussendoorprojectje, een rangeerder uit de tijd dat men nog een stropdas droeg bij het rangeren 8) Gemaakt uit een Preisertje, hij kan aan de meeste wagens die ik heb hangen. Een beetje Blu-Tack in het handje en hij kan zo van de ene wagen naar de andere verplaatst worden

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 23 November 2011, 10:58:47 »
Rick,

Mooie wagen geworden. Rangeerder is ook leuk. Die stropdas roept bij mij weer vragen op. Ik kan me voorstellen dat in tijdperk II er nog geen stropdas werd gedragen, later misschien wel en in tijdperk V zeker niet meer  ;)

Zoiets?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 23 November 2011, 22:28:33 »
Bedankt Ivo,
Ik heb mij gebaseerd op een foto uit 1941, waar je duidelijk een stropdas ziet. Maar, ik zie nu dat op veel fotos kun je die stropdas niet zien omdat het blauwe jasje helemaal tot de kraag is opgeknoopt. Eigenlijk had ik beter zo'n geheel opgeknoopte jas kunnen maken, maar zo vind ik het ook leuk. Ik zal in ieder geval de verbeteringen doorvoeren op de volgende rangeerder (y)

Bedankt voor de opbouwende kritiek,

Rick

Beached

• Offline Offline
Re: De bouwsels van Beached
« Reactie #74 Gepost op: 08 February 2014, 10:49:36 »
**Stofferdestof**

Met de Werps 5301 kwam ook een nieuwzilveren ets plus een paar messing gietstukken die samen een CHD moesten vormen. als goedmakertje voor het lange wachten op de loc.  Al snel was het frame en de bak in elkaar gesoldeerd, maar toen kwam ik vast te zitten. De kit heeft hele mooie geetste hoekplaten met verschillende klinknagelpatronen. Allemaal mooi, maar zonder bouwbeschrijving of heldere fotos had ik geen idee welke hoekplaten waar moestten. Een paar mailtjes naar Erwin gingen onbeantwoord, dus is de half afgebouwde wagen in de kast beland.

Een dikke twee jaar later slingerde het wagentje nog steeds rond, en vond ik het hoog tijd dat het maar eens afgemaakt wordt. Bruikbare info had ik nog steeds niet gevonden voor welk klinknagelpatroon bij welke hoek van de wagen hoort, dus heb ik het maar gegokt. Er kraait toch geen haan naar. De laatste onderdelen zijn ook samengesprokkeld uit de rommeldoos of uit styreen gemaakt. Toen nog even een stel koppelingen eronder en het wagentje mag op naar de spuiterij!

Al met al best een mooi fijn gedetailleerd snoepje.

mvg,
Rick